Los Caprichos: Η πρώτη σειρά χαρακτικών του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Γκόγια: Από 19 Δεκεμβρίου τα Los Caprichos του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Απέκτησαν κιόλας κάθισμα, 1803. Από τη σειρά "Τα Καπρίτσια" ("Los Caprichos") (1803). Οξυγραφία σε χαρτί, 21,5 x 15 εκ.
0

Ογδόντα χαρακτικά, οξυγραφίες σε χαρτί και ακουατίντα, που χρονολογούνται από το 1797-98, θα παρουσιαστούν σε μια πολύ σημαντική έκθεση στο χώρο της Μόνιμης Συλλογής της Εθνικής Πινακοθήκης που θα διαρκέσει από τις 19 Δεκεμβρίου  2024 έως τον Σεπτέμβριο του 2025, σε επιμέλεια Κατερίνας Ταβαντζή και θα συνοδεύονται από φωτογραφίες των προπαρασκευαστικών σχεδίων. 

Είναι η πρώτη χαρακτική σειρά του Γκόγια και η μόνη που δημοσιοποιήθηκε όταν ο καλλιτέχνης ήταν εν ζωή. Η σειρά που έχει στην κατοχή της η Εθνική Πινακοθήκη είναι εκτυπωμένη το 1803 και αγοράστηκε το 1962 όταν ήταν διευθυντής ο Μ. Καλλιγάς.  

Η σειρά των χαρακτικών που φέρει τον τίτλο Los Caprichos αποτελεί ένα έργο-ορόσημο στην καλλιτεχνική εξέλιξη του Γκόγια, καθώς για πρώτη φορά ο επίσημος ζωγράφος της Ισπανικής Αυλής αφήνεται να εκφράσει τον επαναστατικό χαρακτήρα μιας τέχνης ώριμης και απελευθερωμένης από τις δεσμεύσεις των δημόσιων παραγγελιών.  

Γκόγια: Από 19 Δεκεμβρίου τα Los Caprichos του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes (Φουεντετόδος 1746-Μπορντώ 1828) Την τραβάει σωστά, 1797-98 – Εκτύπωση 1803 Οξυγραφία, στιλβωμένη ακουατίντα και καλέμι, 21,5 x 15,1 εκ. Από τη σειρά "Los Caprichos"

Αντλεί τα θέματά του από την ίδια τη ζωή της εποχής του, εστιάζοντας στις πιο προκλητικές όψεις της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας που τον περιβάλλει, προκειμένου να ασκήσει μια ανελέητη κριτική στις σκοτεινές πλευρές της ισπανικής κοινωνίας του τέλους του 18ου αιώνα. 

Έργα μιας διαχρονικής μοντερνικότητας, που συγκινούν εξαιτίας τόσο της εικαστικής τους συγκρότησης όσο και του προβληματισμού που εξακολουθούν να εγείρουν γύρω από τα ανθρώπινα πάθη.

Ο Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Το 2008 η Εθνική Πινακοθήκη, συμμετέχοντας στις επετειακές εκδηλώσεις που οργανώθηκαν σ’ ολόκληρο τον κόσμο για τα 180 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου Ισπανού ζωγράφου (1746-1828), παρουσίασε τις τέσσερις διάσημες σειρές χαλκογραφιών του, που ανήκουν στις μόνιμες συλλογές της. Τα 212 σπανιότατα και εξαιρετικά πολύτιμα πρωτότυπα χαρακτικά που αγοράστηκαν ανάμεσα στα έτη 1961 και 1965 από τον αείμνηστο Μαρίνο Καλλιγά, Διευθυντή της Εθνικής Πινακοθήκης από το 1949 ως το 1971. Η έκθεση ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του.

Γκόγια: Από 19 Δεκεμβρίου τα Los Caprichos του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Αυτό μάλιστα, είναι διάβασμα, 1803. Από τη σειρά "Τα Καπρίτσια" ("Los Caprichos") (1803). Οξυγραφία σε χαρτί, 21,5 x 17,1 εκ.

Οι διάσημες χαλκογραφίες του Γκόγια περιλαμβάνουν τέσσερις σειρές που αντιστοιχούν σε ισάριθμες θεματικές ενότητες:

• Τα Καπρίτσια, με 80 χαρακτικά, αποκαλύπτουν και καταγγέλλουν, σύμφωνα με τον ίδιο τον ζωγράφο, «τα ανθρώπινα πάθη και τις διαστροφές». Ολοκληρώθηκαν το 1799. Η σειρά της Εθνικής Πινακοθήκης προέρχεται από την Α΄ Έκδοση του 1803.

• Στα Δεινά του πολέμου, ο Γκόγια εκφράζει, σε 80 χαλκογραφικές πλάκες που χαράχτηκαν ανάμεσα στα έτη 1810-1820, την οργή, την αγανάκτηση, τον αποτροπιασμό του για τις βαναυσότητες που διέπραξαν τα στρατεύματα του Ναπολέοντα κατά την εισβολή τους στην Ισπανία ανάμεσα στα έτη 1908-1814. Η σειρά της Εθνικής Πινακοθήκης προέρχεται από την Α΄ Έκδοση του 1863.

• Οι Ταυρομαχίες, από 33 χαλκογραφίες, πρωτοκυκλοφόρησαν το 1816. Φανατικός οπαδός (aficionado) του εθνικού αθλήματος της Ισπανίας ο Γκόγια αφηγείται στη σειρά αυτή την προϊστορία της ταυρομαχίας και απεικονίζει με «κινηματογραφικό τρόπο» μοναδικές φάσεις και μεγάλες στιγμές επώνυμων ταυρομάχων της εποχής του στην αρένα. Η σειρά της Ε.Π.Μ.Α.Σ. προέρχεται από την Γ΄ Έκδοση του 1853.

Γκόγια: Από 19 Δεκεμβρίου τα Los Caprichos του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes (Φουεντετόδος 1746-Μπορντώ 1828), Άσxημη νύχτα, 1797-98 – Εκτύπωση 1803, Οξυγραφία σε χαρτί, 21,5 x 15,1 εκ., Από τη σειρά "Los Caprichos"

• Η Τρέλα (Disparates), τα παράταιρα, τα παράλογα, χαράσσονται ανάμεσα στα έτη 1815-1824. Στα 18 έργα της σειράς η φαντασία, το όνειρο, ο τρόμος, ο ίλιγγος εισάγουν στην ρομαντική αισθητική του «υψηλού» (Sublime). Δεν είναι τυχαίο ότι η αινιγματική αυτή σειρά αποτέλεσε ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για τους ρομαντικούς, τους συμβολιστές, τους σουρεαλιστές καλλιτέχνες έως και τον Πικάσσο. Η σειρά της Ε.Π.Μ.Α.Σ. προέρχεται από την Β΄ Έκδοση που τυπώθηκε το 1864 με τίτλο Παροιμίες (Proverbios).

Η ιστορία των Los Caprichos

Τα Καπρίτσια (Los Caprichos) δημοσιεύθηκαν από τον Φρανθίσκο Γκόγια σαν μία συλλογή έργων το 1799. Ο Γκόγια ανέφερε ότι αυτή η σειρά που στρέφεται κατά της κυριαρχίας της δεισιδαιμονίας, της αμάθειας και της ανικανότητας της άρχουσας τάξης, της έλλειψης παιδείας, των οικογενειακών λαθών, και της παρακμής της λογικής απεικονίζει τις αμέτρητες ιδιορρυθμίες και ανοησίες που υπάρχουν σε κάθε πολιτισμένη κοινωνία, και τις κοινές προκαταλήψεις και τις παραπλανητικές πρακτικές που τα έθιμα, η αμάθεια, ή η ιδιοτέλεια διαιωνίζουν. Ο Γκόγια καταδικάζοντας την ανοησία στην Ισπανική κοινωνία στην οποία έζησε, καταδικάζει και την παγκόσμια ανοησία κρίνοντας σκληρά και καυστικά ακόμα και τον κλήρο.

Γκόγια: Από 19 Δεκεμβρίου τα Los Caprichos του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Μάγκες στη δουλειά, 1803. Από τη σειρά "Τα Καπρίτσια" ("Los Caprichos") (1803). Οξυγραφία σε χαρτί, 21,6 x 15,1 εκ.

Αινιγματικά πολλές φορές αποτελούν μια διαφωτιστική, δυναμική κριτική της Ισπανίας του 18ου αιώνα, και της ανθρωπότητας γενικότερα. Το ανεπίσημο ύφος, καθώς και η απεικόνιση της σύγχρονης κοινωνίας που συναντώνται στα Καπρίτσια τα καθιστά - καθώς και τον ίδιο τον Γκόγια- προάγγελο του κινήματος του Μοντερνισμού που εμφανίστηκε σχεδόν έναν αιώνα αργότερα.

Ο ίδιος ο Γκόγια το 1799 διαφήμιζε τα Καπρίτσια γράφοντας: Μπορεί κανείς να τα αγοράσει από το κατάστημα ποτών και αρωμάτων της Κάγε δε Δεσενιάνο πληρώνοντας 320 ρεάλια για τη σειρά των 80 χαρακτικών. Λίγο αργότερα η πώληση σταμάτησε εξαιτίας των πιέσεων που άσκησαν εκκλησιαστικοί κύκλοι. 

Το 1803 οι μήτρες και όσες σειρές απέμεναν αδιάθετες δωρίστηκαν από τον Γκόγια στον βασιλιά Κάρολο Δ και μεταφέρθηκαν στο Βασιλικό Χαλκογραφείο, όπου βρίσκονται έως σήμερα. Τυπώθηκαν ξανά στο σύνολό τους στα μέσα του 19ου αιώνα, συμβάλλοντας σημαντικά στη φήμη του Ισπανού ζωγράφου σε όλη την Ευρώπη και καθιστώντας το έργο «Ο ύπνος της λογικής γεννάει τέρατα» κορυφαία αναγνωρίσιμο παγκοσμίως.

Γκόγια: Από 19 Δεκεμβρίου τα Los Caprichos του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Francisco Goya y Lucientes (Φουεντετόδος 1746-Μπορντώ 1828) Αν θα ξέρει πιο πολλά ο μαθητής;, 1797-98 – Εκτύπωση 1803 Οξυγραφία, στιλβωμένη ακουατίντα και καλέμι, 21,5 x 15 εκ. Από τη σειρά "Los Caprichos"
Γκόγια: Από 19 Δεκεμβρίου τα Los Caprichos του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Είναι ξαναμμένοι, 1803. Από τη σειρά "Τα Καπρίτσια" ("Los Caprichos") (1803). Οξυγραφία σε χαρτί, 21,6 x 15,1 εκ.
Γκόγια: Από 19 Δεκεμβρίου τα Los Caprichos του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Ξεπουπουλιάστηκαν κιόλας, 1803. Από τη σειρά "Τα Καπρίτσια" ("Los Caprichos") (1803). Οξυγραφία σε χαρτί, 21,5 x 15 εκ.
Γκόγια: Από 19 Δεκεμβρίου τα Los Caprichos του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Τι θυσία!, 1803. Από τη σειρά "Τα Καπρίτσια" ("Los Caprichos") (1803). Οξυγραφία σε χαρτί, 19,9 x 14,9 εκ.
Γκόγια: Από 19 Δεκεμβρίου τα Los Caprichos του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Goya y Lucientes Francisco (1746 - 1828), Ναι, έσπασε το κανάτι, 1803. Από τη σειρά "Τα Καπρίτσια" ("Los Caprichos") (1803). Οξυγραφία σε χαρτί, 21,5 x 14,2 εκ.

Με πληροφορίες από Εθνική Πινακοθήκη, Μουσείο Πράδο

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Πολιτισμός / Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Η επιτροπή σημείωσε ότι ο Κρασναχορκάι βραβεύεται «για τη μαγνητική, εκτενή πρόζα του που με υπομονετική ένταση και φιλοσοφική οξύτητα αποκαλύπτει το χάος, την ειρωνεία και τη μοναξιά του ανθρώπινου πολιτισμού»
LIFO NEWSROOM
Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM