Τηλεοπτικά γλέντια: Η πιο ένοχη των ένοχων απολαύσεων

Γιορτινά τηλεγλέντια: Η πιο ένοχη των ένοχων απολαύσεων Facebook Twitter
0

Κάτι τα τρισάθλια οικονομικά μας, κάτι που, κυρίως οι κάτω των 30 αντέχουν τις βραδινές εξόδους σε περίοδο γιορτών (σ.σ.: όποιος έχει αλλάξει χρόνο μέσα στο αμάξι, πηγμένος στην Πειραιώς και ενώ αρματώθηκε για κάποιο νυχτερινό κέντρο ή για ρεβεγιόν σε φιλικό σπίτι, ΞΕΡΕΙ!) και τα τηλεγλέντια χρόνια τώρα αποτελούν (κρυφή) σταθερή επιλογή και guilty pleasure για πολύ κόσμο.

«Είναι δυνατόν να διασκεδάζουν μ’ αυτά τα χάλια;», είναι το πάγιο ερώτημα των άλλων, των ανυπόταχτων, των –και καλά- ασύμβατης και ασυμβίβαστης αισθητικής που δεν μπορούν τα τηλεμπουζούκια και την τεχνητή χαρά που ξεχύνεται από τους δέκτες. Είναι τόσο λεπτό το ζήτημα εδώ, διακυβεύεται τόσο το Πτυχίο και η ποιότητά τους, που δεν αρκεί απλώς να μην το παρακολουθήσουν το ρημάδι το πρόγραμμα. Πρέπει να το «κατεβάσουν» κι άλλο και μαζί του αυτούς που δεν το χάνουν.

Κι όμως. Μας αρέσει, δεν μας αρέσει, το κέφι είναι από τις λίγες ψυχικές εμπειρίες (γιατί για το κέφι μιλάμε εδώ) που μεταβιβάζεται με σχετική ευκολία και κυρίως, χωρίς –φαινομενικά- να ξοδέψεις σεντ, ούτε και να αγχωθείς για το τι θα φορέσεις, πόσο πήξιμο θα φας στον δρόμο, κ.ο.κ.

Παλιότερα, Σεμίνα Διγενή και Σπύρος Παπαδόπουλος έδιναν μάχη για τα πιο «ώπα» και ταυτόχρονα πιο ποιοτικά Σαββατόβραδα. Χριστούγεννα δε και Πρωτοχρονιά, γινόταν πόλεμος για το πιο πλούσιο πρόγραμμα, αλλά και εκείνο που θα ‘χε κάτι να δώσει ως συναίσθημα και ως ποιότητα στον (εξ οιασδήποτε ανάγκης) μαντρωμένο τηλεθεατή.

[Αστερίσκος: Ο δε Παπαδόπουλος ετοιμάζεται ξανά και άπαξ για υπερπαραγωγή στην ΕΡΤ με 50 καλεσμένους, σύμφωνα και με τη σχετική ανακοίνωση, για το τι έχει να περιμένει το τηλεοπτικό κοινό το βράδυ της Παραμονής...]

Ξέρω πολύ κόσμο και όχι απαραιτήτως ηλικιωμένο –ή έστω κάποιας ηλικίας- που έχει να μνημονεύσει κάποιο χαρούμενο βράδυ Πρωτοχρονιάς, όπου ήρθε σε μια κάποια ανάταση, παρακολουθώντας τέτοια προγράμματα. Έτσι. Αναπολογητικά και τίμια.

«Ξέρεις πόσο στοιχίζει ένα τραπέζι για 4 σε μαγαζί; Ξέρεις πόσο πάει το μπουκάλι; Οι βενζίνες; Το πηγαινέλα στους δρόμους τέτοιες μέρες; Ο παρκαδόρος; Άσε μη μιλάς, μια χαρά είναι αυτές οι εκπομπές. Να λες καλά που υπάρχουν». Σωστός ο φίλος. Να μια σταθερή απάντηση στους «ω, τι σκουπίδια είναι αυτά», όπως επίσης δυνατό επιχείρημα είναι και το «με Τσαϊκόφσκι δεν γλέντησε ποτέ κανείς».

Τα χρόνια πέρασαν, οι εκπομπές τηλεκεφιού άλλαξαν χέρια και συνήθειες, επίσης. Ήρθαν περαστικοί «νοικάρηδες», όχι πάντα με την ίδια πίστη των πρώτων διδαξάντων, σχεδόν κανείς με την τεχνογνωσία μίας Ρούλας Κορομηλά. Ίδια τραγούδια, ίδια σκαλέτα, άλλο αίσθημα κι άλλες αντοχές, πειραγμένες παλιές συνταγές, ένα ποτηράκι ακόμα (και Πόσα για τον τηλεθεατή και για την ομάδα των τηλεδιασκεδαστών) και μετά ύπνος, πρωινά μαγειρέματα και οικογενειακά φαγοπότια για να περάσουν κι αυτές οι γιορτές.

Πόσες φορές να σκοτώσεις το «Θ’ ανέβω και θα τραγουδήσω (στο πιο ψηλότερο βουνό)»; Πόσες προσωπικότητες του ελληνικού star και quality system να μεθύσεις για να έρθουν στο κέφι που λέγαμε, να «ψηθεί» κι ο τηλεθεατής; Πόσα λάγνα τσιφτετέλια να δώσουν την ανθυπο-είδηση της επόμενης ημέρας και το ανώδυνο κλικ στα sites, με τίτλους τύπου «Μοίρασε εγκεφαλικά με τον χορό της η Τάδε»; Νισάφι. Συκώτι έχουν και αυτοί οι άνθρωποι και σπίτια να τους περιμένουν και φυσιοθεραπευτές για πονεμένες σπονδυλικές στήλες.

Και μετά, τα χρόνια κουτρουβάλησαν μέχρι εδώ και αυτοί που περιφρονούσαν τα τηλεμπουζούκια (πιφ!), κλειδώθηκαν μέσα με τον κορονοϊό και τα υπέστησαν, κάποτε προς μεγάλη τους ευχαρίστηση ή ανακούφιση, για να είμαστε ακριβείς. Στα χρόνια της πανδημίας ήταν που σταμάτησαν τα πολλά «κελ ντεκαντάνς», στα χρόνια της πανδημίας, τότε που όλοι προέβλεπαν ότι θα βγούμε καλύτεροι απ’ όλο αυτό (ούτε καν και ποτέ) έγινε σαφές ότι, ασχέτως του τι παριστάνουμε, δεν είμαστε όλοι με έναν Νίτσε στο χέρι. Τις μέρες του lock-down όλοι λοξοκοίταξαν προς τις λιγοστές τηλεοπτικές απόπειρες για λίγη χαρά, ακόμα κι αν το έκαναν μόνο και μόνο για να γκρινιάξουν το γνωστό εκείνης της εποχής, «καλά, γι’ αυτούς δεν ισχύουν τα μέτρα;».

Μέχρι να λήξει η πανδημιά, τα τηλεμπουζούκια είχαν ήδη γίνει υβρίδια, κάτι μεταξύ show, talent show και λοταρίας που μοιράζει δώρα και το gossip της επόμενης ημέρας.

Ποια φόρεσε τι, ποια είναι άφωνη και παράφωνη, αλλά «τα ΄χει καλά με τα κυκλώματα», «γιατί τραγουδάει ο Κοκλώνης», «που είχε εξαφανιστεί ο Τάδε» και «πόσα πήρε για να εμφανιστεί εκεί», πόσο κοστίζουν τα σκηνικά, ποιος τα ‘χει με ποιον, ποιος άπλωσε τα ρούχα στην ταράτσα...

Και κάπως έτσι, τα τηλεγλέντια σε καιρούς δύσκολους, παγερούς, πληθωριστικούς και άκαρδους έγιναν αυτό που ήταν παλιά τα gossip περιοδικά. Ένα σημείο μπροστά στο οποίο όλοι μπορούν να χαζέψουν, να σχολιάσουν χωρίς πολλή σκέψη και κράτημα (ποιος τη βράζει την πολιτική ορθότητα), να δηλώσουν συμμετοχή για το τελευταίο iPhone, να τους κάτσει το μεγάλο δώρο της βραδιάς, αμάξι ή μετρητά, να σιγοτραγουδήσουν –μπορεί και να χορέψουν- αν δεν ζορίζονται από διλήμματα αισθητικής, γαλλικών και πιάνου.

Γιατί τηλεγλέντια, τηλεμπουζούκια και τηλεδιασκεδαστές, στη μία ή την άλλη μορφή, ως σούπερ μουσικοί ή ως χρέπια του πενταγράμμου θα υπάρχουν, όσο υπάρχουν (τηλεοπτικά) λεφτά, κι όσο υπάρχουν μόνοι, στενεμένοι οικονομικά, ηλικιωμένοι και άρρωστοι που δεν τους προσφέρονται άλλες, ποιοτικότερες επιλογές για να ξεχαστούν.

Και δεν έχει όλο αυτό καμία σχέση με την αισθητική για την οποία κοπανιόμαστε, δεν έχει καμία σχέση με τους τρόμους των πάρα-πολύ-καλλιεργημένων ότι και καλά πέφτει το επίπεδό μας και που βαδίζομεν. Χωρίς παρεξήγηση, αυτό (το επίπεδο) πεσμένο είναι εδώ και χρόνια, όπως πεσμένες είναι και οι αγοραστικές μας δυνάμεις. Ειδάλλως κάθε Σάββατο, Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και γιορτινή σχόλη τα κανάλια θα μετέδιδαν και μία όπερα στο prime time, μήπως μάθουμε όλοι κάποια στιγμή από τι πλάνταξε η Μαντάμα Μπατερφλάι. Ή θα ανταλλάσσαμε απόψεις για το πόσο μαλακό ή σκληρό είναι το νερό της λίμνης Κόμο, ανεβάζοντας τις σχετικές selfies στο Instagram.

(Και φυσικά, Γιώργο Μαρίνο δεν ξανάβγαλε ποτέ αυτή η βιομηχανία. Με τι προσόντα και τι πρόζα να γίνει show αξιώσεων, τύπου καμπαρέ, αν δεν υπάρχει, εκτός από ταλέντο και καλλιτεχνικό βάθος, λίγο μυστήριο, λίγο σκοτάδι και πολύ θάρρος για να γίνει, όντως, επανάσταση στην ακριβή φτήνια). 

Μέχρι τότε, το «Έχω μάτι» είναι υπέρ-αρκετό και σούπερ έντιμο για τα δεδομένα που υπηρετεί. Και δεν μεθάει και κανέναν για να έρθει σε ζορισμένο κέφι και να περάσει καλά μαζί του και ο τηλεθεατής. Εκτός κι αν παίζουν φλασκιά με κονιάκ και άλλα αφεψήματα σε τσέπες και φαρδιά μανίκια παρουσιαστών, κριτών και λοιπών συνεργατών και δεν το ξέρουμε. Αλλά και πάλι, θα καταλαβαίναμε.

Οπτική Γωνία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Birthplace: 20 χρόνια μετά

Ντοκουμέντο / Δημήτρης Παπαϊωάννου: Birthplace - 20 χρόνια μετά

Ημερολογιακές καταγραφές, αδημοσίευτες φωτογραφίες, υλικό που βλέπουμε για πρώτη φορά: Το πρώτο μέρος του μεγάλου αφιερώματος που επιμελήθηκε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου με αφορμή τη συμπλήρωση των 20 ετών από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας.
THE LIFO TEAM
The Summer Issue + Αθήνα 2004, 20 χρόνια μετά: Κυκλοφόρησε το νέο διπλό συλλεκτικό τεύχος της LiFO

Media / The Summer Issue + Αθήνα 2004, 20 χρόνια μετά: Κυκλοφόρησε το νέο διπλό συλλεκτικό τεύχος της LiFO

Η LiFO υποδέχεται το φετινό καλοκαίρι με δύο τεύχη που δεν πρέπει να χάσετε: Το καθιερωμένο Summer Issue (144 σελίδες) και το μεγάλο αφιερωματικό τεύχος (148 σελίδες) που επιμελήθηκε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου με αφορμή τα 20 χρόνια από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας.
LIFO NEWSROOM
Πόσο καλύτερη και συνεπέστερη θα είναι η Κάμαλα ως Πρόεδρος απ' ό,τι ήταν ως εισαγγελέας;

Οπτική Γωνία / Πόσο καλύτερη και συνεπέστερη θα είναι η Κάμαλα ως Πρόεδρος απ' ό,τι ήταν ως εισαγγελέας;

Θα αποδειχθεί, άραγε, η Κάμαλα Χάρις, εφόσον βέβαια λάβει και επίσημα το χρίσμα των Δημοκρατικών και καταφέρει ακολούθως να κερδίσει τον Τραμπ, πιο τολμηρή, πιο ευθεία, πιο «ανένδοτη» όσον αφορά τα δικαιώματα και τις ελευθερίες ως Πρόεδρος απ' ό,τι υπήρξε ως εισαγγελέας; Οι πιο αισιόδοξοι θέλουν να πιστεύουν πως ναι, υπάρχουν ωστόσο και οι «Κασσάνδρες».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: Οδηγός επιβίωσης για αρχάριους και μη από την Έλενα Μπουζαλά

Αθλητισμός / Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: Οδηγός επιβίωσης για αρχάριους και μη

Η δημοσιογράφος της ΕΡΤ Έλενα Μπουζαλά που έχει καλύψει ήδη τέσσερις διοργανώσεις και ετοιμάζεται για την πέμπτη απαντά σε όλες μας τις ερωτήσεις: τα all time classic αθλήματα, οι φετινές πιθανές ανατροπές, τα «σιγουράκια» της ελληνικής αποστολής, οι εκπλήξεις και πώς είναι τελικά να ζεις τους Ολυμπιακούς Αγώνες από τόσο κοντά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΦΙΛΙΩ ΡΑΓΚΟΥ
Ποιος θα βάλει τέλος στο Pasokification…

Οπτική Γωνία / Ποιος θα βάλει τέλος στο Pasokification

Φαντάζομαι πως όσοι ρίξουν την ψήφο τους στις κάλπες που θα ανοίξουν στις 6 Οκτωβρίου για την ανάδειξη της ηγεσίας του ΠΑΣΟΚ προσβλέπουν σε έναν πρόεδρο που θα τους φέρει σχετικά σύντομα στην εξουσία. Που, με άλλα λόγια, θα δώσει τέλος στον εφιάλτη του Pasokification.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΣΥ: η μεγάλη παραίτηση και η υποστελέχωση

Φάκελος Υγεία / ΕΣΥ: Η μεγάλη παραίτηση

Υποστελεχωμένα νοσοκομεία, εξοντωτικές συνθήκες, γιατροί σε ρόλο καμικάζι και νέοι χωρίς ειδικότητα που αναγκάζονται να αναλάβουν ευθύνες που δεν τους αναλογούν. Αυτή είναι η τωρινή εικόνα του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ντέμη Γεωργίου: «Το πάρτι του γάμου της θα το κάνουμε στην κηδεία της» είπε φίλη της- Ξέσπασε σε κλάματα

TV & Media / Ντέμη Γεωργίου: «Το πάρτι του γάμου της θα το κάνουμε στην κηδεία της» είπε φίλη της- Ξέσπασε σε κλάματα

«Είχε στείλει μήνυμα στον άλλο κουμπάρο, τον φίλο μας, ότι αν κλείσει τα μάτια της θα φύγει, οπότε εκεί καταλάβαμε την σοβαρότητα της κατάστασης» ανέφερε μεταξύ άλλων
LIFO NEWSROOM
Τα γεγονότα της 22 Ιουλίου 2011 στη Νορβηγία

Σαν Σήμερα / 22 Ιουλίου 2011: Η πιο σοκαριστική μέρα για τη νορβηγική κοινωνία

Ο ακροδεξιός εξτρεμιστής και τρομοκράτης Άντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ, που σκότωσε 77 ανθρώπους και τραυμάτισε άλλους 150, είχε ενεργήσει μόνος του, έχοντας προετοιμάσει μεθοδικά την επίθεση μέσα σε μερικούς μήνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ