Ήταν ο ζωγράφος Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ και ένας σπουδαίος στυλίστας μόδας;

Οι απίθανες στιγμές μόδας σε μια νέα εξερεύνηση στο έργο του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ Facebook Twitter
John Singer Sargent, «Ανάπαυση», 1911, National Gallery of Art, Washington DC.
0

Ο Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ είναι ένας από τους λίγους Αμερικανούς ζωγράφους της γενιάς του που έγιναν γνωστοί και δημοφιλείς στην Ευρώπη. Σπούδασε στο Παρίσι και εγκαταστάθηκε αργότερα στο Λονδίνο, όπου έγινε περιζήτητος προσωπογράφος.

Στις αρχές του 20ού αιώνα, θέλοντας να ξεφύγει από τον κλοιό των παραγγελιών με τις οποίες τον πολιορκούσαν οι κοσμικοί, άρχισε να κάνει συχνά ταξίδια σε διάφορα μέρη του κόσμου –Ιταλία, Γαλλία, Ελλάδα, Μέση Ανατολή, Αμερική– και να ζωγραφίζει έργα που τεκμηρίωσαν με συναρπαστικό τρόπο τις ταξιδιωτικές εμπειρίες του. Από αυτά τα ταξίδια προκύπτει μια εξαιρετική συλλογή υδατογραφιών του.

Αν και τα έργα του που δεν ήταν παραγγελίες είναι αισθητά πιο οικεία, πνευματώδη και ριζοσπαστικά, η έκθεση στην Tate Britain που θα διαρκέσει μέχρι τον Ιούνιο εξερευνά πώς δούλευε όχι μόνο ως ζωγράφος αλλά και ως στυλίστας για να δημιουργήσει την εικόνα των μοντέλων του, των γυναικών με τις οποίες είχε συχνά στενές σχέσεις.

Αυτή ήταν τότε η μόδα: Πλήθη νεαρών Αμερικανίδων συνέρρεαν στο Παρίσι για να αγοράσουν ρούχα και να κάνουν το κοινωνικό ντεμπούτο τους – και με λίγη τύχη να παντρευτούν ένα μέλος της ευρωπαϊκής αριστοκρατίας. Άλλαζαν ρούχα τουλάχιστον τέσσερις φορές την ημέρα, κάτι που μοιάζει συναρπαστικό ακόμα και σήμερα.

Ο Σάρτζεντ χρησιμοποίησε τη μόδα ως ισχυρό εργαλείο για να εκφράσει την ταυτότητα και την προσωπικότητα των μοντέλων του. Επέλεγε τακτικά τα ρούχα των γυναικών που του πόζαραν ή τις κατηύθυνε σύμφωνα με το γούστο του. Η καινοτόμος χρήση των κοστουμιών ήταν κεντρική στο έργο του – για παράδειγμα, ένα βαρύ παλτό που είναι τυλιγμένο σφιχτά στο σώμα ενός άντρα για να τονίσει τη σιλουέτα του ή η τιράντα ενός φορέματος που γλιστράει αισθησιακά από τον ώμο μιας γυναίκας. Αυτές οι τολμηρές, ανεπαίσθητες κινήσεις, του επέτρεψαν να εκφράσει το όραμά του ως καλλιτέχνη.

Περίπου 60 από τους πίνακες του Σάρτζεντ παρουσιάζονται στην έκθεση «Fashioned by Sargent», συμπεριλαμβανομένων σημαντικών πορτρέτων που σπάνια ταξιδεύουν στην Tate Britain. Πολλά ρούχα εποχής θα παρουσιαστούν επίσης μαζί με τα πορτρέτα στα οποία οι γυναίκες τα φορούν. Η έκθεση εξετάζει πώς αυτός ο αξιόλογος ζωγράφος χρησιμοποίησε τη μόδα για να δημιουργήσει πορτρέτα τα οποία εξακολουθούν να γοητεύουν το κοινό και τον κόσμο της μόδας σήμερα.

ΟΧΙ Οι απίθανες στιγμές μόδας σε μια νέα εξερεύνηση στο έργο του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ Facebook Twitter
John Singer Sargent, «Ο Dr Pozzi στο σπίτι του», 1881, The Armand Hammer Collection.

Η τέχνη ισάξια και δίπλα στη μόδα

Η έκθεση σπάει ένα ταμπού: τοποθετεί τη μόδα δίπλα στην τέχνη, σχεδόν ισάξια. Μέχρι σήμερα, οι επιμελητές έδιναν ελάχιστη σημασία στα ρούχα, και οι κριτικοί τέχνης δεν τα ανέφεραν σχεδόν ποτέ. Η μόδα και τα κοστούμια αφηγούνται τις δικές τους μικρότερες και λιγότερο σημαντικές στιγμές κοινωνικής ιστορίας.

Προφανώς το να περπατά κάποιος ανάμεσα στις τουαλέτες που φορούσαν οι γυναίκες που ζωγράφιζε και στους πίνακες του Σάρτζεντ δημιουργεί μια απίστευτη αίσθηση. Γίνεται αφορμή για αποκαλυπτικές συζητήσεις που αφορούν την «Εποχή της Χλιδής», το τέλος του 19ου αιώνα και την αρχή του 20ού, όταν ο Σάρτζεντ δούλευε με πλούσιους, διασημότητες και στενούς του φίλους. Κάθε έργο του προκαλούσε αίσθηση, πολλές φορές όχι με τον τρόπο που θα ήθελαν οι πελάτες του. Στόχος του ήταν να συλλάβει κάτι για το μοντέλο που θα ήταν σύγχρονο αλλά και διαχρονικό, βάζοντάς το σε ένα ιστορικό πλαίσιο.

Υπάρχει κάτι εξαιρετικά αξιόλογο στην υπέροχη τεχνική με την οποία αποτυπώνει τις υφές, το χρώμα και τη ροή των φορεμάτων. Το σχεδόν ανεπαίσθητο θρόισμα του μεταξιού, τις βαριές πτυχές του σατέν, το φτερούγισμα του σιφόν, τη βαθιά αφή του βελούδου που πλάθει. Ο Σάρτζεντ δούλευε το ύφασμα όπως οι παλαιοί δάσκαλοι, ο Βελάσκεθ, ο Φρανς Χαλς, ο Γκένσμπορο. Θεωρούσε ότι η ζωγραφική του ήταν παρόμοια με την τέχνη του μόδιστρου, ιδιαίτερα όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο στερέωνε και δίπλωνε τα φορέματα που φορούν οι γυναίκες.

Ενεργούσε ως στυλίστας και συντάκτης μόδας. Στην πρώτη συνάντηση μαζί του οι γυναίκες έφερναν ένα κουτί με διαφορετικά φορέματα για να διαλέξουν μαζί. Αυτές οι υπέρ-πλούσιες Αμερικανίδες είχαν τεράστια γκαρνταρόμπα, που συχνά έφτανε από το Παρίσι. Αυτή ήταν τότε η μόδα: Πλήθη νεαρών Αμερικανίδων συνέρρεαν στο Παρίσι για να αγοράσουν ρούχα και να κάνουν το ντεμπούτο τους – και με λίγη τύχη να παντρευτούν ένα μέλος της ευρωπαϊκής αριστοκρατίας. Άλλαζαν ρούχα τουλάχιστον τέσσερις φορές την ημέρα, κάτι που μοιάζει συναρπαστικό ακόμα και σήμερα.

Όπως λέει ο επιμελητής της έκθεσης James Finch, οι παρεμβάσεις του Σάρτζεντ δεν έβρισκαν πάντα σύμφωνες τις πελάτισσές του. Ωστόσο πολλοί πίνακες σήμερα μοιάζουν με κοινωνικό ντοκιμαντέρ για τα όψιμα βικτοριανά ρούχα.

ΟΧΙ Οι απίθανες στιγμές μόδας σε μια νέα εξερεύνηση στο έργο του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ Facebook Twitter
John Singer Sargent, «Madame X», 1883-8, The Metropolitan Museum of Art.

Ένα φόρεμα σκάνδαλο

Ο Σάρτζεντ επρόκειτο να κριθεί σε εκθέσεις όπως το Paris Salon ή η Royal Academy στο Λονδίνο. Όταν έδειξε τη «Madame X», στο Παρίσι το 1884, κυριολεκτικά «κάηκε». Το έργο προσέλκυσε τέτοια αρνητική κριτική εξαιτίας της μιας τιράντας του φορέματος που έπεφτε στο μπράτσο της, που αναγκάστηκε να το ξαναζωγραφίσει με την τιράντα στη θέση της. Αυτός είναι ο λόγος, υποτίθεται, που άφησε το Παρίσι και πήγε να ζήσει στο Λονδίνο. Το έργο παρουσιάζει μια λαμπερή, δυνατή, εκπληκτικά μοντέρνα σιλουέτα και είναι αναμφισβήτητα ο προάγγελος του μικρού μαύρου φορέματος που η Σανέλ επρόκειτο να φτιάξει αρκετές δεκαετίες αργότερα.

Σύντομα πολλές γυναίκες ήθελαν αντίγραφα ή εκδοχές του φορέματος της Madame X. Αν και το όνομα της γυναίκας έχει ίσως ξεχαστεί και το σκάνδαλο χάθηκε στον χρόνο, ο Σάρτζεντ δημιούργησε μια μεγάλη, διαχρονική avant-garde στιγμή μόδας. «Υποθέτω ότι είναι το καλύτερο πράγμα που έχω κάνει ποτέ», έγραψε όταν πούλησε τον πίνακα στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης το 1916. Τη Virginie Gautreau, το μοντέλο του που πέρασε στην αθανασία, ο Σάρτζεντ την κυνήγησε πολύ και χρειάστηκε να την πείσει για να του ποζάρει. Ήταν μια «επαγγελματίας καλλονή» και όχι μια από τις πλούσιες γυναίκες που του ζητούσαν να ζωγραφίσει το πορτρέτο τους. Ο Σάρτζεντ, του οποίου η σεξουαλικότητα έχει συζητηθεί πολύ, ελκόταν από αντισυμβατικά άτομα όλων των φύλων. Σήμερα μπορεί να οριστεί ως queer καλλιτέχνης.

Σε ένα άλλο έργο του πρωταγωνιστεί ο Γκράχαμ Ρόμπερτσον, φίλος του Όσκαρ Ουάιλντ, με ένα αυστηρό, σκούρο παλτό Chesterfield το οποίο φορούσε μέσα στο καλοκαίρι για να ποζάρει και υπέφερε. Ο Ρόμπερτσον πρέπει να γκρίνιαζε μέσα σε ένα τόσο αποπνικτικό ρούχο, αλλά ο Σάρτζεντ δεν δεχόταν λέξη: «Το παλτό είναι η εικόνα» του έλεγε. Μπορούμε σχεδόν να νιώσουμε την πυκνή υφή του μαλλιού Melton, που περιγράφεται με τις μακριές, επίπεδες πινελιές του Σάρζεντ.

ΟΧΙ Οι απίθανες στιγμές μόδας σε μια νέα εξερεύνηση στο έργο του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ Facebook Twitter
John Singer Sargent, «La Carmencita», 1890, Paris, Musée d'Orsay.

Τα πορτρέτα του Σάρτζεντ έπαιζαν τον δικό τους ρόλο σχεδόν μόλις στέγνωνε το χρώμα, σαν γέφυρα μεταξύ της τέχνης και των τάσεων της μόδας. Αυτό που έκανε, δημιουργώντας ανεξίτηλες δημόσιες εικόνες διασημοτήτων και μοντέλων με εξωφρενικά, μερικές φορές σοκαριστικά ρούχα είναι ακόμα πιο οικείο σήμερα.

Συμβαίνει κάθε χρόνο στο ΜΕΤ γκαλά, με τις σταρ να διαγκωνίζονται για να ανέβουν τα σκαλιά της κοινωνικής και κοσμικής ζωής της Νέας Υόρκης. Και με κάθε εμφάνιση να έχει αναφορές σε προηγούμενους σχεδιαστές, όπως γίνεται εδώ και δεκαετίες στην ιστορία της μόδας: το New Look του 1947 του Ντιορ θύμιζε την Belle Époque. Η διάσημη φωτογραφία του 1948 του Σεσίλ Μπίτον με τα μοντέλα μέσα στις σατέν τουαλέτες τους σε ένα κοσμικό σαλόνι μοιάζει απίστευτα με το σκηνικό της υψηλής κοινωνίας και της μόδας που δημιούργησε ο Σάρτζεντ για τα μοντέλα του.

ΟΧΙ Οι απίθανες στιγμές μόδας σε μια νέα εξερεύνηση στο έργο του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ Facebook Twitter
John Singer Sargent, «Lady Agnew of Lochnaw», 1892, National Galleries of Scotland.
ΟΧΙ Οι απίθανες στιγμές μόδας σε μια νέα εξερεύνηση στο έργο του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ Facebook Twitter
John Singer Sargent, «Lady Helen Vincent», Viscountess d’Abernon, 1904, Collection of the Birmingham Museum of Art.
ΟΧΙ Οι απίθανες στιγμές μόδας σε μια νέα εξερεύνηση στο έργο του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ Facebook Twitter
John Singer Sargent, «Miss Priestley», c.1889, Tate.
ΟΧΙ Οι απίθανες στιγμές μόδας σε μια νέα εξερεύνηση στο έργο του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ Facebook Twitter
John Singer Sargent, «Πορτρέτο της Ena Wertheimer: A Vele Gonfie», 1904, Tate.
ΟΧΙ Οι απίθανες στιγμές μόδας σε μια νέα εξερεύνηση στο έργο του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ Facebook Twitter
John Singer Sargent, «Πορτρέτο της Miss Elsie Palmer», 1889-90, Colorado Springs Fine Arts Center (Colorado Springs, USA).

Με πληροφορίες από Tate Britain Vogue, Guardian, NYT, WSJ, MFABoston

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ