Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Καλλωπίζονται. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης)

«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

0

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να επισκεφθεί την έκθεση «Francisco Goya, Los Caprichos» στην Εθνική Πινακοθήκη από τις 22 Ιανουαρίου μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025. Αυτή η πρώτη σειρά χαρακτικών του Γκόγια η μία από τις δύο που δημοσιοποιήθηκαν όταν ο καλλιτέχνης ήταν εν ζωή αποτελείται από ογδόντα έργα, οξυγραφίες σε χαρτί και ακουατίντα, που χρονολογούνται στο 1797-98. Η σειρά, που εκτυπώθηκε το 1803 και ανήκει στην Εθνική Πινακοθήκη, αγοράστηκε το 1962, όταν διευθυντής της ήταν ο Μ. Καλλιγάς

Όταν ο Γκόγια δημιούργησε τα «Los Caprichos» την περίοδο 1797-1798 ήταν περίπου 50 ετών. Αυτή η περίοδος είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για εκείνον, καθώς συνδυάζεται με σημαντικές αλλαγές στην προσωπική του ζωή και στην καλλιτεχνική του πορεία. Από το 1786 είχε ανακηρυχθεί επισήμως ζωγράφος του βασιλιά, απέκτησε φήμη ως ο κορυφαίος των προσωπογραφιών και εξελίχθηκε σε έναν από τους διασημότερους και πιο πετυχημένους ζωγράφους της Ισπανίας. 

Με τη χώρα να περνάει μια φάση πολιτικών και κοινωνικών εντάσεων μετά τη Γαλλική Επανάσταση και υπό την βασιλεία του αυταρχικού Καρόλου Δ’ και παρατηρώντας την πολιτική και θρησκευτική διαφθορά γύρω του, με τους ηγέτες της χώρας, την αριστοκρατία και την Εκκλησία να αδιαφορούν ή να την οδηγούν στον σκοταδισμό, ο Γκόγια άρχισε να αναπαριστά τα φαινόμενα της εποχής του μέσω των χαρακτικών του, καταγγέλλοντας την υποκρισία και τις κακοήθειες της κοινωνίας.

Πρόκειται για έργα που, εκτός από τη σάτιρα που ασκούσαν στην ισπανική κοινωνία του τέλους του 18ου αιώνα, αποτέλεσαν και μια απόπειρα ανάδειξης της έντονης αντίθεσης μεταξύ σκότους και φωτός που δίνει στο έργο μια διακριτά μυστηριώδη και σκοτεινή ποιότητα.

Τότε του συνέβη και κάτι σημαντικό σε προσωπικό επίπεδο. Το 1792 προσβλήθηκε από μια σοβαρή ασθένεια εξαιτίας της οποίας έχασε την ακοή του, γεγονός που επέδρασε καταλυτικά στην ψυχική του κατάσταση και στην καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Λέγεται πως πιθανώς η απομόνωση που αισθάνθηκε λόγω της κώφωσής του τον έκανε να ασχοληθεί με τις σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης φύσης και της κοινωνίας, όπως απεικονίζονται στα «Caprichos», όπου, ενώ εξακολουθεί να είναι επίσημος ζωγράφος της αυλής του βασιλιά, διαφοροποιείται από το ακαδημαϊκό ύφος της εποχής και αρχίζει να εξερευνά και να αποτυπώνει προσωπικά οράματα μέσα από εξίσου προσωπικές τεχνικές. Αυτό επιβεβαίωσε μια γενικότερη αλλαγή στο ύφος του έργου του και στον προσανατολισμό του, προετοιμάζοντας σειρές όπως οι «Μαύροι Πίνακες» που ζωγράφισε τα τελευταία χρόνια της ζωής του, έργα σκοτεινά και ψυχολογικά φορτισμένα που αντανακλούν, μέσα από τις ζοφερές εικόνες τους, την αβεβαιότητα για το μέλλον της κοινωνίας.

Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Louis Lucas, Φρανσίσκο Γκόγια. Metropolitan Museum of Art

Φτιαγμένα από έναν οπαδό του Διαφωτισμού, τα «Caprichos» σατιρίζουν την κοινωνία και πτυχές της όπως η διαφθορά, η θρησκευτική υποκρισία, οι κοινωνικές ανισότητες και οι προκαταλήψεις, η απληστία, η αμάθεια, η δεισιδαιμονία. Η δυσαρέσκεια του Γκόγια για την κοινωνία της εποχής του απεικονίστηκε έντονα μέσα από το αίσθημα του σκοταδισμού και της δυσφορίας, με έντονες αντιφάσεις και αλληγορίες, παραμορφώσεις της φιγούρας, συμβολισμούς και ανατριχιαστικά στοιχεία, όπως ο συνδυασμός ανθρώπων και τεράτων ή και φαντασμάτων που φέρνει κοντά το πραγματικό με το φανταστικό ως βάση της οπτικής και εννοιολογικής δομής των έργων. Οι μεγάλες μορφές και τα θέματα που κυριαρχούν στην αλληγορική αυτή σειρά του Γκόγια θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης και ενός είδους κοινωνικής και πολιτικής τέχνης που δεν είναι μόνο οπτική αλλά και ιδεολογική και επηρέασε τους εξπρεσιονιστές αλλά και καλλιτέχνες που αντλούσαν από τις σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης φύσης.

Για τη δημιουργία των ογδόντα αυτών χαρακτικών ο Γκόγια υιοθέτησε τη μέθοδο της οξυγραφίας και της ακουατίντας. Πρόκειται για έργα που, εκτός από τη σάτιρα που ασκούσαν στην ισπανική κοινωνία του τέλους του 18ου αιώνα, αποτέλεσαν και μια απόπειρα ανάδειξης της έντονης αντίθεσης μεταξύ σκότους και φωτός που δίνει στο έργο μια διακριτά μυστηριώδη και σκοτεινή ποιότητα.

Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Κανείς δεν αναγνωρίζει κανέναν. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης)
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Εσύ που δεν μπορείς. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης)

Η εφημερίδα «Μadrid» γράφει στις 6 Φεβρουαρίου 1799 με αφορμή την αναγγελία της πώλησης της σειράς ως «συλλογής εκτυπώσεων ιδιότροπων θεμάτων που εφευρέθηκαν και χαράχθηκαν από τον D. Francisco de Goya» ότι ο καλλιτέχνης, πεπεισμένος πως η καταδίκη των ανθρώπινων ελαττωμάτων μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο της ζωγραφικής, επέλεξε ως κατάλληλα θέματα για το έργο του, ανάμεσα στο πλήθος των υπερβολών και των λαθών που είναι κοινά σε όλους τους πολίτες, τα πιο κατάλληλα, αυτά που προσφέρουν υλικό για σατιρική κριτική, ενώ ταυτόχρονα διεγείρουν τη φαντασία του ως καλλιτέχνη. Σημειώνει επίσης ότι ο καλλιτέχνης δεν έχει ακολουθήσει το παράδειγμα άλλων ούτε έχει αντιγράψει απευθείας από τη φύση, ενώ προειδοποιεί το κοινό ότι σε καμία από τις συνθέσεις της συλλογής δεν είχε σκοπό να σατιρίσει τα ελαττώματα κάποιου συγκεκριμένου ατόμου, κάτι που πραγματικά θα περιόριζε το εύρος του ταλέντου του και θα παρερμήνευε τα μέσα με τα οποία οι τέχνες παράγουν τέλεια έργα. «Η ζωγραφική (όπως και η ποίηση) επιλέγει από το παγκόσμιο το υλικό που κρίνει πιο κατάλληλο για τους σκοπούς της· συγκεντρώνει σε μια μοναδική φανταστική παράσταση περιστάσεις και χαρακτήρες που η φύση απεικονίζει διασκορπισμένα σε πολλούς, και ευφυώς τα οργανώνει. Από αυτόν τον συνδυασμό προκύπτει η ευτυχής μίμηση με την οποία ένας καλός τεχνίτης αποκτά τον τίτλο του καινοτόμου και όχι του δουλοπρεπούς αντιγραφέα», εξηγεί η ανακοίνωση, προτρέποντας τους ενδιαφερόμενους να αγοράσουν το σετ των 80 εκτυπώσεων σε ένα συγκεκριμένο κατάστημα για 320 ρεάλ.

Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Την τραβάει σωστά, 1797-98 – Εκτύπωση 1803. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Επειδή ήταν ευαίσθητη. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης)

Από τις 240 σειρές των «Caprichos», που δεν έτυχαν ευνοϊκής υποδοχής –ήταν μια οικονομική καταστροφή για τον Γκόγια–, μόνο 27 αντίγραφα είχαν πωληθεί όταν μετά από πολύ σύντομο χρονικό διάστημα αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία, κάτι που συνέβη πιθανώς εξαιτίας των πιέσεων που άσκησε η εξοργισμένη Ιερά Εξέταση. Οι μήτρες και όλα τα απούλητα αντίτυπα δόθηκαν τελικά στη Royal Calcografia το 1803 ως δώρο στον βασιλιά Κάρολο Δ’ από τον ίδιο τον Γκόγια κι έτσι σώθηκαν. Στα μέσα του 19ου αιώνα τυπώθηκαν ξανά, ενισχύοντας τη φήμη του Ισπανού ζωγράφου και εκτός των συνόρων της χώρας του.

Περισσότερα από 200 χρόνια έχουν περάσει από τη δημιουργία «Caprichos» και τα έργα συνεχίζουν να προκαλούν έντονες συναισθηματικές και διανοητικές αντιδράσεις στο κοινό. Η σφοδρή και σαρκαστική ματιά που ρίχνει ο Γκόγια στον κόσμο του, σε συνδυασμό με την κοινωνική κριτική και την εφευρετική καλλιτεχνική του έκφραση, παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη ως υπενθύμιση των αμέτρητων αδυναμιών και παραλογισμών που απαντούν σε κάθε πολιτισμένη κοινωνία.

Ακόμη και σήμερα τα «Caprichos» υποδηλώνουν την πρόκριση της φαντασίας του καλλιτέχνη έναντι της πραγματικότητας, της επινόησης έναντι της απλής αναπαράστασης ως μέσων για τη σάτιρα, την ειρωνεία και την καταγγελία διαφόρων θεσμών, πρακτικών και κοινών πεποιθήσεων, για μια γενική κριτική της ανθρωπότητας.

Ο Γκόγια δεν αποδέχεται το γνωστό σχήμα καλών και κακών, εκμεταλλευτών και αθώων θυμάτων, ακόμα και σε εικόνες όπου διακρίνονται καθαρά η αμάθεια και η δεισιδαιμονία, η εκμετάλλευση και καταπίεση των γυναικών, η θρησκευτική υποκρισία και η ηθική πτώση, η πολιτική διαφθορά και η αδικία. Υποδηλώνει την παραπλάνηση μιας ολόκληρης κοινωνίας που επιδίδεται διαρκώς σε συναλλαγές και φοράει ένα πέπλο που της εξασφαλίζει σεβασμό και κύρος, κρύβοντας παράλληλα τη διαφθορά της.

Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Αυτό μάλιστα, είναι διάβασμα, 1803. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes (Φουεντετόδος 1746-Μπορντώ 1828), Άσxημη νύχτα, 1797-98 – Εκτύπωση 1803. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Τι θυσία!, 1803. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης). ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Μάγκες στη δουλειά, 1803. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Ξεπουπουλιάστηκαν κιόλας, 1803. Από τη σειρά "Τα Καπρίτσια" ("Los Caprichos") (1803). Οξυγραφία σε χαρτί, 21,5 x 15 εκ. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).
Los Caprichos - Goya Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes, Όταν χαράξει, φεύγουμε. ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (Φωτογραφικό Εργαστήριο, Σταύρος Ψηρούκης).

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM