Τα «Μαγνητικά Πεδία» του Takis στη συλλογή της Πέγκυς Ζουμπουλάκη

Τα «Μαγνητικά Πεδία» του Takis στη συλλογή της Πέγκυς Ζουμπουλάκη Facebook Twitter
Όλα όσα δημιουργούσε ήταν αποτέλεσμα του εσωτερικού του κόσμου. Η κίνηση, το φως και η μουσική, σε συνδυασμό με τη χρήση των μαγνητών, ξεχώριζαν πάντα στα έργα του.
0

Είμαι κλεισμένη στο σπίτι εδώ και περίπου έναν μήνα. Αλλά δεν έχω αισθανθεί μοναξιά. Το απολαμβάνω που ζω μόνη μου. Αισθάνομαι ελεύθερη. Επικοινωνώ καθημερινά με τα παιδιά και τα εγγόνια, τους φίλους και τους αγαπημένους μου. Ήμουν τυχερή. Έζησα μια ζωή γεμάτη. Σήμερα, στην εποχή της πανδημίας του κορωνοϊού, όλοι έχουμε την ευκαιρία να πορευτούμε μέσα στη διάρκεια ενός αέναου κύκλου χωρίς επιτήδευση, μακριά από υπερβολές και περιττά πράγματα. Η τέχνη είναι η διαφυγή μας. Γι’ αυτό και επιλέγω ως αγαπημένο μου αντικείμενο από την προσωπική μου συλλογή τα «Μαγνητικά Πεδία» του διεθνούς φήμης Έλληνα γλύπτη Παναγιώτη Βασιλάκη, ευρέως γνωστού ως Takis.

Αυτό το κίτρινο της Σενεγάλης που το χαρακτηρίζει μου φέρνει στον νου την απεραντοσύνη του ήλιου. Μου δίνει δύναμη, εκπέμπει φως. Έτσι θέλω να θυμάμαι και τον Taki.

Μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής. Αναμφίβολα, μια συναρπαστική προσωπικότητα, στην οποία συγχώρησα τα πάντα. Πολύ σημαντικός καλλιτέχνης. Όλα όσα δημιουργούσε ήταν αποτέλεσμα του εσωτερικού του κόσμου. Η κίνηση, το φως και η μουσική, σε συνδυασμό με τη χρήση των μαγνητών, ξεχώριζαν πάντα στα έργα του. Αυτοδίδακτος, πρωτοπόρος, με τρικυμιώδη χαρακτήρα. Κάναμε μαζί υπέροχες εκθέσεις.

Σ’ εκείνον εκτιμούσα πολύ, πέρα από την καλλιτεχνική του διάνοια, το γεγονός ότι πειραματιζόταν με όλα τα στοιχεία του περιβάλλοντος και της φύσης τα οποία μας περικλείουν, αλλά αδυνατούμε να εντοπίσουμε με γυμνό μάτι. Και, φυσικά, με την περίφημη «Τέταρτη Διάσταση», εκείνη την αόρατη δύναμη που δημιουργείται από τα μαγνητικά πεδία που μας περιβάλλουν και διαχέονται στον χώρο.

«Η ύπαρξη της ύλης μέσα από την ίδια της την απουσία», σαν αυτό που βιώνουμε στις μέρες μας με τις επιπτώσεις της πανδημίας.

Τα «Μαγνητικά Πεδία» του Takis στη συλλογή της Πέγκυς Ζουμπουλάκη Facebook Twitter
Η αφιέρωση του καλλιτέχνη.

Κάποτε, λοιπόν, είχαμε κάποιες οικονομικές διαφορές. Μια μέρα με παίρνει στο τηλέφωνο και μου λέει ότι έχει κάτι για μένα. Στην αρχή υπέθεσα ότι μπορεί να ήθελε να έρθει για να μου φέρει τα χρήματα, αλλά, τελικά, ήθελε να μου δώσει αυτό το καταπληκτικό έργο, το οποίο τοποθέτησε ο ίδιος στο διαμέρισμά μου.

Πέρα από το οικονομικό κόστος, εξακολουθεί να έχει για μένα μια ασύγκριτη συναισθηματική αξία.

Αυτό το έργο είναι η καθημερινή μου συντροφιά την περίοδο του πολυήμερου εγκλεισμού. Κοσμεί και εμπλουτίζει τον προσωπικό μου χώρο και έχω τη δυνατότητα να το απολαμβάνω στις ευχάριστες αλλά και στις δυσάρεστες στιγμές.

Άλλωστε, στη σκιά του πίνω τον καφέ μου, διαβάζω, ξεκουράζομαι, σκέφτομαι ή αναπολώ. Αυτό το κίτρινο της Σενεγάλης που το χαρακτηρίζει μου φέρνει στον νου την απεραντοσύνη του ήλιου. Μου δίνει δύναμη, εκπέμπει φως. Έτσι θέλω να θυμάμαι και τον Taki.

Περνούν τα χρόνια χωρίς να αντιληφθούμε την πολυσήμαντη διάσταση του χρόνου. Σημασία για μένα έχει να τα έχεις βρει με τον εαυτό σου. Όλα τα άλλα ακολουθούν.

https://www.zoumboulakis.gr/

Επιμέλεια: Γιάννης Πανταζόπουλος

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ