PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν

PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν Facebook Twitter
0

Η περιέργεια είναι ένα προσόν, ειδικά όταν εκφράζεται δημιουργικά. Αυτή μπορεί να οδηγήσει έναν ταλαντούχο αρχιτέκτονα, όπως ο Τσαμπίκος Πετράς, στην ολοκληρωμένη μελέτη πρότζεκτ σε πολλούς διαφορετικούς τομείς, όπως δημόσια κτίρια, πολυκατοικίες και βίλες, από το εντυπωσιακό Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης και τη Σχολή Αρχιτεκτονικής στο Άαρχους της Δανίας μέχρι μια πολυκατοικία στην Αγία Παρασκευή. Το κοινό στοιχείο αυτών των διαφορετικών μεταξύ τους πρότζεκτ είναι καταρχάς μια φρέσκια ματιά ή, όπως λέει ο ίδιος, «μια φρέσκια συνθήκη χωρικής εμπειρίας με καινοτόμα στοιχεία αλλά και άλλα αντίστοιχα από την ελληνική παράδοση». Κι αυτό γιατί ο Τσαμπίκος Πετράς ενδιαφέρεται για «το σύγχρονο, το νέο, αλλά και αυτό που έχουμε ξαναζήσει και μας είναι οικείο από τη σοφία των κατασκευών στον τόπο και στο κλίμα μας». Ακούγεται παράδοξο για κάποιον της λογικής «άσπρο-μαύρο», αλλά στην πραγματικότητα είναι βαθιά ανθρώπινο, αφού ένας άνθρωπος, για να καινοτομήσει, πρέπει να πατά στην παράδοση – τόσο απλά. Γι’ αυτό και εστιάζει στην αρμονική συνύπαρξη των δύο ή, όπως λέει και ο ίδιος: «Με ενδιαφέρει πώς θα συνυπάρχουν σε μια κατασκευή το παρελθόν και το μέλλον».  

Θέλω να υποστηρίξω λύσεις που θα φαίνονται λογικές και οικονομικά εφικτές, ευφυείς, με στόχο να νιώσει ο κόσμος ότι μπορεί να είναι μέτοχος στο καλό design και, ιδανικά, για όλες τις κοινωνικές ομάδες.

Τσαμπίκος Πέτρας
Τσαμπίκος Πετράς

Από την άλλη, ο Έλληνας αρχιτέκτονας είναι πολυβραβευμένος. To 2011 απέσπασε τη διάκριση Europe’s Εmerging Αrchitect – 40 under 40 Αward από το Eυρωπαϊκό Kέντρο Aρχιτεκτονικής και το 2018 το Διεθνές Βραβείο Αρχιτεκτονικής από το Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design. Μέσω του έργου του προβάλλει τη γενικότερη διάσταση της προσβασιμότητας, αφού, όπως λέει ο ίδιος, «δεν θέλω να δημιουργήσω την αίσθηση του πολύ exclusive design που, λόγω κόστους, καθίσταται απαγορευτικό στο ευρύτερο κοινό. Θέλω να υποστηρίξω λύσεις που θα φαίνονται λογικές και οικονομικά εφικτές, ευφυείς, με στόχο να νιώσει ο κόσμος ότι μπορεί να είναι μέτοχος στο καλό design και, ιδανικά, για όλες τις κοινωνικές ομάδες. Με ενδιαφέρει να ανεβάσουμε με τον σχεδιασμό μας τον μέσο όρο που βιώνουμε όλοι στις πόλεις μας. Θέλω να αισθάνεται ο μέσος αποδέκτης ότι αυτό που του δίνουμε είναι πολύ υψηλής ποιότητας design και μπορεί κι αυτός να το έχει στην καθημερινότητά του (σίγουρα όχι με το χαμηλότερο κόστος, αλλά ούτε και με απρόσιτο-απαγορευτικό)».


Για να ανταποκρίνεται ένα πρότζεκτ στους περιορισμούς του χρόνου, του κόστους και της ποιότητας, χρειάζεται, πάνω απ’ όλα, εξυπνάδα. «Θέλω, επίσης, να προβάλω τη συνθήκη του ευφυούς σχεδιασμού, μιας πρωτότυπης ιδέας, ενός πρωτότυπου χώρου, όπως βλέπεις στις start-ups κάποια πρότζεκτ και λες “να μια πολύ ωραία ιδέα!”». 
Χαρακτηριστικά πρότζεκτ που συνθέτουν τα παραπάνω στοιχεία είναι τα: 


Βρεφονηπιακός Σταθμός «Το Ρυάκι» στον Πειραιά

(α’ βραβείο σε πανελλήνιο διαγωνισμό που δημοπρατείται προσεχώς) 

PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν Facebook Twitter

Στην πρόταση, που αφορά την επέκταση ενός υπάρχοντος βρεφονηπιακού σταθμού στον Πειραιά, ένα νέο βιοκλιματικό πέτασμα ντύνει περιμετρικά το νέο κτίριο και κάμπτεται σαν ρυάκι στο σημείο της εισόδου. Οι λευκές περσίδες ανακλούν και διαχέουν εσωτερικά το δυτικό φως, δημιουργώντας την αίσθηση ενός εσωτερικού κατάφωτου κήπου που φιλοξενεί υπαίθριο μάθημα. Οι στηρίξεις ανάμεσα στις περσίδες είναι τμήματα χρωματιστών μετάλλων, σαν χρωματιστές χάντρες, που δίνουν έναν πολύχρωμο τόνο στο πέτασμα, όταν γίνεται αντιληπτό από κοντά, ενώ από απόσταση το κτίριο αποκτά μια πιο διακριτική χρωματική παρουσία στη γειτονιά.

Καλαμωτή – Student Ηousing στην Κυψέλη

PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν Facebook Twitter

Στο έργο αυτό επαναδιατυπώνει με σύγχρονο τρόπο τη χωρική εμπειρία της καλαμωτής που συναντάμε στην παραδοσιακή ελληνική αρχιτεκτονική. Οι εξώστες των μονάδων κατοίκησης μετατρέπονται σε έναν ενδιάμεσο χώρο σκιασμού και επιλεκτικής ιδιωτικότητας, με έντονη την παρουσία αναρριχητικών φυτεύσεων, που δημιουργεί έναν μικρό κήπο από το εσωτερικό και ταυτόχρονα προβάλλεται προς τη γειτονιά της Κυψέλης. Το έργο θα υλοποιηθεί προσεχώς από την εταιρεία Livewise.


Slide in time - Μεταλλεία Αταλάντης Villas for leisure

(ανάθεση από ιδιώτη-επενδυτή, το έργο είναι αποτέλεσμα της σύμπραξης του γραφείου Petrās Architecture με το γραφείο NFC Nikos Fourlemadis Constructions)

PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν Facebook Twitter

Έχει πάρει διεθνές βραβείο από τη Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων για την επανάχρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς σε διαγωνισμό στο Μπακού του Aζερμπαϊτζάν. Η πρόταση αποσκοπεί στη δημιουργία ενός τουριστικού συγκροτήματος με στόχο την ανάδειξη της εμπειρίας των βιομηχανικών ερειπίων ως κρίσιμης ενδιάμεσης συνύπαρξης με το τοπίο της περιοχής. Η πρόταση αποκατάστασης των μεταλλείων Αταλάντης σε μικρές βίλες αναδεικνύει την εμπειρία του χρόνου και του μνημείου μέσα από την ολίσθηση των νέων κατασκευών στα υφιστάμενα πέτρινα κελύφη. Σε κάθε μικρή μονάδα δημιουργείται ένας μικρός εσωτερικός κήπος, από τον οποίον ο επισκέπτης έχει θέα στον ουρανό και αισθάνεται ότι βρίσκεται μέσα σε έναν ρομαντικό χώρο ερειπίων και μνημείων που αφηγούνται την ιστορία του παρελθόντος. Πρόκειται για κτίρια που κάνουν ομορφότερη τη ζωή όχι μόνο των ανθρώπων που τα ζουν αλλά και αυτών που τα βλέπουν.

PETRĀS Αrchitecture: Δημιουργώντας κτίρια που μας εκπαιδεύουν Facebook Twitter
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τech & Science / Αφού οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ίσως σταθούν η αφορμή για να διορθωθεί αυτό το λάθος: όσα αποκαλύπτονται για την εμμονή στον ανδρικό σχεδιασμό απο τα Οργανισμό Οικονομικού Συντονισμού και Ανάπτυξης
NEWSROOM
Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου

Design / Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου για το Αρχείο Καβάφη

H Εύα Μανιδάκη και ο Θανάσης Δεμίρης, που ανέλαβαν την ανακαίνιση, την αρχιτεκτονική μελέτη και την επιμέλεια του χώρου όπου φιλοξενείται το Αρχείο, καθώς και της Οικίας Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, μας ξεναγούν στην οδό Φρυνίχου και μας περιγράφουν τη διαδικασία πίσω από το δύσκολο εγχείρημα της δημιουργίας ενός χώρου που θα φιλοξενεί το καβαφικό σύμπαν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το υποθετικό σπίτι της Κατριν Ντενέβ

Design / Ένα αθηναϊκό σπίτι που θα μπορούσε να ανήκει στην Κατρίν Ντενέβ

Το σπίτι της εικαστικού Κατερίνας Ζαχαρόπουλου θυμίζει θεατρικό σκηνικό. Δεν μοιάζει καθόλου με διαμέρισμα. Εδώ είναι όλα ανοιχτά, χωρίς προσδιορισμένους χώρους σε ένα κτίριο που δεν θυμίζει σε τίποτα αθηναϊκή πολυκατοικία.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Στέλιος Κόης: «Ζούμε σε μια Αθήνα χωρίς Αθηναίους»

Άκου την επιστήμη / Στέλιος Κόης: «Ζούμε σε μια Αθήνα χωρίς Αθηναίους»

Τι χρειάζεται προκειμένου να δημιουργήσουμε χώρους ικανούς να προσφέρουν νέες εμπειρίες; Πως μπορεί η πόλη της Αθήνας να αποκτήσει περισσότερους ελεύθερους χώρους; Ποιες λύσεις απαιτούνται ώστε η πρωτεύουσα τα καλοκαίρια να μην είναι ένα καζάνι που βράζει; Και πόσο εφικτός είναι ο στόχος της πόλης των 15 λεπτών; Ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας Στέλιος Κόης απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς είναι να ζεις σε μια κουφάλα βελανιδιάς;

Design / Πώς είναι να ζεις σε μια κουφάλα βελανιδιάς;

Το σπίτι της γλύπτριας Λυδίας Βενιέρη είναι στο Μαρούσι. Μιλάμε γι' αυτό, για τη γειτονιά όπου μεγάλωσε και τους διανοούμενους που πέρασαν από κει. Αλλά και για το πώς μπορείς, όταν χάνεις τα κλειδιά σου, να ζητάς από εκείνα να σε βρουν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Design / Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Το ιστορικό μυθιστόρημα του σπουδαίου Έλληνα λογοτέχνη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα σε έναν εξαιρετικά καλοφτιαγμένο τόμο, σε σχέδιο και σενάριο του Παναγιώτη Πανταζή.
M. HULOT