Νίκος Γεωργόπουλος: Ένας art director µε ποιητική µατιά επιστρέφει στην Αθήνα, ανοίγοντας τη συζήτηση για το place branding

Νίκος Γεωργόπουλος: Ένας art director µε ποιητική µατιά επιστρέφει στην Αθήνα, ανοίγοντας τη συζήτηση για το place branding Facebook Twitter
Διαφημιστική καμπάνια και place branding για την περιοχή Eastman Village ©Νίκος Γεωργόπουλος
0

Έχoντας χαρακτηριστεί ως «ευαίσθητος, σκεπτόμενος και ουσιαστικά ποιητικός», ο Νίκος Γεωργόπουλος είναι ένας νέος creative director που, μετά από μια ιδιαιτέρως επιτυχημένη επαγγελματική πορεία στο Λονδίνο την τελευταία δεκαετία, επιστρέφει στην Αθήνα. Είναι διευθυντής δημιουργικού στην εταιρεία Pollard Thomas Edwards στο Λονδίνο, ενώ παράλληλα είναι επικεφαλής του δημιουργικού γραφείου Nikos Georgopoulos Ltd στην Αθήνα, µέσω του οποίου εξειδικεύεται στον σχεδιασμό ευρηματικών οπτικών ταυτοτήτων, επικοινωνίας, στρατηγικής κατεύθυνσης και narratives για δημιουργικούς πελάτες, όπως το Frieze Art Fair, το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, o δήμος Αθηναίων και το World Architecture Festival.

Σημαντική είναι η συνέργειά του µε την εταιρεία Design Ambassador, με την οποία αναζητούν την πιο κατάλληλη οπτική γλώσσα για την αποτελεσματική επικοινωνία και τις δημόσιες σχέσεις αποκλειστικά για τους κλάδους της αρχιτεκτονικής, της κατασκευής και του real estate. Έτσι, έγινε επικεφαλής δημιουργικού του περιοδικού «Moments», μίας biannual έκδοσης του Archisearch και της Aris Marinakis Architectural editions. Επίσης, µμαζί µε την ομάδα του έχουν αναλάβει τη νέα οπτική ταυτότητα και επικοινωνία του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής.

Το place branding είναι μια υπηρεσία που δεν έχουμε δει τόσο πολύ στην Ελλάδα μέχρι τώρα, αλλά πιστεύω ότι είναι κάτι που θα αρχίσει να αναπτύσσεται πολύ λόγω της επανεκκίνησης της οικονομίας και των επενδύσεων από το 2020 και μετά.

— Είσαι ευρέως γνωστός για τον σχεδιασμό ευρηματικών οπτικών ταυτοτήτων, επικοινωνίας και στρατηγικής κατεύθυνσης για δηµιουργικούς πελάτες µε όραμα. Ποια είναι τα πλάνα σου για την επόμενη μέρα;  

Είναι αλήθεια πως έχω υπάρξει τυχερός και µε την ομάδα µου έχουμε συνεργαστεί µε πελάτες που µας έδωσαν τον χώρο να εκφράσουμε το όραμά µας για το brand τους. Αυτήν τη στιγμή, στήνουμε τη διαφημιστική µου εταιρεία, µέσω της οποίας θα συνεχίσω να κάνω αυτό που έκανα μέχρι τώρα, απλώς από την ηλιόλουστη Αθήνα πλέον!

Wallis Road Facebook Twitter
Διαφημιστικό υλικό και οπτική ταυτότητα για την ανάπλαση του Wallis Road στο Αν. Λονδίνο. ©Νίκος Γεωργόπουλος

— Πριν από δύο χρόνια είχε ακουστεί πολύ το όνομά σου, όταν είχες κάνει τη «Φαντασιακή οπτική ταυτότητα των ξενοδοχείων Ξενία». Υπάρχει περίπτωση τα πρότζεκτ που θα αναλαμβάνεις µε την ομάδα σου να έχουν και κάποια σχέση µε την Αθήνα;  

Ναι, φυσικά. Πέραν του γεγονότος ότι αυτό το διάστημα έχουμε ξεκινήσει την προετοιμασία για το δεύτερο πρότζεκτ της τριλογίας, θα αναλαμβάνουμε και πρότζεκτ σε επίπεδο place branding, σε συνεργασία µε τη συμβουλευτική εταιρεία Design Ambassador του Βασίλη Μπαρτζώκα (Archisearch), η οποία είναι πολύ γνωστή σε επίπεδο αρχιτεκτονικής επικοινωνίας, marketing και lobbying στην Ελλάδα. Ο συνδυασμός της ιδιαίτερης γνώσης της κατασκευαστικής αγοράς, την οποία κατέχει η Design Ambassador, και της δικής µας εμπειρίας από αντίστοιχα πρότζεκτ στο Λονδίνο, θεωρώ πως μπορεί να βοηθήσει ώστε να εισαγάγουμε αυτή την αντίληψη και πρακτική σε σχέση µε την αστική ανάπλαση στην Ελλάδα.

— Αλήθεια, τι ακριβώς είναι το «place branding»;

To place branding ή destination branding δεν είναι κάτι νέο. Στο δεύτερο επεισόδιo της τρίτης σεζόν της σειράς «Mad Men», που διαδραματίζεται στα ’60s, βλέπουμε τη δημιουργική ομάδα της φαντασιακής διαφημιστικής εταιρείας «Sterling Cooper» να συζητάει για τη διαφημιστική καμπάνια που θα βοηθήσει την ανάπλαση του Madison Square Garden της Νέας Υόρκης, συγκεκριμένα για το πώς θα τη μαρκετάρουν. Ο Wally Olins, συνιδρυτής της θρυλικής εταιρείας branding «Wolf Olins», μίλαγε ήδη από το 2000 για τον ανταγωνισμό µμεταξύ των κρατών σε επίπεδο τουρισμού, υπηρεσιών και προσέλκυσης μεγάλων brands. Είχε μιλήσει για το nation branding τότε και για τα legacy nations, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία. Τελευταίο παράδειγμα στην ιστορική αναδρομή ήταν η μέχρι πρότινος θητεία του Steve Vranakis ως διευθυντή Δημιουργικού της Ελληνικής Κυβέρνησης και υπεύθυνου ακριβώς για τη δημιουργία του brand «Ελλάδα και Ελληνικό Καλοκαίρι» µε νέα αφήγηση και οπτική ταυτότητα. Μια πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση και ενώ δεν έχουμε δει ακόμα το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας, λόγω της πανδημίας, ανυπομονούμε. 


Το ίδιο ισχύει και για τις πόλεις, καθώς επίσης και για τις διαφορετικές συνοικίες και γειτονιές τους. Παραδείγματος χάριν, το Κολωνάκι έχει legacy σε επίπεδο ταυτότητας/προσωπικότητας περιοχής. Αυτομάτως, κάποιος που δεν κατοικεί στην περιοχή, δημιουργεί µια σειρά από συνειρμούς, οι οποίοι έχουν τροφοδοτηθεί από τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, θρυλικά μαγαζιά, εστιατόρια και μπουτίκ, όπως και από επώνυμους κατοίκους. Όλοι αυτοί οι παράγοντες έχουν συµβάλει καθοριστικά στο brand της περιοχής. Για να δημιουργηθούν, όμως, υπήρξε κάποιος λόγος, οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Αυτές οι προϋποθέσεις, οι οποίες είτε συμβαίνουν κατά λάθος είτε κατόπιν σχεδίου, είναι το place branding. Υπάρχουν εξαιρετικά παραδείγματα place branding παγκοσμίως σε όλες τις χώρες. 

Ilior Facebook Twitter
Οπτική ταυτότητα και διαφημιστική καμπάνια για το Ilior, το πρώτο co-living brand στην Ελλάδα. ©Νίκος Γεωργόπουλος Φωτ.: © Βασίλης Φωτίου

— Θα µπορούσες να µας αναφέρεις έναν ρόλο που είχες αναλάβει στο Λονδίνο και ο οποίος θα βοηθούσε εδώ;

Πρόσφατα ήμουν µέλος της κριτικής επιτροπής για τον διαγωνισμό της νέας ταυτότητας του Dunsfold Park, μιας επίσης νέας περιοχής που σχεδιάζεται στο Surrey, που oυσιαστικά είναι ένας μεγάλος αεροδιάδρομος που είχε δημιουργηθεί από την Καναδική Στρατιωτική Αεροπορία κατά τη διάρκεια του πολέμου και έκτοτε είναι ο χώρος γυρισμάτων της εκπομπής του BBC «Top Gear». Σε αυτό το μέρος δημιουργείται μια νέα πόλη, δάση, πάρκα κ.ο.κ. Δηλαδή κάτι σαν το Ελληνικό, σε πολύ μικρότερη κλίμακα βέβαια. Επίσης, αυτό το διάστημα ολοκληρώνουμε μαζί µε την ομάδα µου το place brand και την επικοινωνία του Eastman Village στο Λονδίνο για λογαριασμό της Barratt Homes. Πρόκειται για μια νέα συνοικία που δημιουργήθηκε μετά την ανάπλαση μιας βιομηχανικής περιοχής που καλυπτόταν από το πρώην εργοστάσιο της Kodak. Η νέα αυτή συνοικία θα έχει αναρίθμητα νέα σπίτια, δύο σχολεία, πάρκα, εστιατόρια και γυμναστήρια. Είναι ένα πρότζεκτ που δουλεύουμε περίπου δύο χρόνια και η ιδέα µας για την όλη ταυτότητα και διαφημιστική καμπάνια που φτιάξαμε εμπνέεται από το ίδιο το μέσο της φωτογραφίας και του φιλμ. Καταγραφή αναμνήσεων που συνέβησαν µία φορά και δεν μπορούν να επαναληφθούν υπαρξιακά. Καλούμε τον κόσμο να έρθει στη νέα αυτή περιοχή για να φτιάξει τις δικές του αναμνήσεις. Είμαστε στη φάση που περιμένουμε να εγκριθεί το σύστημα εξωτερικής σήμανσης όλης της περιοχής.

Νίκος Γεωργόπουλος Facebook Twitter
Ο Νίκος Γεωργόπουλος επί σκηνής στο συνέδριο Typo Berlin.

— Υπάρχει χώρος για να αναπτυχθεί το place branding ως υπηρεσία στην Αθήνα;  

Το place branding είναι μια υπηρεσία και πρακτική που δεν την έχουμε δει τόσο πολύ στην Ελλάδα μέχρι τώρα, αλλά εγώ πιστεύω ότι θα είναι κάτι που θα αρχίσει να αναπτύσσεται πολύ λόγω της επανεκκίνησης της οικονομίας και των επενδύσεων από το 2020 και μετά. Υπάρχουν αρκετές περιοχές και συνοικίες της Αθήνας οι οποίες βρίσκονται σε τροχιά αρχιτεκτονικής και πολεοδομικής ανάπλασης και το γεγονός αυτό μπορεί να βοηθηθεί καθοριστικά µέσω του place ή destination branding και της διαφήμισης. Ο Πειραιάς, ένα κομμάτι του οποίου καταλαβαίνω πως βρίσκεται σε στάδιο ανάπλασης, θα είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ως περίπτωση επικοινωνίας και δημιουργίας μιας νέας αφήγησης ή απλώς του εκμοντερνισμού της αφήγησής του. Ποια είναι η ταυτότητα αυτής της πόλης/συνοικίας για την επόμενη μέρα; Ποιο είναι το κοινωνικοοικονομικό προφίλ εκείνης/-ου που θα ψάξει να αγοράσει σπίτι εκεί ή να ξεκινήσει την επιχείρησή του; Το ίδιο ισχύει και για την περίπτωση της μαγευτικής αθηναϊκής Ριβιέρας, καθώς και για την περίπτωση του Ελληνικού. 

— Άρα, όταν μιλάμε για place branding, δεν μιλάµε απλώς για τον λογότυπο και την σήμανση μιας περιοχής.  

Σωστά. Μιλάμε για τη συνολική στρατηγική και αφήγηση που θα δημιουργήσουμε για μια νέα περιοχή και για τις ενέργειες που θα σχεδιάσουμε στη συνέχεια για να επικοινωνήσουμε αυτήν τη νέα αφήγηση και να συνεργαστούμε µε τους κατοίκους και την τοπική κοινότητα και κοινωνία, ώστε να συνδημιουργήσουμε την ταυτότητα, το πλαίσιο και την ενέργεια αυτής της περιοχής. Ο λαός µας λέει πως τα μέρη «γίνονται» από τους ανθρώπους και είναι αλήθεια αυτό. Μέσα από τα βιώματά τους, τις χαρές και τις λύπες τους μένουν ζωντανά. Άρα, η ταυτότητα και η αφήγηση μιας περιοχής πρέπει όχι µόνο να τα λαμβάνει υπόψη της αλλά και να δημιουργείται μέσα από τα βιώματα και τις ιστορίες. Άλλωστε, εκεί βρίσκεται η αλήθεια και ένας τόπος δίχως αλήθεια είναι ένα τόπος... δίχως αλήθεια.

Eastman Village Facebook Twitter
Σύστημα σήμανσης εσωτερικού κτιρίου στο Eastman Village. ©Νίκος Γεωργόπουλος
Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τech & Science / Αφού οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ίσως σταθούν η αφορμή για να διορθωθεί αυτό το λάθος: όσα αποκαλύπτονται για την εμμονή στον ανδρικό σχεδιασμό απο τα Οργανισμό Οικονομικού Συντονισμού και Ανάπτυξης
NEWSROOM
Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου

Design / Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου για το Αρχείο Καβάφη

H Εύα Μανιδάκη και ο Θανάσης Δεμίρης, που ανέλαβαν την ανακαίνιση, την αρχιτεκτονική μελέτη και την επιμέλεια του χώρου όπου φιλοξενείται το Αρχείο, καθώς και της Οικίας Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, μας ξεναγούν στην οδό Φρυνίχου και μας περιγράφουν τη διαδικασία πίσω από το δύσκολο εγχείρημα της δημιουργίας ενός χώρου που θα φιλοξενεί το καβαφικό σύμπαν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το υποθετικό σπίτι της Κατριν Ντενέβ

Design / Ένα αθηναϊκό σπίτι που θα μπορούσε να ανήκει στην Κατρίν Ντενέβ

Το σπίτι της εικαστικού Κατερίνας Ζαχαρόπουλου θυμίζει θεατρικό σκηνικό. Δεν μοιάζει καθόλου με διαμέρισμα. Εδώ είναι όλα ανοιχτά, χωρίς προσδιορισμένους χώρους σε ένα κτίριο που δεν θυμίζει σε τίποτα αθηναϊκή πολυκατοικία.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Στέλιος Κόης: «Ζούμε σε μια Αθήνα χωρίς Αθηναίους»

Άκου την επιστήμη / Στέλιος Κόης: «Ζούμε σε μια Αθήνα χωρίς Αθηναίους»

Τι χρειάζεται προκειμένου να δημιουργήσουμε χώρους ικανούς να προσφέρουν νέες εμπειρίες; Πως μπορεί η πόλη της Αθήνας να αποκτήσει περισσότερους ελεύθερους χώρους; Ποιες λύσεις απαιτούνται ώστε η πρωτεύουσα τα καλοκαίρια να μην είναι ένα καζάνι που βράζει; Και πόσο εφικτός είναι ο στόχος της πόλης των 15 λεπτών; Ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας Στέλιος Κόης απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς είναι να ζεις σε μια κουφάλα βελανιδιάς;

Design / Πώς είναι να ζεις σε μια κουφάλα βελανιδιάς;

Το σπίτι της γλύπτριας Λυδίας Βενιέρη είναι στο Μαρούσι. Μιλάμε γι' αυτό, για τη γειτονιά όπου μεγάλωσε και τους διανοούμενους που πέρασαν από κει. Αλλά και για το πώς μπορείς, όταν χάνεις τα κλειδιά σου, να ζητάς από εκείνα να σε βρουν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Design / Ο Καπετάν Μιχάλης του Νίκου Καζαντζάκη έγινε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Pan Pan

Το ιστορικό μυθιστόρημα του σπουδαίου Έλληνα λογοτέχνη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα σε έναν εξαιρετικά καλοφτιαγμένο τόμο, σε σχέδιο και σενάριο του Παναγιώτη Πανταζή.
M. HULOT