Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter

Τρεις γενιές Φρόιντ σε μια νέα έκθεση στο Λονδίνο

0

Τρεις γενιές συναντιούνται στο γραφείο του Σίγκμουντ Φρόιντ στο 20 Maresfield Gardens, στο Λονδίνο. Εκεί όπου ο Σίγκμουντ Φρόιντ συναντούσε τους ασθενείς του, στο ιδιωτικό του ιατρείο που έχει γίνει σήμερα μουσείο, φιγουράρει σε μια έκθεση έργων του εγγονού του και ενός από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της μεταπολεμικής Βρετανίας, Λούσιαν, η εικόνα της Λούσι, της ξαπλωμένης στο κρεβάτι μητέρας του, συζύγου του γιου του Σίγκμουντ, Ερνστ Φρόιντ, πάνω από τον καναπέ στον οποίο ξάπλωναν οι ασθενείς του Σίγκμουντ κατά τη διάρκεια των συνεδριών ψυχανάλυσης, που τώρα αποτελεί κεντρικό κομμάτι του μουσείου.

Ο ζωγράφος εστιάζει στο γήρας, η εικόνα θυμίζει παραίτηση, αλλά πίσω από αυτή ο επιμελητής της έκθεσης Μάρτιν Γκέιφορντ, ο οποίος γνώριζε τον Λούσιαν Φρόιντ, λέει ότι ο ζωγράφος είχε φροϊδικά «θέματα με τη μητέρα». Όχι επειδή ήταν αυστηρή, αλλά επειδή δεν ήταν. Ήταν μια φιλελεύθερη γυναίκα της Βαϊμάρης που πίστευε στη ριζοσπαστική ανατροφή των παιδιών, κάτι που έκανε τον Λούσιαν να δυσανασχετεί.

Η νέα έκθεση στο σπίτι της οικογένειας του Σίγκμουντ Φρόιντ στο Χάμπστεντ «Lucian Freud: FamilyMatters» θα διαρκέσει έως τις 29 Ιανουαρίου 2023 και σηματοδοτεί την 100ή επέτειο της γέννησης του Λούσιαν Φρόιντ.

Αυτή είναι η πρώτη έκθεση του έργου του Λούσιαν Φρόιντ που θα πραγματοποιηθεί στο σπίτι του παππού του, Σίγκμουντ, και περιλαμβάνει σπάνια σχέδια και επιστολές που ρίχνουν νέο φως στα παιδικά χρόνια του καλλιτέχνη, πίνακες, φωτογραφίες, βιβλία, που προέρχονται από γκαλερί, ιδιωτικές συλλογές, μέλη της οικογένειας και τα αρχεία του Μουσείου Φρόιντ.

Το μουσείο στεγάζεται στο σπίτι της οικογένειας στο Χάμπστεντ, στο βόρειο Λονδίνο, όπου ο Σίγκμουντ Φρόιντ πέρασε τον τελευταίο του χρόνο μετά τη φυγή του από τους Ναζί. Εκεί πέθανε, το 1939. Ο Λούσιαν Φρόιντ επισκεπτόταν συχνά τον παππού του στο σπίτι.

Το μουσείο στεγάζεται στο σπίτι της οικογένειας στο Χάμπστεντ, στο βόρειο Λονδίνο, όπου ο Σίγκμουντ Φρόιντ πέρασε τον τελευταίο του χρόνο μετά τη φυγή του από τους Ναζί. Εκεί πέθανε, το 1939. Ο Λούσιαν Φρόιντ επισκεπτόταν συχνά τον παππού του στο σπίτι.

Η έκθεση περιλαμβάνει «υλικό που ανακαλύφθηκε πρόσφατα ή που δεν είχε δημοσιευτεί μέχρι σήμερα σχετικά με την παιδική του ηλικία, την εφηβεία και την πρώιμη ενήλικη ζωή του» δήλωσε ο επιμελητής της, ο κριτικός τέχνης Μάρτιν Γκέιφορντ.

«Μια κρύπτη με βιβλία που είχε στην κατοχή του τη δεκαετία του 1930 ήρθε στο φως. Υπάρχει ένα για τα πορτρέτα του [Hans] Holbein, ένα για τα πουλιά, ένα άλλο με γελοιογραφίες ενός άνδρα που ονομάζεται Wilhelm Busch, τον οποίο ο Λούσιαν λάτρευε. Μας δίνουν μια καλύτερη εικόνα για το τι είχε στο μυαλό του όταν ξεκινούσε ως καλλιτέχνης».

Ένα από τα αντικείμενα που έχει εκτεθεί είναι το μοναδικό σωζόμενο γλυπτό του Φρόιντ, το Three-legged Horse, που δημιουργήθηκε όταν ο καλλιτέχνης ήταν έφηβος. «Η ιππασία και τα άλογα ήταν μια από τις μεγάλες του αγάπες μέχρι το τέλος της ζωής του – αν και μάλλον υπάρχουν περισσότερα σκυλιά στο έργο του. Τον ενδιέφεραν πολύ οι σχέσεις μεταξύ ζώων και ανθρώπων» δήλωσε ο Γκέιφορντ.

Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο εξόριστος Σίγκμουντ Φρόιντ στο Maresfield Gardens το 1938 με δύο από τους εγγονούς του, τον Άντον Γουόλτερ και τον Λούσιαν Φρόιντ. Φωτο: Bourgeron / Bridgeman Images

Η έκθεση περιλαμβάνει αρκετά πορτρέτα της μητέρας του, Λούσι. Είχε περίπλοκα συναισθήματα για τους γονείς του, ιδιαίτερα για τη μητέρα του, η οποία κατά κάποιον τρόπο, όπως έλεγε, ήταν πολύ κοντά του. Ενδιαφερόταν πάρα πολύ για τις υποθέσεις του και για το ότι ήταν καλλιτέχνης. Αφού πέθανε ο πατέρας του, τη ζωγράφιζε πολύ τακτικά.

Ο Λούσιαν είχε «μεγάλη αδυναμία» στον παππού του, δήλωσε ο Γκέιφορντ. «Συνήθιζε να λέει ότι η σχέση του με τον παππού του ήταν πολύ απλή – ήταν η σχέση των άλλων ανθρώπων με τον παππού του που δημιουργεί περιπλοκές ή σύγχυση. Αλλά εξέφραζε επίσης την πλήρη έλλειψη ενδιαφέροντος για την ψυχανάλυση».

Η Κάρολ Σίγκελ, διευθύντρια του Μουσείου Φρόιντ, δήλωσε: «Αυτή η έκθεση φέρνει κοντά τους δύο άνδρες, τον παππού και τον εγγονό, στο τελευταίο σπίτι του Σίγκμουντ Φρόιντ, όπου ο Λούσιαν τον επισκεπτόταν συχνά. Η έκθεση εξετάζει το έργο του Λούσιαν μέσα από την οπτική γωνία των οικογενειακών δεσμών, ένα θέμα για το οποίο ο παππούς του είχε αναπτύξει ριζοσπαστική νέα σκέψη».

Η έκθεση που έχει υπότιτλο «Ο ζωγράφος και η οικογένειά του» έχει πολλά να προσφέρει στην ψυχανάλυση. Ο Φρόιντ έχει απεικονίσει όχι μόνο τη μητέρα του αλλά και τα παιδιά του, την κόρη του να θηλάζει και τον γιο του, που όταν τον ζωγράφισε είχε σοβαρά προβλήματα με τα ναρκωτικά.

Ο Φρόιντ αναγνώρισε 14 παιδιά που απέκτησε από διάφορες σχέσεις και συναντήσεις και άφησε σε δέκα από αυτά κάτι στη διαθήκη του, ενώ η υπόθεση έφτασε στα δικαστήρια με τα απορριφθέντα παιδιά να διεκδικούν μέρος της περιουσίας του ζωγράφου που πέθανε σε ηλικία 83 ετών.

Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Το ντιβάνι στο ιατρείο του Φρόιντ. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Άποψη του ιατρείου του Φρόιντ. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Lucian (αριστερά) με τον πατέρα του Ernst Freud και τους αδελφούς του Clement και Stephen Gabriel, περ. 1930. © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images. Collection of the Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Lucian Freud με τα παιδιά του, Rose και Ali Boyt, 1973. Φωτο: Harry Diamond. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Esther and Albie, 1995. Ο Lucian Freud ζωγράφισε τη κόρη και την εγγονή του. Φωτο: Bridgeman Images
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Πορτρέτο της μητέρας του Lucian Freud, 1975-76. Φωτο: Bridgeman Images
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Lucian Freud (δεύτερος από δεξιά), ο Stephen Freud (αριστερά) και ο Clement Freud (δεξιά), Βερολίνο, δεκαετία του 1930. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Επιστολή και σχέδιο του Lucian Freud προς τον πατέρα του Ernst Freud, χωρίς ημερομηνία (αρχές της δεκαετίας του 1930). © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images. Collection of the Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Φοίνικας (1944) του Lucian Freud, δώρο στη θεία του Anna. © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images. Collection of the Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Πίνακας του Lucian Freud με την κόρη του Esther, 1989. Φωτο: Karolina Heller/Freud Museum.
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Φρόιντ, στο σπίτι της οικογένειας του Σίγκμουντ Φρόιντ στο Χάμπστεντ του Λονδίνου. Φωτο: ©-Freud-Museum-London.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Daily / Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Η Σόφι Φρόιντ που πέθανε στις αρχές του μήνα στα 97 της ήταν το τελευταίο επιζών εγγόνι του Σίγκμουντ Φρόιντ και πιθανότατα το τελευταίο εν ζωή πρόσωπο που τον συναναστράφηκε στενά. Η ίδια πίστευε πάντως ότι η ψυχανάλυση είναι σε σημαντικό βαθμό «μια ναρκισσιστική πολυτέλεια».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες

Εικαστικά / Μύριελ Γκάρντινερ: Η θρυλική ψυχαναλύτρια που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους

Δύο εκθέσεις αναδεικνύουν τα επιτεύγματα της ψυχαναλύτριας που φυγάδευε Εβραίους και αντιφασίστες δίνοντάς τους πλαστά διαβατήρια και χρήματα προκειμένου να δραπετεύσουν από τη φασιστικά ελεγχόμενη Αυστρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Εικαστικά / Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Μια ανταπόκριση του εκδότη της LiFO από το 2014, τότε που το Παρίσι φιλοξενούσε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σήμερα.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ayumi Paul και η τελετουργία της χειροτεχνίας

Εικαστικά / Η Ayumi Paul, οι Δελφοί και η τελετουργία της χειροτεχνίας

H διεπιστημονική καλλιτέχνιδα εμπνέεται από την κοιλάδα την οποία περνούσαν οι επισκέπτες του μαντείου και την αρχαία τέχνη, μεταφέρει στο χαρτί τις λατρείες και τα οράματα της φύσης μέσα από τις βελονιές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ