Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Κίονες, ακρυλικά σε ξύλινες κατασκευές

Η Όπυ Ζούνη και πέντε ακόμη γυναικείες φωνές που έδωσαν ψυχή στη γεωμετρική αφαίρεση

0

Η γεωμετρία υπήρξε πάντοτε μια γλώσσα ακρίβειας αλλά και πηγή έμπνευσης για την τέχνη. Είναι η επιστήμη των διαστάσεων, των αναλογιών και των σχημάτων. Η γεωμετρική αφαίρεση αποτελεί ένα ρεύμα της αφηρημένης τέχνης που βασίζεται στη χρήση απλών γεωμετρικών σχημάτων, όπως γραμμές, κύκλοι και τετράγωνα. Οι καλλιτέχνες της επιδιώκουν να δημιουργήσουν ισορροπία, τάξη και αρμονία μέσα από καθαρή μορφή και χρώμα, χωρίς να αναπαριστούν αντικείμενα ή φυσικές εικόνες.

Οι ιστορίες της αφαίρεσης στον αραβικό και ισλαμικό κόσμο, καθώς και ο ρόλος των γυναικών σε αυτές, είναι πολύπλευρες και βαθιά ριζωμένες στην πολιτισμική τους παράδοση. Αυτές τις πολυδιάστατες αφηγήσεις επιχειρεί να αναδείξει η νέα έκθεση του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, η οποία φέρνει στο προσκήνιο έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης: Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary.

Μέσα από διαφορετικές πορείες και εκφραστικά μέσα, οι έξι δημιουργοί αναδεικνύουν την αφαίρεση ως μια παγκόσμια, διαπολιτισμική γλώσσα, πέρα από τα όρια της δυτικής τέχνης. Ο στόχος της έκθεσης είναι να ανοίξει έναν δημιουργικό διάλογο που επαναπροσδιορίζει την έννοια της αφαίρεσης, μετατρέποντάς τη σε όχημα ελευθερίας, μνήμης και αντίστασης.

Η έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη συνθέτει μια εικαστική διαδρομή μαζί με τις άλλες πέντε καλλιτέχνιδες, που προέρχονται από διαφορετικά περιβάλλοντα αλλά είναι συνδεδεμένες από μια κοινή επιθυμία: να μετατοπίσουν το κέντρο της αφήγησης της αφαίρεσης.

Κεντρική μορφή της έκθεσης είναι η Όπυ Ζούνη, μια από τις σπουδαιότερες Ελληνίδες της μεταπολεμικής αφαιρετικής τέχνης, που υπήρξε πάντα ανήσυχη, ιδιαίτερη και τολμηρή. Γεννήθηκε στο Κάιρο και έζησε ανάμεσα σε κόσμους και πολιτισμούς, φέρνοντας στη ζωγραφική της το πνεύμα της ισλαμικής τέχνης, τον ρυθμό της οπτικής ψευδαίσθησης και την πνευματικότητα της μαθηματικής αρμονίας.

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Etel Adnan, Χωρίς τίτλο #270, 2017, λάδι σε μουσαμά, 53 x 67 εκ.

Η Ζούνη δεν αντιλαμβανόταν τη γεωμετρία ως ψυχρή δομή αλλά τη χρησιμοποιούσε ως μέσο για να διερευνήσει τις σχέσεις του χώρου και του χρόνου, της ύλης και της ενέργειας, του βλέμματος και της μνήμης. Τα έργα της μοιάζουν να πάλλονται διαρκώς ανάμεσα στο φως και τη σκιά. Οι επιφάνειες κινούνται, τα σχήματα διαστέλλονται, το μάτι του θεατή μπερδεύεται και τελικά υποκύπτει στη μαγεία της συμμετρίας.

Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη συνθέτει μια εικαστική διαδρομή μαζί με τις άλλες πέντε καλλιτέχνιδες, που προέρχονται από διαφορετικά περιβάλλοντα αλλά είναι συνδεδεμένες από μια κοινή επιθυμία: να μετατοπίσουν το κέντρο της αφήγησης της αφαίρεσης.

Η Etel Adnan έζησε μεταξύ Βηρυτού, Παρισιού και Ηνωμένων Πολιτειών και αναδείχτηκε ως μια από τις σημαντικότερες φωνές της κοσμοπολίτικης αραβικής διασποράς, τόσο για την ποίηση όσο και για τη ζωγραφική της. Έβλεπε τα χρώματα ως καθαρούς φορείς συναισθήματος. Οι ζωγραφικοί της πίνακες αποτυπώνουν το πολυπολιτισμικό περιβάλλον της Βηρυτού αλλά και την εσωτερική εμπειρία της εξορίας. Στον κόσμο της Adnan η αφαίρεση γίνεται ένας τρόπος να διατηρήσεις την πατρίδα μέσα σου. Οι κύκλοι αντιπροσωπεύουν τον ήλιο, τη γη, τον ουρανό, τη θάλασσα αλλά και την επίμονη γραμμή του ορίζοντα. Όπως έλεγε και η ίδια: «Γράφω γι’ αυτό που βλέπω, ζωγραφίζω γι’ αυτό που είμαι».

Η Samia Halaby, παλαιστινιακής καταγωγής, με ένα πολυδιάστατο ζωγραφικό έργο, συνδέει τη γεωμετρία με την πολιτική δράση. Οι αφαιρετικές της συνθέσεις, άλλοτε εμπνευσμένες από τα μοτίβα της αραβικής καλλιγραφίας και άλλοτε από τις μορφές των διαδηλώσεων, της επανάστασης και της ταξικής πάλης, υποδηλώνουν ότι η τέχνη μπορεί να είναι ταυτόχρονα αισθητική και πολιτική πράξη. Κάποτε, όταν ένας νεαρός Παλαιστίνιος τη ρώτησε πού βρίσκεται η Παλαιστίνη μέσα στα αφηρημένα έργα της, εκείνη απάντησε ότι υπάρχει η πολιτική και η πειραματική τέχνη, συμπληρώνοντας ότι η πολιτική διάσταση της τέχνης της βρίσκεται στις αφίσες και στα πανό με συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης που σχεδίαζε.

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Ebtisam Abdulaziz, Χωρίς τίτλο, 2021, ακρυλικό σε καμβά, 45,7 x 60,9 εκ.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Saloua Raouda Choucair, Interform, 1960, ξύλινο γλυπτό, 60 x 32 x 11,5 εκ. Συλλογή Barjeel Art Foundation, Sharjah. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Bonham’s, Λονδίνο και Ιδρύματος Saloua Raouda Choucair
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Lubna Chowdhary, Certain Times XII, 2019, κεραμικό, 62 x 75 εκ.

Η Saloua Raouda Choucair, πρωτοπόρος του μοντερνισμού στον αραβικό κόσμο, ενσωμάτωσε στο έργο της την ισορροπία της ισλαμικής αρχιτεκτονικής και την ελευθερία της δυτικής αφηρημένης τέχνης. Τα έργα της αναφέρονται στον άνθρωπο, στην κοινωνία, την εμπειρία και τη ζωή. Το έργο της, αυστηρό αλλά ποιητικό, δείχνει ότι η γεωμετρία μπορεί να είναι ζωντανή, ευέλικτη, ανθρώπινη. Δεν είναι τυχαίο ότι ήταν μια φωτισμένη πολίτης του κόσμου και ότι έχει χαρακτηριστεί η πρώτη μοντερνίστρια του αραβικού κόσμου.

Η Ebtisam Abdulaziz από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα φέρνει μια εντελώς διαφορετική ενέργεια. Μέσα από performances, εγκαταστάσεις και σχεδιασμούς που συχνά χρησιμοποιούν τα μαθηματικά ως συμβολικό λεξιλόγιο, θέτει ερωτήματα για την ταυτότητα, την κοινωνική πειθαρχία και τη θέση της γυναίκας σε έναν υπερ-ελεγχόμενο κόσμο. Μάλιστα, είναι προφανές ότι οι σπουδές της στα μαθηματικά έχουν επηρεάσει το έργο της.

Τέλος, η Lubna Chowdhary, γεννημένη στην Τανζανία και μεγαλωμένη στη Βρετανία, συνθέτει κεραμικές εγκαταστάσεις που αναμειγνύουν τη μοντερνιστική αισθητική με τις παραδοσιακές τεχνικές της Νότιας Ασίας. Στα χέρια της, το χρώμα και το υλικό αποκτούν φωνή: η αφαίρεση γίνεται αρχιτεκτονική αφήγηση με στόχο την αποδόμηση της ισλαμικής γεωμετρίας.

Η έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη δεν επιχειρεί απλώς να παρουσιάσει έξι σημαντικές καλλιτέχνιδες. Προτείνει ένα εναλλακτικό αφήγημα: ότι η αφαίρεση δεν είναι προνόμιο της Δύσης, αλλά μια παγκόσμια γλώσσα που αναδύεται με ίση ένταση από τη Βηρυτό, το Κάιρο και τη Σάρτζα, όσο και από το Παρίσι ή τη Νέα Υόρκη. Είναι μια γλώσσα που λειτουργεί ως πράξη αντίστασης, ως ποιητική διατύπωση, αλλά και ως μέσο πολιτιστικής συνέχειας.

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Samia Halaby, Two diagonals, 1968, λάδι σε μουσαμά, 89 x 89 εκ.

Όπως σημειώνει ο γενικός διευθυντής του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, Στέλιος Βασιλάκης: «Η έκθεση αυτή δεν φιλοδοξεί να προσφέρει οριστικές απαντήσεις. Αντιθέτως, προσκαλεί σε διάλογο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, παρελθόντος και παρόντος, μορφής και νοήματος. Με αυτόν τον τρόπο υποδηλώνει μια επανεγγραφή του μοντερνισμού, όπου η γεωμετρία αποκαλύπτεται όχι μόνο ως αισθητική στρατηγική αλλά και ως βαθιά διατύπωση της πολιτιστικής μνήμης και του οράματος». 

Την έκθεση, η οποία συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο (σχεδιασμός και δημιουργία εικαστικής ταυτότητας: Γιάννης Καρλόπουλος), επιμελείται ο ιστορικός τέχνης, Γιάννης Μπόλης, ο οποίος υποστηρίζει: «Οι καλλιτέχνιδες που στράφηκαν στην αφαίρεση ήταν για μεγάλο διάστημα αγνοημένες, “αόρατες” από την “ανδροκρατούμενη” ιστορία της τέχνης, με ελάχιστα δίκτυα υποστήριξης για αυτές. Μια σειρά σημαντικών εκθέσεων επανεκτιμά τη συμβολή των καλλιτέχνιδων στην ιστορία της αφαίρεσης». Η έκθεση αυτή εγείρει το ζήτημα της ορατότητας και έρχεται να υπογραμμίσει ότι η αφαίρεση μπορεί ακόμη να μιλά, και μάλιστα με τη φωνή των γυναικών που την επαναπροσδιορίζουν και εστιάζουν σε μια πιο συμπεριληπτική οπτική.

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Κορυφή στα κόκκινα-Κορυφή στα μπλε, 1996, ακρυλικό σε καμβά, 100 x 142 εκ. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Αλέξανδρου Ζούνη.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Πράσινος ορίζοντας, 1991, ακρυλικό σε καμβά, 130 x 301 εκ. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Αλέξανδρου Ζούνη.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Ebtisam Abdulaziz, Χωρίς τίτλο (14), 2020, ακρυλικό σε καμβά, 60 x 60 εκ. Συλλογή Καλλιτέχνη. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Alex McSwain.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Etel Adnan, Χωρίς τίτλο, 1985, λάδι σε καμβά, 61 x 76,2 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου, Φωτ.: Οδυσσέας Βαχαρίδης
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Saloua Raouda Choucair, Rhythmical Composition, λάδι σε καμβά, 86 x 68,5 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Saloua Raouda Choucair. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Ιδρύματος Saloua Raouda Choucair
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Samia Halaby, White Cube in Brown Cube, 1969, λάδι σε καμβά, 122 x 122 εκ. Συλλογή Barjeel Art Foundation, Sharjah. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Ιδρύματος Samia Halaby
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Etel Adnan, Untitled, 2016, λάδι σε μουσαμά, 53 x 45 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Ωνάση. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Ιδρύματος Ωνάση
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη Παρέμβαση στη στοίχιση, 1970, ακρυλικό σε ξύλινη κατασκευή με φελλό και κουτιά φιλμ Kodak, 112 x 42 εκ.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Πυραμίδες, ακρυλικά σε ξύλινες κατασκευές
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Δρόμοι σε ανάκλαση, 1972-1992, ακρυλικό σε καμβά και ξύλο, 181 x 157 εκ. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Αλέξανδρου Ζούνη.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Etel Adnan, Χωρίς τίτλο, περ. 1970, λάδι σε καμβά, 55 x 46 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Φωτ.: Οδυσσέας Βαχαρίδης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Γεωμετρική Αφαίρεση» εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι εθνικές ελληνικές ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη

Εικαστικά / Οι εθνικές μας ενδυμασίες αφηγούνται την ιστορία τους στο Μουσείο Μπενάκη

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ