Πώς οι τουρκικές μάρκες fast fashion «κατέκτησαν τον κόσμο»

Πώς οι τουρκικές μάρκες fast fashion «κατέκτησαν τον κόσμο» Facebook Twitter
Ουγκάντα, Μογγολία, Τατζικιστάν, Αλβανία αποτελούν αγορές για τους Τούρκους παίκτες της fast fashion / Φωτογραφία: LC Waikiki/Instagram
0

Σε μια εποχή που οι δυτικοί γίγαντες της γρήγορης μόδας, όπως η Zara και η H&M, εστιάζουν στις μεγάλες, αναδυόμενες αγορές της Ασίας, τουρκικές αλυσίδες όπως η LC Waikiki, η Koton και η DeFacto εφαρμόζουν μια εντελώς διαφορετική στρατηγική: εισέρχονται σε δύσκολες, «παραμελημένες» αγορές υψηλού ρίσκου - και σημειώνουν εντυπωσιακή επιτυχία.

Αγορές όπως η Ουγκάντα, η Μογγολία, το Τατζικιστάν, η Αλβανία, αλλά και χώρες όπως η Βενεζουέλα, η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό ή η Βοσνία, δεν βρίσκονται συνήθως στο ραντάρ των δυτικών retailers. Όμως για τους Τούρκους παίκτες, αποτελούν κρίσιμους κόμβους ανάπτυξης.

Η στρατηγική της LC Waikiki: προσιτές τιμές και τοπική γνώση

Η LC Waikiki, με έδρα την Κωνσταντινούπολη, αποτελεί την πιο επιθετική και συστηματική περίπτωση. Εδώ και πάνω από δέκα χρόνια, έχει εφαρμόσει στρατηγική επέκτασης σε αγορές με χαμηλό έως μεσαίο εισόδημα, όπου όμως η καταναλωτική ζήτηση για σύγχρονη, φθηνή ένδυση είναι υψηλή.

Ενδεικτικά, λειτουργούσε το 2022, 45 καταστήματα στη Ρουμανία και 32 στη Βοσνία, παρά το πολύ μικρότερο μέγεθος αγοράς, συγκριτικά. Παρουσία σε πόλεις όπως η Καμπάλα (Ουγκάντα), η Ουλάν Μπατόρ (Μογγολία) και τα Τίρανα (Αλβανία), περιοχές σχεδόν αχαρτογράφητες για τους περισσότερους δυτικούς ομίλους.

Κλειδί της επιτυχίας είναι η τοπική παραγωγή, η προσαρμογή στις πολιτιστικές προσδοκίες (π.χ. μέτρια ένδυση σε μουσουλμανικές χώρες) και η τιμολογιακή ανταγωνιστικότητα.

Koton και DeFacto: ταχύτητα, ευελιξία και χαμηλό λειτουργικό κόστος

Η Koton και η DeFacto έχουν υιοθετήσει παρόμοια προσέγγιση. Με βάση το χαμηλό κόστος παραγωγής στην Τουρκία και τις στενές εμπορικές σχέσεις με τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, διατηρούν ευέλικτα μοντέλα εφοδιαστικής αλυσίδας και ανταγωνιστικές τιμές. Επιπλέον, η γεωπολιτική και πολιτισμική εγγύτητα της Τουρκίας με πολλές από τις στοχευμένες χώρες προσφέρει σημαντικό πλεονέκτημα έναντι δυτικών ανταγωνιστών.

Γιατί Zara και H&M κρατούν αποστάσεις

Η Zara και η H&M επέλεξαν να επενδύσουν σε μεγα-αγορές όπως η Κίνα, η Ινδία ή η Νότια Κορέα, με στόχο οικονομίες κλίμακας και ισχυρή παρουσία σε αγοραστικά κέντρα υψηλής κυκλοφορίας. Ωστόσο, αυτές οι στρατηγικές συχνά απαιτούν μεγάλα κεφάλαια, υψηλό λειτουργικό κόστος και συστημικό έλεγχο ποιότητας και logistics.

Αντίθετα, οι τουρκικές αλυσίδες επιλέγουν ευελιξία: μικρότερα καταστήματα, γρήγορες αδειοδοτήσεις, χαμηλό κόστος μίσθωσης και τοπικές συνεργασίες, ακόμη και σε αγορές με πολιτική ή νομισματική αστάθεια.

Αυτό που για τους δυτικούς θεωρείται «υπερβολικός κίνδυνος», για τις τουρκικές μάρκες είναι ευκαιρία πρώιμης διείσδυσης. Χώρες με νεανικό πληθυσμό, ανεπαρκή πρόσβαση σε επώνυμες αλυσίδες και ανάγκη για οικονομικά ρούχα, προσφέρουν πρόσφορο έδαφος.

Επίσης, η τουρκική εφοδιαστική αλυσίδα επιτρέπει στους retailers να ανταποκρίνονται σε πραγματικό χρόνο στη ζήτηση, χωρίς τις καθυστερήσεις που επιφέρουν οι αποστάσεις ή η ναυτιλία από Ασία προς Ευρώπη.

Η παρουσία τους σε πολιτικά ασταθείς ή υποδομικά ανεπαρκείς χώρες συνεπάγεται προκλήσεις: περιορισμένο real estate, υποανάπτυκτο τραπεζικό σύστημα, ισχνή παρουσία e-commerce και υψηλός πληθωρισμός. Ωστόσο, οι μάρκες επιμένουν, εκτιμώντας τη μακροπρόθεσμη προοπτική αυτών των αγορών.

Με πληροφορίες από Business of Fashion

 
 
 
Διεθνή
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη δήλωση Γκίλφοϊλ: «Η μεγαλύτερη τιμή της ζωής μου» να είμαι η πρώτη γυναίκα πρέσβης» των ΗΠΑ στην Ελλάδα

Διεθνή / Η πρώτη δήλωση Γκίλφοϊλ: «Η μεγαλύτερη τιμή της ζωής μου να είμαι η πρώτη γυναίκα πρέσβης» των ΗΠΑ στην Ελλάδα

«Σκοπεύω να είμαι υπερήφανη εκπρόσωπος του Προέδρου Τραμπ, σθεναρή υπερασπίστρια των αμερικανικών συμφερόντων και ακλόνητη φίλη της Ελλάδας και του ελληνικού λαού», είπε η Γκίλφοϊλ
LIFO NEWSROOM
Οργή κατά ΗΠΑ στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ: Βέτο σε σχέδιο κατάπαυσης πυρός στη Γάζα

Διεθνή / Οργή κατά ΗΠΑ στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ: Βέτο σε σχέδιο κατάπαυσης πυρός στη Γάζα

Τα δέκα εκλεγμένα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας άρχισαν συνομιλίες για το απορριφθέν σχέδιο στα τέλη Αυγούστου, αντιδρώντας στην επίσημη κήρυξη από τον ΟΗΕ κατάστασης λιμού στη Γάζα
LIFO NEWSROOM
Ο Τραμπ θέλει να φτιάξει ξανά αμερικανική στρατιωτική βάση στο Αφγανιστάν

Διεθνή / Ο Τραμπ θέλει να πάρει πίσω την αμερικανική στρατιωτική βάση στο Αφγανιστάν

Η βάση είναι στα χέρια των Ταλιμπάν, με τους οποίους ο Αμερικανός πρόεδρος δεν έχει επίσημες διπλωματικές σχέσεις, αλλά έχουν υπάρξει συνομιλίες για ανταλλαγή ομήρων και κρατουμένων
LIFO NEWSROOM
Λωρίδα της Γάζας: Χωρίς

Διεθνή / Λωρίδα της Γάζας: Χωρίς τηλέφωνο και ίντερνετ καθώς ο ισραηλινός στρατός προελαύνει - «Είναι κακός οιωνός»

Η Παλαιστινιακή Εταιρεία Τηλεπικοινωνιών ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι οι υπηρεσίες της διακόπηκαν «λόγω της συνεχιζόμενης επίθεσης και της στοχοποίησης των κύριων διαδρομών του δικτύου»
LIFO NEWSROOM
Η αγωγή του Τραμπ εναντίον των New York Times για 15 δισ. δολάρια κρύβει κάτι σοβαρό

Διεθνή / Πώς ο Τραμπ, εμμονικά και ξεδιάντροπα, προσπαθεί να κατεδαφίσει τα κορυφαία media

Η αγωγή του Τραμπ εναντίον των «New York Times» για 15 δισ. δολάρια κρύβει μια άρρωστη εμμονή του με τα media. Θέλει να κατεδαφίσει ακόμη έναν ζωτικής σημασίας θεσμό και να αποδυναμώσει τη νομική προστασία των μέσων ενημέρωσης.
THE LIFO TEAM