Τα μέσα που επιλέγουν οι Έλληνες προκειμένου να ενημερωθούν για τις ειδήσεις, αποκαλύπτει νέα έκθεση του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας, του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

 

Σύμφωνα με την «Έκθεση Ψηφιακών Ειδήσεων» (Digital News Report), η χώρα μας είναι μία από τις λίγες στον κόσμο, όπου οι πολίτες προτιμούν σε ποσοστό 71% να ενημερώνονται για τις ειδήσεις από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και κυρίως από το Facebook (60%), παρά από τις άλλες πιο παραδοσιακές πηγές ειδήσεων.

 

Γενικότερα, τα online media χρησιμοποιούνται το 2018 στη χώρα μας ως πηγή ειδήσεων από μεγαλύτερο ποσοστό χρηστών (94%) από ό,τι η τηλεόραση (67%) και οι εφημερίδες (26%).

 

Η έκθεση βασίζεται σε μια online δειγματοληπτική έρευνα της εταιρείας YouGov σε περίπου 74.000 ανθρώπους σε 37 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.

 

Σύμφωνα με τα ευρήματα για τη χώρα μας, η χρήση του Facebook για τις ειδήσεις εμφανίζει μικρή κάμψη 2% φέτος (σε 60% των ερωτηθέντων από 62% το 2016).

 

Ακολουθούν σε δημοφιλία για ειδησεογραφική ενημέρωση το YouTube με 36% (αύξηση 4% έναντι του 2016), το Facebook Messenger 22% (αύξηση 5%), το Viber 14% (αύξηση 4%), το Twitter 13% (αμετάβλητο) και το Instagram 10% (αύξηση 4%).

 

Διαφαίνεται έτσι, αν και σε μικρότερο βαθμό, μια τάση παρόμοια με αυτή που επικρατεί διεθνώς: οι χρήστες σταδιακά απομακρύνονται από το Facebook και στρέφονται για τις ειδήσεις σε εναλλακτικές εφαρμογές (Messenger, Viber, Instagram, Snapchat κ.α.).

 

Όσον αφορά στις συσκευές που επιλέγουν οι χρήστες για να έχουν πρόσβαση στις ειδήσεις, το 2018 το 70% χρησιμοποιεί σταθερό ή φορητό υπολογιστή (από 72% το 2016), το 60% «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο (από 47%) και το 29% υπολογιστή- tablet (από 28%).

 

Το 49% των χρηστών, μοιράζεται τις ειδήσεις που θεωρεί ενδιαφέρουσες, με άλλους μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ενώ σχεδόν ένας στους τρεις (32%) προχωρά σε σχολιασμό των ειδήσεων μέσω αναρτήσεων κ.ά.

 

Όσον αφορά στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες), η πιο συχνή επιλογή για ειδησεογραφική ενημέρωση σε εβδομαδιαία βάση είναι ο Σκάι (τηλεόραση και ραδιόφωνο) σε ποσοστό 57%.

 

Ακολουθούν τα παρακάτω κανάλια:

  • ΑΝΤ1 (45%),
  • ALPHA (44%),
  • STAR (31%) και
  • ΕΡΤ (31%).

 

Παράλληλα, ένας στους δέκα Έλληνες αναφέρει ότι ενημερώνεται για τις ειδήσεις από ξένα μέσα (προηγούνται το BBC με 11% και το CNN με 9%).

 

Από τα online μέσα, ως πηγή ειδήσεων, προηγείται το Newsbomb.gr με 34%. Ακολουθούν τα In.gr (26%), News247.gr (26%), Skai online (24%), Newsit.gr (24%), Tromaktiko (21%), Zougla.gr (20%), mixanitouxronou.gr (20%), Yahoo!News (19%), Newsbeast.gr (18%), iefimerida.gr (17%), Kathimerini online (16%), Proto Thema online (16%), Lifo.gr (16%) και Enikos.gr (16%).

 

 

Αξίζει ακόμη να σημειωθεί πως στην Ελλάδα, η εμπιστοσύνη των πολιτών στις ειδήσεις είναι μία από τις χαμηλότερες διεθνώς (μόνο 26%), σύμφωνα με την έκθεση. 

 

Ως το μέσο με το μεγαλύτερο ποσοστό αξιοπιστίας αξιολογείται η «Καθημερινή» (5,99 σε μια κλίμακα από μηδέν έως 10), ενώ ακολουθούν η Real (5,87), o Alpha (5,86), το In.gr (5,85), o ANT1 (5,76), το «Βήμα» (5,73) και η «Εφημερίδα των Συντακτών» (5,7).

 

 

Δύο άλλα χαρακτηριστικά της Ελλάδας είναι ότι είναι μία από τις χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά χρηστών πρόθυμων να πληρώσουν συνδρομή για online μέσο ενημέρωσης (μόνο το 6%), αλλά και η πρώτη στον κόσμο χώρα σε ποσοστό χρηστών (42%) που χρησιμοποιούν ειδικά προγράμματα λογισμικού (adblockers) για να μπλοκάρουν τις διαφημίσεις στις συσκευές τους. Στην ηλικία κάτω των 35 ετών το ποσοστό αυτό είναι ακόμη μεγαλύτερο (57%). 

 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ