«Είμαι η Τζο»: Έχει κάτι φρέσκο να πει η ελληνική Μπρίτζετ Τζόουνς;

Είμαι η Τζο Facebook Twitter
Η σειρά είναι ανάμεσα στις πρώτες επιλογές του… ελληνικού κοινού.
0

«Αχ, όχι πάλι…». Ήταν το πρώτο που σκέφτηκα από τις πρώτες σκηνές της ελληνικής σειράς «Είμαι η Τζο», η οποία εμφανίστηκε προσφάτως στο Netflix, και μάλιστα ανάμεσα στις πρώτες επιλογές του… ελληνικού κοινού.

Και συνέχισα να το σκέφτομαι από επεισόδιο σε επεισόδιο, καθώς ξεδιπλώνεται ένα θολό συνονθύλευμα φεμινιστικών κλισέ προηγούμενων δεκαετιών, σε συνδυασμό με κακοχωνεμένα μοτίβα ψυχανάλυσης (σαν από εγχειρίδιο εκλαϊκευμένων μαθημάτων) που μετατρέπονται σε εξαιρετικά κακόγουστα τηλεοπτικά σκετς. Όσο για την ιστορία, παραπέμπει απευθείας στην ιστορία της Μπρίτζετ Τζόουνς (εκείνης της προ 25ετίας). Πού και πού «θυμάται» και ολίγη από γυναικεία χειραφέτηση του «Sex and the city», αλλά είναι τέτοια η σύγχυση, που μοιάζει κι αυτή ξένο σώμα μέσα στα μεσοαστικά κλισέ και τις φαντασιώσεις μιας κοντά στα 40 γυναίκας, η οποία μας παρουσιάζει ως το απαύγασμα του φεμινισμού το να μπορούν οι γυναίκες να πουν με το όνομά τους τα γεννητικά τους όργανα και να τα δείξουν –κατά λάθος, αλλά δεν βαριέσαι, δεν θα ντραπούμε γι’ αυτό–, φωτογραφίζοντάς τα.

Υπάρχει ένα βασικό μοτίβο σε όλα αυτά τα σενάρια: Ότι αυτό που συμβαίνει στο γυναικείο μυαλό ούτε οι γυναίκες δεν μπορούν να το περιγράψουν. Και αφού δεν μπορούν να το περιγράψουν, επαναλαμβάνουν τα ίδια και τα ίδια και επιδίδονται στην ίδια πάντα αυτοαναφορική, ναρκισσιστική καταβύθιση στον «προβληματικό» γυναικείο εαυτό που χαρακτηρίζει τα μιντιακά προϊόντα του είδους.

Η ιδέα της σειράς είναι της Ιωάννας Ασημακοπούλου, μας πληροφορούν οι τίτλοι αρχής, η οποία επιπλέον πρωταγωνιστεί. Ποια ιδέα; Μιας Μπρίτζετ αλά ελληνικά; Μιας νεαρής γυναίκας που μεταξύ του body shaming (έχει καμπύλες ασυγχώρητες για τα στερεότυπα της μόδας) και κάποιων παλαιών μαμαδίστικων προκαταλήψεων (μάλλον γιαγιαδίστικων πλέον) πιστεύει ότι ένας γάμος θα τη σώσει;

Είμαι η Τζο Facebook Twitter
Η ιδέα της σειράς είναι της Ιωάννας Ασημακοπούλου, μας πληροφορούν οι τίτλοι αρχής, η οποία επιπλέον πρωταγωνιστεί. Φωτ.: IMDb

Μα αυτή η ιδέα ανήκει στη Λονδρέζα Έλεν Φίλντινγκ που δημιούργησε την ομώνυμη στήλη στην «Independent», η οποία έγινε μυθιστόρημα και μετά ταινίες, με την ανυπέρβλητη Ρενέ Ζελβέγκερ στον ρόλο της Μπρίτζετ. Πριν από μερικούς μήνες εμφανίστηκε και τρίτη συνέχεια, με την Μπρίτζετ-Ζελβέγκερ ως μια ώριμη μητέρα που έχει χάσει τον σύζυγό της και ζει αίφνης νέο έρωτα με κάποιον πολύ νεότερό της. Μα, φυσικά, μεγάλωσαν πολύ οι Μπρίτζετ.

Φαίνεται, όμως, ότι τα σενάρια τύπου «Μπρίτζετ» και «Sex and the city» έχουν γίνει ένα είδος franchise, όπου τα αφηγηματικά μοτίβα αναπαράγονται πανομοιότυπα και απλώς κάθε σενάριο προσθέτει μερικά τοπικά χαρακτηριστικά σε ρόλους και περιβάλλοντα.

Υπάρχει, άλλωστε, ένα βασικό μοτίβο σε όλα αυτά, ότι αυτό που συμβαίνει στο γυναικείο μυαλό ούτε οι γυναίκες δεν μπορούν να το περιγράψουν. Και αφού δεν μπορούν να το περιγράψουν, επαναλαμβάνουν τα ίδια και τα ίδια και επιδίδονται στην ίδια πάντα αυτοαναφορική, ναρκισσιστική καταβύθιση στον «προβληματικό» γυναικείο εαυτό που χαρακτηρίζει τα μιντιακά προϊόντα του είδους.

Έτσι η Τζο διαθέτει μια μάνα παρεμβατική, αλά Μπρίτζετ, που την πιέζει να βρει σύζυγο και μπουκάρει στο διαμέρισμά της (μένει από πάνω) με τα κλειδιά της, χωρίς να ειδοποιήσει. Και η Τζο μισεί τα γενέθλια, όπως η Μπρίτζετ. Ολόιδιο είναι και το ότι η Τζο, όπως και η Μπρίτζετ, βρίσκεται ανάμεσα σε δύο άντρες που τη διεκδικούν, εκπροσωπώντας ο καθένας ένα διαφορετικό ανδρικό μοντέλο, και η σχέση της μαζί τους τη βοηθά να κάνει τη φεμινιστική μικροεπανάστασή της, πάντα μέσα στον μικρόκοσμό της· έξω από αυτόν δεν υπάρχει τίποτα.

Είμαι η Τζο Facebook Twitter
Φωτ.: IMDb

Η Τζο, λοιπόν, προσπαθεί να είναι φεμινίστρια. Τουλάχιστον προς εκεί οδεύει. Και τι θεωρεί φεμινισμό; Μας το λέει από την αρχή, που τη βλέπουμε επί ώρα με ανοιχτά τα πόδια στον γιατρό, όπου έχει πάει να καταψύξει τα ωάριά της μη χάσει το τρένο της μητρότητας λόγω ηλικίας. Και ο γυναικολόγος μπροστά της είναι ο συμμαθητής από το σχολείο που της έκανε bullying, ο κακούλης, που δεν τον λες και άσχημο. Κι έτσι ξεκινάει μια ταραχώδης –υποτίθεται– σχέση.

Πολύ φεμινιστική και η συμπεριφορά της στον γάμο της ξαδέλφης της, όπου μεθάει και βγάζει κάτι ανόητα λογύδρια επαναστατημένης «γεροντοκόρης» και μετά εμφανίζεται ο εργένης-φίλος του γαμπρού-«κακό παιδί». Και μετά οι δυο τους βρίσκονται να κάνουν σεξ σε ένα αυτοκίνητο, αλλά την επομένη η Τζο ανακαλύπτει ότι αυτός είναι το νέο της αφεντικό στη δουλειά (η Τζο είναι κάτι σαν γενικών καθηκόντων σε γκαλερί).

Και συνάπτουν σχέση σεξουαλική, διότι η εποχή μας είναι των ελευθεριών και διότι η Τζο, επιπλέον, παλεύει την απελευθέρωσή της γενικότερα.

Είμαι η Τζο Facebook Twitter
Φωτ.: IMDb

Και από τι και πώς απελευθερώνεται; Από τα στερεότυπα της εμφάνισης, κυκλοφορώντας θεόγυμνη στο ξενοδοχείο όπου συνευρέθηκαν ερωτικώς με το αφεντικό. Η γύμνια είναι στοίχημα μεταξύ τους. Αλλά αυτός εξαφανίζεται κι εκείνη βρίσκεται, πάντα γυμνή, σε πάρτι, όπου είναι καλεσμένος ο παλιός συμμαθητής- γυναικολόγος. Αυτός ο γλυκούλης τη σώζει, τη σκεπάζει, την πάει σπίτι και, φυσικά, τη «σέβεται».

Αυτός κι αν είναι ο πολύφερνος γαμπρός για τη μάνα της, η οποία αποδεικνύεται στο τέλος ότι έχει δίκιο, όπως κάθε καλή και διορατική μάνα. Αλλά της συγκεκριμένης η συμπεριφορά είναι σαν να έρχεται από την εποχή των γιαγιάδων, μια και σύμφωνα με την ηλικία της Τζο η μάνα της θα ’πρεπε να ανήκει στη γενιά που είχαν στο προσκεφάλι τη Σιμόν ντε Μποβουάρ. Η εν λόγω μάλλον σε «Πασταφλώρα» φέρνει, στο λίγο πιο δυναμικό, γιατί έχει χωρίσει τον άπιστο σύζυγό της και μεγάλωσε μόνη τα κορίτσια της. Να όμως που η έλλειψη πατέρα δημιούργησε παιδικό τραύμα στη Τζο. Μα, φυσικά, κάθε ενήλικη, προβληματική συμπεριφορά βασίζεται σε ένα παιδικό τραύμα, λένε οι ψυχαναλυτές.

Έτσι βιώνει διάφορες ντροπιαστικές δοκιμασίες η Τζο στην πορεία προς την ωριμότητα. Και κάνει και ψυχανάλυση. Λακανική, μας πληροφορεί. Και αν δεν βρίσκεται γυμνή μπροστά σε κόσμο, βρίσκεται με τις πιτζάμες και τις παντόφλες. Με αυτή την περιβολή την κλειδώνει στο αυτοκίνητό του και την πηγαίνει με το ζόρι στο πασχαλιάτικο οικογενειακό του τραπέζι ο εραστής-αφεντικό, όπου γνωρίζει τον κακοποιητικό πατέρα του και το οιδιπόδειο του γιου, και κόβει λάσπη.

Είμαι η Τζο Facebook Twitter
Φωτ.: IMDb

Αναρωτιέσαι μέχρι ποιου σημείου ανοησίας και αφέλειας μπορεί να φτάσει αυτό το ψευδοφεμινιστικό παραλήρημα, καθώς στον 21ο αιώνα το σενάριο των Άρτεμης Γρύμπλα και Παναγιώτη Χριστόπουλου μοιάζει κολλημένο στα φεμινιστικά στερεότυπα του περασμένου αιώνα, με την πρωταγωνίστρια χωρίς καμιά χάρη και ερμηνευτική γοητεία (τη συνθλίβει, άλλωστε, η αναπόφευκτη σύγκριση με το πρωτότυπο). Κρίμα!

Και μετά από 8 επεισόδια διαπιστώνεις ότι πολύ κακό για το τίποτε, αφού η Τζο συναντά τη χαρά στην ερωτική εξομολόγηση του πολύφερνου συμμαθητή-γυναικολόγου που πάντα την ήθελε και επειδή φοβόταν την έβριζε! Να και το happy end.

Αλίμονο! Είπαμε φεμινίστρια, αλλά τύπου Σταχτομπούτα, για να μην ξεχνιόμαστε. Και ζουν αυτοί καλά κι εμείς με… πονοκέφαλο.

Το τρέιλερ της σειράς

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ