Ρενάτο Μόρντο: Μια έκθεση αφιερωμένη στον πρώτο σκηνοθέτη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ρενάτο Μόρντο: Μια έκθεση αφιερωμένη στον πρώτο σκηνοθέτη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Facebook Twitter
Ο Ρενάτο Μόρντο σε νεαρή ηλικία.
0

Με μια έκθεση αφιερωμένη στη ζωή του Ρενάτο Μόρντο, σκηνοθέτη του θεάτρου και της όπερας, τιμάται ο πρώτος σκηνοθέτης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και στη βιβλιοθήκη του Ινστιτούτου Γκαίτε

Τίτλος της έκθεσης «Ρενάτο Μόρντο. Εβραίος, Έλληνας και Γερμανός. Η ζωή ενός καλλιτέχνη την εποχή των άκρων», που ξεκινά στις 25 Ιανουαρίου και θα διαρκέσει έως τις 19 Φεβρουαρίου.

Μέσα από φωτογραφικό υλικό, προσωπικά αντικείμενα του σκηνοθέτη και μία νησίδα ανάγνωσης με χειρόγραφά του, θα παρουσιαστούν οι σταθμοί στη ζωή του, με έμφαση στην παρουσίαση της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου.

Ο Ρενάτο Μόρντο ήταν από οικογένεια εβραϊκής καταγωγής και γεννήθηκε στη Βιέννη το 1894. Ο πατέρας του ήταν Έλληνας έμπορος από την Κέρκυρα και η μητέρα του από την Αυστρία που εξοντώθηκαν σε στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Σπούδασε γερμανικό πολιτισμό, φιλολογία, ιστορία της τέχνης και ιστορία της μουσικής στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης και, ακολούθως, στην Ακαδημία Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης (νυν Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης) (1914-17).

Ρενάτο Μόρντο: Μια έκθεση αφιερωμένη στον πρώτο σκηνοθέτη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Facebook Twitter
Ο Renato Mordo με φίλους στον Παρθενώνα. 26.06.1939.

Το 1917 ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία ως σκηνοθέτης στο Δημοτικό Θέατρο του Κατόβιτς στην Πολωνία. Το 1920 διορίστηκε διευθυντής του Θεάτρου και της Λυρικής Σκηνής του Όλντενμπουργκ, όπου εκσυγχρόνισε το ρεπερτόριο και εφάρμοσε ανανεωτικές ιδέες (1920-23). Ακολούθως, θήτευσε σε διευθυντικές θέσεις στο Γερμανικό Λαϊκό Θέατρο της Βιέννης, στο Θέατρο Λόμπε του Μπρέσλαου, στη Δρέσδη και στο Ντάρμσταντ (1924-32). Με την άνοδο του ναζισμού μετακινήθηκε στην Πράγα, όπου ανέλαβε τη διεύθυνση του Γερμανικού Θεάτρου και δίδαξε στην εκεί Γερμανική Ακαδημία Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών.

Λόγω της ολοένα και συχνότερης αντισημιτικής εχθρότητας και της επικείμενης κατάληψης της εξουσίας από τους εθνικοσοσιαλιστές, το 1939 κατέφυγε από τη Γερμανία στην Ελλάδα, ύστερα από πρόσκληση του Κωστή Μπαστιά κατ’ εισήγηση του Καλομοίρη, όπου προσλήφθηκε ως βασικό στέλεχος στη νεοϊδρυθείσα ΕΛΣ.

Μεταξύ 1940 και 1952 σκηνοθέτησε στην ΕΛΣ 19 όπερες και οπερέτες, σε 35 παραγωγές ή/και αναβιώσεις παραγωγών, όλες σε πρώτες παρουσιάσεις από τον θεσμό: Η νυχτερίδα, Μαντάμα Μπαττερφλάι, Η απαγωγή από το σεράι, Ρέα, Ανατολή, Διδώ, Τα παραμύθια του Χόφμαν κ.ά. Προώθησε την καριέρα της νεαρής τότε Μαρία Κάλλας.

Ρενάτο Μόρντο: Μια έκθεση αφιερωμένη στον πρώτο σκηνοθέτη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Facebook Twitter
Η Πύλη εισόδου στο στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Χαϊδάρι αμέσως μετά την αποχώρηση των γερμανικών στρατευμάτων. Αθήνα, φθινόπωρο 1944.

Στην Κατοχή αντιμετώπισε πρόβλημα εργασίας και φυλακίστηκε στο Χαϊδάρι, ενώ μετά τον Εμφύλιο απολύθηκε από την ΕΛΣ ως κομμουνιστής. Έγραψε το θεατρικό έργο με τίτλο «Χαϊδάρι», στο οποίο επεξεργάζεται λογοτεχνικά τις τραυματικές εμπειρίες που βίωσε. Μετά τον πόλεμο εργάστηκε σε θέατρα στην Τουρκία, την Αυστρία και το Ισραήλ και διετέλεσε διευθυντής της όπερας στην πρωτεύουσα Μάιντς του κρατιδίου Ρηνανίας-Παλατινάτου από το 1952 έως το 1955.

Μεταξύ 1942 και 1946 συνεργάστηκε με τους θιάσους Κοτοπούλη, Μανωλίδου-Αρώνη-Χορν και Μουσούρη-Μόρντο-Ανεμογιάννη. Το 1947 έφυγε από την Ελλάδα και εργάστηκε στην Όπερα της Άγκυρας (1947-51), στο Τελ Αβίβ (1951-52) και στο Κρατικό Θέατρο του Μάιντς (1952-1955).

Πέθανε στο Μάιντς της Γερμανίας στις 05/11/1955.

Μέσα από την έκθεση θα μπορέσει κανείς να γνωρίσει την ιστορία του ίδιου, τις καταστροφικές επιπτώσεις της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα -τόσο στην Αθήνα, όσο και σε ολόκληρη τη χώρα, αλλά και τις προσωπικές συνέπειες για τον Ρενάτο Μόρντο.

Ρενάτο Μόρντο: Μια έκθεση αφιερωμένη στον πρώτο σκηνοθέτη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Facebook Twitter
Άδεια κυκλοφορίας 24ωρης ισχύος του Ρενάτο Μόρντο, που εκδόθηκε από τη στρατιωτική διοίκηση της Αττικής κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων των Δεκεμβριανών. Αθήνα, 20.1.1945.

Την έκθεση παρουσιάζουν από κοινού το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Ινστιτούτο Γκαίτε, η Κεντρική Υπηρεσία Πολιτικής Αγωγής Ρηνανίας-Παλατινάτου και το Πολιτιστικό Τρίγωνο Πρεσπών και πραγματοποιείται στην ελληνική και τη γερμανική γλώσσα.

Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο ελληνιστής Torsten Israel, ενώ δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τον Uwe Bader (Κεντρική Υπηρεσία Πολιτικής Αγωγής Ρηνανίας-Παλατινάτου) και τη Μαρίτα Χόφμαν (εκδοτικός οίκος LLUX, Λούντβιγκσχάφεν στον Ρήνο), με την υποστήριξη και άλλων εταίρων από το ομόσπονδο κρατίδιο. Όλες οι μεταφράσεις της έκθεσης από τα Γερμανικά στα Ελληνικά δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της συνεργασίας του Πανεπιστημίου Γιοχάνες Γκούτενμπεργκ του Μάιντς (Τομέας Νέων Ελληνικών) και του Ιονίου Πανεπιστημίου της Κέρκυρας (Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας).

Στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, η έκθεση θα λειτουργεί από Δευτέρα έως Κυριακή 10:00-20:00, ενώ στο Ινστιτούτο Γκαίτε Δευτέρα 10.00 - 14.00, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη 10.00 - 19.00, Παρασκευή 15.00 - 19.00 και κάθε δεύτερο Σάββατο του μήνα 09.00 - 13.30. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Ρενάτο Μόρντο: Μια έκθεση αφιερωμένη στον πρώτο σκηνοθέτη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Facebook Twitter
Ο Peter, η Trude και ο Renato Mordo μπροστά από το μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη στην πλατεία Συντάγματος στην Αθήνα. Γύρω στο 1940.. Φωτο: renato-mordo-stationen.de.
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 13/01 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Στρατόπεδο Χαϊδαρίου: Στο λιγότερο γνωστό, στην υπόλοιπη Ευρώπη, ναζιστικό κολαστήριο

Ιστορία μιας πόλης / Στρατόπεδο Χαϊδαρίου: Στο λιγότερο γνωστό, στην υπόλοιπη Ευρώπη, ναζιστικό κολαστήριο

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό και διδάκτορα Νεότερης Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Άννα-Μαρία Δρουμπούκη για την, άγνωστη στους πολλούς, ιστορία του Στρατοπέδου Χαϊδαρίου κατά την περίοδο της Κατοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΜΠΤΗ 28/07- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ- Σε ποια ξενοδοχεία πολυτελείας, μπαρ και καμπαρέ διασκέδαζαν οι Ναζί στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Σε ποια ξενοδοχεία πολυτελείας, μπαρ και καμπαρέ διασκέδαζαν οι Ναζί στην Αθήνα;

Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον ιστορικό Ιάσονα Χανδρινό για την καθημερινή ζωή κατά την περίοδο της Κατοχής αλλά και τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους διασκέδαζαν και εκτονώνονταν οι κατακτητές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χάγκεν Φλάισερ: «Τα κατοχικά δάνεια εξοφλούνται και μεταξύ φίλων»

80 χρόνια από τη γερμανική εισβολή στην Ελλάδα / Χάγκεν Φλάισερ: «Τα δάνεια εξοφλούνται και μεταξύ φίλων»

Ο πλέον γνωστός μελετητής και ιστορικός για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την Κατοχή στην Ελλάδα είναι Γερμανός ή μάλλον «Γερμανοέλληνας» και μια συζήτηση μαζί του, ακόμα και πάνω σε ένα γνωστικό αντικείμενο σπανίως ευχάριστο, όχι μόνο επιμορφώνει και «βγάζει ειδήσεις» αλλά είναι και εξόχως απολαυστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Cenci Family: Το ελληνικό θέατρο ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη 

Πολιτισμός / The Cenci Family: Το ελληνικό θέατρο ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη 

Μετά τη μεγάλη επιτυχία και το τριπλό sold out του πρότζεκτ «The Artaud Diptych» την περασμένη άνοιξη στο THE TANK THEATER της Νέας Υόρκης, η διεθνής Ελληνίδα σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη επιστρέφει με νέα παράσταση τον προσεχή Μάιο στο φημισμένο θέατρο του Μανχάταν, σκηνοθετώντας για πέμπτη συνεχή σεζόν στη σημαντικότερη θεατρική πόλη του κόσμου.
NEWSROOM
«Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»

Πολιτισμός / «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Η νέα μεγάλου μήκους ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ κάνει πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη

Στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Tribeca, και συγκεκριμένα στο τμήμα “Escape from Tribeca” που φιλοξενεί τις πιο ιδιαίτερες και αταξινόμητες δουλειές δημιουργών απ’ όλο τον κόσμο, θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ.
NEWSROOM
Γιορτή Βιβλίου 2024

Πολιτισμός / Η γιορτή Βιβλίου επιστρέφει στο Μουσείο Μπενάκη

Το bazaar βιβλίου θα πραγματοποιηθεί από την Παρασκευή 26 Απριλίου μέχρι και την Κυριακή 28 Απριλίου 2024 στο ισόγειο του κτιρίου Πειραιώς 138, μαζί με παρουσιάσεις βιβλίων και δωρεάν ξεναγήσεις στις εκθέσεις. Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα.
NEWSROOM
Η Βιτρίνα της Κριεζώτου. Ένας καλλιτέχνης προτείνει.

Πολιτισμός / Ένα οργιαστικό ανοιξιάτικο σκηνικό από την Ελένη Κανελλοπούλου στη Βιτρίνα της Κριεζώτου

Tην Πέμπτη 18 Απριλίου στις 19:00, το Πωλητήριο της Πινακοθήκης Γκίκα παρουσιάζει τριαντάφυλλα, παπαρούνες και λεμόνια που μπλέκουν με φυλλώματα πάνω στον πηλό στο πλαίσιο της σειράς παρουσιάσεων «Η Βιτρίνα της Κριεζώτου. Ένας καλλιτέχνης προτείνει».
NEWSROOM
Ο Πρόεδρος, μια ταινία-σκάνδαλο κι ένας εμφύλιος πόλεμος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ο Πρόεδρος, μια ταινία-σκάνδαλο κι ένας εμφύλιος πόλεμος από αύριο στους κινηματογράφους

Το πολυσυζητημένο Civil War του Άλεξ Γκάρλαντ, η νέα πρόκληση της Κατρίν Μπρεγιά και η βαμπιρομπαλαρίνα Abigail ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ολυμπιακοί αγώνες 2024: Ξεκίνησε το ταξίδι της ολυμπιακής φλόγας από την Αρχαία Ολυμπία

Πολιτισμός / Ολυμπιακοί αγώνες 2024: Μετά την αφή ξεκίνησε το ταξίδι της ολυμπιακής φλόγας από την Αρχαία Ολυμπία

Τι έγινε στην τελετή αφής των Ολυμπιακών Αγώνων 2024 - Η πρωθιέρεια Μαίρη Μηνά παρέδωσε τη φλόγα στον πρώτο λαμπαδηδρόμο -χρυσό Ολυμπιονίκη της κωπηλασίας- Στέφανο Ντούσκο
NEWSROOM