Τρεις πλαστοί πίνακες του Βαν Γκογκ ξεγέλασαν τους ειδικούς

Πλαστοί πίνακες Βαν Γκογκ ξεγέλασαν τους ειδικούς Facebook Twitter
Ένας εκ των τριών ψεύτικων έργων/ Φωτογραφία: Twitter
0

Οι ειδικοί στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ λένε ότι τρεις πίνακες από ιδιωτικές συλλογές που προηγουμένως πίστευαν ότι ήταν του καλλιτέχνη, είναι πλαστοί, συμπεριλαμβανομένου ενός που το ίδιο το μουσείο ενέκρινε τη γνησιότητά του και πουλήθηκε για σχεδόν ένα εκατομμύριο δολάρια στον οίκο Christie's το 2011.

Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύτηκε αυτόν τον μήνα στο μηνιαίο περιοδικό τέχνης Burlington Magazine και συντάχθηκε από τους Teio Meedendorp, Louis van Tilborgh και Saskia van Oudheusden, τα έργα «Εσωτερικό Εστιατορίου» («Interior of a Restaurant»), «Κεφάλι Γυναίκας» («Head of a Woman») και «Άνδρας Μαζεύει Ξύλα» («Wood Gatherer») είναι πλαστά, ξεγελώντας τους ιδιώτες που τα είχαν στη συλλογή τους αλλά και το Ίδρυμα του καλλιτέχνη.

Τα ευρήματα, αναφέρει η έκθεση, «θέτουν ερωτήματα σχετικά με την κατάστασή τους, είτε ως ''αθώα αντίγραφα'' είτε ως πλαστά που έχουν σκοπό να εξαπατήσουν». Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο πιο παραπλανητικός πίνακας είναι το «Κεφάλι Γυναίκας» που εκτιμάται ότι ολοκληρώθηκε μεταξύ 1902 και 1909, πέρασε από τεχνική μελέτη το 2010 με ακτίνες Χ και μικροσκοπική εξέταση και κρίθηκε ταιριαστός με την παλέτα και την τεχνική του Βίνσεντ βαν Γκογκ. Σημειώνεται πως ο συγκεκριμένος πίνακας πουλήθηκε μόλις ένα χρόνο αργότερα σε έναν ιδιώτη συλλέκτη στον οίκο Christie's στο Λονδίνο.

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί πως οι ερευνητές που πραγματοποίησαν την αρχική ανάλυση στο «Κεφάλι Γυναίκας», είχαν εκφράσει την ανησυχία τους σχετικά με τα χαρακτηριστικά του προσώπου στον πίνακα, γράφοντας το 2010 ότι «τα λεπτομερή χαρακτηριστικά κοντά στο στόμα και τα φρύδια φαίνονται κάπως περίεργα για έναν Βαν Γκογκ». Ωστόσο, προσδιόρισαν ότι «είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς τι υπήρχε αρχικά και τι προστέθηκε αργότερα», υποδηλώνοντας ότι οι ασυνέπειες μπορεί να οφείλονταν σε μεταγενέστερες προσπάθειες αποκατάστασης.

Σύμφωνα με τη νέα έκθεση, οι ερευνητές της μελέτης του 2010 δεν έλεγξαν τις χρωστικές ουσίες ούτε ανέλυσαν το υλικό στο πορτρέτο, κάτι που θα μπορούσε να είχε προειδοποιήσει τον οίκο δημοπρασιών για την αυθεντικότητά του πριν από την πώληση.

Μόνο όταν μια οικογένεια από τη Γαλλία έφερε ένα σχεδόν πανομοιότυπο πορτρέτο με το «Κεφάλι Γυναίκας» στο Μουσείο Βαν Γκογκ το 2019, υπήρξαν υποψίες για το ποιο είναι το πρωτότυπο καθώς ο Βαν Γκογκ δεν είχε κάνει αντίγραφα του έργου αυτού όσο ήταν στην ολλανδική πόλη Νούενεν, όπου φέρεται να το ζωγράφισε.

Το 2022, μια συγκριτική μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το έργο που παρουσίασε η οικογένεια από τη Γαλλία, το 2019, ήταν το πρωτότυπο, διαπιστώνοντας ότι ο καμβάς που χρησιμοποιήθηκε προέρχονταν από το ίδιο ρολό με τους άλλους πίνακες του Βαν Γκογκ. Η ανάλυση χρωστικών αποκάλυψε επίσης, την απουσία του κίτρινου και του βερνικιού στο ψεύτικο «Κεφάλι Γυναίκας», χαρακτηριστικό της παλέτας του Βαν Γκογκ.

Οι συγγραφείς της μελέτης έγραψαν ότι ο μη αυθεντικός πίνακας «δημιουργήθηκε από κάποιον που έκανε ό,τι μπορούσε για να αντιγράψει τον πίνακα του Βαν Γκογκ όσο το δυνατόν ακριβέστερα» μεταξύ 1902 και 1909, τονίζοντας ότι πιθανότατα δεν δημιουργήθηκε με δόλο.

Πλαστοί πίνακες του Βαν Γκογκ ξεγέλασαν τους ειδικούς Facebook Twitter
Ο αυθεντικός πίνακας του Βαν Γκογκ (αριστερά) και ο ψέυτικος πίνακας του Βαν Γκογκ (δεξιά)

Αντίθετα, ο πίνακας «Εσωτερικό Εστιατορίου» αποτελεί σκόπιμη πλαστογραφία. Οι ερευνητές παρατήρησαν την παρουσία μπλε χρωστικής ουσίας που δεν κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας μέχρι το 1935. Όπως το «Κεφάλι Γυναίκας», το έργο εμφανίστηκε στο Μουσείο Βαν Γκογκ το 2021 για ανάλυση με ασαφή προέλευση, αν και έφερε πιστοποιητικό γνησιότητας από το 1957 που εκδόθηκε από τον ιστορικό τέχνης Jacob Baart de la Faille.

Πλαστοί πίνακες του Βαν Γκογκ ξεγέλασαν τους ειδικούς Facebook Twitter
Ο αυθεντικός πίνακας του Βαν Γκογκ
Πλαστοί πίνακες του Βαν Γκογκ ξεγέλασαν τους ειδικούς Facebook Twitter
Ο πλαστός πίνακας του Βαν Γκογκ

Τέλος, ο πίνακας «Άνδρας Μαζεύει Ξύλα» εξετάζεται ότι είναι αντίγραφο ενός άλλου έργου, «Wood Gatherers in the Snow» που αποκτήθηκε από την Πινακοθήκη Oldenzeel στο Ρότερνταμ το 1912. Όταν μεταφέρθηκε στο Μουσείο Βαν Γκογκ το 2020, ο πίνακας χαρακτηρίστηκε ως ψεύτικος, πιθανόν ως αποτέλεσμα αναπαραγωγής του αυθεντικού πίνακα, σε ασπρόμαυρο, που δημοσιεύθηκε το 1904.

Πλαστοί πίνακες του Βαν Γκογκ ξεγέλασαν τους ειδικούς Facebook Twitter
Ο πίνακας «Wood Gatherers in the Snow» πάνω από τον οποίο δημιουργήθηκε ο πλαστός πίνακας κάτω δεξιά
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

UNESCO: Τα Μινωικά Ανάκτορα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς

Πολιτισμός / UNESCO: Τα Μινωικά Ανάκτορα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς

Η εξέλιξη συνιστά τη διεθνή αναγνώριση της εξέχουσας οικουμενικής αξίας των έξι εξαιρετικά σημαντικών αρχαιολογικών χώρων της Κρήτης: της Κνωσού, της Φαιστού, των Μαλίων, της Ζάκρου, της Ζωμίνθου και της Κυδωνίας
LIFO NEWSROOM
Γλυπτά του Παρθενώνα: «Μυστική και εντατική εκστρατεία» για την επιστροφή τους, αποκαλύπτει επιστολή ακτιβιστών

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: «Μυστική και εντατική εκστρατεία» για την επιστροφή τους, αποκαλύπτει επιστολή ακτιβιστών

Η δεξιά βρετανική ομάδα εκφράζει μάλιστα «ανησυχία» πως μπορεί πράγματι, η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, να πραγματοποιηθεί στο προσεχές μέλλον και απειλεί με νομικές προσφυγές
LIFO NEWSROOM
Η Nan Goldin συγκλονίζει στην Aρλ: «Αυτό που συμβαίνει στη Γάζα είναι η πρώτη γενοκτονία σε live μετάδοση»

Πολιτισμός / Η Nan Goldin συγκλονίζει στην Aρλ: «Αυτό που συμβαίνει στη Γάζα είναι η πρώτη γενοκτονία σε live μετάδοση»

Την Τρίτη 8 Ιουλίου, στο Ρωμαϊκό Θέατρο της Αρλ, η Αμερικανίδα φωτογράφος Nan Goldin καταδίκασε τον πόλεμο στη Γάζα, προκαλώντας έντονη αντιπαράθεση με τους φιλοϊσραηλινούς θεατές.
LIFO NEWSROOM
Η Ρέινορ Γουιν απαντά στις κατηγορίες ότι επινόησε την ιστορία του best seller της

Πολιτισμός / Η Ρέινορ Γουιν απαντά στις κατηγορίες ότι επινόησε την ιστορία του best seller της

Η Ρέινορ Γουιν υπερασπίζεται τα απομνημονεύματά της, δημοσιεύει ιατρικά έγγραφα και καταγγέλλει «παραπλανητική και άδικη» δημοσίευση από την Observer – Η φιλανθρωπική οργάνωση PSPA τερμάτισε τη συνεργασία της
LIFO NEWSROOM
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μάικλ Ντάγκλας: «Δεν έχω καμία πρόθεση να ξαναπαίξω – Έπρεπε να σταματήσω»

Πολιτισμός / Μάικλ Ντάγκλας: «Δεν έχω καμία πρόθεση να ξαναπαίξω – Έπρεπε να σταματήσω»

Ο 80χρονος ηθοποιός και παραγωγός δηλώνει ότι είναι ευτυχισμένος μακριά από το κινηματογραφικό πλατό, μετά από σχεδόν 60 χρόνια αδιάκοπης δουλειάς – «Μου αρκεί να βλέπω τη σύζυγό μου να παίζει»
LIFO NEWSROOM