Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Μαύροι πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι Facebook Twitter
Μια ελληνική παραγωγή, ένα θρίλερ όπου ο κατά συρροή δολοφόνος καταλύει την υποκριτική ηρεμία μικρής επαρχιακής πόλης.
0


Η ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ έξυπνη – αν και το βροντοφωνάζει από το πρώτο πλάνο, σχεδόν σαν να λέει στον τηλεθεατή ότι, αν έχει σκοπό το zapping ή αν χάσει επεισόδια, δεν θα καταλάβει τι γίνεται. Ενδιαφέρον. Αν δεν γίνει απωθητικό εξαρχής, μπορεί να εξάψει την περιέργεια για τη συνέχεια. Μου συνέβη. Έτσι είδα τους «Μαύρους Πίνακες» (για την ακρίβεια είδα όλα τα επεισόδια στην πλατφόρμα του Star). 

Μια ελληνική παραγωγή, ένα θρίλερ όπου ο κατά συρροή δολοφόνος καταλύει την υποκριτική ηρεμία μικρής επαρχιακής πόλης. Και ναι, όλο κάτι μας θυμίζει, ορισμένους ρόλους κάπου τους έχουμε ξαναδεί, αλλά δεν έχει σημασία, συνδέονται όλα σε μια αφήγηση που, αν κερδίσει τον τηλεθεατή, καθώς τον βομβαρδίζει με πληροφορίες για ζωγραφικούς πίνακες και θεωρίες των χρωμάτων και φιλοσοφικά αινίγματα, γίνεται εθιστική. Το πάθαμε. 

Η υπόθεση εξελίσσεται σαν ένα «highbrow» σταυρόλεξο, που λύνουν on camera, με πυρετικούς ρυθμούς, θεαματικά έξυπνοι λύτες.

Ήδη ο τίτλος «Μαύροι Πίνακες» παραπέμπει στο ομώνυμο έργο του Γκόγια και η εξέλιξη της ιστορίας ακολουθεί το δικό του ύφος της σκοτεινής, γκροτέσκας καταγγελίας του θρησκόληπτου, του πνιγηρά συμβατικού των κοινωνικών σχέσεων μιας συντηρητικής κωμόπολης. Εύρημα έξυπνο για να αγγίξει η υπόθεση ζητήματα σκληρά, άλυτα μεν αλλά και χιλιοειπωμένα, όπως η ενδοοικογενειακή βία, η βία των εφήβων, η εφηβική εγκυμοσύνη, η βία της ανδροκρατούμενης κοινωνίας, οι ερωτικές σχέσεις καθηγητή με ανήλικες μαθήτριες κ.λπ. κ.λπ. Πολλά μαζί; Κι όμως, βρίσκει ρυθμό η εξέλιξη (βοηθητική η σκηνοθεσία της Κατερίνας Φιλιώτου).

Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι Facebook Twitter
Oι φόνοι είναι τελετουργικοί, απαιτούν πολύπλοκες ερμηνείες από αστυνομικούς με ιδιαίτερη ευφυΐα και καλλιέργεια.

Ο φόνος μιας έφηβης, κόρης του δημάρχου της επαρχιακής κωμόπολης, σαν να σηκώνει ξαφνικά την άκρη από το ατσαλάκωτο «σεντόνι» της υποκριτικής ηρεμίας της καθημερινότητας, η οποία από κάτω βρίθει από σκοτεινά μυστικά, αποτρόπαιες συμπεριφορές, εγκλήματα που αποκαλύπτουν την κατασκευασμένη από κοινωνικές συμβάσεις φαντασιακή εικόνα μιας υποτιθέμενης ευτυχούς, μικρής κοινωνίας. Μετά, και δεύτερος φόνος έφηβης, φίλης της προηγούμενης. Και με τις δυο είχε ερωτική σχέση ο παντρεμένος φιλόλογος και φίλος των γονιών τους. Είναι ο ένοχος; Μπα! Πολύ εύκολο. 

Άλλωστε οι φόνοι είναι τελετουργικοί, απαιτούν πολύπλοκες ερμηνείες από αστυνομικούς με ιδιαίτερη ευφυΐα και καλλιέργεια. Βρίσκουν, όμως, βοήθεια. Μια νιόφερτη ντετέκτιβ, την Ιόλη, όνομα συμβολικό. Γίνεται κεντρικό πρόσωπο με τις γνώσεις που δείχνει να διαθέτει. Διόλου τυχαίο, όπως θα αποκαλυφθεί στη συνέχεια και πολύ περισσότερο στο φινάλε.

Εντάξει, υπάρχουν και οι υπερβολές μιας ελληνικής παραγωγής που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες. Διότι βλέπουμε ότι αυτή η μικρή επαρχιακή πόλη διαθέτει ένα πλήρως στελεχωμένο αστυνομικό τμήμα, με εκπαιδευμένους, μορφωμένους, ηθικά άψογους και τελικώς συμπαθέστατους αστυνομικούς – και έναν-δυο νόστιμους που εμπλέκονται σε ρομάντζα, το ένα τραγικό, αλλά θέλουμε να αποφύγουμε τα spoiler.

Διαθέτει επίσης ένα υπερσύγχρονο νεκροτομείο –απαραίτητο σε αστυνομικό θρίλερ, όπως έχουν διδάξει BBC και αμερικανικές σειρές– και μια πανέξυπνη ιατροδικαστή, χαριτωμένη και επιστήμονα, που μασουλάει, με επιβιωτικό κυνισμό, πίτσες και σάντουιτς δίπλα στα πτώματα (το ‘χουμε ξαναδεί πλειστάκις, δεν εντυπωσιαζόμαστε). Για τα εξωτερικά γυρίσματα έχουν επιλεγεί ατμοσφαιρικές γωνιές, αλλά μας έχει κακομάθει η παπακαλιάτεια αποθέωση των ελληνικών τοπίων, κτιρίων και εξοχικών, οπότε το δεχόμαστε ασμένως.

Μαύροι πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι Facebook Twitter
Η πολύ ιδιαίτερη Σοφία Κόκκαλη με τον ρόλο-«κλειδί» στην υπόθεση.
Μαύροι πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι Facebook Twitter
Aυτή η μικρή επαρχιακή πόλη διαθέτει ένα πλήρως στελεχωμένο αστυνομικό τμήμα, με εκπαιδευμένους, μορφωμένους, ηθικά άψογους και τελικώς συμπαθέστατους αστυνομικούς.

Οι σεναριογράφοι, Μάριος Ιορδάνου και Σοφία Καζαντζιάν, πάντως, βρίσκονται σε ασυγκράτητο οίστρο. Διόλου δεν περιορίζονται στον Γκόγια και την ερμηνεία των καταγγελτικών του δύσμορφων συμπλεγμάτων από πίνακα σε πίνακα ώστε να παραπέμπουν σε πρόσωπα της υπόθεσης και στις εγκληματικές τους συμπεριφορές, αλλά εμπλέκουν, είπαμε, και τη θεωρία των χρωμάτων του Γκαίτε –κάθε επεισόδιο έχει ένα χρώμα, π.χ., κίτρινο, μπλε, μαύρο κ.λπ.–, γιατί και τα χρώματα φυσικά βρίσκονται μέσα στον στρόβιλο των συμβολισμών, και εκεί γύρω στο 5ο και 6ο επεισόδιο ξεδιπλώνεται ένας μαζικός βομβαρδισμός του τηλεθεατή με high culture information. Παίρνει τη θέση του στην αφήγηση και ο Μποντλέρ με τα «Άνθη του κακού», γιατί ήταν ο σκοτεινός ποιητής που έκανε γνωστό τον Γκόγια, αλλά και ο Μακιαβέλι και τα φιλοσοφικά αινίγματα που θέτει ο δολοφόνος, τα οποία η ευφυής αστυνομικός καταφέρνει να λύσει βοηθώντας την έρευνα. 

Η υπόθεση εξελίσσεται σαν ένα «highbrow» σταυρόλεξο, που λύνουν on camera, με πυρετικούς ρυθμούς, θεαματικά έξυπνοι λύτες. Δεν απουσιάζει ούτε ο δυναμικός δημοσιογράφος της τοπικής εφημερίδας, που όλοι αντιπαθούν γιατί χώνεται εκεί που δεν τον σπέρνουν, αλλά είναι τίμιος και βοηθάει τις αποκαλύψεις. Και έτσι τα μίντια βρίσκονται στην όχθη του Καλού μαζί με τους αστυνομικούς. Για τηλεόραση πρόκειται.

Μαύροι πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι Facebook Twitter
O Δημήτρης Κίτσος στον ρόλο του νεαρού συναισθηματικού αστυνομικού.

Πολύπλοκο σενάριο; Δυσνόητο; Παραδόξως όχι τόσο. Γίνεται και λίγο διδακτικό. Αλλά δεν πειράζει, ευκαιρία να μάθουμε καινούργια ή να φρεσκάρουμε παλιά. 

Και για όσους θέλουν περισσότερα, προτείνουμε την έκθεση των χαρακτικών του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη «Los Caprichos – «Η γοητεία του αλλόκοτου». Μπορεί να μην εκτίθενται μεγάλοι και εντυπωσιακοί πίνακες, αλλά τα εισαγωγικά σημειώματα της διευθύντριας, Συραγώς Τσιάρα, είναι εξαιρετικά κατατοπιστικά για το έργο του, για την ανατρεπτική θέαση του κόσμου, για τους τολμηρούς συμβολισμούς του (παραπέμπουμε, με την ευκαιρία, στο πρόσφατο, εκτενές αφιέρωμα της LiFO). 

Τέλος, οφείλω να προσθέσω στα πλεονεκτήματα της σειράς τις πολύ καλές ερμηνείες σχεδόν όλων, από τη Λένα Παπαληγούρα στον ρόλο της χαροκαμένης μάνας, αλλά και της γυναίκας-θύματος της βίας του δημάρχου συζύγου, την πολύ ιδιαίτερη Σοφία Κόκκαλη, με τον ρόλο-«κλειδί» στην υπόθεση, την Κάτια Γκουλιώνη, τη δυναμική ντετέκτιβ σε συγκρουσιακή σχέση με την έφηβη κόρη της, τον Δημήτρη Κίτσο στον ρόλο νεαρού, συναισθηματικού αστυνομικού, τον Αντίνοο Αλμπάνη, καταρτισμένο και καλλιεργημένο αστυνομικό που έχει κι αυτός στο τέλος το ρομάντζο του, τον Ιωάννη Παπαζήση, δήμαρχο-πατέρα-σύζυγο, με τα ένοχα μυστικά και τον βίαιο χαρακτήρα, τον Θοδωρή Κατσαφάδο, στοργικό παππού, αλλά και την πολύ καλή, μητρική Όλγα Πολίτου και… ήδη έγραψα πολλά.    

ΜΑΥΡΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ - Πρεμιέρα | Παρασκευή 11/10

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT