Ρίτσαρντ Μπάρτον ο αιώνιος

Ρίτσαρντ Μπάρτον ο αιώνιος Facebook Twitter
Τραχύς, όμορφος και με επιβλητική φυσική παρουσία, δεν ήταν μόνο κινηματογραφικός ηθοποιός - ήταν εξίσου αφοσιωμένος στο σαιξπηρικό θέατρο.
0


Ο ΡΙΤΣΑΡΝΤ ΜΠΑΡΤΟΝ
θα γινόταν 100 ετών στις 10 Νοεμβρίου – όχι ότι μια τέτοια προοπτική φαινόταν πιθανή για τον διάσημο ηθοποιό, για τον οποίον το ποτό (στο ζενίθ ή στο ναδίρ του αλκοολισμού του έπινε καθημερινά έως και τέσσερα μπουκάλια σκληρού αλκοόλ) και το κάπνισμα (μέχρι και εκατό τσιγάρα την ημέρα) ήταν τα τοξικά του φάρμακα. Ο Μπάρτον πέθανε το 1984, σε ηλικία 58 ετών, έχοντας υποστεί εγκεφαλική αιμορραγία, στο σπίτι του στο Céligny της Ελβετίας, όπου και είναι θαμμένος. Στην πολεμική ταινία του 1978 «Οι άγριες χήνες», ο χαρακτήρας που υποδύεται, ο συνταγματάρχης Φόλκνερ, λέει κάποια στιγμή: «Υπάρχει μια ειδική ρήτρα στο συμβόλαιό μου που λέει ότι το συκώτι μου πρέπει να ταφεί ξεχωριστά, με τιμές».

Ο Μπάρτον ανήκε σε μια ειδική κατηγορία προσωπικοτήτων της οθόνης – ήταν εξίσου ένας ηθοποιός πρώτης κλάσης και ένας τεράστιος σταρ του σινεμά. Τραχύς, όμορφος και με επιβλητική φυσική παρουσία, ήταν επίσης ένας επιδέξιος και αφοσιωμένος σαιξπηρικός ηθοποιός που βρισκόταν στην κορυφή ή κοντά στην κορυφή της λίστας όταν επρόκειτο για ρόλους που απαιτούσαν από κάποιον να προσωποποιήσει το βάρος της Ιστορίας. Ήταν επίσης προικισμένος με μια βελούδινη φωνή βαρύτονου που, ξανά και ξανά, τον καθιστούσε την ιδανική επιλογή για να υποδυθεί βασιλιάδες. Ωστόσο, πολλές από αυτές τις ιστορικές ταινίες έμοιαζαν άκαμπτες ή στα όρια της παρωδίας και ο Μπάρτον ήταν ίσως στην καλύτερη του φόρμα σε πικάντικους, αυτοσαρκαστικούς ρόλους, με αποκορύφωμα τη φυλακισμένη έχιδνα που υποδύεται στο «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» (1966), ταινία που σηματοδότησε την απόλυτη ακμή όχι μόνο της δικής του κινηματογραφικής καριέρας αλλά και της επίσης θρυλικής συμπρωταγωνίστριάς και συζύγου του.

Ο Μπάρτον ανήκε σε μια ειδική κατηγορία προσωπικοτήτων της οθόνης: ήταν ένας ηθοποιός πρώτης κλάσης αλλά και ένας τεράστιος σταρ του σινεμά. Το μυαλό του έβγαζε ποίηση, ο ίδιος όμως έκανε τις πιο κυνικές επιλογές καριέρας, ανταποκρινόμενος στον μεγαλύτερο κάθε φορά πλειοδότη.

Ο Μπάρτον ξεκίνησε από το μηδέν, από ένα χωριό ανθρακωρύχων στην Ουαλία, όπου δεν είχε καν το επίθετο με το οποίο θα γινόταν γνωστός δεκαετίες αργότερα. Ο Ρίτσαρντ Τζένκινς ήταν το 12ο παιδί της οικογένειας και δύο χρόνια αργότερα, μετά τη γέννηση του 13ου, η μητέρα τους πέθανε από λοίμωξη μετά τον τοκετό. Ο πατέρας του, ο οποίος λεγόταν επίσης Ρίτσαρντ, έγινε ένα φάντασμα που εμφανιζόταν και εξαφανιζόταν από τη ζωή των παιδιών του και συχνά χανόταν στην ομίχλη του αλκοόλ. Μεγαλωμένος από την πολύ μεγαλύτερη αδελφή του, τη Σεσίλια, ο Ρίτσαρντ έζησε μαζί με αυτήν και τον σύζυγό της για δεκαπέντε χρόνια. Ωστόσο, οικονομικά τούς ήταν βάρος, έτσι ο αγαπημένος δάσκαλος του Ρίτσαρντ, ο Φίλιπ Μπάρτον, προσφέρθηκε να τον μεγαλώσει στο οικοτροφείο όπου διέμενε και ο ίδιος, και στη συνέχεια έγινε ο νόμιμος κηδεμόνας του, δίνοντάς του ακόμη και το επώνυμό του. «Δεν με υιοθέτησε αυτός, εγώ τον υιοθέτησα», θα έλεγε αργότερα ο Ρίτσαρντ. Η ανατροφή του νεαρού έγινε εμμονή για τον Φίλιπ: τον εκπαίδευσε έτσι ώστε να απαλλαγεί από τη βαριά ουαλική προφορά του, προτρέποντάς τον να ασχοληθεί με την υποκριτική και κατευθύνοντάς τον στην Οξφόρδη κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όπου ξεκίνησε την διακεκριμένη καριέρα του ερμηνεύοντας έργα του Σαίξπηρ.

Ρίτσαρντ Μπάρτον ο αιώνιος Facebook Twitter
Ο Ρίτσαρντ Μπάρτον με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ το 1965 στην πρεμιέρα της ταινίας «Ο κατάσκοπος που γύρισε από το κρύο». Φωτ.: Graphic House/Archive Photos/Getty Images/Ideal Image

Μετά από τρία χρόνια στη Βασιλική Αεροπορία (θητεία που υπηρέτησε κυρίως σε νοσοκομεία), ο Μπάρτον γρήγορα μάζεψε διακρίσεις στο θέατρο και στον κινηματογράφο που τον οδήγησαν σε έναν δεύτερο ρόλο στην παραγωγή του Χόλιγουντ «Η ξαδέλφη μου η Ρέιτσελ» (1952), η οποία του χάρισε την πρώτη από τις επτά υποψηφιότητές του για το Όσκαρ – δεν το κέρδισε ποτέ. Τα ιστορικά έπη έγιναν σύντομα η ειδικότητά του στη μεγάλη οθόνη, από τον «Χιτώνα» του 1953 μέχρι την περιβόητη «Κλεοπάτρα» μία δεκαετία αργότερα. Ο Μπάρτον ήταν παντρεμένος με την Ουαλή ηθοποιό Σίμπιλ Ουίλιαμς, όταν σαγηνεύτηκε, όπως και ο υπόλοιπος κόσμος, από την Ελίζαμπεθ Τέιλορ (που τότε ήταν παντρεμένη με τον Έντι Φίσερ). Οι δυο τους ξεκίνησαν την πιο διαβόητη σχέση στην ιστορία του Χόλιγουντ, τουλάχιστον από την εποχή που η Τέιλορ παντρεύτηκε τον Φίσερ, τον οποίο είχε κλέψει από την Ντέμπι Ρέινολντς.

 

Το ζεύγος είχε μια λαμπερή ζωή: ταξίδευαν με το γιοτ τους στη Μεσόγειο, αγκυροβολούσαν, για να απολαύσουν το μεσημεριανό τους γεύμα, σε πεντάστερα θέρετρα, συναναστρέφονταν διασημότητες του πιο υψηλού επιπέδου και επιδείκνυαν πανάκριβα κοσμήματα όπως το περίφημο 68 καρατίων διαμάντι Taylor-Burton. Όλα αυτά ήταν εξαιρετικά δελεαστικά για τα ταμπλόιντ της εποχής, όμως τα ημερολόγια του Μπάρτον, που δημοσιεύτηκαν το 2012, σχεδόν σαράντα χρόνια μετά τον θάνατό του, αποκάλυψαν μια άλλη εικόνα – αυτήν ενός διανοούμενου που υπέφερε από κατάθλιψη. Η παραμυθένια ζωή του, που ολοκληρώθηκε με την απόκτηση της πανέμορφης πριγκίπισσας, βασανιζόταν από χρόνια ουρική αρθρίτιδα και έντονους πόνους στον αυχένα και στην πλάτη. Τα φάρμακα για την ανακούφιση του πόνου ενέτειναν την ευερέθιστη φύση του και τη μελαγχολία του.

Ρίτσαρντ Μπάρτον ο αιώνιος Facebook Twitter
Ο Ρίτσαρντ Μπάρτον το 1974

Το μυαλό του έβγαζε ποίηση, ο ίδιος όμως έκανε τις πιο κυνικές επιλογές καριέρας ανταποκρινόμενος στον μεγαλύτερο πλειοδότη. Το βιογραφικό του, ειδικά τη δεκαετία του '70, είναι γεμάτο σκουπίδια. «Έχω κάνει τα πιο φρικτά πράγματα για τα λεφτά», είχε εξομολογηθεί στον ηθοποιό Γκάμπριελ Μπερν στα γυρίσματα της ευρωπαϊκής μίνι σειράς «Βάγκνερ» το 1983, έναν από τους τελευταίους ρόλους του. «Δώσε ό,τι έχεις να δώσεις, αλλά μην ξεχνάς ποτέ ότι είναι απλώς μια ταινία, τίποτα περισσότερο. Δεν θεραπεύουμε τον καρκίνο». Του είχε πει επίσης ότι «η φήμη... είναι ένα γλυκό δηλητήριο που το πίνεις με λαχτάρα στις πρώτες γουλιές. Μετά αρχίζεις να το μισείς».

Με στοιχεία από τη «Wall Street Journal»

 
Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ