Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter

Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο

0

Εύκολα θα μπορούσε να θεωρήσει κανείς πως η περίφημη ρήση του Πάμπλο Πικάσο «το να ζωγραφίζει κανείς είναι σαν να κρατάει ημερολόγιο» ενέπνευσε την πρώτη αμιγώς αφιερωμένη σε εκείνον έκθεση στην Tate Modern του Λονδίνου.

Επιλέγοντας να εστιάσουν την προσοχή τους σε μία ομολογουμένως εμβληματική χρονιά στη ζωή του σούπερσταρ ζωγράφου, οι επιμελητές της έκθεσης κατόρθωσαν -συνεργαζόμενοι και με το Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι- να συγκεντρώσουν κάποια από τα σπουδαιότερα έργα του και να τα παρουσιάσουν μέσα από το πρίσμα των σημαντικών γεγονότων που σημάδεψαν την ζωή του κατά το έτος 1932.

Τη χρονιά εκείνη ο Ισπανός βιρτουόζος του χρωστήρα είχε μόλις συμπληρώσει τα 50 έτη ζωής. Βρισκόταν στο αποκορύφωμα της σταδιοδρομίας του και έχαιρε απόλυτης αναγνώρισης, όχι μόνο από τον κόσμο της τέχνης.

Το ταλέντο αλλά και ο βίος του είχαν ήδη αναγάγει τον Πικάσο σε σελέμπριτι διεθνούς βεληνεκούς.

Ήταν παντρεμένος με την μπαλαρίνα των ρώσικων μπαλέτων του Ντιαγκίλεφ, Όλγα Κόκλοβα, και είχαν έναν γιο, τον 11χρονο Πάολο.

Ταυτόχρονα όμως ζούσε ένα φλογερό ειδύλλιο με τη μόλις 22 ετών Μαρί-Τερέζ Βάλτερ, η οποία έμελλε αργότερα να γεννήσει την πρώτη κόρη του, τη Μάγια.

Καθώς η εξωσυζυγική του σχέση ήταν κρυφή, ο Πικάσο καλούνταν να τηρήσει εξαιρετικά λεπτές ισορροπίες μεταξύ των δύο παράλληλων βίων που διήγε.

Ο στόχος της ομάδας που επιμελήθηκε τον σχεδιασμό και το περιεχόμενο της σημαντικής αυτής έκθεσης επιτυγχάνεται χάρη στον σημαντικό αριθμό και το ανεπανάληπτο εύρος των έργων που θα εκτεθούν ως δάνεια από μία πλειάδα συλλογών ανά τον κόσμο. 

Οι διαφορετικές πτυχές της ζωής του, από τη μία η στοργική τρυφερότητα της οικογενειακής ζωής και από την άλλη το έντονο πάθος με την ερωμένη του, αντανακλώνται και στους πίνακές του.

Τα σεξουαλικά φορτισμένα και αισθησιακά έργα που απαθανατίζουν τη νεαρή μούσα του συνυπάρχουν χρονικά, αλλά ταυτόχρονα απέχουν έτη φωτός από τα γεμάτα ρεαλισμό πορτρέτα της συζύγου και του μικρού του γιου.

Η εμβληματική τριπλέτα των έργων Γυμνό, Πράσινα Φύλλα και Προτομή, Γυμνό σε Μαύρη Πολυθρόνα και Ο Καθρέπτης, που θεωρούνται ευρέως ως κορυφαία έργα του Πικάσο την περίοδο του Μεσοπολέμου, απέπνεαν έναν ερωτισμό τόσο έντονο ώστε να γίνει εμφανής πια η επίδραση μιας μυστικής γυναίκας στην ζωή του.

Έπειτα από 85 χρόνια, τα τρία αυτά έργα θα συνυπάρξουν για πρώτη φορά ξανά στην έκθεση της Tate Modern.   

Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, The Mirror, 1932, Oil paint on canvas, Private Collection © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Nude in a Black Armchair, 1932, Oil paint on canvas, Private Collection, USA © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Nude, Green Leaves and Bust, 1932, Oil paint on canvas, Private Collection © Succession Picasso/DACS London, 2017

Εξίσου ενδιαφέρον όμως ήταν και από αμιγώς επαγγελματικής άποψης το 1932 για τον Πικάσο.

Διανύοντας μια περίοδο περισυλλογής αποφασίζει να αναλάβει ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο εγχείρημα: τη σύνταξη του μεγαλύτερου catalogue raisonné ενός καλλιτέχνη.

Έχοντας ήδη να επιδείξει έναν τεράστιο όγκο έργων, 16.000 πίνακες και σχέδια μόνο, ξεκινά για τον σκοπό αυτόν μια μακρά συνεργασία με τον ιδρυτή του περιοδικού τέχνης Cahiers d'art, τον Ελληνογάλλο, κεφαλονίτικης καταγωγής, κριτικό τέχνης Κριστιάν Ζερβό.

Την ίδια χρονιά, μια ομάδα γκαλερίστων και εμπόρων τέχνης στο Παρίσι συνασπίζονται ώστε να κατορθώσουν να διοργανώσουν την πρώτη αναδρομική του πολυσχιδούς έργου του σε μία έκθεση που θα παρουσιάζει νέους πίνακες του καλλιτέχνη παράλληλα με παλαιότερα έργα διαφόρων περιόδων και διαφορετικού ύφους.

Η διάστικτη από σημαντικά γεγονότα χρονιά του Πικάσο πρόκειται να κλείσει με ένα ιδιαίτερα στενόχωρο γεγονός: η ερωμένη του Μαρί-Τερέζ αρρωσταίνει σοβαρά εξαιτίας της τολμηρής της απόφασης να κολυμπήσει στα παγωμένα νερά του ποταμού Μάρνη.

Η ασθένεια κοστίζει στη νεαρή μούσα του ζωγράφου όχι μόνο τη ζωτικότητα αλλά και την υπέροχη ξανθή κόμη της. 

Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Cecil Beaton, Pablo Picasso, rue La Boétie, 1933, Paris. © The Cecil Beaton Studio Archive at Sotheby's

Ο Πικάσο επεξεργάζεται αυτό το τραυματικό γεγονός το οποίο αποδίδει στους πίνακες του μέσα από σκηνές διάσωσης αλλά και βίας, διανθίζοντας με μια δραματική πινελιά έναν χρόνο έρωτα, τραγωδίας και δημιουργικότητας που τον εκτίναξε στο διεθνές στερέωμα της τέχνης. 

Ο Διευθυντής Εκθέσεων Achim Borchardt-Hume και η Nancy Ireson, υπεύθυνη του Τμήματος Διεθνούς Τέχνης στην Tate Modern, συνεργάστηκαν με τη Laurence Madeline του Musée National-Picasso στο Παρίσι.

Οι επιμελητές επέλεξαν να παρουσιάσουν αυτή την κομβική χρονιά στην ζωή του Πικάσο ανά μήνα, ώστε ο επισκέπτης να έχει την δυνατότητα να φυλλομετρήσει το ημερολόγιο της ζωής του καλλιτέχνη προκειμένου να αντιληφθεί τις περίπλοκες καλλιτεχνικές και προσωπικές διαδράσεις, ισορροπίες και επιρροές που χαρακτήρισαν μία ξεκάθαρα σημαντική περίοδο της ζωής του.

Ο στόχος της ομάδας που επιμελήθηκε τον σχεδιασμό και το περιεχόμενο της σημαντικής αυτής έκθεσης επιτυγχάνεται χάρη στον σημαντικό αριθμό και το ανεπανάληπτο εύρος των έργων που θα εκτεθούν ως δάνεια από μία πλειάδα συλλογών ανά τον κόσμο.

Μεταξύ αυτών θα είναι και πίνακες που ανήκουν σε ιδιώτες και έχουν αγοραστεί σε πλειστηριασμούς για μυθικά ποσά.

Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, The Crucifixion (La crucifixion), 1932, Ink on paper, Musée National Picasso © Succession Picasso/DACS London, 2017

Ορισμένα μόνο από τα σημαντικά και ακριβοθώρητα εκθέματα είναι το Κορίτσι στον Καθρέπτη, ένα κορυφαίο έργο που απεικονίζει την Μαρί-Τερέζ γυμνή μπροστά από έναν καθρέπτη και ταυτόχρονα απηχεί το κλασικό θέμα του δίπολου ματαιοδοξίας και θνητότητας:

Η «αληθινή» φιγούρα σφύζει ζωή ενώ η αντανάκλασή της δείχνει ήδη γερασμένη, τα χρώματα του προσώπου είναι πιο σκοτεινά και το κορμί αποστραγγισμένο από την ζωτικότητα του.

Όσοι πιστεύουν στην ενόραση θα μπορούσαν να ισχυριστούν πως ο Πικάσο είχε διαβλέψει ήδη από τον Μάρτιο την περιπέτεια της υγείας της στα τέλη του έτους...

Οφείλουμε να πούμε εδώ πως ο συγκεκριμένος πίνακας ελάχιστες φορές έχει εγκαταλείψει τις αίθουσες του MoMa.

Ακόμα ένα αριστούργημα που το βρετανικό κοινό θα έχει την χαρά να απολαύσει από κοντά για πρώτη φορά είναι ο θρυλικός πίνακας Το Όνειρο.

Εδώ το μοντέλο είναι και πάλι η νεαρή ερωμένη του ζωγράφου, η οποία φαίνεται να έχει αφεθεί στις αγκάλες του Μορφέα καθισμένη σε μία πολυθρόνα.

Το Όνειρο φέρεται να ζωγραφίστηκε εξ ολοκλήρου ένα απόγευμα του Ιανουαρίου του 1932, ενώ ιδιαίτερα έχει σχολιαστεί το γεγονός πως η μορφή της Μαρί-Τερέζ προσομοιάζει σε έναν τεράστιο φαλλό ο οποίος μπορούμε να εικάσουμε ότι ανήκει στον ίδιο τον Πικάσο, που θέλησε να υποδηλώσει με τον τρόπο αυτό τη φύση της σχέσης του με το μοντέλο καθώς και την εξουσία που ασκούσε στη νεαρή κοπέλα. 

Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Woman on the Beach, 1932, Oil paint on canvas, The Penrose Collection© Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Reclining Nude, 1932, Oil paint on canvas, Private Collection © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Nude Woman in a Red Armchair, 1932, Oil paint on canvas, Tate. Purchased 1953 © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Portrait of Olga in an armchair, 1918, Oil paint on canvas, Musée National Picasso © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, The Dream, 1932, Private collection © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, The Rescue, 1932, Oil paint on canvas, Fondation Beyeler, Riehen/Basel, Sammlung Beyeler © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Girl before a Mirror, 1932, Oil paint on canvas, The Museum of Modern Art, New York. Gift of Mrs. Simon Guggenheim 1937 © Succession Picasso/DACS London, 2017
Η πρώτη έκθεση για τον Πικάσο στην Tate έρχεται τον Μάρτιο Facebook Twitter
Pablo Picasso, Bust of a Woman, 1931, Cement, Musée National Picasso © Succession Picasso/DACS London, 2017Pablo Picasso

Η έκθεση «Picasso 1932 – Love, Fame, Tragedy» θα διαρκέσει από τις 8 Μαρτίου έως τις 9 Σεπτεμβρίου 2018 στις αίθουσες Eyal Ofer της Tate Modern. 

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ