Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter

Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο

0

Εύκολα θα μπορούσε να θεωρήσει κανείς πως η περίφημη ρήση του Πάμπλο Πικάσο «το να ζωγραφίζει κανείς είναι σαν να κρατάει ημερολόγιο» ενέπνευσε την πρώτη αμιγώς αφιερωμένη σε εκείνον έκθεση στην Tate Modern του Λονδίνου.

Επιλέγοντας να εστιάσουν την προσοχή τους σε μία ομολογουμένως εμβληματική χρονιά στη ζωή του σούπερσταρ ζωγράφου, οι επιμελητές της έκθεσης κατόρθωσαν -συνεργαζόμενοι και με το Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι- να συγκεντρώσουν κάποια από τα σπουδαιότερα έργα του και να τα παρουσιάσουν μέσα από το πρίσμα των σημαντικών γεγονότων που σημάδεψαν την ζωή του κατά το έτος 1932.

Τη χρονιά εκείνη ο Ισπανός βιρτουόζος του χρωστήρα είχε μόλις συμπληρώσει τα 50 έτη ζωής. Βρισκόταν στο αποκορύφωμα της σταδιοδρομίας του και έχαιρε απόλυτης αναγνώρισης, όχι μόνο από τον κόσμο της τέχνης.

Το ταλέντο αλλά και ο βίος του είχαν ήδη αναγάγει τον Πικάσο σε σελέμπριτι διεθνούς βεληνεκούς.

Ήταν παντρεμένος με την μπαλαρίνα των ρώσικων μπαλέτων του Ντιαγκίλεφ, Όλγα Κόκλοβα, και είχαν έναν γιο, τον 11χρονο Πάολο.

Ταυτόχρονα όμως ζούσε ένα φλογερό ειδύλλιο με τη μόλις 22 ετών Μαρί-Τερέζ Βάλτερ, η οποία έμελλε αργότερα να γεννήσει την πρώτη κόρη του, τη Μάγια.

Καθώς η εξωσυζυγική του σχέση ήταν κρυφή, ο Πικάσο καλούνταν να τηρήσει εξαιρετικά λεπτές ισορροπίες μεταξύ των δύο παράλληλων βίων που διήγε.

Ο στόχος της ομάδας που επιμελήθηκε τον σχεδιασμό και το περιεχόμενο της σημαντικής αυτής έκθεσης επιτυγχάνεται χάρη στον σημαντικό αριθμό και το ανεπανάληπτο εύρος των έργων που θα εκτεθούν ως δάνεια από μία πλειάδα συλλογών ανά τον κόσμο. 

Οι διαφορετικές πτυχές της ζωής του, από τη μία η στοργική τρυφερότητα της οικογενειακής ζωής και από την άλλη το έντονο πάθος με την ερωμένη του, αντανακλώνται και στους πίνακές του.

Τα σεξουαλικά φορτισμένα και αισθησιακά έργα που απαθανατίζουν τη νεαρή μούσα του συνυπάρχουν χρονικά, αλλά ταυτόχρονα απέχουν έτη φωτός από τα γεμάτα ρεαλισμό πορτρέτα της συζύγου και του μικρού του γιου.

Η εμβληματική τριπλέτα των έργων Γυμνό, Πράσινα Φύλλα και Προτομή, Γυμνό σε Μαύρη Πολυθρόνα και Ο Καθρέπτης, που θεωρούνται ευρέως ως κορυφαία έργα του Πικάσο την περίοδο του Μεσοπολέμου, απέπνεαν έναν ερωτισμό τόσο έντονο ώστε να γίνει εμφανής πια η επίδραση μιας μυστικής γυναίκας στην ζωή του.

Έπειτα από 85 χρόνια, τα τρία αυτά έργα θα συνυπάρξουν για πρώτη φορά ξανά στην έκθεση της Tate Modern.   

Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, The Mirror, 1932, Oil paint on canvas, Private Collection © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Nude in a Black Armchair, 1932, Oil paint on canvas, Private Collection, USA © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Nude, Green Leaves and Bust, 1932, Oil paint on canvas, Private Collection © Succession Picasso/DACS London, 2017

Εξίσου ενδιαφέρον όμως ήταν και από αμιγώς επαγγελματικής άποψης το 1932 για τον Πικάσο.

Διανύοντας μια περίοδο περισυλλογής αποφασίζει να αναλάβει ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο εγχείρημα: τη σύνταξη του μεγαλύτερου catalogue raisonné ενός καλλιτέχνη.

Έχοντας ήδη να επιδείξει έναν τεράστιο όγκο έργων, 16.000 πίνακες και σχέδια μόνο, ξεκινά για τον σκοπό αυτόν μια μακρά συνεργασία με τον ιδρυτή του περιοδικού τέχνης Cahiers d'art, τον Ελληνογάλλο, κεφαλονίτικης καταγωγής, κριτικό τέχνης Κριστιάν Ζερβό.

Την ίδια χρονιά, μια ομάδα γκαλερίστων και εμπόρων τέχνης στο Παρίσι συνασπίζονται ώστε να κατορθώσουν να διοργανώσουν την πρώτη αναδρομική του πολυσχιδούς έργου του σε μία έκθεση που θα παρουσιάζει νέους πίνακες του καλλιτέχνη παράλληλα με παλαιότερα έργα διαφόρων περιόδων και διαφορετικού ύφους.

Η διάστικτη από σημαντικά γεγονότα χρονιά του Πικάσο πρόκειται να κλείσει με ένα ιδιαίτερα στενόχωρο γεγονός: η ερωμένη του Μαρί-Τερέζ αρρωσταίνει σοβαρά εξαιτίας της τολμηρής της απόφασης να κολυμπήσει στα παγωμένα νερά του ποταμού Μάρνη.

Η ασθένεια κοστίζει στη νεαρή μούσα του ζωγράφου όχι μόνο τη ζωτικότητα αλλά και την υπέροχη ξανθή κόμη της. 

Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Cecil Beaton, Pablo Picasso, rue La Boétie, 1933, Paris. © The Cecil Beaton Studio Archive at Sotheby's

Ο Πικάσο επεξεργάζεται αυτό το τραυματικό γεγονός το οποίο αποδίδει στους πίνακες του μέσα από σκηνές διάσωσης αλλά και βίας, διανθίζοντας με μια δραματική πινελιά έναν χρόνο έρωτα, τραγωδίας και δημιουργικότητας που τον εκτίναξε στο διεθνές στερέωμα της τέχνης. 

Ο Διευθυντής Εκθέσεων Achim Borchardt-Hume και η Nancy Ireson, υπεύθυνη του Τμήματος Διεθνούς Τέχνης στην Tate Modern, συνεργάστηκαν με τη Laurence Madeline του Musée National-Picasso στο Παρίσι.

Οι επιμελητές επέλεξαν να παρουσιάσουν αυτή την κομβική χρονιά στην ζωή του Πικάσο ανά μήνα, ώστε ο επισκέπτης να έχει την δυνατότητα να φυλλομετρήσει το ημερολόγιο της ζωής του καλλιτέχνη προκειμένου να αντιληφθεί τις περίπλοκες καλλιτεχνικές και προσωπικές διαδράσεις, ισορροπίες και επιρροές που χαρακτήρισαν μία ξεκάθαρα σημαντική περίοδο της ζωής του.

Ο στόχος της ομάδας που επιμελήθηκε τον σχεδιασμό και το περιεχόμενο της σημαντικής αυτής έκθεσης επιτυγχάνεται χάρη στον σημαντικό αριθμό και το ανεπανάληπτο εύρος των έργων που θα εκτεθούν ως δάνεια από μία πλειάδα συλλογών ανά τον κόσμο.

Μεταξύ αυτών θα είναι και πίνακες που ανήκουν σε ιδιώτες και έχουν αγοραστεί σε πλειστηριασμούς για μυθικά ποσά.

Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, The Crucifixion (La crucifixion), 1932, Ink on paper, Musée National Picasso © Succession Picasso/DACS London, 2017

Ορισμένα μόνο από τα σημαντικά και ακριβοθώρητα εκθέματα είναι το Κορίτσι στον Καθρέπτη, ένα κορυφαίο έργο που απεικονίζει την Μαρί-Τερέζ γυμνή μπροστά από έναν καθρέπτη και ταυτόχρονα απηχεί το κλασικό θέμα του δίπολου ματαιοδοξίας και θνητότητας:

Η «αληθινή» φιγούρα σφύζει ζωή ενώ η αντανάκλασή της δείχνει ήδη γερασμένη, τα χρώματα του προσώπου είναι πιο σκοτεινά και το κορμί αποστραγγισμένο από την ζωτικότητα του.

Όσοι πιστεύουν στην ενόραση θα μπορούσαν να ισχυριστούν πως ο Πικάσο είχε διαβλέψει ήδη από τον Μάρτιο την περιπέτεια της υγείας της στα τέλη του έτους...

Οφείλουμε να πούμε εδώ πως ο συγκεκριμένος πίνακας ελάχιστες φορές έχει εγκαταλείψει τις αίθουσες του MoMa.

Ακόμα ένα αριστούργημα που το βρετανικό κοινό θα έχει την χαρά να απολαύσει από κοντά για πρώτη φορά είναι ο θρυλικός πίνακας Το Όνειρο.

Εδώ το μοντέλο είναι και πάλι η νεαρή ερωμένη του ζωγράφου, η οποία φαίνεται να έχει αφεθεί στις αγκάλες του Μορφέα καθισμένη σε μία πολυθρόνα.

Το Όνειρο φέρεται να ζωγραφίστηκε εξ ολοκλήρου ένα απόγευμα του Ιανουαρίου του 1932, ενώ ιδιαίτερα έχει σχολιαστεί το γεγονός πως η μορφή της Μαρί-Τερέζ προσομοιάζει σε έναν τεράστιο φαλλό ο οποίος μπορούμε να εικάσουμε ότι ανήκει στον ίδιο τον Πικάσο, που θέλησε να υποδηλώσει με τον τρόπο αυτό τη φύση της σχέσης του με το μοντέλο καθώς και την εξουσία που ασκούσε στη νεαρή κοπέλα. 

Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Woman on the Beach, 1932, Oil paint on canvas, The Penrose Collection© Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Reclining Nude, 1932, Oil paint on canvas, Private Collection © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Nude Woman in a Red Armchair, 1932, Oil paint on canvas, Tate. Purchased 1953 © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Portrait of Olga in an armchair, 1918, Oil paint on canvas, Musée National Picasso © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, The Dream, 1932, Private collection © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, The Rescue, 1932, Oil paint on canvas, Fondation Beyeler, Riehen/Basel, Sammlung Beyeler © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Girl before a Mirror, 1932, Oil paint on canvas, The Museum of Modern Art, New York. Gift of Mrs. Simon Guggenheim 1937 © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Bust of a Woman, 1931, Cement, Musée National Picasso © Succession Picasso/DACS London, 2017Pablo Picasso

Η έκθεση «Picasso 1932 – Love, Fame, Tragedy» θα διαρκέσει από τις 8 Μαρτίου έως τις 9 Σεπτεμβρίου 2018 στις αίθουσες Eyal Ofer της Tate Modern. 

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ