Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Nelly’s, (Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεϊραδάρη), συνεργάτες της Έκθεσης Λαϊκής Χειροτεχνίας που διοργανώθηκε στο πλαίσιο των Δελφικών Εορτών, φορώντας ενδυμασίες από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, Δελφοί 1930 Φωτ.: Μουσείο Μπενάκη

Οι εθνικές μας ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη

0

Ένα εντελώς τυχαίο γεγονός, η ανακάλυψη μιας πρώιμης «διαθήκης» του Αντώνη Μπενάκη από την Πρόεδρο της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη, Ειρήνης Γερουλάνου, όπου ο ιδρυτής του μουσείου προέτασσε την αναγκαιότητα της έκδοσης του λευκώματος των Εθνικών Ενδυμασιών ως ένα «πραγματικώς εθνικής σημασίας έργον» ήταν η αφορμή για να οργανωθεί η έκθεση που συνενώνει κάτω από την ομπρέλα της πολλούς ανθρώπους και φέρνει στο φως άγνωστες ιστορίες.

Αν κάτι, όμως, αποτυπώνει με ενάργεια το βιβλίο που ενέπνευσε τη μεγάλη έκθεση με τίτλο «Οι ιστορίες πίσω από την έκδοση Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», ως αποτέλεσμα της συνεργασίας του Μουσείου Μπενάκη με το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας, είναι το μεγάλο, κοινό όραμα του ιδρυτή του μουσείου, Αντώνη Μπενάκη, της περίφημης λαογράφου Αγγελικής Χατζημιχάλη, του πρωτοπόρου της τυπογραφίας και των γραφικών τεχνών Κωνσταντίνου Ασπιώτη, του κοσμοπολίτη ζωγράφου Νίκολας Σπέρλινγκ και όλων όσοι προέβαλλαν από κοινού μια ελληνικότητα που θα είχε κοινή ταυτότητα και θα μπορούσε να οικειοποιηθεί εκ νέου και με τον πλέον μοντέρνο τρόπο τη λαϊκή τέχνη.

Η έκθεση «Οι ιστορίες πίσω από την έκδοση Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι» έχει πολλές ιστορίες να αφηγηθεί για μια ολόκληρη εποχή. Δεν ήταν απλώς ένα λεύκωμα αλλά ένας ολόκληρος αστερισμός ανθρώπων, όπως φαίνεται από την έκθεση αλλά και από την ειδική έκδοση που τη συνοδεύει.

Οι περίτεχνες, πανέμορφες φορεσιές με τα τολμηρά ζωηρά χρώματα, που σήμερα κάλλιστα θα υιοθετούσαν οι μοντέρνοι οίκοι μόδας και αναδεικνύονται στις προθήκες της έκθεσης, στόλιζαν τις σελίδες του ιστορικού λευκώματος. Μάλιστα, ξεχωρίζουν για την ευφάνταστη λεπτομέρεια που αναδεικνύουν: από τα εντυπωσιακά κόκκινα φέσια που, με τον έντονο χρωματισμό τους, παραπέμπουν στους αναγεννησιακούς ζωγράφους, μέχρι την ευφάνταστη, λεπτομερή διακόσμηση στα ξόμπλια, στα βαριά ή διάφανα υφάσματα είναι τεράστιο το εύρος της λαϊκής τέχνης που ο Αντώνης Μπενάκης φρόντισε να αναδειχθεί με κάθε τρόπο εκδίδοντας αυτό το σπουδαίο λεύκωμα, χωρίς να σκεφτεί καν το χρόνο που αφιέρωσε ή το κόστος.

cover
Ξένια Πολίτου,
επιμελήτρια της Συλλογής Νεοελληνικού Πολιτισμού στο Μουσείο Μπενάκη

«Όλα ξεκινούν από αυτό το βιβλίο», δηλώνει στη LiFO η επιμελήτρια της Συλλογής Νεοελληνικού Πολιτισμού στο Μουσείο Μπενάκη, Ξένια Πολίτου, δείχνοντάς μας την προθήκη με τους εμβληματικούς δύο τόμους της συλλεκτικής έκδοσης που κοσμούν την έκθεση, εξηγώντας μας ότι η ιδέα για το βιβλίο ήταν τόσο κεντρική για τον δημιουργό του Μουσείου Μπενάκη, που ξεκινά αρκετά προτού το Μουσείο ανοίξει τις πόρτες του στο κοινό. «Από το βιβλίο βλέπουμε ότι ο Αντώνης Μπενάκης έχει αναλάβει ενεργό ρόλο ως επιμελητής της έκδοσης, ενώ από την αλληλογραφία του διαπιστώνουμε πόσο την παρακολουθεί, πόσο τον ενδιαφέρει καθ’ όλο το διάστημα της προετοιμασίας της, που διήρκεσε πάνω από μια δεκαπενταετία».

Αυτή η διαδικασία ήταν τόσο χρονοβόρα γιατί ο ιδρυτής του μουσείου προτίμησε, αντί να βασιστεί σε φωτογραφίες για τη δημιουργία του λευκώματος με τις εθνικές φορεσιές, να απευθυνθεί στον κοσμοπολίτη ζωγράφο Νίκολας Σπέρλινγκ για την εικονογράφηση, επειδή ήξερε ότι ειδικευόταν στη μικρογραφία. Λόγω των υψηλών απαιτήσεων της συγκεκριμένης έκδοσης και επειδή ο εμπνευστής της ήθελε να αποδοθεί με ακρίβεια κάθε λεπτομέρεια, προσέφυγε επίσης στο εργοστάσιο λιθογραφίας Ασπιώτη-ΕΛΚΑ που ακολουθούσε πρωτοποριακές μεθόδους όσον αφορά την ιδανική αποτύπωση εκθεμάτων.

Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Εργαστήριο χαρακτών και σχεδιαστών λιθογράφων στο εργοστάσιο Ασπιώτη, Κέρκυρα Φωτ.: ΙΑ/ ΕΤΕ, Συλλογή Εταιρείας Γραφικών Τεχνών Ασπιώτη – ΕΛΚΑ

Σημαντική στο όλο εγχείρημα ήταν αναμφίβολα η συνεισφορά της καταξιωμένης ήδη τότε λαογράφου Αγγελικής Χατζημιχάλη, η οποία πρέπει να διαδραμάτισε κεντρικό ρόλο στη δημιουργία του λευκώματος αλλά και στην επιλογή των ενδυμασιών, «χωρίς αυτό να τεκμηριώνεται, αλλά είναι δικό μας συμπέρασμα», όπως τονίζει χαρακτηριστικά η Ξένια Πολίτου. Αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο με τη σειρά της, η εταιρεία Ασπιώτη κατάφερε να μεταφέρει στο χαρτί με ακρίβεια τους πίνακες που ζωγράφισε ο Σπέρλινγκ.

cover
Παρή Καλαμαρά, 
επικεφαλής του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας

«Η εταιρεία Ασπιώτη είχε ήδη συνενωθεί με την Εταιρεία Λιθογραφίας και Κυτιοποιίας Αθηνών και είχαν συναποτελέσει την Α.Ε. Ασπιώτη-ΕΛΚΑ, με τα κύρια χαρακτηριστικά της εταιρείας να είναι ότι τολμούσε και επεδίωκε να πειραματιστεί», μας εξηγεί η επικεφαλής του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας, Παρή Καλαμαρά. «Σε κάθε φορεσιά εμπλέκονται από επτά, το λιγότερο, έως δεκαεννιά χρώματα τα οποία κατασκευάζουν και τυποποιούν οι άνθρωποι της εταιρείας για να παραγάγουν τελικά το λεύκωμα. Και αυτό είναι από μόνο του ένα πολύ πρωτοποριακό και ποιοτικά άρτιο έργο». Η κ. Καλαμαρά μάς δείχνει, έχοντας ως παράδειγμα το κεντρικό έκθεμα της Βέροιας, πώς αρχικά φωτογραφίζεται ο πίνακας με ειδική κάμερα, πώς η εικόνα περνάει στις γυάλινες πλάκες με μεσολάβηση ρόστερ που επιτρέπει τη σωστή εκτύπωση σε χαρτί και πώς είχε αντικατασταθεί από τότε η πέτρα, που πρωταγωνιστούσε στη λιθογραφία, από έναν ελαφρύ τσίγκο – είναι τρομερό να σκέφτεσαι ότι υπήρχε από τότε η τεχνολογία offset. «Αναφορικά με όλη αυτήν τη διαδικασία και τις μεθόδους που υιοθετήθηκαν απευθυνθήκαμε, με αφορμή τη διοργάνωση αυτής της έκθεσης, σε έναν δάσκαλο της παραδοσιακής τυπογραφίας, τον Γιώργο Μαθιόπουλο, ο οποίος κατέληξε σε αυτά έπειτα από έρευνα», μας πληροφορεί η Παρή Καλαμαρά.

Ο ρόλος των Δελφικών Εορτών

Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Nicolas Sperling, «Η κα Βαλαωρίτου με παραδοσιακή ενδυμασία Λευκάδας», δεκαετία 1930, μολύβι και παστέλ σε χαρτί, 101Χ75 εκ. Φωτ.: Μουσείο Μπενάκη
Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Η Ελένη Βαλαωρίτου με Λευκαδίτικη ενδυμασία, Δελφοί 1930.

Ήδη τη δεκαετία του ’30 που ξεκινούν οι εργασίες για την έκδοση έχει μεσολαβήσει, όπως μας υπενθυμίζει η κ. Πολίτου, η ίδρυση της Εταιρείας Φιλοτέχνων, ενός σωματείου με σκοπό την ανάδειξη της ελληνικής αλλά και της λαϊκής τέχνης, με μέλη την Αγγελική Χατζημιχάλη και τον Αντώνη Μπενάκη, ενώ την ίδια εποχή πρωταγωνιστικό ρόλο αναφορικά με την πρόσληψη της λαϊκής τέχνης παίζουν το Λύκειο των Ελληνίδων, το Μουσείου Κοσμητικών Τεχνών, το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, ο Αριστοτέλης Ζάχος.

Σημείο συνάντησης και κεντρικό ρόλο διαδραματίζουν επίσης οι Δελφικές Εορτές που οργανώνει ο Άγγελος Σικελιανός με την τότε σύζυγό του Αμερικανίδα χορογράφο, Εύα Πάλμερ, όπου έχει πάλι πρωταγωνιστικό ρόλο ο Μπενάκης, ο οποίος, επίσης, είναι κεντρικός χρηματοδότης τους. Εδώ ακριβώς εντοπίζεται το σημείο εκκίνησης του λευκώματος «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», καθώς εκεί προσκαλεί ο Μπενάκης τον Σπέρλινγκ από την Ινδία για «εργασία εκτελέσεως σειράς πινάκων ελληνικών ενδυμασιών».

Στους Δελφούς βρίσκεται ήδη η Nelly’s, η οποία φωτογραφίζει συστηματικά πια, και στην οποία η Πηνελόπη Δέλτα έχει αναθέσει να καλύψει φωτογραφικά το γεγονός. «Υπάρχει σειρά φωτογραφιών όλων αυτών των κυριών που αναδεικνύουν τις φορεσιές και το δελφικό τοπίο, τα οποία βλέπουμε ταυτόχρονα σε αυτά τα σχέδια», μας λέει η κ. Πολίτου και μας δείχνει τη χαρακτηριστική διαδρομή που ακολούθησαν, συγκρίνοντας τα σχέδια του Σπέρλινγκ με τις φωτογραφίες στις οποίες εντόπισαν ότι βασίστηκαν αυτά.

Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Nicolas Sperling, «Η δεσποινίς Παπαρηγοπούλου με καραγκούνικη ενδυμασία», δεκαετία 1930, μολύβι και κάρβουνο σε χαρτί, 101Χ75 εκ. Φωτ.: Μουσείο Μπενάκη
Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Nelly’s (Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραΐδάρη), η Μαρία Παπαρηγοπούλου με καραγκούνικη ενδυμασία Δελφοί 1930 Φωτ.: Μουσείο Μπενάκη
Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος Μπενάκης με κρητική ενδυμασία, 1912-13 Φωτ.: Μουσείο Μπενάκη
Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Nicolas Sperling, «Κρήτη - αστική», υδατογραφία σε χαρτί 51Χ34 εκ. Εικονίζεται ο Αντώνης Μπενάκης Φωτ.: Μουσείο Μπενάκη

Παρότι δεν έχουν πλήρη εικόνα της διαδικασίας που ακολουθήθηκε, ωστόσο, μέσα από την εξονυχιστική τους έρευνα και βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, οι επιμελήτριες της έκθεσης εικάζουν ότι ο Σπέρλινγκ χρησιμοποιούσε προπαρασκευαστικά σχέδια από τις διάφορες αστές που πόζαραν με την παραδοσιακή ενδυμασία, μια διαδικασία στην οποία καταλυτικό ρόλο είχε ο Μπενάκης, ακόμα και για την επιλογή των προσώπων. Παρούσα στη διαδικασία ήταν και η Αγγελική Χατζημιχάλη, η οποία επέβλεπε αν οι ενδυμασίες προσαρμόζονταν με τον σωστό τρόπο.

Εντυπωσιάζει το πορτρέτο του ίδιου του Αντώνη Μπενάκη με κρητική ενδυμασία αλλά και της κόρης του Ειρήνης Καλλιγά. Η όλη αισθητική –οι γκρεμοί, τα βράχια που δέσποζαν στο βάθος ως φόντο–βλέπουμε να κυριαρχεί και στις φωτογραφίες της Nelly’s, όπου ακόμα και οι πόζες των μοντέλων ακολουθούν την ίδια λογική. Πρόκειται για κυρίαρχες χειρονομίες που αποπνέουν το ιδεολογικό κλίμα της εποχής, το οποίο είχε στο επίκεντρο την ελληνικότητα σε όλες τις εκφάνσεις του δημόσιου βίου. Ακόμα και σε κοσμικό επίπεδο, βλέπουμε τις κυρίες των Αθηνών να φορούν τις φορεσιές και να υιοθετούν τη λαϊκή κουλτούρα ως κυρίαρχη στάση ζωής.

«Όλοι αυτοί οι άνθρωποι κάνουν τη λαϊκή τέχνη κτήμα τους, έπειτα από τη Μικρασιατική Καταστροφή, φορώντας τις φορεσιές σε διάφορες κοσμικές εκδηλώσεις και μετατρέποντάς τες σε κυρίαρχη μόδα. Κομμάτια από κεντήματα τα κάνουν αμπαζούρ, η λαϊκή τέχνη γίνεται η ελληνική μόδα της εποχής», μας εξηγεί η κ. Πολίτου. Δεν είναι τυχαία η άλλη πλευρά της ελληνικότητας που επινοείται ή ανακαλύπτεται ευρέως και τη βλέπουμε στην κυρίαρχη τέχνη, στους ζωγράφους της εποχής που αρχίζουν να εμπνέονται από τη λαϊκότητα, όπως ο Τσαρούχης, ή σε ποιητές ή λογοτέχνες, όπως ο Γιώργος Σεφέρης, ο οποίος φέρνει ξανά στο προσκήνιο τη συμβολική ισχύ του Μακρυγιάννη και το αισθητικό σθένος του Θεόφιλου. Τέλος, υπάρχει και η θεσμική, η κρατική αφήγηση, που θα τη δούμε είτε με τις εκδόσεις Nικολούδη, είτε με τις γιορτές του Παναθηναϊκού Σταδίου, τις οποίες οργανώνει το δικτατορικό καθεστώς Μεταξά.

Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Λιθογραφημένο αντίτυπο του πίνακα 46α του Nicolas Sperling «Βέρροια» (ΙΑ / ΕΤΕ, Συλλογή Εταιρείας Γραφικών Τεχνών Ασπιώτη – ΕΛΚΑ).
Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Λιθογραφημένο αντίτυπο του πίνακα 46α του Nicolas Sperling «Βέρροια» (ΙΑ / ΕΤΕ, Συλλογή Εταιρείας Γραφικών Τεχνών Ασπιώτη – ΕΛΚΑ).

Γεννώντας διαρκώς ιστορίες

Για όλους αυτούς τους ανθρώπους που κάνουν τη λαϊκή τέχνη κτήμα τους έπειτα από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το βιβλίο λειτουργεί, κατά κάποιον τρόπο, ως σημείο αναφοράς και οδηγός. «Ύστερα από την κατάρρευση της Μεγάλης Ιδέας λόγω της Μικρασιατικής Καταστροφής του 1922, η μελέτη του πρόσφατου υλικού πολιτισμού και το ενδιαφέρον της μορφωμένης αστικής τάξης για τη λαϊκή τέχνη και την παράδοση της ελληνικής υπαίθρου επιτάθηκαν και ουσιαστικά ανταποκρίθηκαν στην ανάγκη ενίσχυσης της εθνικής ταυτότητας, προτάσσοντας την ιδέα της ελληνικότητας ως πνευματικού αντίβαρου στο συλλογικό τραύμα», σημειώνει ο Σάββας Καράμπελας στον ειδικό τόμο «Οι ιστορίες πίσω από την έκδοση Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι» που συνοδεύει την έκθεση.

Ακριβώς επειδή υπάρχει αυτή η εθνική ανάταση και η προϊούσα επιβολή της λαϊκής τέχνης, ανθούν και οι εκδόσεις με διάφορες λαϊκές φορεσιές, αλλά δεν έχουν την ίδια ποιότητα, ούτε λειτουργούν ως πηγή έμπνευσης όπως η έκδοση με επιμελητή τον Αντώνη Μπενάκη. Έξι μήνες έπειτα από την ίδρυσή του το Μουσείο Μπενάκη φιλοξένησε το Διεθνές Συνέδριο Μουσείων που διοργάνωνε η Διεθνής Επιτροπή Πνευματικής Συνεργασίας της Κοινωνίας των Εθνών –της μετέπειτα UNESCO–, με τον τότε πρόεδρό του, Αντώνη Μπενάκη, να παροτρύνει τις καλεσμένες κυρίες να φορέσουν εθνικές ενδυμασίες αντί για επίσημες τουαλέτες. Εντύπωση προκαλεί η χαρακτηριστική φωτογραφία που προβάλλεται στις προθήκες της έκθεσης, με τις ντυμένες με τις εθνικές φορεσιές κυρίες να περιβάλλουν τον Αντώνη Μπενάκη σε μια στιγμή συνύπαρξης εθνικής συνείδησης και κοσμικότητας.

Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Nicolas Sperling, «Πορτρέτο Αντώνη Μπενάκη», 1927, παστέλ σε χαρτί επικολλημένο σε μουσαμά (Μουσείο Μπενάκη).
Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Nicolas Sperling, «Ανδρική μορφή με αστική ενδυμασία», παστέλ και μολύβι σε χαρτί. Εικονίζεται ο Αντώνης Μπενάκης (Μουσείο Μπενάκη) .

Είναι, εν προκειμένω, προφανές ότι το λεύκωμα και ο εμπνευστής του είχαν ασκήσει καθοριστική επίδραση στους αστικούς κύκλους της Αθήνας αλλά και της περιφέρειας. Δεν είναι τυχαίο ότι η Εθνική Τράπεζα θέλησε να αποκτήσει το λεύκωμα αμέσως μετά την κυκλοφορία του – ο πρώτος τόμος το 1848 και ο δεύτερος το 1854, οπότε ο Μπενάκης δεν είναι πια εν ζωή. Η Εθνική αγοράζει αρκετά αντίτυπα, τόσο από τον πρώτο όσο και από τον δεύτερο τόμο, τα οποίους προσφέρει είτε σε βιβλιοθήκες είτε ως δώρα.

Το λεύκωμα παραμένει ακριβό και λόγω του μεγάλου κόστους παραγωγής τυπώνεται σε συγκεκριμένο αριθμό αντιτύπων. Ωστόσο, ο αντίκτυπός του παραμένει μεγάλος και δείχνει τον σπουδαίο ρόλο που έπαιξε στην προβολή της διαμορφούμενης τότε εθνικής ταυτότητας ο εμπνευστής του λευκώματος και ιδρυτής του Μουσείου Μπενάκη, ο οποίος είχε αντιληφθεί από νωρίς τη μεγάλη επίδραση που θα είχε η έκδοση στα πολιτιστικά και πνευματικά πράγματα της Ελλάδας.

Για όλους αυτούς τους λόγους, η έκθεση «Οι ιστορίες πίσω από την έκδοση Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι» έχει πολλές ιστορίες να αφηγηθεί για μια ολόκληρη εποχή. Δεν ήταν απλώς ένα λεύκωμα αλλά ένας ολόκληρος αστερισμός ανθρώπων, όπως φαίνεται από την έκθεση αλλά και από την ειδική έκδοση που τη συνοδεύει, την οποία επιμελούνται ως επιστημονικές σύμβουλοι η Παρή Καλαμαρά και η Ξένια Πολίτου. Αμφότερες τονίζουν, ολοκληρώνοντας την ξενάγηση στην έκθεση, τον πολύτιμο ρόλο και την άψογη συνεργασία όλης της ομάδας, την οποία αποτελούν ο Σάββας Καράμπελας, η Χρυσαλένα Αντωνοπούλου, ο Παύλος Θανόπουλος, η Σταλίνα Βουτσινά, με τους οποίους, όπως τόνισαν, «κάναμε μαζί όλο αυτό το ταξίδι». Ίσως εδώ να μην ισχύει ότι σημασία έχει μόνο το ταξίδι, αλλά και ο προορισμός: το Μουσείο Μπενάκη στην καρδιά της Αθήνας.

Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Ο Αντώνης Μπενάκης πλαισιωμένος από Αθηναίες ντυμένες με ελληνικές φορεσιές κατά τη διάρκεια της δεξίωσης που δόθηκε στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου Μουσείων στις 25.10.1931 (Μουσείο Μπενάκη).
Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Nelly’s (Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεϊραδάρη). Η Ειρήνη Καλλιγά, το γένος Μπενάκη, 1932 (αριστερά). Nicolas Sperling, «Γυναικεία μορφή με ενδυμασία από την Ανατολική Ρωμυλία (Καβακλί)», παστέλ και μολύβι σε χαρτί. Εικονίζεται η Ειρήνη Καλλιγά (δεξιά) (Μουσείο Μπενάκη).
Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Μαρία Χρουσάκη, γυναίκα από τον Αλμυρό Βόλου στο Παναθηναϊκό Στάδιο κατά τη διάρκεια των εορτών της 4ης Αυγούστου 1937-40 (Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου) (αριστερά). Nicolas Sperling, «Αλμυρός», υδατογραφία σε χαρτί. Βασίζεται στη φωτογραφία της Μ. Χρουσάκη (Μουσείο Μπενάκη) (δεξιά).
Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Σπύρος Μελετζής, ο Ιωάννης Βλαχιώτης από την Κάτω Μερόπη Πωγωνίου, 1937-38 (αριστερά). Nicolas Sperling, «Χωρικός Πωγωνίου», υδατογραφία σε χαρτί. Εικονίζεται ο Ιωάννης Βλαχιώτης (δεξιά) (Μουσείο Μπενάκη).
Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Γυάλινη πλάκα («τζάμι»), του πίνακα 64 του Nicolas Sperling «Σκύρος – Χωρική – Καθημερινόν» (ΙΑ / ΕΤΕ, Συλλογή Εταιρείας Γραφικών Τεχνών Ασπιώτη – ΕΛΚΑ). // Nicolas Sperling, «Σκύρος – Χωρική – Καθημερινόν», υδατογραφία σε χαρτί (Μουσείο Μπενάκη).

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Οι ιστορίες πίσω από την έκδοση Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι αναγεννησιακές φορεσιές της Χίου

Βιβλίο / Oι αναγεννησιακές φορεσιές της Χίου

Η επίκουρη καθηγήτρια Λαογραφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Νάντια Μαχά-Μπιζούμη, μιλά με αφορμή το βιβλίο της για τις τοπικές ενδυμασίες των Μαστιχοχωρίων από το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Η Όπυ Ζούνη και πέντε ακόμη γυναικείες φωνές που έδωσαν ψυχή στη γεωμετρική αφαίρεση

Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη ανοίγει το φθινοπωρινό εικαστικό του πρόγραμμα με μια έκθεση αφιερωμένη σε έξι πρωτοπόρες καλλιτέχνιδες της αφαίρεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ