Ο Ερμής της Άνδρου, ένα άγαλμα ταξιδεμένο Facebook Twitter
Ο Ερμής της Άνδρου πρωτοστήθηκε στην Άνδρο στον 1ο αι. π.Χ., βρέθηκε το 1832 και το 1841 μεταφέρθηκε στην Αθήνα, στο Εθνικό Μουσείο, όπου θαυμάστηκε έως το 1981, οπότε ξαναγύρισε στην Άνδρο.

Ο Ερμής της Άνδρου, ένα άγαλμα ταξιδεμένο

0

Το 1832 ο Δημήτριος Φρ. Λουκρέζης, σκάβοντας το χωράφι του στην Παλαιόπολη της Άνδρου, βρήκε δύο αγάλματα, και τα δύο από παριανό μάρμαρο, το ένα με τη μορφή γυμνού νέου και το δεύτερο, μιας γυναικείας μορφής με χιτώνα και ιμάτιο. Η ανακάλυψη αυτή έκανε αίσθηση, παρά το γεγονός ότι οι κάτοικοι της Παλαιόπολης συχνά έβρισκαν αρχαιότητες στον χώρο που καταλαμβάνει η αρχαία πόλη της Άνδρου.


Στο μέσον της νοτιοδυτικής ακτής του νησιού βρίσκεται η αρχαία πόλη της Άνδρου που άκμασε από τους αρχαϊκούς έως τους πρώιμους βυζαντινούς χρόνους. Εκτείνεται από ψηλά στον λόφο με την Ακρόπολη, έως τη θάλασσα με τον βυθισμένο αρχαίο λιμενοβραχίονα. Τα ισχυρά της τείχη στέκονται ακόμα σε πολλά σημεία της σύγχρονης Παλαιόπολης, ενώ πολλά είναι τα ευρήματα –γλυπτά, κεραμική, επιγραφές, κοσμήματα, νομίσματα κ.ά.– που προέρχονται από εκεί και εκτίθενται στο Μουσείο Παλαιόπολης, στο Μουσείο Χώρας Άνδρου, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και σε μουσεία του εξωτερικού. Σε ανασκαφές του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας έχουν αποκαλυφθεί δημόσια κτίρια της αρχαίας πόλης, τάφοι και βυζαντινοί ναοί.

Ο ίδιος ο Όθωνας, κατά την επίσκεψή του στην Άνδρο, στη διάρκεια του ταξιδιού του στα νησιά ως βασιλιάς των Ελλήνων, εντυπωσιάστηκε από το γλυπτό, πλήρωσε στον Παλαιοπολίτη «ανασκαφέα» το ποσό των 200 διστήλων (ισπανικό νόμισμα ισοδύναμο τότε με 6 δραχμές) και διέταξε τη μεταφορά του στην Αθήνα, ώστε να δωρηθεί το αριστούργημα στο νεοσυσταθέν Εθνικό Μουσείο που ακόμα στεγαζόταν στον ναό του Ηφαίστου, το λεγόμενο Θησείο, στην Αρχαία Αγορά.


Το άγαλμα του Ερμή και της γυναίκας βρέθηκαν στο πλάτωμα της Παλαιόπολης κοντά στη θάλασσα, στον χώρο της αρχαίας Αγοράς της πόλης. Το 1833, από το Ναύπλιο, ο Σπυρίδων Τρικούπης ανακοινώνει την εύρεση των δύο αγαλμάτων και των συνθηκών εύρεσής τους στην αρχαιολογική εφημερίδα Bullettino dell'Instituto di Corrispondenza Archeologica. Ο ίδιος ο Όθωνας, κατά την επίσκεψή του στην Άνδρο, στη διάρκεια του ταξιδιού του στα νησιά ως βασιλιάς των Ελλήνων, εντυπωσιάστηκε από το γλυπτό, πλήρωσε στον Παλαιοπολίτη «ανασκαφέα» το ποσό των 200 διστήλων (ισπανικό νόμισμα ισοδύναμο τότε με 6 δραχμές) και διέταξε τη μεταφορά του στην Αθήνα, ώστε να δωρηθεί το αριστούργημα στο νεοσυσταθέν Εθνικό Μουσείο που ακόμα στεγαζόταν στον ναό του Ηφαίστου, το λεγόμενο Θησείο, στην Αρχαία Αγορά. Tο γυναικείο άγαλμα αγοράστηκε και αυτό και μεταφέρθηκε αρχικά στη Στοά (όπως έλεγαν τότε τη Βιβλιοθήκη) του Αδριανού και έπειτα στο Εθνικό Μουσείο της οδού Πατησίων.

Όπως μας πληροφορεί ο Ανδριώτης ιστορικός και νομικός Δημήτριος Πασχάλης, ο Όθωνας πρότεινε στον Λουκρέζη να στείλει τον γιο του στη Γερμανία για σπουδές, αλλά εκείνος περιορίστηκε στο παραπάνω χρηματικό ποσό. Άλλη πηγή μιλά για αγορά των γλυπτών έναντι 800 δραχμών.

Ο Ερμής της Άνδρου, ένα άγαλμα ταξιδεμένο Facebook Twitter
Ο Ερμής της Άνδρου. Φωτο: Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων.


Το άγαλμα του Ερμή της Άνδρου είναι έργο αξιόλογης τέχνης. Οι πρώτες αναφορές των επιστημόνων σε αυτό είναι εγκωμιαστικές. Τα πόδια έχουν συμπληρωθεί από τα γόνατα έως τους αστραγάλους και λείπουν τα χέρια. Ο νέος εικονίζεται γυμνός, με το ιμάτιό του να ακουμπά στον αριστερό του ώμο και να πέφτει στην πλάτη. Ρίχνει το βάρος του σώματός του στο δεξί πόδι και λυγίζει το αριστερό. Δίπλα, στο δεξί πόδι, υπάρχει ένα στήριγμα σε μορφή κορμού δέντρου, πάνω στον οποίο ελίσσεται ένα φίδι. Τέτοια στηρίγματα σε μαρμάρινα αγάλματα συνηθίζονταν, όταν αυτά αντιγράφουν χάλκινα πρωτότυπα γλυπτά των κλασικών χρόνων. Ο νέος γέρνει το κεφάλι στα δεξιά. Το γλυπτό της Άνδρου ανήκει στον αγαλματικό τύπο του Ερμή «Άνδρου-Farnese» και αποτελεί ένα από τα καλύτερα σωζόμενα παραδείγματά του.

Από τα άλλα αντίγραφα του τύπου, ιδίως από εκείνο της Συλλογής Farnese στο Βρετανικό Μουσείο, μπορούμε να συμπληρώσουμε τα στοιχεία που λείπουν από το άγαλμα της Παλαιόπολης: το δεξί χέρι ακουμπούσε στον γοφό και το ιμάτιο τυλιγόταν γύρω από το ελαφρώς λυγισμένο αριστερό χέρι και έπεφτε ελεύθερο δίπλα από αυτό. Ο αγαλματικός τύπος απεικονίζει τον Ερμή, όπως φαίνεται από το αντίγραφο στο Βρετανικό Μουσείο, όπου η μορφή κρατά κηρύκειο, το σύμβολο του θεού και φορά φτερωτά σανδάλια. Στο άγαλμά μας τα πόδια αποδίδονται χωρίς σανδάλια.


Το πρωτότυπο άγαλμα το οποίο αντιγράφουν ο Ερμής της Άνδρου, εκείνος στο Βρετανικό Μουσείο και αρκετά ακόμα έργα, κορμοί και κεφαλές σε διάφορα μουσεία του κόσμου, δημιουργήθηκε στα κλασικά χρόνια, γύρω στο 360 π.Χ., από ένα εργαστήριο ή έναν γλύπτη που είχε δεχτεί έντονα την επίδραση του έργου του Πραξιτέλη. Αυτό γίνεται κατανοητό αν παρατηρήσει κανείς τις μεγάλες ομοιότητες των έργων αυτών με τον Ερμή της Ολυμπίας, γλυπτό του μεγάλου καλλιτέχνη του 4ου αι. π.Χ.

Ο Ερμής της Άνδρου, ένα άγαλμα ταξιδεμένο Facebook Twitter
Το γυναικείο άγαλμα που βρέθηκε μαζί με τον Ερμή. Φωτο: Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων.

Κοντά στον χώρο εύρεσης του αγάλματος του Ερμή και της γυναίκας υπήρχε ένα οικοδόμημα, πιθανότατα ένα ηρώο για τη λατρεία και τίμηση επιφανών νεκρών, καθώς και μια επιγραφή τιμητική που αναφέρει την Εγνατία Μαξιμίλλα και τον Πόπλιον Γλείτιο Γάλλο, ευεργέτες της πόλης στα χρόνια του Νέρωνα (γύρω στο 65 μ.Χ.). Έτσι τα δύο αγάλματα συσχετίστηκαν με τους δύο αναφερόμενους στην επιγραφή.

Ωστόσο το άγαλμα του Ερμή είναι παλαιότερο από εκείνο της γυναίκας, το οποίο ακολουθεί τον τύπο της Μεγάλης Ηρακλειώτισσας και χρονολογείται στα μέσα του 1ου αι. μ.Χ., δηλαδή είναι σύγχρονο της επιγραφής. Έχει υποστηριχθεί ότι το άγαλμα του Ερμή ξαναχρησιμοποιήθηκε σε συνδυασμό με το γυναικείο, στον 1ο αι. μ.Χ., αφού πρώτα είχε στηθεί είτε ως επιτύμβιο είτε ως τιμητικό στον 1ο αι. π.Χ. Ήταν συνηθισμένη η χρήση αγαλματικών τύπων του Ερμή μαζί με γλυπτά στον τύπο της Μεγάλης Ηρακλειώτισσας, τόσο για την τίμηση επιφανών πολιτών σε δημόσιους χώρους όσο και για τη διαιώνιση της μνήμης τους και συχνά για τη λατρεία τους ως ηρώων σε ταφικά μνημεία.


Πολλές λοιπόν ήταν οι μετακινήσεις που υπέστη ο Ερμής μας: πρωτοστήθηκε στην Άνδρο στον 1ο αι. π.Χ., ξαναχρησιμοποιήθηκε πλάι στο γυναικείο άγαλμα, γύρω στο 65 μ.Χ., βρέθηκε το 1832 και το 1841 μεταφέρθηκε στην Αθήνα, στο Εθνικό Μουσείο, όπου θαυμάστηκε έως το 1981, οπότε ξαναγύρισε στην Άνδρο, στην Χώρα αυτή τη φορά, για να σταθεί στο μέσον μιας αίθουσας Μουσείου και να αποτελεί από τότε σημείο αναφοράς μεταξύ των εκθεμάτων του.

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Χώρας Άνδρου βρίσκεται στην πλατεία Καΐρη στη Χώρα της Άνδρου και στεγάζει αρχαιότητες από τον γεωμετρικό οικισμό της Ζαγοράς και άλλα ευρήματα από το νησί, κυρίως γλυπτά, από τους αρχαϊκούς χρόνους έως την εποχή της ενετοκρατίας.

Επιμέλεια: Χρήστος Παρίδης

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας ξεχωριστός Κυκλαδίτης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ένας ξεχωριστός Κυκλαδίτης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο Δρ. Ιωάννης Δ. Φάππας, Επιμελητής Αρχαιοτήτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, γράφει για την ανδρική μορφή «κυνηγού» ή «πολεμιστή» που εκτίθεται στη συλλογή κυκλαδικών αρχαιοτήτων του Μουσείου.
THE LIFO TEAM
Μια αττική ερυθρόμορφη κύλιξ στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια αττική ερυθρόμορφη κύλιξ στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο επιμελητής αρχαιοτήτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, κ. Γιώργος Τασούλας, γράφει για ένα αριστούργημα της συλλογής του μουσείου που εκτίθεται στην ενότητα «Αρχαία Ελληνική Τέχνη. Μία ιστορία με εικόνες».
THE LIFO TEAM
Τα σύνεργα του ηθοποιού από τον Κεραμεικό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα σύνεργα του ηθοποιού από τον Κεραμεικό

H διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, κ. Ελένη Σπ. Μπάνου, και ο υπεύθυνος του αρχαιολογικού χώρου και του Μουσείου Κεραμεικού, κ. Λεωνίδας Κ. Μπουρνιάς, γράφουν για το εύρημα από τον τάφο του ηθοποιού Μακαρέα.
THE LIFO TEAM
Ύστατο χαίρε. Ο νεκρικός θρήνος σε μία πήλινη λουτροφόρο στο Μουσείο Μπενάκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ύστατο χαίρε. Ο νεκρικός θρήνος σε μία πήλινη λουτροφόρο στο Μουσείο Μπενάκη

Η Επιμελήτρια Προϊστορικών, Αρχαίων Ελληνικών & Ρωμαϊκών Συλλογών του Μουσείου Μπενάκη, Ειρήνη Παπαγεωργίου, μας παρουσιάζει ένα σπάνιο αριστούργημα από τη συλλογή του Μουσείου.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ