Στη μεγάλη έκθεση του Γκόγια στη Βασιλεία

Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
0

Στη Βασιλεία, την πριγκίπισσα της τέχνης της Ευρώπης, ο βροχερός καιρός δεν φαίνεται να πτοεί του κατοίκους που περιδιαβαίνουν στο χριστουγεννιάτικο παζάρι, στην αγορά, στις γκαλερί και στα μουσεία της πόλης.

Στην άκρη της Βασιλείας, το Fondation Beyeler (Ίδρυμα Μπεγιελέ), ένα μουσείο-κόσμημα σε έναν ήσυχο, καταπράσινο χώρο είναι το έργο ενός ζευγαριού που αγάπησε με πάθος την τέχνη και ανέθεσε στον Ρένζο Πιάνο να σχεδιάσει ένα μουσείο για να στεγάσει την ιδιωτική συλλογή του.

Τίποτα περιττό, τίποτα επιδεικτικό, ένα μουσείο απόλυτα προσαρμοσμένο στο περιβάλλον, είναι το έργο ζωής των Ερνστ και Χιλντί Μπεγιελέ, εμπόρων τέχνης και συλλεκτών που έκαναν τη συλλογή τους μια από τις πιο ενδιαφέρουσες παγκοσμίως, η οποία σήμερα περιλαμβάνει περισσότερα από 400 κλασικά, μοντέρνα και σύγχρονα έργα και είναι μόνιμα προσβάσιμη στο κοινό και ένα κατάλογο στον οποίο φιγουράρουν καλλιτέχνες όπως οι Μονέ και Σεζάν, Πικάσο και Βαν Γκογκ, Άντι Γουόρχολ και Φράνσις Μπέικον, Τζακομέτι και Ρόι Λίχτενστάιν. Από το 1997 μέχρι σήμερα το Μπεγιελέ είναι διάσημο για τις μεγάλες περιοδικές εκθέσεις που διοργανώνει κάθε χρόνο.

Παρά την κρίση του κορωνοϊού, το 2020 περίπου 300.000 επισκέπτες πέρασαν τις πόρτες του και το ίδρυμα κατόρθωσε να οργανώσει τη μεγάλη περιοδική του έκθεση που είδαν 255.001 επισκέπτες, αφιερωμένη στον Έντουαρντ Χόπερ, του οποίου τα έργα απέκτησαν απροσδόκητα μια ισχυρή συνάφεια και σημασία με τον εγκλεισμό μας κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

275 χρόνια μετά τη γέννησή του, ένας από τους σημαντικότερους πρωτοπόρους της σύγχρονης τέχνης παρουσιάζεται σε όλη τη λαμπρότητα του έργου του, μέσα από 70 πίνακες ζωγραφικής και περισσότερα από 100 σχέδια και χαρακτικά.

Όταν φτάνουμε στην είσοδο του Μπεγιελέ, οι ουρές δείχνουν ότι η έκθεση για τον Γκόγια είναι από τα εικαστικά γεγονότα της χρονιάς, sold out πολλές ημέρες πριν από την επίσκεψή μας. Στον μεγάλο κήπο που το καλοκαίρι σφύζει από ζωή και παρέες που χαίρονται τις ζεστές ημέρες, το κατάλευκο αλουμινένιο «White Curves» του Έλγουορθ Κέλι και το «Sculptures» του Αλεξάντερ Κάλντερ υποδέχονται το κοινό που σταματά για να κοιτάξει έναν χιονάνθρωπο μέσα σε ένα ψυγείο, έργο του Ελβετού καλλιτέχνη Fischli/Weiss, πρόσφατο απόκτημα του μουσείου, που μοιάζει λίγο παράταιρο μέσα στην καταπράσινη ακόμα φύση. Υπομονή, αγαπητέ χιονάνθρωπε, σε λίγες ημέρες όλος ο κήπος θα είναι κατάλευκος και θα είσαι πρωταγωνιστής.

Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
To Ίδρυμα Μπεγιελέ στη Βασιλεία. | Fondation Beyeler

Με το έργο «Wrapped Trees», ο Κρίστο και η Ζαν Κλοντ τύλιξαν 178 δέντρα γύρω από το Ίδρυμα Μπεγιελέ και το παρακείμενο πάρκο Berower το 1998, ενώ το περασμένο καλοκαίρι ο Όλαφουρ Ελίασον έκανε μια εγκατάσταση αφήνοντας τα νερά και τη φύση να εισβάλουν κυριολεκτικά σε όλους τους χώρους του μουσείου με την έκθεση του «Life», δημιουργώντας έναν βιότοπο που συνδέει τον πολιτισμό και τη φύση, ενώ παράλληλα μέσα σε αυτό το περιβάλλον αναπτύσσονταν διάφοροι μικροοργανισμοί, έντομα και φυτά και το κοινό μπορούσε να τον δει σε όλη τη διάρκεια του 24ωρου.

Με τα πιστοποιητικά εμβολιασμού και τις ταυτότητες ανά χείρας, αποκτάμε ένα μικρό γκρίζο υφασμάτινο βραχιολάκι, το πάσο μας για την έκθεση, και φτάνουμε στον πρώτο μεγάλο χώρο, το φουαγιέ του μουσείου που χωρίζει τις δυο πλευρές των περιοδικών εκθέσεων, με ένα απίθανο πωλητήριο ανοιχτής δομής που διαθέτει χιλιάδες αντικείμενα τέχνης, χειροτεχνίας και αναμνηστικά των εκθέσεων, για κάθε γούστο.

Τέσσερα μεγάλα έργα του Πικάσο μάς υποδέχονται στους τοίχους του artshop ως υπενθύμιση της σχέσης και της φιλίας των ιδρυτών του μουσείουμε τον Ισπανό ζωγράφο. Στην πρώτη τους έκθεση το 1997 στη Βασιλεία παρουσίασαν 140 έργα σύγχρονων κλασικών, συμπεριλαμβανομένων 23 έργων του Πικάσο. Ο ισόγειος χώρος του Μπεγιελέ αποτελεί το ένα τρίτο του συνολικού χώρου του ιδρύματος και προορίζεται για τις περιοδικές εκθέσεις που διοργανώνονται για να συμπληρώσουν τη μόνιμη συλλογή.

Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Η Ντυμένη Μάχα, 1800-1807. Museo Nacional del Prado, Madrid © Photographic Archive. Museo Nacional del Prado. Madrid

Στον τοίχο η υπογραφή «Goya» με κόκκινα γράμματα μας οδηγεί στην έκθεση, η οποία θεωρείται η καλύτερη που έχει οργανωθεί τα τελευταία χρόνια για τον Ισπανό ζωγράφο και χαράκτη. Το μουσείο έχει πολύ θερμή σχέση με την Ισπανία, αφού η συλλογή των Μπεγιελέ εκτέθηκε για πρώτη φορά στο σύνολό της στο Centro de Arte Reina Sofía στη Μαδρίτη το 1989, ενώ η έκθεση διοργανώνεται σε συνεργασία με το Museo Nacional del Prado στη Μαδρίτη και φυσικά εγκαινιάστηκε «με δόξα και τιμή» από τη βασίλισσα της Ισπανίας.

Μαζί με τα δάνεια από μεγάλα μουσεία του κόσμου, πλην των ισπανικών, στην έκθεση υπάρχουν πίνακες από ισπανικές ιδιωτικές συλλογές, ορισμένοι από τους οποίους δεν έχουν αλλάξει χέρια από την εποχή που έζησε ο Γκόγια.

275 χρόνια μετά τη γέννησή του, ένας από τους σημαντικότερους πρωτοπόρους της σύγχρονης τέχνης παρουσιάζεται σε όλη τη λαμπρότητα του έργου του, μέσα από 70 πίνακες ζωγραφικής και περισσότερα από 100 σχέδια και χαρακτικά.

Είτε πρόκειται για τη «Ντυμένη Μάχα», για τη ρομαντική «Ομπρέλα» ή τον «Χαρταετό», τη «Νεκρή φύση με τις τσιπούρες», το πορτρέτο της νεαρής «María Amalia de Aguirre y Acedo, μαρκησίας του Montehermoso», τα έργα που έκανε στο Μπορντό με τις ταυρομαχίες, θρησκευτικές εικόνες όπως ο «Εσταυρωμένος» και πορτρέτα εστεμμένων, έργα παγανιστικά και έργα σκληρά για τα δεινά του πολέμου, το χρώμα και η ένταση ξεχειλίζουν από τους γκρίζους τοίχους της έκθεσης, στα μεγάλα λάδια αλλά και στα μικρά χαρακτικά και σχέδια.

Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Νοσοκομείο πανώλης, 1808–1810. Collection of the Marquess de la Romana, Madrid

Η έκθεση είναι μια μεγαλειώδης παρέλαση και αποτύπωση των προσώπων και των γεγονότων της Ισπανίας γύρω στο 1800, σε εποχές ταραγμένες – κοινωνικά, πολιτικά και θρησκευτικά. Η Δούκισσα της Άλμπα, βασιλείς και ζητιάνοι, περιοδεύοντες θεατρίνοι και ληστές, μάγισσες που γιορτάζουν το Σάββατο με έναν φαινομενικά αθώο Πάνα ή δαίμονα, πριν του προσφέρουν τα παιδιά τους, μαρκησίες και μαστροποί και κανίβαλοι που ετοιμάζουν τα θύματά τους, δικαστήρια της Ιεράς Εξέτασης και το σπίτι των τρελών και ο ίδιος ο Γκόγια να δέχεται τις περιποιήσεις του γιατρού του, μια πομπή αυτομαστιγούμενων και λίγο πιο πέρα ιπτάμενες μάγισσες και ο θάνατος της λογικής.

Ο Γκόγια έζησε 83 χρόνια και ήταν ακαταπόνητος, άφησε περισσότερους από 700 πίνακες ζωγραφικής, 900 σχέδια και σχεδόν 300 χαρακτικά. Πειραματίστηκε με μέσα, στιλ και τεχνικές και αυτή η διαρκής του έρευνα, η αναζήτηση, δημιουργεί μια μοναδική αισθητηριακή και πνευματική εμπειρία.

Γιατί το έργο του είναι ένα ορόσημο, περίπλοκο, διφορούμενο. Μπορεί να το δει κάποιος μέσα σε κάθε αίθουσα με τα έργα του, που σχεδόν σε υπνωτίζουν με τη δύναμή τους και σε προσκαλούν να τα κοιτάξεις από όσο πιο κοντά μπορείς· μάλιστα, δεν μου φαίνεται καθόλου τυχαίο ότι οι συναγερμοί των έργων χτυπούσαν κάθε τόσο λόγω των φιλοπερίεργων θεατών που πλησίαζαν πιο κοντά από όσο έπρεπε για να θαυμάσουν κάθε λεπτομέρεια.

Πολλά από τα έργα απαγορευόταν να φωτογραφηθούν, όπως απαγορευμένα ήταν και τα σακίδια και τα στιλό, μόνο ένα μολύβι και ένα μικρό μπλοκ μπορούσε να κρατά κάποιος. Δεν ξέρω αν είναι τα έργα ή το στήσιμο της έκθεσης που σου δημιουργεί μια διαρκή ευχαρίστηση, την ανακάλυψη ενός εφευρέτη αινιγματικών και ανησυχητικών εικόνων, που σε βυθίζει στον απίστευτο θεματικό πλούτο του ζωγραφικού, σχεδιαστικού και έντυπου έργου του.

Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Η λευκή δούκισσα, 1795. Fundación Casa de Alba, Palacio de Liria, Madrid.
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Η μαρκησία του Μοντεχερμόζο, 1810. Ιδιωτική συλλογή.

Στην έκθεση και η ίδια η προσωπικότητα του Γκόγια αποκτά άλλες διαστάσεις, εξίσου αινιγματικές. Δίπλα σε πίνακες που παραγγέλθηκαν από τη βασιλική οικογένεια, την αριστοκρατία και την αστική τάξη, υπάρχουν έργα που δημιούργησε ο Γκόγια με απόλυτη καλλιτεχνική ελευθερία και συχνά προορίζονταν μόνο για άκρως ιδιωτική προβολή.

Έχοντας γλυτώσει τον αποκεφαλισμό επειδή ήταν αναγνωρισμένα σπουδαίος ζωγράφος, καταγγέλλει με μια σειρά έργων του τις αγριότητες του πολέμου – θα αποφασίσει όμως να κρύψει τα χαρακτικά, τα οποία θα γίνουν γνωστά 35 χρόνια μετά τον θάνατό του. Για τον Γκόγια δεν υπήρχαν κανόνες και δόγματα, το αποδεικνύει στα «Caprichos» αλλά και στις απεικονίσεις μαγισσών, ένα άλλο βασικό του μοτίβο, που χρησιμοποίησε για να αποκαλύψει τη δεισιδαιμονία της εποχής του.

Η χρονολογική έκθεση ξεκινά με μεγαλοπρεπείς πίνακες ζωγραφικής μεγάλης κλίμακας για να φτάσει σε σελίδες βιβλίων με σκίτσα, εστιάζοντας στο όψιμο έργο του Γκόγια και σε μια περίοδο που εκτείνεται από το ύστερο ροκοκό έως τον ρομαντισμό.

Ο Γκόγια παρουσιάζεται ως καθιερωμένος ζωγράφος της αυλής αλλά και ως κοσμικός ζωγράφος με επαναστατική αποφασιστικότητα και ανεξιχνίαστους εικονογραφικούς κόσμους. Καθόλου τυχαία, οι μεγάλοι καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, όπως ο Πάμπλο Πικάσο και ο Χοάν Μιρό, ο Φράνσις Μπέικον και οι σουρεαλιστές, έβλεπαν τον Γκόγια ως συγγενικό πνεύμα. Εκείνοι έδρασαν κυρίως σε καθεστώτα καλλιτεχνικής ελευθερίας, ωστόσο αναγνώρισαν και επηρεάστηκαν από τον κρυπτικό όσο και ελεύθερο χαρακτήρα του έργου του.

Εδώ, σε αυτά τα έργα, συνδέεται το γκροτέσκο και το φανταστικό, η νεότητα και ο θάνατος, η ευνομία και η παραβατικότητα, το σώμα που υποκύπτει στον πειρασμό της ύλης και το αδάμαστο υψηλό πνεύμα. Σε μια έκθεση υπερπαραγωγή, κάθε έργο μοιάζει υπερπαραγωγή, κάθε συνομιλία ταιριαστή και απροσδόκητη.

Η αισθησιακή «Ντυμένη Μάχα» με το μεταξωτό φόρεμα να διαγράφει κάθε καμπύλη του σώματός της, κοιτάζει με την άκρη του ματιού της τον πίνακα με τον στρατηγό Manuel Godoy, αποκαμωμένο, να κάθεται σε ένα σωρό από βράχια μετά από μια μάχη. Είναι αυτός που, όπως λένε, παρήγγειλε στον Γκόγια και τη «Γυμνή Μάχα», ένα από τα σημαντικότερα γυμνά στην ιστορία της ισπανικής ζωγραφικής.

Έχοντας στην κατοχή του και τα δυο έργα, εμφάνιζε στους καλεσμένους του έναν από τους δύο πίνακες, ανάλογα με την ηθική τους. Εξαιτίας της «Γυμνής Μάχα» ο Γκόγια αναγκάστηκε να απολογηθεί στην Ιερά Εξέταση το 1815 για το «άσεμνο» περιεχόμενο των έργων του και γλύτωσε ως εκ θαύματος τη θανατική ποινή.

Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία του Γκόγια, 1785. Museo de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid

Η αίθουσα με τις νεκρές φύσεις του Γκόγια είναι αποκαλυπτικά ρεαλιστική, τα έργα επανενώνονται για πρώτη φορά, ένα αρνί κομμένο, με το κεφάλι σαν να κοιτάζει με περιέργεια τα κομμάτια του σώματός του, ένας σωρός από τσιπούρες με εξεταστικά κατακίτρινα μάτια, φέτες σολωμού ασυνήθιστα κόκκινες, σαν πληγές.

Ο Γκόγια συνειδητοποίησε μελαγχολικά πώς ούτε ο λόγος, ούτε η ειρωνεία και ο σαρκασμός μπορούν να καταπολεμήσουν τον παραλογισμό. Το έργο του από τα «Caprichos» του 1799, η περίφημη εικόνα αρ. 43 με τίτλο «The Sleep of Reason Produces Monsters» («Ο ύπνος της λογικής γεννάει τέρατα»), είναι το πιο διάσημο από αυτή τη σειρά των 80 χαρακτικών του, αυτό που αναγνωρίζουν αμέσως οι επισκέπτες και σκύβουν προσεκτικά σε κάθε του λεπτομέρεια.

Η συνειδητοποίηση αυτή, η παραίτησή του, φαίνεται σε αυτοπροσωπογραφίες του που υπάρχουν σε διαφορετικές αίθουσες και περιόδους του έργου του. Σε μια του 1790 ο Γκόγια, ντυμένος ταυρομάχος, κρατά μια παλέτα και φορά κεντημένο με κόκκινη τρέσα σακάκι και μεγάλο καπέλο με αγκράφα. Κοιτάζει με χαμόγελο, στην ακμή του, άφοβος.

Τριάντα χρόνια αργότερα, στο έργο «Αυτοπροσωπογραφία με τον γιατρό Αριέτα», είναι γέρος, κουρασμένος, χωρίς ψευδαισθήσεις. Είναι κουφός πλέον και σοβαρά άρρωστος, περιμένει να πεθάνει, πίσω του υπάρχουν φαντάσματα που αιωρούνται σαν τα τέρατα στον «Ύπνο της λογικής». Ο γιατρός Αριέτα τον φρόντισε με στοργή και ο Γκόγια σε ένδειξη ευγνωμοσύνης του χάρισε αυτό τον πίνακα. Ο Αριέτα κράτησε τον πίνακα αλλά όταν έφυγε για την Αφρική, προκειμένου να μελετήσει τη βουβωνική πανώλη, ο πίνακας έμεινε στη Μαδρίτη, πέρασε από πολλά χέρια, έφτασε σε αυτή την έκθεση ταξιδεύοντας από το Ινστιτούτο Τέχνης της Μινεάπολης και επανενώθηκε με τις υπόλοιπες αυτοπροσωπογραφίες του Γκόγια.

Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Η πτήση των μαγισσών, 1797–1798. Museo Nacional del Prado. Madrid © Photographic Archive. Museo Nacional del Prado. Madrid
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Το Σάββατο των μαγισσών, 1797-98. Museo Lázaro Galdiano, Madrid

Μετά από αρκετές ώρες μέσα στις αίθουσες βγαίνουμε στο artshop. Σε ένα καθρεφτάκι τσέπης στο πωλητήριο ποζάρει η Δούκισσα της Άλμπα, πιθανώς ερωμένη του Γκόγια, η «Λευκή Δούκισσα», με το λευκό της φόρεμα, τα κόκκινα κορδελάκια και το ασορτί κόκκινο φιογκάκι στο πόδι του σκύλου της. Ο Γκόγια τη ζωγράφισε και αργότερα στα 35 της σαν «Μαύρη Δούκισσα», να φορά δυο δαχτυλίδια που γράφουν «Alba» και «Goya» και να δείχνει στην άμμο χαραγμένες τις λέξεις «Solo Goya» («Μόνο ο Γκόγια»).

Η Δούκισσα πέθανε κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες στα 40 της, από φυματίωση και πυρετό. Άλλες θεωρίες, πιο μυθιστορηματικές, λένε ότι δηλητηριάστηκε.

Η επιγραφή στην άμμο είναι προφητική και για εκείνη και για όλους όσους υπάρχουν στα έργα της έκθεσης στο Μπεγιελέ. Μόνο ο Γκόγια θα μπορούσε να τους περάσει με τέτοιον αριστουργηματικό τρόπο στην αθανασία.

Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Το ανδρείκελο, 1791–1792. Museo Nacional del Prado. Madrid © Photographic Archive. Museo Nacional del Prado. Madrid
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Οι ανθοπώλισσες ή η Άνοιξη | 1786 Oil on canvas 34.2 × 23.9 cm Private collection, Madrid, Courtesy of Galería Caylus
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
O ύπνος της λογικής γεννά τέρατα, 1797–1799. Συλλογή E. W. K., Bern, Caprichos, 43, 1st ed. Φωτο: Courtesy Galerie Kornfeld, Bern
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Νεκρή φύση με χρυσές τσιπούρες, 1808–1812. The Museum of Fine Arts, Houston, Museum purchase funded by the Alice Pratt Brown Museum Fund and the Pratt Foundation Accessions Endowment Fund, 94.245 Φωτο: © The Museum of Fine Arts, Houston
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Ο χιονάνθρωπος του Fischli-Weiss. | Fondation Beyeler
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Οι τέσσερις πίνακες του Πικάσο στο artshop του μουσείου.
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης με τον «Ευαγγελισμό» του Γκόγια στο βάθος.
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Δυο επισκέπτριες μπροστά στη «Δούκισσα του Οσούνα».
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Η αίθουσα με τις εκτυπώσεις και τα χαρακτικά.
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Τρεις γενιές επισκεπτών στην έκθεση του Γκόγια.
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Άποψη από την έκθεση του Γκόγια.
Γκόγια έκθεση Facebook Twitter
Το γλυπτό του Έλσγουορθ Κέλι στον κήπο του Μπεγιελέ.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η συλλογή Frick αποκτά πολύτιμα σχέδια των Γκόγια, Ντεγκά, Φραγκονάρ στη σπουδαία συλλογή του

Πολιτισμός / Η συλλογή Frick αποκτά πολύτιμα σχέδια των Γκόγια, Ντεγκά, Φραγκονάρ στη σπουδαία συλλογή του

Το σημαντικό δώρο που απέκτησε περιλαμβάνει από ένα σκίτσο για τον διάσημο πίνακα του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ  Madame X έως ένα συγκινητικό παστέλ του 1784 ενός γυναικείου κεφαλιού από την Ελιζαμπέτ Βιζέλ λε Μπρυν.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT