Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Κίονες, ακρυλικά σε ξύλινες κατασκευές

Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

0

Η γεωμετρία υπήρξε πάντοτε μια γλώσσα ακρίβειας αλλά και πηγή έμπνευσης για την τέχνη. Είναι η επιστήμη των διαστάσεων, των αναλογιών και των σχημάτων. Η γεωμετρική αφαίρεση αποτελεί ένα ρεύμα της αφηρημένης τέχνης που βασίζεται στη χρήση απλών γεωμετρικών σχημάτων, όπως γραμμές, κύκλοι και τετράγωνα. Οι καλλιτέχνες της επιδιώκουν να δημιουργήσουν ισορροπία, τάξη και αρμονία μέσα από καθαρή μορφή και χρώμα, χωρίς να αναπαριστούν αντικείμενα ή φυσικές εικόνες.

Οι ιστορίες της αφαίρεσης στον αραβικό και ισλαμικό κόσμο, καθώς και ο ρόλος των γυναικών σε αυτές, είναι πολύπλευρες και βαθιά ριζωμένες στην πολιτισμική τους παράδοση. Αυτές τις πολυδιάστατες αφηγήσεις επιχειρεί να αναδείξει η νέα έκθεση του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, η οποία φέρνει στο προσκήνιο έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης: Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary.

Μέσα από διαφορετικές πορείες και εκφραστικά μέσα, οι έξι δημιουργοί αναδεικνύουν την αφαίρεση ως μια παγκόσμια, διαπολιτισμική γλώσσα, πέρα από τα όρια της δυτικής τέχνης. Ο στόχος της έκθεσης είναι να ανοίξει έναν δημιουργικό διάλογο που επαναπροσδιορίζει την έννοια της αφαίρεσης, μετατρέποντάς τη σε όχημα ελευθερίας, μνήμης και αντίστασης.

Η έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη συνθέτει μια εικαστική διαδρομή μαζί με τις άλλες πέντε καλλιτέχνιδες, που προέρχονται από διαφορετικά περιβάλλοντα αλλά είναι συνδεδεμένες από μια κοινή επιθυμία: να μετατοπίσουν το κέντρο της αφήγησης της αφαίρεσης.

Κεντρική μορφή της έκθεσης είναι η Όπυ Ζούνη, μια από τις σπουδαιότερες Ελληνίδες της μεταπολεμικής αφαιρετικής τέχνης, που υπήρξε πάντα ανήσυχη, ιδιαίτερη και τολμηρή. Γεννήθηκε στο Κάιρο και έζησε ανάμεσα σε κόσμους και πολιτισμούς, φέρνοντας στη ζωγραφική της το πνεύμα της ισλαμικής τέχνης, τον ρυθμό της οπτικής ψευδαίσθησης και την πνευματικότητα της μαθηματικής αρμονίας.

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Etel Adnan, Χωρίς τίτλο #270, 2017, λάδι σε μουσαμά, 53 x 67 εκ.

Η Ζούνη δεν αντιλαμβανόταν τη γεωμετρία ως ψυχρή δομή αλλά τη χρησιμοποιούσε ως μέσο για να διερευνήσει τις σχέσεις του χώρου και του χρόνου, της ύλης και της ενέργειας, του βλέμματος και της μνήμης. Τα έργα της μοιάζουν να πάλλονται διαρκώς ανάμεσα στο φως και τη σκιά. Οι επιφάνειες κινούνται, τα σχήματα διαστέλλονται, το μάτι του θεατή μπερδεύεται και τελικά υποκύπτει στη μαγεία της συμμετρίας.

Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη συνθέτει μια εικαστική διαδρομή μαζί με τις άλλες πέντε καλλιτέχνιδες, που προέρχονται από διαφορετικά περιβάλλοντα αλλά είναι συνδεδεμένες από μια κοινή επιθυμία: να μετατοπίσουν το κέντρο της αφήγησης της αφαίρεσης.

Η Etel Adnan έζησε μεταξύ Βηρυτού, Παρισιού και Ηνωμένων Πολιτειών και αναδείχτηκε ως μια από τις σημαντικότερες φωνές της κοσμοπολίτικης αραβικής διασποράς, τόσο για την ποίηση όσο και για τη ζωγραφική της. Έβλεπε τα χρώματα ως καθαρούς φορείς συναισθήματος. Οι ζωγραφικοί της πίνακες αποτυπώνουν το πολυπολιτισμικό περιβάλλον της Βηρυτού αλλά και την εσωτερική εμπειρία της εξορίας. Στον κόσμο της Adnan η αφαίρεση γίνεται ένας τρόπος να διατηρήσεις την πατρίδα μέσα σου. Οι κύκλοι αντιπροσωπεύουν τον ήλιο, τη γη, τον ουρανό, τη θάλασσα αλλά και την επίμονη γραμμή του ορίζοντα. Όπως έλεγε και η ίδια: «Γράφω γι’ αυτό που βλέπω, ζωγραφίζω γι’ αυτό που είμαι».

Η Samia Halaby, παλαιστινιακής καταγωγής, με ένα πολυδιάστατο ζωγραφικό έργο, συνδέει τη γεωμετρία με την πολιτική δράση. Οι αφαιρετικές της συνθέσεις, άλλοτε εμπνευσμένες από τα μοτίβα της αραβικής καλλιγραφίας και άλλοτε από τις μορφές των διαδηλώσεων, της επανάστασης και της ταξικής πάλης, υποδηλώνουν ότι η τέχνη μπορεί να είναι ταυτόχρονα αισθητική και πολιτική πράξη. Κάποτε, όταν ένας νεαρός Παλαιστίνιος τη ρώτησε πού βρίσκεται η Παλαιστίνη μέσα στα αφηρημένα έργα της, εκείνη απάντησε ότι υπάρχει η πολιτική και η πειραματική τέχνη, συμπληρώνοντας ότι η πολιτική διάσταση της τέχνης της βρίσκεται στις αφίσες και στα πανό με συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης που σχεδίαζε.

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Ebtisam Abdulaziz, Χωρίς τίτλο, 2021, ακρυλικό σε καμβά, 45,7 x 60,9 εκ.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Saloua Raouda Choucair, Interform, 1960, ξύλινο γλυπτό, 60 x 32 x 11,5 εκ. Συλλογή Barjeel Art Foundation, Sharjah. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Bonham’s, Λονδίνο και Ιδρύματος Saloua Raouda Choucair
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Lubna Chowdhary, Certain Times XII, 2019, κεραμικό, 62 x 75 εκ.

Η Saloua Raouda Choucair, πρωτοπόρος του μοντερνισμού στον αραβικό κόσμο, ενσωμάτωσε στο έργο της την ισορροπία της ισλαμικής αρχιτεκτονικής και την ελευθερία της δυτικής αφηρημένης τέχνης. Τα έργα της αναφέρονται στον άνθρωπο, στην κοινωνία, την εμπειρία και τη ζωή. Το έργο της, αυστηρό αλλά ποιητικό, δείχνει ότι η γεωμετρία μπορεί να είναι ζωντανή, ευέλικτη, ανθρώπινη. Δεν είναι τυχαίο ότι ήταν μια φωτισμένη πολίτης του κόσμου και ότι έχει χαρακτηριστεί η πρώτη μοντερνίστρια του αραβικού κόσμου.

Η Ebtisam Abdulaziz από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα φέρνει μια εντελώς διαφορετική ενέργεια. Μέσα από performances, εγκαταστάσεις και σχεδιασμούς που συχνά χρησιμοποιούν τα μαθηματικά ως συμβολικό λεξιλόγιο, θέτει ερωτήματα για την ταυτότητα, την κοινωνική πειθαρχία και τη θέση της γυναίκας σε έναν υπερ-ελεγχόμενο κόσμο. Μάλιστα, είναι προφανές ότι οι σπουδές της στα μαθηματικά έχουν επηρεάσει το έργο της.

Τέλος, η Lubna Chowdhary, γεννημένη στην Τανζανία και μεγαλωμένη στη Βρετανία, συνθέτει κεραμικές εγκαταστάσεις που αναμειγνύουν τη μοντερνιστική αισθητική με τις παραδοσιακές τεχνικές της Νότιας Ασίας. Στα χέρια της, το χρώμα και το υλικό αποκτούν φωνή: η αφαίρεση γίνεται αρχιτεκτονική αφήγηση με στόχο την αποδόμηση της ισλαμικής γεωμετρίας.

Η έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη δεν επιχειρεί απλώς να παρουσιάσει έξι σημαντικές καλλιτέχνιδες. Προτείνει ένα εναλλακτικό αφήγημα: ότι η αφαίρεση δεν είναι προνόμιο της Δύσης, αλλά μια παγκόσμια γλώσσα που αναδύεται με ίση ένταση από τη Βηρυτό, το Κάιρο και τη Σάρτζα, όσο και από το Παρίσι ή τη Νέα Υόρκη. Είναι μια γλώσσα που λειτουργεί ως πράξη αντίστασης, ως ποιητική διατύπωση, αλλά και ως μέσο πολιτιστικής συνέχειας.

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Samia Halaby, Two diagonals, 1968, λάδι σε μουσαμά, 89 x 89 εκ.

Όπως σημειώνει ο γενικός διευθυντής του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη, Στέλιος Βασιλάκης: «Η έκθεση αυτή δεν φιλοδοξεί να προσφέρει οριστικές απαντήσεις. Αντιθέτως, προσκαλεί σε διάλογο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, παρελθόντος και παρόντος, μορφής και νοήματος. Με αυτόν τον τρόπο υποδηλώνει μια επανεγγραφή του μοντερνισμού, όπου η γεωμετρία αποκαλύπτεται όχι μόνο ως αισθητική στρατηγική αλλά και ως βαθιά διατύπωση της πολιτιστικής μνήμης και του οράματος». 

Την έκθεση, η οποία συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο (σχεδιασμός και δημιουργία εικαστικής ταυτότητας: Γιάννης Καρλόπουλος), επιμελείται ο ιστορικός τέχνης, Γιάννης Μπόλης, ο οποίος υποστηρίζει: «Οι καλλιτέχνιδες που στράφηκαν στην αφαίρεση ήταν για μεγάλο διάστημα αγνοημένες, “αόρατες” από την “ανδροκρατούμενη” ιστορία της τέχνης, με ελάχιστα δίκτυα υποστήριξης για αυτές. Μια σειρά σημαντικών εκθέσεων επανεκτιμά τη συμβολή των καλλιτέχνιδων στην ιστορία της αφαίρεσης». Η έκθεση αυτή εγείρει το ζήτημα της ορατότητας και έρχεται να υπογραμμίσει ότι η αφαίρεση μπορεί ακόμη να μιλά, και μάλιστα με τη φωνή των γυναικών που την επαναπροσδιορίζουν και εστιάζουν σε μια πιο συμπεριληπτική οπτική.

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Κορυφή στα κόκκινα-Κορυφή στα μπλε, 1996, ακρυλικό σε καμβά, 100 x 142 εκ. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Αλέξανδρου Ζούνη.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Πράσινος ορίζοντας, 1991, ακρυλικό σε καμβά, 130 x 301 εκ. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Αλέξανδρου Ζούνη.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Ebtisam Abdulaziz, Χωρίς τίτλο (14), 2020, ακρυλικό σε καμβά, 60 x 60 εκ. Συλλογή Καλλιτέχνη. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Alex McSwain.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Etel Adnan, Χωρίς τίτλο, 1985, λάδι σε καμβά, 61 x 76,2 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου, Φωτ.: Οδυσσέας Βαχαρίδης
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Saloua Raouda Choucair, Rhythmical Composition, λάδι σε καμβά, 86 x 68,5 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Saloua Raouda Choucair. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Ιδρύματος Saloua Raouda Choucair
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Samia Halaby, White Cube in Brown Cube, 1969, λάδι σε καμβά, 122 x 122 εκ. Συλλογή Barjeel Art Foundation, Sharjah. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Ιδρύματος Samia Halaby
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Etel Adnan, Untitled, 2016, λάδι σε μουσαμά, 53 x 45 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Ωνάση. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Ιδρύματος Ωνάση
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη Παρέμβαση στη στοίχιση, 1970, ακρυλικό σε ξύλινη κατασκευή με φελλό και κουτιά φιλμ Kodak, 112 x 42 εκ.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Πυραμίδες, ακρυλικά σε ξύλινες κατασκευές
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Δρόμοι σε ανάκλαση, 1972-1992, ακρυλικό σε καμβά και ξύλο, 181 x 157 εκ. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Αλέξανδρου Ζούνη.
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης Facebook Twitter
Etel Adnan, Χωρίς τίτλο, περ. 1970, λάδι σε καμβά, 55 x 46 εκ. Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Φωτ.: Οδυσσέας Βαχαρίδης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Γεωμετρική Αφαίρεση» εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT