Ποιος ήταν ο Τζον Μπαλντεσάρι;

Η τέχνη του John Baldessari - 15 «βιαστικές» αλήθειες Facebook Twitter
Η έκθεση στο BOZAR επικεντρώνεται σε έργα του από τη δεκαετία του 1980 ως τη δεκαετία του 2000.
0

Ποιος ήταν ο Μπαλντεσάρι; Από πού ήρθε; Δεν τον ήξερα πριν τον γνωρίσω. Και αφού τον γνώρισα… δεν έπαψα να τον θαυμάζω. Παρέμεινε παιδί ως τον θάνατό του το 2020. Ήταν η επιβεβαίωση της θεωρίας του Πικάσο ότι παίρνει πολλές δεκαετίες να γίνει κανείς παιδί. Αλλά ας πιάσουμε το νήμα από την αρχή.

Ο Τζον Μπαλντεσάρι γεννήθηκε στην Καλιφόρνια το 1931, πήρε πτυχίο (B.A.) από το πολιτειακό κολέγιο του Σαν Ντιέγκο το 1953, σπούδασε ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ και ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του (M.A.) στη Ζωγραφική στο Σαν Ντιέγκο το 1957. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στο Chouinard Art Institute και στο UCLA. Δίδαξε στο CalArts (1970-1988) και στο UCLA (1996-2007). Η πλούσια καριέρα του περιλαμβάνει πάνω από 300 ατομικές και 1.000 ομαδικές εκθέσεις στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, με έργα ζωγραφικής, χαρακτικά, βιβλία τέχνης, βίντεο, ταινίες, πινακίδες και δημόσια έργα. 

Οι πολυάριθμες διακρίσεις του περιλαμβάνουν το National Medal of Arts (2014), βραβεία από το International Print Center New York, το Americans for the Arts και το Golden Lion for Lifetime Achievement της Μπιενάλε της Βενετίας (2009), καθώς και συμμετοχές στην Aμερικανική Ακαδημία Τεχνών και Γραμμάτων και στην Αμερικανική Ακαδημία Τεχνών και Επιστημών.

Αν και χαρακτηρίστηκε «εννοιολογικός», ο Μπαλντεσάρι απεχθανόταν τις ταμπέλες. Όπως και οι φίλοι του, ο Λιχτενστάιν και ο Όλντενμπεργκ, έλεγε «δεν είμαι εννοιολογικός καλλιτέχνης – είμαι καλλιτέχνης».

Η έκθεση στο BOZAR, στις Βρυξέλλες, επικεντρώνεται σε έργα του από τη δεκαετία του 1980 ως τη δεκαετία του 2000, αναδεικνύοντας τη διαρκή, διεθνή και μεγάλη σημασία της καλλιτεχνικής του πρακτικής, ακόμη και για τις νεότερες γενιές που μεγάλωσαν εξ ολοκλήρου στην ψηφιακή εποχή. Η έκθεση (που θα διαρκέσει ως την 1η Φεβρουαρίου 2026) αποτελεί απαραίτητο συαθμό για όποιον επιθυμεί να κατανοήσει τις λεπτές αποχρώσεις, τη δυναμική και την τρέλα της πρωτοπορίας του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα.

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε αποσπασματικά και βιαστικά μερικές αλήθειες και γεγονότα που αφορούν τον Μπαλντεσάρι. Το ύφος είναι ηθελημένα εκπαιδευτικό και επιτηδευμένο, προκειμένου να κινήσει την περιέργεια για το έργο αυτού του διάσημου «άγνωστου» καλλιτέχνη. 

Τα στοιχεία που παρατίθενται συνδυάζουν ανακάλυψη, αποκάλυψη, περιέργεια και περιπέτεια, τον ιδανικό τρόπο να τον προσεγγίσουμε και να τον χαρούμε.

Ποιος ήταν ο Τζον Μπαλντεσάρι; Facebook Twitter
Τζον Μπαλντεσάρι, «Arms and legs (specif, elbows & knees), etc, part (one): arm and leg (with column)», 2007. © John Baldessari 2007,Courtesy Estate of John Baldessari © 2025; Courtesy John Baldessari Family Foundation; Sprüth Magers; Würth Collection Germany

1.

Η γλώσσα και η εικόνα είναι ισότιμες. Η μεγάλη τομή στην τέχνη του Μπαλντεσάρι ήρθε όταν άρχισε να ενώνει τις λέξεις με τις εικόνες, θεωρώντας και τα δύο ως ισότιμα μέσα επικοινωνίας. Για εκείνον, μια λέξη μπορούσε να γίνει εικόνα και μια εικόνα να μιλήσει όπως ένα κείμενο. Η στρατηγική του ήταν πάντα ο διάλογος με αυτό που γράφεται, με αυτό που δεν λέγεται, αλλά περιγράφεται. Ίσως να του είχε κάνει εντύπωση το ρητό του Τζορτζ Όργουελ «αν η σκέψη μπορεί να διαφθείρει τη γλώσσα, τότε και η γλώσσα μπορεί να διαφθείρει τη σκέψη». Προτείνει εικόνες που από τη φύση τους δεν μπορεί να είναι διεφθαρμένες. Και οι εικόνες είναι ό,τι δείχνουν. Μια και αναφερθήκαμε σε διάσημα αποφθέγματα, ίσως και ο Nέλσον Μαντέλα να τον είχε εμπνεύσει, λέγοντας πως «αν μιλάς σε κάποιον μια γλώσσα που καταλαβαίνει, αγγίζεις το μυαλό του∙ αλλά αν του μιλάς στη δική του γλώσσα, αγγίζεις την καρδιά του». Αυτό ακριβώς κατάφερε ο Μπαλντεσάρι, να μιλά στην καρδιά μας μέσα από τη γλώσσα του οικείου: τη γλώσσα-εικόνα της καθημερινής μας εμπειρίας, των media, των ονείρων και του περιβάλλοντός μας.

Η τέχνη του John Baldessari - 15 «βιαστικές» αλήθειες Facebook Twitter
«No one knows why», «Goya series», 1997. Ιδιωτική συλλογή

2.

Όχι άλλη βαρετή τέχνη. Το πιο γνωστό έργο του ξεκίνησε ως οδηγία προς τους φοιτητές του να γράψουν επανειλημμένα τη φράση «I will not make any more boring art» (δεν θα κάνω άλλη βαρετή τέχνη) στους τοίχους μιας γκαλερί. Μετατράπηκε σε πνευματώδη και επαναστατική δήλωση ενάντια στη ρουτίνα και τoν εφησυχασμό (ίσως και τη «βαρεμάρα») στην τέχνη.

Η τέχνη του John Baldessari - 15 «βιαστικές» αλήθειες Facebook Twitter
«I will not make any more…», 1971. Ευγενική παραχώρηση MοMA

3.

Η τέχνη ως αναγέννηση. Το 1970, ο Μπαλντεσάρι έκαψε όλα τα έργα ζωγραφικής που είχε δημιουργήσει από το 1953 ως το 1966 σε ένα αποτεφρωτήριο στο Σαν Ντιέγκο. Δημοσίευσε μια αγγελία αποτέφρωσης, έβαλε τις στάχτες σε μια τεφροδόχο και έφτιαξε μερικά μπισκότα με αυτές, συμβολίζοντας το τέλος της ζωγραφικής και μια νέα, εννοιολογική αρχή. Ακολούθησε έτσι το παράδειγμα πολλών άλλων καλλιτεχνών (Mικελάντζελο, Βίνσεντ βαν Γκογκ, Κλοντ Μονέ, Καμίγ Κλοντέλ, Φράνσις Μπέικον, Τζάσπερ Τζονς, Τζόρτζια Ο'Κίφ, Γκούσταφ Μέτζγκερ, Μπάνκσι). Πλούσιο θέμα για ανάλυση και ψυχανάλυση (το αντικείμενο ως εικόνα/αντίτυπο του εαυτού, καθαρτική απελευθέρωση της έντασης, ένας αγώνας με την τελειομανία ή μια συμβολική πράξη επιθετικότητας και ελέγχου;).

Η τέχνη του John Baldessari - 15 «βιαστικές» αλήθειες Facebook Twitter
«Cremation», 1970
Η τέχνη του John Baldessari - 15 «βιαστικές» αλήθειες Facebook Twitter
«Cremation 1970 + newspaper news bulletin»

I had abandoned painting because I thought there was something else out there. It wasn’t a notion unique to me. A lot of artists in the world were feeling this kind of malaise that Abstract Expressionism was running out of steam… I was always interested in language. I thought why not? If a painting by the normal definition of the term is paint on canvas, why can’t it be painted words on canvas?... If we talk about painting, what constitutes a painting?

4.

Ο καλλιτέχνης που αρνήθηκε τις ταμπέλες. Αν και χαρακτηρίστηκε «εννοιολογικός καλλιτέχνης», ο Μπαλντεσάρι απεχθανόταν τις ταμπέλες. Όπως και οι φίλοι του, ο Λιχτενστάιν και ο Όλντενμπεργκ, έλεγε «δεν είμαι εννοιολογικός καλλιτέχνης – είμαι καλλιτέχνης».

Η τέχνη του John Baldessari - 15 «βιαστικές» αλήθειες Facebook Twitter
«Baldessari Cutting Ribbon», «Man In Wheelchair», Paintings 1988. Φωτ.: Baldessari Studio

5.

Χιούμορ με βάθος – χιούμορ και βάθος. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’80, οι έγχρωμες τελείες που τοποθετούσε στα πρόσωπα έγιναν σήμα κατατεθέν του. Θύμιζαν αυτοκόλλητα τιμών και εκπτώσεων, συνδυάζοντας ανωνυμία, εμπορευματοποίηση και χιούμορ. Ο ίδιος είπε: «Ένιωθα ότι έτσι εξισορροπούσα το πεδίο». Η χρήση του παραλόγου, των χρωματιστών κύκλων στα πρόσωπα και οι παιχνιδιάρικες λεζάντες δεν ήταν απλώς για την πρόκληση γέλιου. Το χιούμορ, έλεγε, βοηθά να βλέπουμε τον κόσμο υπό άλλη γωνία, με κριτική ματιά και ανθρωπιά. Και τι πιο ανθρώπινο από το παιχνίδι και την «ιδιωτικότητα»;

6.

Η τέχνη γεννιέται από την τέχνη και έχει (πάντα) συνέχεια. Ο Μπαλντεσάρι λάτρευε την ιστορία της τέχνης και συχνά αναφερόταν σε αγαπημένους δασκάλους όπως οι Γκόγια και Τζιότο – μάλιστα, έδωσε τα ονόματά τους στους σκύλους του! Η σειρά του «Γκόγια» συνδύαζε εικόνα και κείμενο για να διερευνήσει τα όρια της γλώσσας, να «διασκεδάσει» με την ιστορία της τέχνης και να αναδείξει μια συνέχεια που ξεπερνάει τον χρόνο και μιλάει για τη μνήμη, την ιστορία και το συνολικό υποσυνείδητο, να αποδείξει με άλλα λόγια ότι κάθε δημιουργία είναι διάλογος με το παρελθόν (αρκετά φροϊδικό, νομίζω).

7.

Η διδασκαλία ως τέχνη. Ο Μπαλντεσάρι ήταν δάσκαλος όλη του τη ζωή. Δίδαξε σε όλες τις βαθμίδες –από το νηπιαγωγείο έως το CalArts– και έβλεπε τη διδασκαλία ως δημιουργική πράξη. Στο CalArts μετέτρεψε τη διδασκαλία σε εννοιολογική πρακτική, ενθαρρύνοντας τους φοιτητές να σκέφτονται αντί να αναπαράγουν, επαναπροσδιορίζοντας τη σημασία της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. «Η τέχνη είναι επικοινωνία», έλεγε∙ έτσι έβλεπε και τη διδασκαλία. Πολλοί μαθητές του, όπως οι Ντέιβιντ Σαλ και Μάικ Κέλεϊ, έγιναν σπουδαίοι καλλιτέχνες. 

Η τέχνη του John Baldessari - 15 «βιαστικές» αλήθειες Facebook Twitter
«Baldessari Beach Scene Nuns Nurse», 1991. Φωτ.: Marian Goodman Gallery

8.

Η επιλογή είναι ο πυρήνας της τέχνης. Πίστευε ότι η δημιουργία τέχνης είναι, στην ουσία, η πράξη της επιλογής: συγκεκριμένου χρώματος, συγκεκριμένης λέξης, συγκεκριμένης εικόνας. Η ίδια η απόφαση –όχι η τεχνική– δίνει νόημα στο έργο. Η απόφαση είναι η αρχή των πάντων, η δημιουργός δύναμη όλων των μη γραμμικών δυναμικών συστημάτων που αναπτύσσονται και παρατηρούνται στην τέχνη, η θεότητα της δημιουργίας.

Η τέχνη του John Baldessari - 15 «βιαστικές» αλήθειες Facebook Twitter
Commissioned Painting: «A Painting by Anita Storck», 1969

9.

Ο ρόλος των pointers και της επιλογής. Ο Μπαλντεσάρι έτεινε συχνά τον δείκτη (χειρονομία pointer) –ένα χέρι που δείχνει κάτι ή μια οδηγία προς τον θεατή– ως μέρος του ίδιου του έργου. Με αυτόν τον τρόπο έκανε την πράξη της επιλογής ορατή, προσκαλώντας μας να αναρωτηθούμε όχι μόνο τι βλέπουμε αλλά και πώς και γιατί το βλέπουμε.

10.

Ανάθεση και συνεργασία ως τέχνη. Συχνά προσλάμβανε άλλους (ζωγράφους επιγραφών, ερασιτέχνες, ακόμη και φοιτητές) για να δημιουργήσουν τα έργα του, θέτοντας ερωτήματα για τη «συγγραφή» και την ιδιοκτησία στην τέχνη.

I get bored easily, I like to do things that I’ve never tried before. 

11.

Ένας σουρεαλιστής στην ψηφιακή εποχή. Από αναλογικά στιγμιότυπα φιλμ έως παιχνιδιάρικες ψηφιακές συνθέσεις, ο Μπαλντεσάρι γεφύρωσε τον σουρεαλισμό με τα σύγχρονα μέσα, εξερευνώντας τον τρόπο που αλλάζει το νόημα μέσα από την επανάληψη και το πλαίσιο, τη συνήθεια και την καθημερινότητα.

Ποιος ήταν ο Τζον Μπαλντεσάρι; Facebook Twitter
Τζον Μπαλντεσάρι, The Duress Series: Person Holding on to Pole Attached to Exterior of Tall Building. © John Baldessari 2003. Courtesy Estate of John Baldessari © 2025; Courtesy John Baldessari Family Foundation; Sprüth Magers; Herbert Collection, Ghent

12.

Η επιρροή του Χόλιγουντ και η οπτική κουλτούρα. Μεγαλώνοντας στη νότια Καλιφόρνια, είχε αφομοιώσει τον κόσμο του κινηματογράφου, της τηλεόρασης και της διαφήμισης. Η τέχνη του έχει κινηματογραφική αισθητική, χρησιμοποιεί το μοντάζ και περικοπές για να χειριστεί την αφήγηση και την προσδοκία. Παρά το χιούμορ του, το έργο του έχει ηθικές αποχρώσεις. Ο Μπαλντεσάρι πίστευε ότι η τέχνη προσφέρει «πνευματική τροφή», κάτι που καταλάβαιναν ακόμη και οι νεαροί παραβάτες τους οποίους δίδασκε.

13.

Pop culture και παιχνιδιάρικη διάθεση. Η εμφάνισή του το 2017 στο «The Simpsons» («3 scenes plus a tag from a marriage») αντικατοπτρίζει το χιούμορ και τη διαχρονική του απήχηση, μια αναγνώριση της θέσης του ως καλλιτέχνη και εικονικού (μήπως και εθνικού) συμβόλου.

Η τέχνη του John Baldessari - 15 «βιαστικές» αλήθειες Facebook Twitter
Τζον Μπαλντεσάρι – «The Simpsons, "3 Scenes Plus a Tag from a Marriage"». Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση The Simpsons ™ και © 2017 TCFFC, via WikiSimpsons

14.

«A brief history of John Baldessari» με αφηγητή τον Tομ Γουέιτς. Το 2012 δημιούργησε μια μικρού μήκους ταινία για τη ζωή του, στην οποία την αφήγηση έκανε ο μουσικός Tομ Γουέιτς. Μια σουρεαλιστική, αυτοσαρκαστική βιογραφία γεμάτη πνεύμα και χιούμορ – το τέλειο πορτρέτο ενός μεγάλου καλλιτέχνη. Η τέχνη του Μπαλντεσάρι είναι μια διαρκής πρόσκληση να κοιτάζουμε, να σκεφτόμαστε και να γελάμε. Μέσα από μια τελεία, μια φράση ή έναν καμένο καμβά μάς προτρέπει να παραμείνουμε περίεργοι, να συνεχίσουμε να αναρωτιόμαστε τι μπορεί να είναι η τέχνη και γιατί έχει σημασία.

«A brief history of John Baldessari»

15.

Το βίντεο, ο κινηματογράφος και η επίδοση ως κεντρικά μέσα. Αν και είναι γνωστός για τα έργα του με κείμενο και εικόνα, ο Μπαλντεσάρι θεωρούσε το βίντεο, τον κινηματογράφο και τη δράση αναπόσπαστα στοιχεία της δουλειάς του. Στο έργο «I am making art» (1971) στέκεται μπροστά στην κάμερα, επαναλαμβάνοντας τη φράση «I am making art» σε κάθε πόζα – μια ειρωνική δήλωση για τη φύση της δημιουργίας.

Όπως ο Γκόγια, ο Μπαλντεσάρι συνδύαζε την ομορφιά με τη βαρβαρότητα και το χιούμορ με την τραγικότητα. Για εκείνον, ο Γκόγια ήταν πρότυπο καλλιτέχνη που αντιμετώπιζε με σοβαρότητα την ηθική διάσταση της τέχνης, χωρίς να χάνει το πνεύμα και το χιούμορ του. Μέσα από αυτήν τη διπλή στάση –κριτική και παιχνίδι– ο Μπαλντεσάρι κατάφερε να γεφυρώσει την υψηλή τέχνη με τη λαϊκή κουλτούρα, όπως έκανε ο Γκόγια στην εποχή του. Αλλά για τον Γκόγια θα επανέλθουμε σύντομα!

Ποιος ήταν ο Τζον Μπαλντεσάρι; Facebook Twitter
Τζον Μπαλντεσάρι, «Noses & Ears, Etc. (Part One): Hand Holding Cigarette and Head (With Nose)» © John Baldessari 2006. Courtesy Estate of John Baldessari © 2025; Courtesy John Baldessari Family Foundation; Sprüth Magers; Private Collection, Lisbon, Portugal

Μερικές πηγές:
baldessari.org
youtube.com
bozar.be/en
art21.org
artmonthly.co.uk

I am making art
metmuseum.org
mariangoodman.com
querinistampalia.org
theguardian.com

O Νικόλαος X. Αντωνίου ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες ως σύμβουλος επικοινωνίας εδώ και 26 χρόνια. Παράλληλα, είναι καλλιτέχνης και συλλέκτης έργων τέχνης.

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το θολερό θάμβος της παρουσίας

Guest Editors / Το θολερό θάμβος της παρουσίας

«Περιεργαζόμενος, στην γκαλερί Σκουφά, το αστικό τοπίο της Λήδας Κοντογιαννοπούλου με τίτλο «Τουρκοβούνια», (λάδι σε καμβά, 2025) σκεφτόμουν ότι η Αθήνα είναι με άπειρους τρόπους  άσχημη, ενώ έχει μόλις έναν για το αντίθετο. Όσο κι αν την καταστρέψουμε δεν μπορούμε να της στερήσουμε το φως της»
ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ