Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Parthenope Facebook Twitter
Είναι προφανές πως στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα ανάμεικτα, αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του.
0

Parthenope ονόμασαν τη Νάπολη οι πρώτοι Έλληνες που την εποίκισαν τον 8ο αιώνα π.Χ., και για την πόλη της νιότης του, που τόσο επιτυχημένα και συγκινητικά αφηγήθηκε στο αυτοβιογραφικό, αμέσως προηγούμενο φιλμ του, Το χέρι του Θεού, ξαναμιλά ο Πάολο Σορεντίνο, αν και με μια εκζήτηση που γιγαντώνεται όσο η πρωταγωνίστρια βγαίνει στον κόσμο και, όπως την παρακινούν οι γύρω της, παραδίδεται στη ζωή, ενώ μέχρι τότε παρέμενε μια δακτυλοδεικτούμενη έφηβη, νωχελικά ξαπλωμένη στην ασφάλεια της εστίας, σαν πίνακας αθωότητας και πειρασμού ταυτόχρονα, ταμπουρωμένη μέσα στην καρότσα που της χάρισε πριν ακόμη γεννηθεί ο πληθωρικός νονός της, ένα με το γαλάζιο της θάλασσας που συνεχώς κοιτάζει μέχρι τον ορίζοντα χωρίς να βιάζεται να το σκάσει, αβέβαιη για τη δική της παρέμβαση, παίζοντας το κρυφτούλι της ανάφτρας χωρίς καν να το επιδιώκει.

Η ομορφιά της «αναδυομένης της Νάπολης» (αφού γεννήθηκε κυριολεκτικά μέσα στο νερό) είναι ικανή να διακόψει οτιδήποτε συμβαίνει στον χώρο, όπως παρατηρεί ο μεθυσμένος συγγραφέας Τζον Τσίβερ (Γκάρι Όλντμαν, φευγαλέος και θλιμμένος μέχρι τελικής πτώσης) που συναντά στο Κάπρι και προθυμοποιείται να κάνει σεξ μαζί του, αλλά εκείνος αρνείται. Είναι το πρώτο της ταξίδι έξω από το εντυπωσιακό λίκνο της, την παραθαλάσσια, παλιά οικογενειακή έπαυλη, και, όπως αποδεικνύεται, το πιο κομβικό στη διαμόρφωση της αινιγματικής προσωπικότήτάς της. Είναι εκεί όπου ο μεγαλύτερος αδελφός της, κι αυτός αέναα συνεπαρμένος από την ύπαρξή της, αφήνεται στο κενό και τον παίρνει μαζί του το πέλαγος, σκορπώντας θλίψη σε όλους και τύψεις στον παιδικό, κοινό τους φίλο, τον πρώτο που κατάφερε να μοιραστεί μαζί της το σκίρτημα του έρωτα.

Η εικόνα του «Parthenope» είναι τελειότερη από ποτέ, με στιλπνότητα και ευκρίνεια που αγγίζουν τον φωτορεαλισμό, αντανακλώντας την άπιαστη και ιδανική προβολή μιας πόλης που γίνεται ιδέα και αναπόδραστη εμμονή στο μυαλό όσων την έχουν ζήσει, και καθόλου αυτών που τη χαζεύουν τουριστικά.

Από τη μέρα της επίσημης ενηλικίωσής της, το 1968, η Παρθενόπη ποζάρει αγέρωχα σαν άγαλμα και μειδιά ευγενικά στους έκθαμβους άνδρες και στις φθονερές γυναίκες, σαν μια σειρήνα που αποκτά συναίσθηση της καλλονής της μόνο διά του βλέμματος των άλλων, διαβάζει Αμερικανούς λογοτέχνες, αριστεύει στις σπουδές Ανθρωπολογίας και μοιάζει ολοένα και περισσότερο με αλληγορική κατασκευή, μια μεταφορά της ίδιας της Νάπολης, παρά με γυναίκα με ψυχή και πραγματικά αισθήματα.

Parthenope Facebook Twitter
H Τσελέστε Ντάλα Πόρτα και ο Γκάρι Όλντμαν πρωταγωνιστούν στην ταινία.

Είναι προφανές πως στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα ανάμεικτα, αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τοποθετώντας φελινικά και στρατηγικά χαρακτηριστικούς τύπους που συναποτελούν το φρέσκο της πόλης: έναν ψευτοθαυματοποιό ιερέα με μαγιό, έναν μαγκίτη που κλαίει όταν κάνουν έρωτα και την υποχρεώνει να δουν μαζί το ξεπαρθένεμα ενός ζευγαριού ως μέρος παλιάς παράδοσης των ντόπιων, έναν Λατίνο εραστή με πολλά λεφτά, ελικόπτερο και θράσος να την προσβάλει επειδή δεν του κάθεται, τον τυπικό Βρετανό καλλιτέχνη που παρεπιδημεί για να μαραθεί μυθιστορηματικά, μια σακατεμένη από κακές πλαστικές επεμβάσεις casting director που τρελαίνεται για πρωκτικό σεξ, μια ξεφτισμένη δόξα του ιταλικού σινεμά που φτύνει τους κουτσομπόληδες συμπατριώτες της γιατί σιχαίνεται την ιδέα της επιστροφής στον επαρχιωτισμό, και πολλά ragazzi τέλειων αναλογιών, ντυμένα στην πένα από τον Άντονι Βακαρέλο, με τον οίκο Yves Saint Laurent να το παρακάνει ενδυματολογικά, βγαίνοντας συχνά εκτός κλίματος και εκτός εποχής, σε επιδεικτικά και υπερσιδερωμένα πλαίσια υψηλής ραπτικής.

Parthenope Facebook Twitter
Από αριστερά: Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, Ντάριο Αΐτα και Ντανιέλε Ριέντζο στην ταινία Parthenope. Φωτ.: Gianni Fiorito

Όπως μεταφράζεται και από τους στίχους του υπέροχου «Che cosa c’è» του Τζίνο Πάολι, που ακούμε δύο φορές στο σάουντρακ της ταινίας, κανείς δεν μπορεί να κατανοήσει γιατί είναι ερωτοχτυπημένος με αυτό το κορίτσι που ψάχνει ακαδημαϊκά να μάθει τι εστί άνθρωπος, αλλά δεν μας παρασύρει με την απελπισμένη λαχτάρα του Τζεπ Γκαμπαρντέλα στην παρακμιακή Ρώμη της Τέλειας Ομορφιάς. Η εικόνα του Parthenope είναι τελειότερη από ποτέ, με στιλπνότητα και ευκρίνεια που αγγίζουν τον φωτορεαλισμό, αντανακλώντας την άπιαστη και ιδανική προβολή μιας πόλης που γίνεται ιδέα και αναπόδραστη εμμονή στο μυαλό όσων την έχουν ζήσει, και καθόλου αυτών που τη χαζεύουν τουριστικά.

Η εκζήτηση του Σορεντίνο χτυπάει κόκκινο και είναι κρίμα, γιατί η ταινία όχι μόνο ξεχειλίζει από γοητεία και μεθυστικές σεκάνς αλλά δείχνει πως ο σκηνοθέτης, αν και επιμένει να πλαγιοδρομεί με σχεδόν διαφημιστικής λογικής επαναληπτικότητα, γνωρίζει τον συγκινητικό πυρήνα των ταινιών του και κάποια στιγμή μάς τον παραδίδει. Όπως εδώ, στο ωραίο φινάλε, με τη θρυλική Στεφανία Σαντρέλι να συνειδητοποιεί, ως ώριμη Παρθενόπη, σιωπηλά και παρατηρώντας, ποιος επιτέλους ήταν ο ρόλος της αποτραβηγμένης σφίγγας σ’ αυτήν τη ζωή…

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ