Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές!

Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Ο Πικάσο στο ατελιέ του Le Fournas στο Vallauris, 26 Ιουνίου 1953. (© Edward Quinn Archives)
0

Σπάνιες και ανέκδοτες φωτογραφίες του Πάμπλο Πικάσο εν ώρα εργασίας εκτίθενται στο Παρίσι, επιτρέποντας μας να δούμε τον καλλιτέχνη σε ιδιωτικές στιγμές σε διάφορα από τα ατελιέ που διέθετε στην Γαλλία.  Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες απο τις δεκαετίες του '40 και του '50 παρουσιάζονται τόσο στον χώρο Cahiers d'Art, την γκαλερί του ομώνυμου καλλιτεχνικού περιοδικού στην έκθεση Ο Πικάσο στο στούντιο, όσο και στο πιο πρόσφατο τεύχος του περιοδικού.

  Oι εικόνες αποκαλύπτουν μεγάλα δωμάτια γεμάτα με πίνακες, γλυπτά και σχέδια, κάποια σε εξελιξη, που μαρτυρούν τον όγκο της καλλιτεχνικής δημιουργίας που συντελέστηκε ανάμεσα στους τοίχους τους, καθώς και την ποικιλία υλικών με τα οποία εργαζόταν ο Πικάσο.  Στις φωτογραφίες ο ζωγράφος κοιτάζει την κάμερα πολύ απασχολημένος ενώ φιλοτεχνεί κάποιο σχέδιο με κάρβουνο ή ζωγραφίζει λεπτομέρειες σε μια γκοθ κανάτα και σε κάποιες εικόνες υπάρχει η αίσθηση ότι αντιλαμβάνεται την παρουσία του φωτογράφου.

 

Aνάμεσα στις πιο παλιές φωτογραφίες της συλλογής Cahiers d'Art συγκαταλέγονται και εκείνες που έβγαλε ο ίδιος ο Πικάσο στο στούντιο γλυπτικής του στην Μπουαζελού. Τραβηγμένες με μια φωτογραφική μηχανή Κόντακ ανάμεσα στο 1931 και το 1932, εστιάζουν στις μεγάλες γύψινες μορφές με μακριούς λαιμούς και χαρακτηριστικά που εξέχουν.

 

Αυτό συμβαίνει σε μια σειρά φωτογραφιών του Έντουαρντ Κουίν, ο οποίος τον φωτογράφισε στο ατελιέ του Λε Φουρνά στο Βαλορί. Σε μία φωτογραφία, όπου τον χώρο γεμίζουν κεραμικά και αρκετοί γεωμετρικοί πίνακες γυναικών, ο καλλιτέχνης μοιάζει χαμένος στις σκέψεις του με ένα κομμάτι κάρβουνο στο ένα χέρι και την πλάτη του στραμμένη προς έναν καμβά που αμυδρά απεικονίζει μια σκηνή δρόμου, την θέα από το ατελιέ αυτό. Μια άλλη φωτογραφία που τραβήχτηκε την ίδια ημέρα δείχνει έναν άνδρα που κρατάει μια κλακέτα, γεγονός που αποκαλύπτει πως ο Πικάσο γνώριζε πολύ καλά την θέση του: τον κινηματογραφούσαν για ένα ντικιμαντέρ σχετικά με την ζωή του, το οποίο σκηνοθετούσε ο Ιταλός Λουτσιάνο Έμερ. Οι φωτογραφίες του Κουίν ιχνηλατούν και την εξέλιξη της δημιουργικής διαδικασίας που ακολουθούσε ο Πικάσο καθώς υπάρχει ένα αρχιτεκτονικό σχέδιο που εμφανίζεται σε αρκετές λήψεις και διαδοχικά φαίνεται η ολοκλήρωση του.  

Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Ο Πικάσο ενώ ζωγραφίζει ένα λαγήνι, Madoura, Vallauris, 1953 (© Yves Manciet)

Αλλες φωτογραφίες δείχνουν τον Πικάσο πιο χαλαρό και χωρις να ποζάρει. Σε μία ο φωτορεπόρτερ Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν απαθανατίζει τον ζωγράφο με σορτσάκι και σανδάλια καθώς σηκώνει έναν μεγάλο καμβά του πίνακα "Μπούστο Γυναίκας με Μπλε Καπέλο". Γνωστό για τις πολεμικές του φωτογραφίες, ο Ντάνκαν συνάντησε τον Πικάσο μεσω του Ρόμπερτ Κάπα και ήταν από τους λίγους φωτογράφους που είχαν πρόσβαση στους ιδιωτικούς πίνακες του ζωγράφου, δημοσιεύοντας τελικά επτά βιβλία. Μια παλαιότερη φωτογραφία του Γάλλου φωτογράφου Υβ Μανσιέ, από το εργαστήριο κεραμικής Madoura του Πικάσο, δείχνει τον φωτογράφο με εξίσου χαλαρές ενδυματολογικές επιλογές να επιθεωρεί - με το τσιγάρο στο χέρι - ράφια γεμάτα βάζα και πιάτα διαφόρων σχημάτων. 

Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη του ατελιέ του Πικάσο στο Vallauris, 26 Ιουνίου 1953 (© Edward Quinn Archives)

 

Ανάμεσα στις πιο παλιές φωτογραφίες της συλλογής  Cahiers d'Art συγκαταλέγονται και εκείνες που έβγαλε ο ίδιος ο Πικάσο στο στούντιο γλυπτικής του στην Μπουαζελού. Τραβηγμένες με μια φωτογραφική μηχανή Κόντακ ανάμεσα στο 1931 και το 1932, εστιάζουν στις μεγάλες γύψινες μορφές με μακριούς λαιμούς και χαρακτηριστικά που εξέχουν, ένα από αυτά τα έργα είναι το "Γυναικείο Μπούστο" το οποίο εκτέθηκε πέρυσι στην ρετροσπεκτίβα γλυπτικής του Πικάσο στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Ο σκοπός των φωτογραφιών αυτών ήταν η τεκμηρίωση της δημιουργικής διαδικασίας του και όχι η δημοσίευση, οι φωτογραφίες στην πίσω πλευρά τους έχουν τις σημειώσεις "I.E.," "II.E.," και "III.E," όπου το "E" σημαίνει "états", δηλαδή "κατάσταση" στα Γαλλικά. Προέρχονται από το αρχείο της Όλγα Ρουϊθ Πικάσο, της πρώτης συζύγου του καλλιτέχνη και τις ανακάλυψε ο εγγονός του. Τώρα παρουσιάζονται στο κοινό μαζι με τις άλλες που συγκέντρωσε το Cahiers d'Art, φωτίζοντας την προσπάθεια και τον χρόνο που απαιτούνταν για να φιλοτεχνηθούν τα έργα αυτά. Όλοι βλέπουμε τα ολοκληρωμένα έργα του Πικάσο, αλλά οι περιστάσεις υπό τις οποίες δημιουργήθηκαν είναι εξίσου σημαντικές προκειμένου να κατανοήσουμε τον δημιουργό τους. 

Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Ο Πικάσο στο εργαστήρι Madoura στο Vallauris, 1948 (© Yves Manciet)

Η έκθεση Picasso: In the Studio συνεχίζεται στην γκαλερί Cahiers d'Art, 14-15 Rue du Dragon, στο Παρίσι, μέχρι τις 9 Απριλίου. 

Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του ‘Cahiers d’Art’
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Ο Πικάσο στο ατελιέ του Le Fournas στο Vallauris, 26 Ιουνίου 1953. (© Edward Quinn Archives)
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη των γλυπτών “La grande Statue”, “Tete de femme”, και “Buste de Femme”, έργα εν εξελίξει στο εργαστήριο γλυπτικής του Πικάζο στο Boisgeloup το 1931 (από τα Αρχεία Όλγα Ρουΐθ Πικάσο)
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης "Ο Πικάσο στο στούντιο"
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης "Ο Πικάσο στο στούντιο"
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης "Ο Πικάσο στο στούντιο"
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης "Ο Πικάσο στο στούντιο"
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ