Κάτι δεν πήγε καλά με τη Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Δεν είμαι σίγουρη αν η Αθήνα χρειαζόταν άλλο ένα άγαλμα της Κάλλας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Κάτι δεν πάει καλά με τη Μαρία Κάλλας

0

Έχει βρέξει και οι σταγόνες έχουν λεκιάσει το ολόχρυσο άγαλμα της Μαρίας Κάλλας. Η όψη του είναι κάπως ανησυχητική με τους σκουρόχρωμους λεκέδες της βροχής, το κέρωμα θα φύγει και το χρυσό θα αλλάξει χρώμα.

Έχω φτάσει τη στιγμή που η δημιουργός του γλυπτού δίνει μια τηλεοπτική συνέντευξη, στην οποία αναφέρεται στη συνομιλία του έργου με τον Παρθενώνα και στην επιρροή που έχει δεχτεί από τα αρχαία αγάλματα και τα υφάσματα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου. Ένα γκρουπάκι τουρίστες που περνά από το μονοπάτι, βλέποντας την κάμερα, πλησιάζει και απομακρύνεται βιαστικά.

Η πολυφωτογραφημένη αυτές τις μέρες Κάλλας δεν μοιάζει να τους εντυπωσιάζει, όπως δεν εντυπωσίασε κανέναν, αντιθέτως, όπως φαίνεται στην πλειονότητα των δημοσιευμάτων και των αντιδράσεων στα social media, η έκπληξη όταν ο δήμαρχος της πόλης, ο υπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού και η πρόεδρος του Συλλόγου Μαρία Κάλλας τράβηξαν υπό βροχή το πανί που την κάλυπτε, ήταν μάλλον δυσάρεστη.

Κάτι δεν πήγε πάλι καλά με τη Μαρία Κάλλας, που στην ολόχρυση μοναξιά της δείχνει ότι από τον θάνατό της το 1977 μέχρι σήμερα όλα έχουν πάει λάθος. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το λάθος είναι ορατό. Ένα μίζερο βάθρο, εντελώς παράταιρο σε σχέση με τα μάρμαρα που βρίσκονται γύρω του, ένα υπερβολικά αστραφτερό άγαλμα από χαλκό, χωρίς την επίχρυση πατίνα που θα το προστατεύσει, σε λάθος μέρος, σε ένα αλσύλλιο φυτεμένο με ελιές, σε μια λάθος κλίμακα, μια άσχημη Κάλλας, ασύνδετη με το περιβάλλον, μια μικροαστική σχεδόν απεικόνισή της, μια γυναίκα διάσημη για τον λαιμό της, που εδώ δεν έχει λαιμό, έχει τεράστιους ώμους και φορά ένα ζευγάρι μίζερα γοβάκια με λοξό τακούνι.

Αν όντως μας ενδιαφέρει να τιμήσουμε την Κάλλας με ένα άγαλμα στο μέρος όπου τοποθετήθηκε, έπρεπε να γίνει ένας διεθνής ή ένας ελληνικός διαγωνισμός, γιατί το δημόσιο γλυπτό μένει εκεί για πάντα. Και με τα δημόσια γλυπτά, όπως και με τη Μαρία Κάλλας, έχουμε ένα πικρό παρελθόν που δεν μας δίδαξε τίποτα.

Είναι πολύ γνωστή η φωτογραφία από την οποία εμπνεύστηκε η γλύπτρια, αλλά το γλυπτό δεν έχει σχέση ούτε καν με αυτή. Το πιο σημαντικό είναι ότι αυτή η πατίνα δεν αντέχει στον εξωτερικό χώρο. Μπορεί η γλύπτρια Αφροδίτη Λίττη, στην οποία ο Σύλλογος Μαρία Κάλλας, διά της προέδρου του Λιάνας Σκουρλή, ανέθεσε την εκπόνηση αυτής της δωρεάς προς τον δήμο, να είναι έμπειρη, αλλά αυτό είναι το πρώτο δημόσιο γλυπτό της, ένα έργο πολύ μακριά από τη δουλειά της με ντεκορατίφ γλυπτά, που, αλίμονο, δεν μοιάζει στη Μαρία Κάλλας, όπως επιβάλλεται να συμβαίνει στην περίπτωση που τιμάται μια σπουδαία προσωπικότητα με διεθνή ακτινοβολία.

Κάτι δεν πήγε καλά με τη Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Κάτι δεν πήγε πάλι καλά με τη Μαρία Κάλλας, που στην ολόχρυση μοναξιά της δείχνει ότι από τον θάνατό της το 1977 μέχρι σήμερα όλα έχουν πάει λάθος. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Γιατί; Γιατί μερικά πράγματα γίνονται για να γίνουν. Γιατί αυτή η υπόθεση που ονομάζεται δημόσια γλυπτική στην πόλη θέλει γούστο και κατάρτιση, γιατί δεν υπάρχει κανένας να υπερασπιστεί τη μνήμη της σε μια υπόθεση win-win.

Αυτό που τρέλαινε τη Μαρία Κάλλας όσο ζούσε ήταν η υποψία ότι την εκμεταλλεύονται, ακόμα και όταν κάποιος στεκόταν δίπλα της για να ποζάρει για μια φωτογραφία. Μετά τον θάνατό της συμβαίνει κατά κόρον, σε μια χώρα που κόπτεται για το όνομά της και διεκδικεί την ελληνικότητά της ντίβας, αλλά μέχρι σήμερα την ταπεινώνει με κάθε κίνηση, συμπεριφερόμενη επιπόλαια.

Γιατί δεν είμαι σίγουρη αν η Αθήνα χρειαζόταν άλλο ένα άγαλμα της Κάλλας, έχει ένα θαμμένο στην πλατεία Μαδρίτης, που επίσης δεν αρέσει σε κανέναν, και μια προτομή της, της ίδιας γλύπτριας, της Ασπασίας Παπαδοπεράκη στο Μέγαρο Μουσικής.

Υπάρχει άλλο ένα γλυπτό της Κάλλας στου Παπάγου, αλλά ας μην το συζητήσουμε, και μια ενδιαφέρουσα προτομή της Σίσσυς Πιάνα που παρουσιάστηκε και στην έκθεση του Ιδρύματος Θεοχαράκη. Αυτήν τη φορά θέλαμε κάτι πιο εμφατικό στο πιο τουριστικό μέρος της Αθήνας, κάτι πιο φανταχτερό, τελικά πιο κακόγουστο. Αν σκεφτούμε ότι αρέσει στους ανθρώπους που ορίζουν τη ζωή μας και την αισθητική στην πόλη και στον πολιτισμό, είναι σημάδι ανησυχητικό.

Αν όντως μας ενδιαφέρει να τιμήσουμε την Κάλλας με ένα άγαλμα στο μέρος όπου τοποθετήθηκε, σε έναν αρχαιολογικό χώρο όπου δεν πειράζεις ούτε χαλίκι, έπρεπε να γίνει ένας διεθνής ή ένας ελληνικός διαγωνισμός, γιατί το δημόσιο γλυπτό μένει εκεί για πάντα. Και με τα δημόσια γλυπτά, όπως και με τη Μαρία Κάλλας, έχουμε ένα πικρό παρελθόν που δεν μας δίδαξε τίποτα.

Είναι σαν να μας έχει χτυπήσει η «κατάρα Κάλλας», αλλιώς πώς έχουν πάει όλα τόσο στραβά; Όταν η μεγάλη ντίβα πέθανε στο Παρίσι, η φίλη της Βάσω Δεβετζή μετέφερε την επιθυμία της να αποτεφρωθεί και η τέφρα της να διασκορπιστεί στο Αιγαίο. Δεν υπάρχουν μάρτυρες αυτής της επιθυμίας και για να γίνει η αποτέφρωση χρειάστηκε να δοθεί ειδική άδεια από τον Μητροπολίτη Παρισίων Μελέτιο.

Η τεφροδόχος έφτασε στην Ελλάδα τον Ιούνιο του 1979 και ο τότε υπουργός Πολιτισμού Δημήτρης Νιάνιας ανέλαβε να ανοίξει το τυλιγμένο με την ελληνική σημαία ξύλινο κουτί και να πετάξει την τέφρα της ανοιχτά της Βουλιαγμένης από την πυραυλάκατο στην οποία επέβαιναν οι επίσημοι.

Στην κορυφαία αυτή πράξη, ο καιρός δεν στάθηκε συμπονετικός και ο άνεμος δεν φύσηξε ούριος. Ο υπουργός και οι επίσημοι «λούστηκαν» την τέφρα της, κάτι που ήταν το viral της εποχής και ο μόνος λόγος που όλοι θυμούνται τον άτυχο υπουργό.

Δημήτρης Νιάνιας τέφρα Κάλλας Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Νιάνιας σκορπάει την τέφρα της Κάλλας στο Αιγαίο.
Το σπίτι της Μαρίας Κάλλας στην Πατησίων Facebook Twitter
Το σπίτι της Μαρίας Κάλλας στην Πατησίων.

Η Βάσω Δεβετζή ήταν αυτή που, σε συμφωνία με την οικογένεια της Κάλλας και ως θεματοφύλακας της καλλιτεχνικής της κληρονομιάς, ίδρυσε τα διεθνή Βραβεία Κάλλας που χρηματοδοτούνται από ένα μέρος της περιουσίας της. Τα βραβεία συνεχίστηκαν να δίνονται και μετά τον θάνατο της Δεβετζή, μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1980, από το Athenaeum Maria Callas. Τον θεσμό συνέχισε η Λούλη Ψυχούλη, αλλά ο διαγωνισμός δεν ανέδειξε κανέναν μεγάλο καλλιτέχνη. Τα βραβεία έσβησαν κάποια στιγμή ήσυχα και μετά ξεχάστηκαν.

Τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος της Κάλλας συνοδεύονται και με την είδηση για τη λειτουργία του μουσείου της στην οδό Μητροπόλεως 44, που είχε εγκαινιαστεί από τον Γιώργο Καμίνη, αλλά δεν λειτούργησε.

Τι μουσείο θα είναι αυτό; Όχι με αντικείμενά της. O δήμος έχει εννέα και αυτήν τη στιγμή εκτίθενται στον πρώτο όροφο του ανακαινισμένου Ολύμπια, σε είκοσι τετραγωνικά. Πρόκειται για ένα παλτό, μια περούκα, ένα ζευγάρι γάντια Hermès, παρτιτούρες και φωτογραφίες και τρία προσωπικά αντικείμενα της Κάλλας που δωρήθηκαν από την Άννα Κουκουράκη του Athenaeum.

Τα εννέα αντικείμενα του Δήμου Αθηναίων αγοράστηκαν σε δημοπρασία του οίκου Drouot, το 2000, από τον Φώτη Παπαθανασίου, με οικονομική ενίσχυση 40.000.000 δραχμών από το Ίδρυμα Κανελλοπούλου. Αυτά που κατέχει ο σύλλογος, ο οποίος με πλείστες όσες κοσμικές εκδηλώσεις συγκεντρώνει χρήματα στο όνομα της Κάλλας, όπως αναγράφεται στον σκοπό του, βοηθώντας τον δήμο στην «προσπάθεια της λειτουργίας και στον εμπλουτισμό του Μουσείου “Μαρία Κάλλας” στην Αθήνα», είναι περίπου 150 μονόφυλλα και παρτιτούρες που αγοράστηκαν για 32.500 στερλίνες πρόσφατα.

Βέβαια, το πώς ένας σύλλογος οργανώνει ακόμα και δημοπρασίες έργων τέχνης για να συγκεντρώσει χρήματα για λογαριασμό του Δημοσίου ή του δήμου, χρησιμοποιώντας το όνομα της Κάλλας, είναι μια άλλη συζήτηση.

Για το μουσείο της Μητροπόλεως, που είναι θεματικό και εγκαινίασε ο Καμίνης, αλλά δεν έγινε τίποτα για να λειτουργήσει, υπάρχει μελέτη που έχει εκπονήσει η αρχιτέκτων μουσειολόγος Ερατώ Κουτσουδάκη και βασίστηκε στην ιδέα ότι «το πολυτιμότερο που έχουμε σήμερα από τη μεγάλη σοπράνο είναι η φωνή της», με την ψηφιακή τεχνολογία να είναι «κυρίαρχο εργαλείο αφήγησης». Το αν αυτό μπορεί να προσελκύσει επισκέπτες είναι άγνωστο και έχει παρελθόν όχι ευχάριστο.

Κάτι δεν πήγε καλά με τη Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το 2002 ο δήμαρχος Δημήτρης Αβραμόπουλος άνοιξε το Μουσείο Μαρία Κάλλας στην Τεχνόπολη, στο ισόγειο της αίθουσας «Ανδρέας Εμπειρίκος». Λειτούργησε μέχρι το 2008, αν και τις περισσότερες φορές ήταν κλειστό λόγω χαμηλής επισκεψιμότητας.

701
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Το 2008, επί δημαρχίας Νικήτα Κακλαμάνη, μια νέα έκθεση που είχε επιμεληθεί χωρίς αμοιβή ο ζωγράφος Κώστας Σπυριούνης δεν άνοιξε ποτέ ‒ ο Κακλαμάνης περίμενε να την ανοίξει μετά τις εκλογές του 2010, που ήταν βέβαιος ότι θα κέρδιζε, αλλά τις έχασε. Το μουσείο παρέμεινε κλειστό, γιατί ο Καμίνης υποστήριζε ότι η βαρέλα (αεριοφυλάκιο) που το στέγαζε δεν αποτελούσε κατάλληλο χώρο. Δεν ήθελε να ανοίξει έναν χώρο του προκατόχου του και, μη γελιόμαστε, η Κάλλας δεν ήταν η προτεραιότητά του.

Και μετά έπεσε σιωπή, μέχρι σήμερα, που η δημαρχία δείχνει να θέλει να βάλει μπροστά ξανά το ζήτημα του μουσείου. Αλλά για να γίνει αυτό θα πρέπει να παρουσιάσει και ένα σοβαρό σχέδιο για τη βιωσιμότητά του, για να μην είναι μια μίζερη κατάσταση, μια έκθεση την οποία θα επισκέπτονται σχολεία και μαθητές που βαριούνται στις σκοτεινές αίθουσες.

Ως τώρα, η πιο σοβαρή και καλά τεκμηριωμένη έκθεση που έχει γίνει για την Κάλλας έγινε το 2017, στο Ίδρυμα Θεοχαράκη, με τα μισά από τα αντικείμενά της, συγκεκριμένα 180, από αυτά που κατέχει ο μεγαλύτερος συλλέκτης αντικειμένων της παγκοσμίως, ο Νίκος Χαραλαμπόπουλος.

Η συλλογή του περιλαμβάνει 367 αντικείμενα, το πιάνο της, τα μαλλιά της, κοσμήματα, παρτιτούρες, ρούχα, έπιπλα, πίνακες και 30.000 φωτογραφίες ανάμεσα σε άλλα, και αν το κράτος είχε ποτέ σοβαρή πρόθεση να κάνει ένα μουσείο, θα έπρεπε να είχε καλέσει εκείνον, όπως και τους ενδιαφερόμενους και όλους όσοι είναι λάτρεις, ειδικοί και θαυμαστές, να κάνουν μια σοβαρή συζήτηση για το αν θέλουμε και μπορούμε να έχουμε ένα αξιοπρεπές Μουσείο Κάλλας.

Κάτι δεν πήγε καλά με τη Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Λονδίνο 1958. Η Κάλλας στις πρόβες για μια τηλεοπτική εκπομπή. Αυτή η εικόνα ενδεχομένως έχει υπάρξει η πηγή έμπνευσης του γλυπτού.
Κάτι δεν πήγε καλά με τη Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Το γλυπτό της Αφροδίτης Λίτη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Παράλληλα με το ενδιαφέρον για την ίδρυση μουσείου, η υψίφωνος Βάσω Παπαντωνίου εδώ και χρόνια προσπαθεί να συγκεντρώσει χρήματα για την ίδρυση μιας λυρικής ακαδημίας. Παλιότερα το σχέδιο ήταν να γίνει μια όπερα, μια ιδέα που σκαλώνει διαρκώς σε οικονομικά προβλήματα.

Η κ. Παπαντωνίου κατάφερε να αποσπάσει το κτίριο της Πατησίων 61 στο οποίο κατοικούσε η Κάλλας από το ΤΑΙΠΕΔ ‒στο ΤΑΙΠΕΔ είχε περιέλθει από το ΝΑΤ, που στην ουσία το είχε εγκαταλείψει, ειδικά μετά τους σεισμούς του 1999‒, αλλά το κόστος της ανακατασκευής και ανακαίνισης του κτιρίου, που είναι σχεδόν 5.000.000 ευρώ και προσπαθεί και η ίδια να συγκεντρώσει με γκαλά και βραδιές στο Ηρώδειο, είναι δυσβάσταχτο.

Όλοι οι παραπάνω εμπλεκόμενοι, πλην του κ. Χαραλαμπόπουλου, που είναι ιδιώτης συλλέκτης, δρουν στο όνομα της Κάλλας και για καλό σκοπό που δεν μπορεί κανένας να αμφισβητήσει, αλλά δεν γίνεται να αποφύγεις τον πειρασμό να σκεφτείς ότι όλοι επωφελούνται από το όνομα «Κάλλας».

Όταν η Ματίνα Καλτάκη αναρωτήθηκε στη LiFO ποιος θα προστατεύσει το brand name «Μαρία Κάλλας», έθεσε ένα σοβαρό ερώτημα που δεν βρίσκει εύκολα απάντηση. Μάλλον βρίσκει, αλλά μερικώς.

Σε πολλές περιπτώσεις, όταν οι καλλιτέχνες πεθαίνουν χωρίς να αφήσουν διαθήκη, τα πράγματα περιπλέκονται. Αν δεν υπάρχει ένα ίδρυμα να «κυνηγήσει» κάθε χρήση του ονόματος, μιλάμε για πολύ χρόνο, χρήμα και δικαστήρια, στα οποία φτάνουν τέτοιες υποθέσεις ‒ ο καθένας μπορεί να τυπώνει μια τσάντα με μια φωτογραφία της Κάλλας, να βγάλει ένα καθρεφτάκι ή να ιδρύει έναν σύλλογο που φέρει το όνομά της.

Τα royalties του ηχογραφημένου έργου της σήμερα ανήκουν στη Warner Bros και μετά τον θάνατο της αδελφής της Κάλλας, Τζάκι, περιήλθαν στον σύζυγό της Ανδρέα Σταθόπουλο, που με τη σειρά του τα κληροδότησε άφησε στη σύντροφό του και στον αδερφικό του φίλο Παναγιώτη Μιχαλόλια.

Τα δικαιώματα αυτά θα είναι ενεργά έως το 2047. Θα έπρεπε να έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στο κυνήγι της χρήσης του ονόματος Κάλλας και, όπως λένε οι πληροφορίες, σε πολύ σοβαρές περιπτώσεις το κάνουν.

Όμως αυτό δεν εμπόδισε τον Τομ Βολφ, που πρόσφατα έφερε στην Αθήνα τη Μόνικα Μπελούτσι, να ιδρύσει έναν διεθνή σύλλογο Κάλλας, να εκδώσει τρία βιβλία και να κάνει μια ταινία, όλα με υλικό που συγκέντρωσε από συλλέκτες, πραγματοποιώντας παγκόσμια περιοδεία. Όλα στο όνομα της Κάλλας που λατρεύει. Υπάρχουν κι άλλες τέτοιες περιπτώσεις που δύσκολα μπορεί να κυνηγήσει κάποιος.

Μας ενδιαφέρει, λοιπόν, η Κάλλας; Με ποιον τρόπο; Αν μας ενδιαφέρει, τελευταία ευκαιρία, πριν ανοίξει το μουσείο: ας γίνει κάτι σωστά, από την αρχή, ας καθίσουν όλοι γύρω από ένα τραπέζι και ας πάρουν μια απόφαση σοβαρή, ας συγκεντρώσουν τους συλλέκτες, τους ενδιαφερόμενους, ας κάνουν μια διαβούλευση. Ας τιμήσουν αληθινά το όνομά της που μόνο κέρδη έχει φέρει σε επίπεδο οικονομικό, πολιτικό και προβολής. Γιατί μπορεί να μη μας ενδιαφέρει αληθινά να κάνουμε κάτι για την Κάλλας. Ακόμα και αυτό είναι θεμιτό, να μην υπάρχει βούληση για όλα.

Η Κάλλας θα ζει για πάντα μέσα από τη φωνή της. Ευτυχώς σε αυτό δεν μπορεί να επέμβει κανένας, να το αλλοιώσει, να το καταργήσει ή να το κακοποιήσει κι αυτό είναι το πιο ανακουφιστικό για τη φήμη και τη μνήμη της.

Κάτι δεν πήγε καλά με τη Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Κάτι δεν πήγε καλά με τη Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Κάτι δεν πήγε καλά με τη Μαρία Κάλλας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Brand name: Μαρία Κάλλας

Θέατρο / Μαρίνα Αμπράμοβιτς: Χρησιμοποιώντας το όνομα της Κάλλας σαν δόλωμα

Οι «Επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας» που ανέβηκαν στην Εθνική Λυρική Σκηνή ήταν στην πραγματικότητα μία σύνθεση επτά καθόλα αδιάφορων βίντεο με την Αμπράμοβιτς και τον Γουίλεμ Νταφόε να εικονογραφούν ισάριθμες άριες από όπερες που δόξασε η divina Κάλλας.
ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ
Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου: Η νεανική ζωή της Κάλλας μέσα από άγνωστα περιστατικά

Σαν Σήμερα Πέθανε / Μαρία Κάλλας: Η παχυσαρκία και ο μύθος του βάρους της

Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου: Ο μύθος του βάρους της και η βουλιμία, ο πρώτος άγνωστος δάσκαλος, μια δημόσια διαμάχη-σκάνδαλο και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που συντέλεσαν στο χτίσιμο της δημόσιας εικόνας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT