Ηλέκτρα: Εξωφρενικές ιστορίες, δυνατές ερμηνείες

Ηλέκτρα: Εξωφρενικές ιστορίες, αξιοθαύμαστες ερμηνείες Facebook Twitter
Είναι κορυφαία η Έμιλυ Κολιανδρή ως τηλεοπτική Ηλέκτρα.
0


ΗΛΕΚΤΡΑ: Ο ΜΥΘΟΣ-ΣΥΜΒΟΛΟ
 του ανταγωνισμού κόρης και μάνας για την αγάπη του πατέρα, λέει η αρχαία τραγωδία και εξ αυτής η σύγχρονη ψυχανάλυση.  

Στην τηλεοπτική, όμως, «Ηλέκτρα», την καθημερινή σειρά της ΕΤ1 –την παρακολουθούμε στο Ertflix–, ο ανελέητος ανταγωνισμός ξεσπάει για τον εραστή της Ηλέκτρας, που γίνεται και σύζυγος της κόρης.

Αυτός είναι ο πυρήνας μιας ιστορίας που εξελίσσεται με μια σαπουνοπερικής τεχνικής συναρπαστική πλοκή (για όσους αφήνονται στον ψυχαγωγικό εθισμό των θεαμάτων του είδους, και ανήκουμε σε αυτούς) με πολλές παράλληλες ιστορίες. Το σενάριο, που βασίζεται σε μια ιδέα της συγγραφέως Βίκυς Καπλάνη) υπογράφουν οι Μυρτώ Αρβανίτη και ο Θωμάς Ταμπάκης, και τη σκηνοθεσία η Βίκυ Μανώλη.

Αλλά δεν θα σταθούμε στην άρτια ομολογουμένως εφαρμογή των πάγιων σεναριακών μοτίβων των αντίστοιχων σειρών· διεφθαρμένοι πλούσιοι - αγνοί φτωχοί που υφίστανται του λιναριού τα πάθη μέχρι να δικαιωθούν, σατανικός δολοφόνος που στη δεύτερη σεζόν γίνεται ο καλός άγγελος των θυμάτων του, σεναριακή αδεία, κι ακόμη συγκλονιστικά μυστικά, ένα νόθο παιδί, βιασμοί, κορυφαία διλήμματα που οδηγούν ακόμη και σε φόνους –πολύ σαπουνοπερικό χαρακτηριστικό αυτό–, μέχρι και σε λαθρεμπόριο με Ιταλούς μαφιόζους οδηγεί η σεναριακή φαντασία (και η ανάγκη επιμήκυνσης του σεναρίου για να ολοκληρωθεί η σεζόν). 

Είναι κορυφαία η Έμιλυ Κολιανδρή ως τηλεοπτική Ηλέκτρα. Χαίρεσαι να την παρακολουθείς να αλλάζει εκφράσεις ανάλογα με τα συναισθήματα που απαιτεί ο ρόλος σε κάθε σκηνή, ακόμα και όταν το σενάριο ολισθαίνει στην αναπόφευκτη σαπουνοπερική ανοησία.

Για μας το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της «Ηλέκτρας» είναι οι δυνατοί γυναικείοι χαρακτήρες που απογειώνονται από τις ερμηνείες των ηθοποιών. Χαρακτήρες στους οποίους αποτυπώνεται με δραματική συνέπεια η πολυπλοκότητα της γυναικείας συμπεριφοράς.

Ηλέκτρα: Εξωφρενικές ιστορίες, αξιοθαύμαστες ερμηνείες Facebook Twitter
Για μας το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της «Ηλέκτρας» είναι οι δυνατοί γυναικείοι χαρακτήρες που απογειώνονται από τις ερμηνείες των ηθοποιών.

Είναι κορυφαία η Έμιλυ Κολιανδρή ως τηλεοπτική Ηλέκτρα. Χαίρεσαι να την παρακολουθείς να αλλάζει εκφράσεις ανάλογα με τα συναισθήματα που απαιτεί ο ρόλος σε κάθε σκηνή, ακόμα και όταν το σενάριο ολισθαίνει στην αναπόφευκτη σαπουνοπερική ανοησία: αριστοκρατική σύζυγος δημάρχου και στοργική μάνα, που δείχνει να ασφυκτιά και να αναζητά διεξόδους, καταπιεσμένη και ενοχική γιατί έχει στηρίξει σε ένα ψέμα τον γάμο και τη ζωή της, η πρωτότοκη κόρη της δεν είναι του συζύγου αλλά του αδελφού του, που τη βίασε και την εγκατέλειψε – όλα αυτά την καθιστούν ευάλωτη και απροστάτευτη απέναντι στο κύμα του παράνομου έρωτα που σαρώνει αντιστάσεις και συμβάσεις, με ξεσπάσματα όταν παίρνει τη ζωή στα χέρια της και τιμωρεί, αλλά, πάνω απ’ όλα, την καθιστούν μια μάνα που παλεύει με τη σκοτεινή πλευρά της ερωτευμένης γυναίκας για να προστατέψει την κόρη, που ερωτεύεται τον εραστή της. Μια γυναίκα που ανακαλύπτει ότι οι άνδρες γύρω της τη θεωρούν αρκετά χαζή ώστε της λένε ψέματα και την εξουσιάζουν.

Αλλά τι λαϊκό θέαμα θα ήταν η «Ηλέκτρα» αν δεν είχε και τις μέχρι κωμικής εξάρσεως δραματικές υπερβολές, ιδίως με τον χαρακτήρα του μοιραίου εραστή-καταλύτη-των-ισορροπιών, του Παύλου, του νέου και ωραίου καθηγητή στο γυμνάσιο που μόλις βλέπει την Ηλέκτρα να βουτάει με το κομπινεζόν στο ποτάμι την ερωτεύεται και τη διεκδικεί από τον σύζυγο, τον Σωτηράκη (εξαιρετικός ο Τάσος Γιαννόπουλος που, από αρνάκι, αποδεικνύεται καταχθόνιος εκδικητής). Ο Παύλος, βέβαια, είναι φυγάς του χουντικού καθεστώτος και βρίσκεται στην Αρσινόη με ψεύτικο όνομα και ιδιότητα, όμως αυτό δεν τον εμποδίζει διόλου να γίνει ο μοιραίος άνδρας για την οικογένεια της Ηλέκτρας, παρασύροντας μάνα και κόρη με τα λόγια. Για τη μάνα πηγαίνει, με την κόρη βρίσκεται παντρεμένος, αλλά εξελίσσεται σε μεγάλη απογοήτευση και για τις δυο.

Ηλέκτρα: Εξωφρενικές ιστορίες, αξιοθαύμαστες ερμηνείες Facebook Twitter
Η Έμιλυ Κολιανδρή με τον Απόστολο Τότσικα σε σκηνή της σειράς.

Απογοητευτική είναι η ερμηνεία του Απόστολου Τότσικα στον ρόλο του Παύλου. Ίδιος σε κάθε σκηνή, επίπεδος ακόμη και στον τόνο της φωνής: είτε ερωτική εξομολόγηση κάνει είτε θυμώνει, είτε αγκαλιάζει παράνομα την Ηλέκτρα είτε νόμιμα τη Νεφέλη, την κόρη της.

Σε αντίστιξη με τους γυναικείους χαρακτήρες, οι ανδρικοί καταλήγουν παγιδευμένοι στον τρόμο που τους προκαλεί η δυσνόητη γι’ αυτούς γυναικεία πολυπλοκότητα.

Η υπόθεση τοποθετείται χρονικά την εποχή της χούντας, έτσι δίνεται η ευκαιρία για μία ακόμη τηλεοπτική και ως εκ τούτου εξόχως ψυχαγωγική επεξεργασία του εθνικού και κοινωνικού τραύματος με τα συνήθη κλισέ του απόηχου εκείνων των χρόνων: οι επαναστάτες νέοι, ο χουντικός γυμνασιάρχης που διορίζεται από το καθεστώς και δήμαρχος (πολύ καλός στην κωμική εκδοχή του Περλεπέ ο Εμμανουήλ Γεραπετρίτης), ενώ η τοπική κοινωνία τον ειρωνεύεται και αντιδρά με σθένος στις χουντικές του επιταγές, όταν ευκαιρήσει από τα ιδιωτικά της πάθη και τις οικογενειακές δυστυχίες. Φυσικά, όλα αυτά διαδραματίζονται στο κλειστοφοβικό περιβάλλον μιας επαρχιακής νησιωτικής πόλης, της Αρσινόης, καθώς αυτό διευκολύνει την ένταση και την έμφαση στα ακραία χαρακτηριστικά χαρακτήρων και καταστάσεων.

Ηλέκτρα: Εξωφρενικές ιστορίες, αξιοθαύμαστες ερμηνείες Facebook Twitter
Ξεχωρίζει η Κατερίνα Διδασκάλου, η Δόμνα, μάνα της Ηλέκτρας.

Ξεχωρίζει η Κατερίνα Διδασκάλου, η Δόμνα, μάνα της Ηλέκτρας. Εξαιρετική στην απόδοση της τραγικής φιγούρας μιας γυναίκας ναυτικού που αντιμετωπίζει ολομόναχη τις δοκιμασίες του μεγαλώματος των κοριτσιών της στην επαρχία του ’60 και φτάνει να λυγίσει από ενοχές για τις επιλογές που αναγκάστηκε να κάνει.

Με ωριμότητα που μας εκπλήσει ευχάριστα ερμηνεύουν τους ρόλους των θυγατέρων της Ηλέκτρας, η Όλγα Μιχαλοπούλου ως Νεφέλη, η τρελά ερωτευμένη και εν τέλει σύζυγος του Παύλου, και η Ειρήνη Λαφαζάνη, η πρωτότοκη Δανάη, το μεγάλο μυστικό της Ηλέκτρας. Η αποκάλυψη των ψεμάτων κάνουν τη μάνα στόχο του ανελέητου θυμού τους. Η Τιτίκα της πολύ έμπειρης τηλεοπτικά Λουκίας Παπαδάκη, η συμπαθητική, κουτσομπόλα Μερόπη της Ευαγγελίας Μουμούρη, η ταβερνιάρισσα Ζωή με το προοδευτικό πνεύμα της Δανάης Λουκάκη, όλες οι ηρωίδες υπηρετούν με χάρη και συνέπεια οικείες, αναγνωρίσιμες συμπεριφορές, παρά τις υποχρεωτικές, δραματουργικά, εξάρσεις του σεναρίου. 

Το τρέιλερ της σειράς

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM