Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter

Τρεις γενιές Φρόιντ σε μια νέα έκθεση στο Λονδίνο

0

Τρεις γενιές συναντιούνται στο γραφείο του Σίγκμουντ Φρόιντ στο 20 Maresfield Gardens, στο Λονδίνο. Εκεί όπου ο Σίγκμουντ Φρόιντ συναντούσε τους ασθενείς του, στο ιδιωτικό του ιατρείο που έχει γίνει σήμερα μουσείο, φιγουράρει σε μια έκθεση έργων του εγγονού του και ενός από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της μεταπολεμικής Βρετανίας, Λούσιαν, η εικόνα της Λούσι, της ξαπλωμένης στο κρεβάτι μητέρας του, συζύγου του γιου του Σίγκμουντ, Ερνστ Φρόιντ, πάνω από τον καναπέ στον οποίο ξάπλωναν οι ασθενείς του Σίγκμουντ κατά τη διάρκεια των συνεδριών ψυχανάλυσης, που τώρα αποτελεί κεντρικό κομμάτι του μουσείου.

Ο ζωγράφος εστιάζει στο γήρας, η εικόνα θυμίζει παραίτηση, αλλά πίσω από αυτή ο επιμελητής της έκθεσης Μάρτιν Γκέιφορντ, ο οποίος γνώριζε τον Λούσιαν Φρόιντ, λέει ότι ο ζωγράφος είχε φροϊδικά «θέματα με τη μητέρα». Όχι επειδή ήταν αυστηρή, αλλά επειδή δεν ήταν. Ήταν μια φιλελεύθερη γυναίκα της Βαϊμάρης που πίστευε στη ριζοσπαστική ανατροφή των παιδιών, κάτι που έκανε τον Λούσιαν να δυσανασχετεί.

Η νέα έκθεση στο σπίτι της οικογένειας του Σίγκμουντ Φρόιντ στο Χάμπστεντ «Lucian Freud: FamilyMatters» θα διαρκέσει έως τις 29 Ιανουαρίου 2023 και σηματοδοτεί την 100ή επέτειο της γέννησης του Λούσιαν Φρόιντ.

Αυτή είναι η πρώτη έκθεση του έργου του Λούσιαν Φρόιντ που θα πραγματοποιηθεί στο σπίτι του παππού του, Σίγκμουντ, και περιλαμβάνει σπάνια σχέδια και επιστολές που ρίχνουν νέο φως στα παιδικά χρόνια του καλλιτέχνη, πίνακες, φωτογραφίες, βιβλία, που προέρχονται από γκαλερί, ιδιωτικές συλλογές, μέλη της οικογένειας και τα αρχεία του Μουσείου Φρόιντ.

Το μουσείο στεγάζεται στο σπίτι της οικογένειας στο Χάμπστεντ, στο βόρειο Λονδίνο, όπου ο Σίγκμουντ Φρόιντ πέρασε τον τελευταίο του χρόνο μετά τη φυγή του από τους Ναζί. Εκεί πέθανε, το 1939. Ο Λούσιαν Φρόιντ επισκεπτόταν συχνά τον παππού του στο σπίτι.

Το μουσείο στεγάζεται στο σπίτι της οικογένειας στο Χάμπστεντ, στο βόρειο Λονδίνο, όπου ο Σίγκμουντ Φρόιντ πέρασε τον τελευταίο του χρόνο μετά τη φυγή του από τους Ναζί. Εκεί πέθανε, το 1939. Ο Λούσιαν Φρόιντ επισκεπτόταν συχνά τον παππού του στο σπίτι.

Η έκθεση περιλαμβάνει «υλικό που ανακαλύφθηκε πρόσφατα ή που δεν είχε δημοσιευτεί μέχρι σήμερα σχετικά με την παιδική του ηλικία, την εφηβεία και την πρώιμη ενήλικη ζωή του» δήλωσε ο επιμελητής της, ο κριτικός τέχνης Μάρτιν Γκέιφορντ.

«Μια κρύπτη με βιβλία που είχε στην κατοχή του τη δεκαετία του 1930 ήρθε στο φως. Υπάρχει ένα για τα πορτρέτα του [Hans] Holbein, ένα για τα πουλιά, ένα άλλο με γελοιογραφίες ενός άνδρα που ονομάζεται Wilhelm Busch, τον οποίο ο Λούσιαν λάτρευε. Μας δίνουν μια καλύτερη εικόνα για το τι είχε στο μυαλό του όταν ξεκινούσε ως καλλιτέχνης».

Ένα από τα αντικείμενα που έχει εκτεθεί είναι το μοναδικό σωζόμενο γλυπτό του Φρόιντ, το Three-legged Horse, που δημιουργήθηκε όταν ο καλλιτέχνης ήταν έφηβος. «Η ιππασία και τα άλογα ήταν μια από τις μεγάλες του αγάπες μέχρι το τέλος της ζωής του – αν και μάλλον υπάρχουν περισσότερα σκυλιά στο έργο του. Τον ενδιέφεραν πολύ οι σχέσεις μεταξύ ζώων και ανθρώπων» δήλωσε ο Γκέιφορντ.

Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο εξόριστος Σίγκμουντ Φρόιντ στο Maresfield Gardens το 1938 με δύο από τους εγγονούς του, τον Άντον Γουόλτερ και τον Λούσιαν Φρόιντ. Φωτο: Bourgeron / Bridgeman Images

Η έκθεση περιλαμβάνει αρκετά πορτρέτα της μητέρας του, Λούσι. Είχε περίπλοκα συναισθήματα για τους γονείς του, ιδιαίτερα για τη μητέρα του, η οποία κατά κάποιον τρόπο, όπως έλεγε, ήταν πολύ κοντά του. Ενδιαφερόταν πάρα πολύ για τις υποθέσεις του και για το ότι ήταν καλλιτέχνης. Αφού πέθανε ο πατέρας του, τη ζωγράφιζε πολύ τακτικά.

Ο Λούσιαν είχε «μεγάλη αδυναμία» στον παππού του, δήλωσε ο Γκέιφορντ. «Συνήθιζε να λέει ότι η σχέση του με τον παππού του ήταν πολύ απλή – ήταν η σχέση των άλλων ανθρώπων με τον παππού του που δημιουργεί περιπλοκές ή σύγχυση. Αλλά εξέφραζε επίσης την πλήρη έλλειψη ενδιαφέροντος για την ψυχανάλυση».

Η Κάρολ Σίγκελ, διευθύντρια του Μουσείου Φρόιντ, δήλωσε: «Αυτή η έκθεση φέρνει κοντά τους δύο άνδρες, τον παππού και τον εγγονό, στο τελευταίο σπίτι του Σίγκμουντ Φρόιντ, όπου ο Λούσιαν τον επισκεπτόταν συχνά. Η έκθεση εξετάζει το έργο του Λούσιαν μέσα από την οπτική γωνία των οικογενειακών δεσμών, ένα θέμα για το οποίο ο παππούς του είχε αναπτύξει ριζοσπαστική νέα σκέψη».

Η έκθεση που έχει υπότιτλο «Ο ζωγράφος και η οικογένειά του» έχει πολλά να προσφέρει στην ψυχανάλυση. Ο Φρόιντ έχει απεικονίσει όχι μόνο τη μητέρα του αλλά και τα παιδιά του, την κόρη του να θηλάζει και τον γιο του, που όταν τον ζωγράφισε είχε σοβαρά προβλήματα με τα ναρκωτικά.

Ο Φρόιντ αναγνώρισε 14 παιδιά που απέκτησε από διάφορες σχέσεις και συναντήσεις και άφησε σε δέκα από αυτά κάτι στη διαθήκη του, ενώ η υπόθεση έφτασε στα δικαστήρια με τα απορριφθέντα παιδιά να διεκδικούν μέρος της περιουσίας του ζωγράφου που πέθανε σε ηλικία 83 ετών.

Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Το ντιβάνι στο ιατρείο του Φρόιντ. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Άποψη του ιατρείου του Φρόιντ. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Lucian (αριστερά) με τον πατέρα του Ernst Freud και τους αδελφούς του Clement και Stephen Gabriel, περ. 1930. © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images. Collection of the Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Lucian Freud με τα παιδιά του, Rose και Ali Boyt, 1973. Φωτο: Harry Diamond. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Esther and Albie, 1995. Ο Lucian Freud ζωγράφισε τη κόρη και την εγγονή του. Φωτο: Bridgeman Images
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Πορτρέτο της μητέρας του Lucian Freud, 1975-76. Φωτο: Bridgeman Images
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Ο Lucian Freud (δεύτερος από δεξιά), ο Stephen Freud (αριστερά) και ο Clement Freud (δεξιά), Βερολίνο, δεκαετία του 1930. © Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Επιστολή και σχέδιο του Lucian Freud προς τον πατέρα του Ernst Freud, χωρίς ημερομηνία (αρχές της δεκαετίας του 1930). © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images. Collection of the Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Φοίνικας (1944) του Lucian Freud, δώρο στη θεία του Anna. © The Lucian Freud Archive. All Rights Reserved 2022 / Bridgeman Images. Collection of the Freud Museum London
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Πίνακας του Lucian Freud με την κόρη του Esther, 1989. Φωτο: Karolina Heller/Freud Museum.
Φρόιντ και σεξ, μια οικογενειακή υπόθεση σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Φρόιντ, στο σπίτι της οικογένειας του Σίγκμουντ Φρόιντ στο Χάμπστεντ του Λονδίνου. Φωτο: ©-Freud-Museum-London.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Daily / Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Η Σόφι Φρόιντ που πέθανε στις αρχές του μήνα στα 97 της ήταν το τελευταίο επιζών εγγόνι του Σίγκμουντ Φρόιντ και πιθανότατα το τελευταίο εν ζωή πρόσωπο που τον συναναστράφηκε στενά. Η ίδια πίστευε πάντως ότι η ψυχανάλυση είναι σε σημαντικό βαθμό «μια ναρκισσιστική πολυτέλεια».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες

Εικαστικά / Μύριελ Γκάρντινερ: Η θρυλική ψυχαναλύτρια που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους

Δύο εκθέσεις αναδεικνύουν τα επιτεύγματα της ψυχαναλύτριας που φυγάδευε Εβραίους και αντιφασίστες δίνοντάς τους πλαστά διαβατήρια και χρήματα προκειμένου να δραπετεύσουν από τη φασιστικά ελεγχόμενη Αυστρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ