Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι Facebook Twitter
Meg Webster, Dia Beacon, Νέα Υόρκη. © Meg Webster. Φωτ.: Bill Jacobson Studio, New York. Ευγενική παραχώρηση Dia Art Foundation
0

Από τις 8 Οκτωβρίου 2025, το Bourse de Commerce στο Παρίσι φιλοξενεί μια μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στην τέχνη του μινιμαλισμού. Παρουσιάζοντας μια εξαιρετική σειρά έργων από τη Συλλογή Pinault σε διάλογο με έργα από άλλες έγκριτες συλλογές, η έκθεση «Minimal» ιχνηλατεί την ποικιλομορφία αυτού του κινήματος από τη δεκαετία του 1960, όταν μια ολόκληρη γενιά καλλιτεχνών (Dan Flavin, Robert Ryman, On Kawara, Agnès Martin, François Morellet κ.ά.) στράφηκε σε μια ριζοσπαστική προσέγγιση της τέχνης. Μέσα από σαράντα διεθνείς καλλιτέχνες και περισσότερα από εκατό έργα, η έκθεση διερευνά τη διεθνή εξέλιξη του κινήματος του μινιμαλισμού, το οποίο επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.

Με τον όρο «Minimal» (ή μινιμαλισμός στα ελληνικά) αναφερόμαστε σε ένα καλλιτεχνικό και πολιτιστικό ρεύμα που εμφανίστηκε κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες τη δεκαετία του 1960 και διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο. Είναι κάτι περισσότερο από ένα απλό στυλ – αποτελεί μια ριζοσπαστική επανεξέταση του τι είναι τέχνη, του πώς παρουσιάζεται και πώς γίνεται αντιληπτή από τον θεατή. Τα χαρακτηριστικά της νέας αυτής μορφής τέχνης ήταν η αφαίρεση, τα λιτά υλικά, οι γεωμετρικές μορφές και η απουσία διακοσμητικών στοιχείων, η επανάληψη και η δομή που βασιζόταν σε κανόνες όπως η συμμετρία ή η επαναλαμβανόμενη μονάδα, η απουσία του προσωπικού ύφους ή της χειρονομίας του καλλιτέχνη, η εστίαση στον θεατή και στην εμπειρία του στον χώρο και η έμφαση στο ίδιο το υλικό του έργου. Ο όρος «Minimal Art» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1960 από κριτικούς τέχνης για να περιγράψει αυτήν τη νέα, συγκεκριμένη και αυστηρή αισθητική.

Παρόλο που ο μινιμαλισμός επιχειρεί να αποκαλύψει την ουσία χωρίς περιττά στοιχεία και παρόλο που επηρέασε βαθιά τη σύγχρονη τέχνη και τον τρόπο που εκθέτουμε και αντιλαμβανόμαστε τα έργα τέχνης, κατηγορήθηκε ως ψυχρός, απρόσωπος και ελιτίστικος.

Με ρίζες στην αφαίρεση και ειδικά στη γεωμετρική αφαίρεση, που είχε αναπτυχθεί στις αρχές του 20ού αιώνα και τη συναντάμε στη ρωσική πρωτοπορία, στο Μπαουχάους και στον κονστρουκτιβισμό, σε έργα του Mondrian ή του Malevich, εμφανίστηκε «απέναντι» στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό της σχολής της Νέας Υόρκης, που βασιζόταν στο έντονο συναίσθημα και τη χειρονομία. Οι μινιμαλιστές απέρριψαν αυτή την «υποκειμενικότητα» και πρότειναν μια αντικειμενική, καθαρή και «απρόσωπη» τέχνη. Βασικοί εκπρόσωποι του κινήματος ήταν οι Donald Judd, Agnes Martin, Dan Flavin και Sol LeWitt στις εικαστικές τέχνες, οι Tadao Ando και John Pawson στην αρχιτεκτονική, ο Steve Reich και ο Philip Glass στη μουσική∙ ο μινιμαλισμός εμφανίστηκε ως τάση ακόμα και στη μόδα, με το «Less is more».

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι Facebook Twitter
Agnes Martin, Σύνθεση μπλε καιγκρι, 1962 Pinault Collection. © Agnes Martin Foundation, New York / SIAE 2023. Φωτ.: Marco Cappelletti © Palazzo Grassi
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι Facebook Twitter
Blinky Palermo, Ohne Titel, 1970. Pinault Collection © BlinkyPalermo / Adagp, Παρίσι, 2025.

Παρόλο που ο μινιμαλισμός επιχειρεί να αποκαλύψει την ουσία χωρίς περιττά στοιχεία και παρόλο που επηρέασε βαθιά τη σύγχρονη τέχνη και τον τρόπο που εκθέτουμε και αντιλαμβανόμαστε τα έργα τέχνης, κατηγορήθηκε ως ψυχρός, απρόσωπος και ελιτίστικος. Όμως, παρά τις αντιδράσεις, αποτελεί σταθμό στην ιστορία της τέχνης του 20ού αιώνα.

Μια έκθεση-επανεξέταση της σχέσης του έργου με τον θεατή

Από τη στιγμή που αναδύθηκε ως κίνημα ο μινιμαλισμός επιδίωξε να απευθυνθεί άμεσα στον θεατή, μέσω της παρουσίασης καθολικών υλικών και μορφών, χωρίς να καταφεύγει στη μίμηση, στο σύμβολο ή στην αφήγηση. Οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν φυσικά ή τεχνητά υλικά –συχνά τα πιο απλά και άμεσα διαθέσιμα– για να δημιουργήσουν καταστάσεις στις οποίες το σώμα του επισκέπτη συμμετέχει άμεσα, εστιάζοντας ταυτόχρονα και στον ίδιο τον χώρο της έκθεσης. Το έργο δεν εντοπίζεται πλέον στο περιεχόμενό του, αλλά στην πραγματική εμπειρία που προσφέρει.

Μέσα από επτά θεματικές ενότητες –«Φως», «Mono-ha», «Ισορροπία», «Επιφάνεια», «Κανόνας (Grid)», «Μονόχρωμο», «Υλισμός» –, η έκθεση «Minimal» αποτυπώνει τις διαφορετικές πτυχές αυτού του κινήματος, εξερευνώντας τις διαστάσεις που πήρε στη Βόρεια και τη Νότια Αμερική, την Ασία, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, παρουσιάζοντας ένα εξαιρετικό σύνολο έργων από τη Συλλογή Pinault, καθώς και δάνεια από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι Facebook Twitter
Lygia Pape, Ttéia 1, C, 2003–17, Pinault Collection. Φωτ.:: Pedro Pape © Projeto Lygia Pape. Ευγενική παραχώρηση Projeto Lygia Pape.

Η συλλογή έργων μινιμαλιστών του François Pinault είναι μια από τις σημαντικότερες στον κόσμο. «Για πρώτη φορά αποκαλύπτω την πιο προσωπική πτυχή της συλλογής μου. Είναι η πνοή που με συνοδεύει και με εμπνέει εδώ και πάνω από πενήντα χρόνια», λέει ο ίδιος.

Τα επιλεγμένα έργα δεν περιορίζονται σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά οι καλλιτέχνες που εκπροσωπούνται ήταν ενεργοί κυρίως από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 έως τις αρχές του 1980, μια εποχή κατά την οποία αναθεωρήθηκε ριζικά η έννοια του καλλιτεχνικού αντικειμένου, τόσο ως προς την αισθητική του όσο και ως προς τη σχέση του με τον θεατή. Είτε στην Ασία, είτε στην Ευρώπη, είτε στην Αμερική, οι καλλιτέχνες επανεξέτασαν τη θέση των γλυπτών και των επιτοίχιων έργων, τα οποία δεν παρουσιάζονται πια απομακρυσμένα από το κοινό, πάνω σε βάθρα ή κρεμασμένα σε τοίχους, αλλά ενσωματώνονται στο περιβάλλον, στον ίδιο τον χώρο με τον θεατή, με τον οποίο αποκτούν άμεση σχέση.

Σε πολλές περιοχές του κόσμου, αυτή η νέα κατανόηση της τρισδιάστατης μορφής και της σχέσης της με την αντίληψη οδήγησε σε έναν διάλογο με την περφόρμανς: είτε μέσα από τη διαδικασία κατασκευής του έργου, είτε μέσω συνεργασιών με χορογράφους, είτε με την άμεση αλληλεπίδραση με το κοινό.

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι Facebook Twitter
Dan Flavin, “Μνημείο” για τον V. Tatlin, 1964. Pinault Collection.
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι Facebook Twitter
Dan Flavin, Εναλλασσόμενες διαγώνιες της 2 Μαρτίου 1964, 1964 (για τονDon Judd), 1964. Pinault Collection. © Dan Flavin / Adagp, Παρίσι, 2025.

Την ίδια περίοδο αυξάνεται και η χρήση των νέων μέσων –της φωτογραφίας, του κινηματογράφου, του βίντεο–, που ενίσχυσαν τη σχέση του έργου τέχνης με τον πραγματικό χρόνο, παραπέμποντας σε έναν θεατρικού τύπου διάλογο μεταξύ υποκειμένου και αντικειμένου.

Τα έργα της έκθεσης έχουν οργανωθεί ανάλογα με τη φόρμα, τα υλικά και τις διαδικασίες τους: φως, πλέγμα, υλικό, επιφάνεια, μονοχρωμία, ισορροπία. Πολλοί καλλιτέχνες επανεμφανίζονται σε διαφορετικές θεματικές, πράγμα που υπογραμμίζει τη ρευστότητα των ενοτήτων και την ποικιλία των πεδίων που εξερεύνησαν μέσα από τα έργα τους.

Σε τιμητική θέση βρίσκεται το κίνημα «Mono-ha» (η Συλλογή Pinault διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα σύνολα έργων του κινήματος εκτός Ιαπωνίας) και οι καλλιτέχνες που το εκπροσωπούν –Lee Ufan, Kishio Suga, Koji Enokura, Susumu Koshimizu, Nobuo Sekine και Jiro Takamatsu –, οι ριζοσπαστικές προτάσεις των οποίων υπήρξαν σημαντικές στην ιστορία της τέχνης. 

Iannis Xenakis και Chryssa

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι Facebook Twitter
Iannis Xenakis, Concret PH, 1958. Pinault Collection.

Στην ενότητα «Υλισμός», δίπλα στα έργα των Hans Haacke, Maren Hassinger, Walter de Maria, Dorothea Rockburne, Nobuo Sekine, Michelle Stuart, Kishio Suga και Jackie Wins, συναντάμε το έργο του Iannis Xenakis «Concret PH» (1958).

Το «Concret PH» δημιουργήθηκε αρχικά για το μοντερνιστικό Philips Pavilion (περίπτερο) της Παγκόσμιας Έκθεσης των Βρυξελλών του 1958 (Expo 58). Η Philips ανέθεσε το περίπτερο στο γραφείο του Le Corbusier, για να στεγάσει ένα πολυμεσικό θέαμα που τιμούσε τη μεταπολεμική τεχνολογική πρόοδο. Επειδή ο Le Corbusier ήταν απασχολημένος με τον σχεδιασμό της πόλης Chandigarh, μεγάλο μέρος της διαχείρισης του έργου ανατέθηκε στον Xenakis, ο οποίος ήταν πειραματικός συνθέτης και επηρεάστηκε στον σχεδιασμό από τη σύνθεσή του «Metastaseis». To «Concret PH» ακουγόταν όταν το κοινό έμπαινε και έβγαινε από το κτίριο, ενώ μέσα στο περίπτερο ακουγόταν το «Poème électronique» του Edgard Varèse. Το κομμάτι έχει διάρκεια περίπου 2,5 λεπτά και εστιάζει κυρίως στην ηχητική πυκνότητα. Στο Philips Pavilion, το έργο ακουγόταν από 425 ηχεία, μέσω ενός ηχητικού συστήματος 11 καναλιών.

Ο Xenakis περιέγραψε το αποτέλεσμα ως «γραμμές ήχου που κινούνται σε σύνθετες διαδρομές από σημείο σε σημείο στον χώρο, σαν βελόνες που πετάγονται από παντού». Η μόνη ηχητική πηγή του έργου είναι κάρβουνα που καίνε και ο Xenakis συνθέτει ένα συνεχές ηχητικό τοπίο. Οι βασικές τεχνικές επεξεργασίας ήταν κοπή και επικόλληση μαγνητοταινίας, αλλαγή ταχύτητας αναπαραγωγής και μείξη. Το έργο δεν βασίστηκε στα μαθηματικά, αλλά δημιουργήθηκε διαισθητικά. O Xenakis γράφει ακόμα για το έργο ότι «ξεκινάς με έναν ήχο που αποτελείται από πολλά μικροσκοπικά “σωματίδια” και μετά βλέπεις πώς μπορείς να τον μεταμορφώσεις ανεπαίσθητα, να τον κάνεις να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί, μέχρι να προκύψει ένας εντελώς καινούργιος ήχος... Αυτό πήγαινε κόντρα στον συνηθισμένο τρόπο με τον οποίο δουλεύονταν οι ήχοι στη musique concrète… Αναζητώ εξαιρετικά πλούσιο ήχο (πολλές υψηλές αρμονίες) που έχουν μεγάλη διάρκεια, αλλά με μεγάλη εσωτερική αλλαγή και ποικιλία. Επίσης, εξερευνώ το βασίλειο των εξαιρετικά αμυδρών ήχων με υψηλή ενίσχυση. Συνήθως δεν υπάρχει ηλεκτρονική αλλοίωση του αρχικού ήχου, καθώς μια λειτουργία όπως το φιλτράρισμα μείωσε τον πλούτο».

Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι Facebook Twitter
Chryssa «The Gates of Times Square» (1965), δάνειο από τη συλλογή της Ειρήνης Παναγοπούλου.

Στην ενότητα «Φως», δίπλα στα έργα των Mary Corse, Dan Flavin, Nancy Holt, Robert Irwin, François Morellet και Keith Sonnier, βρίσκουμε το εμβληματικό έργο της Chryssa «The Gates of Times Square» (1965), δάνειο από τη συλλογή της Ειρήνης Παναγοπούλου.

Τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, οι καλλιτέχνες άρχισαν να χρησιμοποιούν το ηλεκτρικό φως –λαμπτήρες φθορισμού, φώτα νέον, προβαλλόμενο φως, φυσικό φως και μαύρο φως– ως καλλιτεχνικό μέσο, μια κίνηση που θεωρήθηκε ριζοσπαστική. Η χρήση του ήταν εμπνευσμένη από την υπερβολική χρήση του νέον στις διαφημιστικές πινακίδες στο ολοένα πιο εμπορευματοποιημένο αστικό τοπίο, από την αισθητική των βιομηχανικών υλικών, από την άυλη φύση του φωτός και τη δυνατότητά του να ενσωματώνει τον θεατή και το αρχιτεκτονικό περιβάλλον στην εμπειρία του έργου. Έτσι, το φως έγινε κεντρικό μοτίβο στα έργα αυτής της περιόδου. 

Όταν η ελληνικής καταγωγής Χρύσα Βαρδέα έφτασε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη το 1954, εντυπωσιάστηκε αμέσως από την οπτική δυναμική του αστικού περιβάλλοντος. Η Times Square, ένα θρυλικό τοπόσημο της Νέας Υόρκης γεμάτο συναρπαστικές πινακίδες, καλλιγραφικές επιγραφές και φώτα που αναβοσβήνουν, της φάνηκε απόλυτα όμορφη και ποιητική, καθώς έγινε αιτία να ανακαλέσει αναμνήσεις από την ελληνική της κληρονομιά: «Στην Times Square, ο ουρανός είναι σαν το χρυσό των βυζαντινών ψηφιδωτών ή εικόνων», σημείωσε. Η διάσημη φωτισμένη διασταύρωση χρησίμευσε ως βασική πηγή έμπνευσης για την πρωτοποριακή υιοθέτηση βιομηχανικών διαδικασιών και την ανακάλυψη εμπορικών υλικών, με πιο αναγνωρίσιμο το νέον. Η Chryssa ήταν στην πρώτη γραμμή της υιοθέτησης νέων τεχνολογιών και τρόπων σκέψης για τη διασταύρωση της τέχνης με την καθημερινή ζωή στις Ηνωμένες Πολιτείες μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ενσωματώνοντας τα σύγχρονα αμερικανικά εμπορικά σύμβολα και αξιοποιώντας την ευρωπαϊκή της αισθητική, η Chryssa, η πρώτη καλλιτέχνιδα που εργάστηκε στην Αμερική χρησιμοποιώντας εκπεμπόμενο ηλεκτρικό φως, δημιούργησε γλυπτά από νέον με μεγαλοπρεπείς μορφές και δονούμενα μοτίβα που μοιάζουν με γράμματα. Σημαντική ανάμεσα σε μια επιδραστική ομάδα καλλιτεχνών που εισήγαγαν βιομηχανικές μεθόδους και ηλεκτρικό φως στις εικαστικές τέχνες (συμπεριλαμβανομένων των Stephen Antonakos, Dan Flavin και François Morellet), η Chryssa άρχισε να εργάζεται με νέον στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Ενσωμάτωσε στοιχεία νέον και επαναχρησιμοποίησε αστικές πινακίδες σε έργα όπως το «Times Square Sky» (1962) και το «Americanoom» (1963), και αυτός ο συνδυασμός υλικών σύντομα θα καθόριζε το έργο της. Συχνά μάζευε πεταμένα γράμματα από «νεκροταφεία» πινακίδων ή συνεργαζόταν με επαγγελματίες κατασκευαστές πινακίδων και νέον για να δημιουργήσει τα γλυπτά της.

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Meg Webster, Dia Beacon, Νέα Υόρκη. © Meg Webster. Φωτ.: Bill Jacobson Studio, New York. Ευγενική παραχώρηση Dia Art Foundation
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι Facebook Twitter
Lygia Pape, Διαιρέτης, 1968, performance στο Museu de Arte Moderna, Ρίο ντε Τζανέιρο, Βραζιλία (1990). © Projeto Lygia Pape. Ευγενική παραχώρηση Projeto Lygia Pape.

Στο έργο «The Gates of Times Square», καμπύλοι σωλήνες από νέον σε κόκκινο, κίτρινο, πράσινο και μπλε, σε σφιχτή, επαναλαμβανόμενη διάταξη, είναι τοποθετημένοι μέσα σε ένα κουτί από γκρίζο πλεξιγκλάς. Έτσι, τονίζονται οι αφηρημένες ποιότητες των καλλιγραφικών στοιχείων, αποτυπώνοντας τη ρομαντική εικόνα και την εγγενή ποίηση της σύγχρονης μητρόπολης.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 19 Ιανουαρίου 2026. Παρουσιάζονται έργα των καλλιτεχνών: Rasheed Araeen, McArthur Binion, Chryssa, Mary Corse, Walter De Maria, Melvin Edwards, Koji Enokura, Dan Flavin, Felix Gonzalez-Torres, Hans Haacke, Maren Hassinger, Mary Heilmann, Eva Hesse, Nancy Holt, Robert Irwin, Donald Judd, On Kawara, Susumu Koshimizu, David Lamelas, Seung-Taek Lee, Lee Ufan, Sol LeWitt, Francesco Lo Savio, Bernd Lohaus, Brice Marden, Enzo Mari, Agnes Martin, François Morellet, Senga Nengudi, Helio Oiticica, Pauline Oliveros, Blinky Palermo, Lygia Pape, Howardena Pindell, Charlotte Posenenske, Steve Reich, Bridget Riley, Dorothea Rockburne, Robert Ryman, Nobuo Sekine, Richard Serra, Keith Sonnier, Michelle Stuart, Kishio Suga, Jiro Takamatsu, Anne Truitt, Günther Uecker, Yoshi Wada, Merrill Wagner, Meg Webster, Jackie Winsor, Iannis Xenakis.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά ή την ανακούφιση στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT