Τα σκοτεινά και μεγαλειώδη πορτραίτα από κάρβουνο του Φρανκ Άουερμπαχ

Τα σκοτεινά και μεγαλειώδη πορτραίτα από κάρβουνο του Φρανκ Άουερμπαχ Facebook Twitter
Frank Auerbach, Head of E.O.W. © Frank Auerbach
0

Σήμερα ο Φρανκ Άουερμπαχ είναι 93 ετών. Ο Γερμανο-Βρετανός ζωγράφος, θεωρείται ένα από τα κορυφαία ονόματα στη Σχολή του Λονδίνου, με τους Φράνσις Μπέικον και Λούσιαν Φρόιντ.

Τον γεννημένο στο Βερολίνο Άουερμπαχ οι γονείς του τον έστειλαν στη Βρετανία το 1939 στο πλαίσιο του προγράμματος Kindertransport που μετέφερε σχεδόν 10.000 παιδιά, κυρίως Εβραίους στη Βρετανία για να γλυτώσουν από τις διώξεις των Ναζί. Οι γονείς του έμειναν πίσω στη Γερμανία και σκοτώθηκαν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς το 1942.

Η προσωπική του ιστορία και το ζωγραφικό του ύφος αποτελούν τη βάση για τον χαρακτήρα του ζωγράφου Μαξ Φέρμπερ στη βραβευμένη συλλογή αφηγήσεων του W. G. Sebald The Emigrants («Οι ξεριζωμένοι» στα ελληνικά από τις εκδόσεις Άγρα).

Τα σκοτεινά και μεγαλειώδη πορτραίτα από κάρβουνο του Φρανκ Άουερμπαχ Facebook Twitter
Auerbach, Leon Kossoff. © Frank Auerbach
 

Σαν μαθητής ο Άουερμπαχ διέπρεψε, έπαιξε για λίγο στο θέατρο και μεταπολεμικά φοίτησε πρώτα στο St Martin's School of Art από το 1948 έως το 1952 και στο Royal College of Art από το 1952 έως το 1955.

Κατά τα πρώτα χρόνια της σταδιοδρομίας του ως νέος καλλιτέχνης στο μεταπολεμικό Λονδίνο, ο Φρανκ Άουερμπαχ δημιούργησε ένα από τα πιο αξιοσημείωτα έργα του: μια σειρά πορτραίτων με κεφάλια μεγάλης κλίμακας από κάρβουνο. Ο Άουερμπαχ ξόδεψε μήνες σε κάθε σχέδιο, δουλεύοντας και ξαναδουλεύοντάς το κατά τη διάρκεια πολλών συνεδριών με τους φίλους και τις  συντρόφους του.

Τα σημάδια αυτής της παρατεταμένης και έντονης διαδικασίας δημιουργίας είναι εμφανή στα τελειωμένα σχέδια, τα οποία έχουν πλούσια υφή και στρώσεις. Μερικές φορές, σκιζόταν ακόμη και το χαρτί και το μπάλωνε πριν συνεχίσει. Τα κεφάλια του Άουερμπαχ αναδύονται από το σκοτάδι του κάρβουνου ζωντανά, έχοντας περάσει από μια μακρά περίοδο επεξεργασίας – μια εικόνα που δημιουργήθηκε και καταστράφηκε επανειλημμένα. Ο χαρακτήρας των σχεδίων μιλάει βαθιά για την εποχή τους, καθώς οι άνθρωποι ξαναέφτιαχναν τις ζωές τους μετά τις καταστροφές και το τέλος του πολέμου.

Τα σκοτεινά και μεγαλειώδη πορτραίτα από κάρβουνο του Φρανκ Άουερμπαχ Facebook Twitter
Frank Auerbach, Head of Julia. © Frank Auerbach

Στην έκθεση «Frank Auerbach. Το Charcoal Heads» στην Courtauld Gallery θα είναι η πρώτη φορά που τα εξαιρετικά μεταπολεμικά σχέδια του Άουερμπαχ που έγιναν στη δεκαετία του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του 1960, θα συγκεντρωθούν ως μια ολοκληρωμένη ομάδα.

Θα παρουσιαστούν μαζί με μια επιλογή από πίνακες ζωγραφικής που έφτιαξε με τα ίδια «μοντέλα», γι’ αυτόν, η ζωγραφική και το σχέδιο ήταν πάντα βαθιά συνδεδεμένα. Στα πρώιμα αριστουργήματα ενός από τους πιο διάσημους εν ζωή καλλιτέχνες στον κόσμο, μπορούμε να διακρίνουμε μια τεχνική επανειλημμένης διαγραφής και επανάληψης των σχεδίων του, που θα αναζωογονούσαν τη μεταπολεμική βρετανική τέχνη. Συχνά φαίνεται να ενσαρκώνουν την αυστηρή ατμόσφαιρα της εποχής τους, το περιβάλλον του μετά το Blitz, σχεδιάζει με γρήγορα, βαριά σημάδια πριν τα σβήσει και τα ξανασχεδιάσει, ξανά και ξανά.

Η έκθεση εστιάζει στον νέο τρόπο σχεδίασης που επινόησε ο Άουερμπαχ. Ο επιμελητής της έκθεσης, Barnaby Wright λέει πως «Δεν μπορώ να σκεφτώ προηγούμενο στην ιστορία της τέχνης για αυτά. Είναι μια σημαντική συνεισφορά στην τέχνη της περιόδου».

Τα σκοτεινά και μεγαλειώδη πορτραίτα από κάρβουνο του Φρανκ Άουερμπαχ Facebook Twitter
Frank Auerbach, Gerda Boehm. © Frank Auerbach

Τα σχέδια του Άουερμπαχ με την εφαρμογή και το ξύσιμο παχιών στρωμάτων χρώματος είναι ολοκληρωμένα έργα τέχνης, αλλά η έκθεση περιλαμβάνει επίσης έξι πίνακες από την ίδια περίοδο που επιλέχθηκαν για να δώσουν μια εικόνα της στενής σχέσης μεταξύ αυτών των δύο σκελών του έργου του ζωγράφου. Τα πορτρέτα είναι βαθιά προσωπικά, υπάρχει πέντε της ξαδέρφης του Gerda Boehm που ήταν η μόνη συγγενής του που είδε ξανά. Τον Άουερμπαχ τον ευχαριστούσε πάντα να ζωγραφίζει πρόσωπα που ήταν κοντά του. Υπάρχουν αυτά της συζύγου του Τζούλια, της ερωμένης του Stella West, της φίλης του Helen Gillespie, του Leon Kossoff και του ίδιου του καλλιτέχνη που καταγράφουν μια κομβική φάση στη ζωή ενός άνδρα.

Ο Άουερμπαχ σήμερα, εξακολουθεί να εργάζεται στο ίδιο στούντιο Mornington Crescent όπου έγιναν πολλά από αυτά τα σχέδια, και η ανάμνηση αυτής της εποχής έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην προετοιμασία της έκθεσης που θα διαρκέσει μέχρι τις 27 Μαΐου.

Τα σκοτεινά και μεγαλειώδη πορτραίτα από κάρβουνο του Φρανκ Άουερμπαχ Facebook Twitter
Frank Auerbach, Self-portrait. © Frank Auerbach
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η διάσημη Γαλλίδα ηθοποιός θα προλογίσει αρκετές από τις ταινίες του αφιερώματος στην καριέρα της, ενώ θα δώσει και masterclass αφιερωμένο στις διαφορές μεταξύ θεατρικής και κινηματογραφικής ερμηνείας
LIFO NEWSROOM