Τον Οκτώβριο του 2023, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Chery κάλεσε μηχανικούς και προμηθευτές να μεταβούν άμεσα στην επαρχία Σαντόνγκ. Μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο, επανασχεδίασαν πλήρως την ανάρτηση και το σύστημα διεύθυνσης του Omoda 5 – ενός SUV σχεδιασμένου για τις ομαλές κινεζικές οδούς – ώστε να αντεπεξέλθει στις απαιτητικές ευρωπαϊκές συνθήκες.
Μόλις έξι εβδομάδες μετά, η ευρωπαϊκή έκδοση του Omoda 5 κυκλοφόρησε με αναβαθμισμένα φρένα, ελαστικά και συστήματα ελέγχου πρόσφυσης. «Αυτό δεν γίνεται σε ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι αδύνατο», δήλωσε ο Riccardo Tonelli, ειδικός στη δυναμική οχημάτων της Chery.
Η ταχύτητα αυτή χαρακτηρίζει το νέο μοντέλο λειτουργίας των κινεζικών κατασκευαστών. Μέσα από περισσότερες από 40 συνεντεύξεις με στελέχη από πέντε κινεζικές και επτά διεθνείς εταιρείες, προκύπτει ένα ξεκάθαρο συμπέρασμα: η Κίνα δεν απλώς ακολουθεί, αλλά οδηγεί την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Στην Κίνα, ο κύκλος ανάπτυξης ενός νέου μοντέλου έχει μειωθεί στους 18 μήνες — σχεδόν στο ένα τρίτο από αυτόν των παραδοσιακών κατασκευαστών. Οι Κινέζοι προτιμούν το "fail fast" μοντέλο, δίνοντας προτεραιότητα σε δοκιμές προσομοίωσης, λιγότερα πρωτότυπα και συνεχή ανατροφοδότηση από καταναλωτές.
Παράλληλα, εταιρείες όπως η BYD έχουν ενοποιήσει κάθε στάδιο παραγωγής: από τα εξαρτήματα έως τη συναρμολόγηση. Έχουν ακόμα δημιουργήσει "πόλεις-εταιρείες" όπως το campus της BYD στη Σεντζέν, όπου οι εργαζόμενοι ζουν, εργάζονται και εκπαιδεύονται σε υποδομές που θυμίζουν τεχνολογικά hubs.
Κάποτε η BYD και η Chery κατηγορούνταν για αντιγραφή. Σήμερα, αποτελούν ηγέτες στην καινοτομία. Η BYD, για παράδειγμα, παρουσίασε πάνω από 40 νέα μοντέλα από το 2020 – σε αντίθεση με τα μόλις 5 της Tesla.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές ανατρέπουν παραδοσιακές διαδικασίες. Η Zeekr, θυγατρική της Geely, χρησιμοποιεί εικονικές προσομοιώσεις και AI για να επιταχύνει τον σχεδιασμό. Μηχανικοί εργάζονται διαδοχικά σε διαφορετικές ζώνες ώρας — Σαγκάη, Γκέτεμποργκ — προσφέροντας σχεδόν 20 ώρες συνεχούς ανάπτυξης την ημέρα.
Η Chery είναι πλέον ο κορυφαίος εξαγωγέας της Κίνας, με πάνω από 1,1 εκατομμύρια πωλήσεις σε 100+ χώρες το 2024. Ετοιμάζει εργοστάσια στην Ισπανία και σχεδιάζει ακόμα δύο στην Ευρώπη. Η ευελιξία της είναι μοναδική: εάν ένα μοντέλο δεν αποδώσει εμπορικά, επανασχεδιάζεται πλήρως και επανεκκινείται σε λιγότερο από δύο χρόνια.
Οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες – Toyota, Volkswagen, GM – ανησυχούν. Οι μακρόχρονοι κύκλοι ανάπτυξης και η προσήλωση στην «υπερβολική ποιότητα» δεν μπορούν να ανταγωνιστούν το κινεζικό μοντέλο ταχύτητας και ευελιξίας.
Αν και οι ΗΠΑ και η Ε.Ε. προσπαθούν να περιορίσουν την επέλαση των Κινέζων με δασμούς, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας επιδιώκουν με κάθε τρόπο την εξωστρέφεια. Και αν δεν αλλάξουν οι κανόνες στη Δύση, δεν αποκλείεται η Κίνα να "εκθρονίσει" τους παραδοσιακούς ηγέτες της αυτοκίνησης.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές δεν είναι πλέον οι φθηνοί "αντιγραφείς". Είναι η νέα υπερδύναμη της αυτοκίνησης. Με όπλα την ταχύτητα, την εσωτερική παραγωγή και την τεχνολογική ευελιξία, αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού.
Με πληροφορίες από Reuters