Αγγελική Κοτταρίδη: Πώς συνδέονται τα νέα ευρήματα στην Πομπηία με την Ελλάδα

Πομπηία: Η σύνδεση των νέων ευρημάτων με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό Facebook Twitter
Πομπηία, τοιχογραφία, ο Πάρης συναντά την ωραία Ελένη, φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας
0

Η νέα ανακάλυψη του «μαύρου δωματίου» στην Πομπηία έχει γίνει δεκτή με ενθουσιασμό από τους αρχαιολόγους αλλά και το κοινό. 

Για τις ελληνικές επιγραφές στις τοιχογραφίες που βρέθηκαν στην αρχαία πόλη της Πομπηίας αναφέρθηκε η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη σε εκπομπή της ΕΡΤ.  

Η κα Κοτταρίδη μίλησε για τον τρόπο που η Πομπηία αποτελεί την «κλειδαρότρυπα» μέσα από την οποία μπορεί κανείς να δει την ζωή στον αρχαίο κόσμο. «Η Πομπηία μας δίνει μια καταπληκτική εικόνα για το πως ήταν η ζωή στην αρχαιότητα, με τις τοιχογραφίες και τα σπίτια που ‘’σκότωσε’’ ο Βεζούβιος, τα οποία βρίσκουν οι αρχαιολόγοι σε πάρα πολύ καλή κατάσταση και μας εντυπωσιάζουν». Την ίδια ώρα όμως, «Οι ελληνικές επιγραφές δεν μας εκπλήσσουν. Η Πομπηία είναι ουσιαστικά υστεροελληνιστικός κόσμος». 

«Ναι μεν οι Ρωμαίοι κατέλαβαν διοικητικά την Ανατολή, δηλαδή τα ελληνικά βασίλεια της Ανατολής, ωστόσο κατελήφθησαν οι ίδιοι από τον ελληνικό πολιτισμό και αυτό που ακολούθησε είναι η συνέχεια του ελληνιστικού πολιτισμού για μερικούς αιώνες», εξήγησε η αρχαιολόγος. Όσον αφορά στο ρόλο της ελληνικής γλώσσας στον ρωμαϊκό κόσμο η κα. Κοτταρίδη σημείωσε: «Τα ελληνικά ήταν η lingua franca, δηλαδή η γλώσσα των λογίων στην Ανατολή, δηλαδή από Ιταλία και ανατολικά. Ποτέ δεν κυριάρχησαν τα λατινικά, σκαιωδώς υπήρχαν, εκεί υπάρχουν μόνο ελληνικά». 

«Η γλώσσα των μύθων είναι επίσης η ελληνική. Ο Βιργίλιος, όπως ξέρουμε, μεταφέρει στα λατινικά τις ιστορίες του Ομήρου αρκετούς αιώνες μετά. Αλλά το ενδιαφέρον με τις γραφές της Πομπηίας είναι ότι αντιγράφουν προϋπάρχοντα έργα καλών καλλιτεχνών, όχι όμως των μεγίστων. Συνήθως είναι καλλιτέχνες οι οποίοι αντιγράφουν παλαιότερα πρότυπα», συμπλήρωσε. 

Πομπηία: Η σύνδεση των νέων ευρημάτων με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό Facebook Twitter
Πομπηία, τοιχογραφία, ο θεός Απόλλωνας προσπαθεί να αποπλανήσει την ιέρεια Κασσάνδρα, φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας

Η Πομπηία ως «παράθυρο» του αρχαίου κόσμου

Σύμφωνα με την αρχαιολόγο κα. Κοτταρίδη μέσα από την Πομπηία οι αρχαιολόγοι αλλά και το κοινό μπορούν στην πραγματικότητα να δουν την αρχαία ελληνική ζωγραφική αλλά και αρχιτεκτονική. 

«Η Πομπηία μας δίνει μια πολύ καλή εικόνα για την Αλεξάνδρεια, πώς θα ήταν τα σπίτια και η ζωή στην Αλεξάνδρεια ή πώς θα ήταν η ζωή στην Αντιόχεια που τα έχουμε χάσει αυτά, γιατί ευτυχώς γι’ αυτούς, τότε δεν τα σκέπασε κανένας Βεζούβιος», είπε χαρακτηριστικά. 

«Είναι γνωστό ότι οι Ρωμαίοι αντιγράφουν συστηματικά και έργα πλαστικής και είναι μέχρι να βρεθούν οι βασιλικοί τάφοι στις Αιγές και ο τάφος του Φιλίππου κλπ, στην πραγματικότητα, ότι ξέραμε για την αρχαία ελληνική ζωγραφική ήταν μέσω της Πομπηίας», εξήγησε η αρχαιολόγος. 

Τα νέα αρχαιολογικά ευρήματα στην Πομπηία

Εντυπωσιακές τοιχογραφίες αποκαλύφθηκαν σε νέα ανασκαφή στην Πομπηία, την αρχαία ρωμαϊκή πόλη που θάφτηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ.

Σε μια νέα αίθουσα που ανακαλύφθηκε, μήκους 15 μέτρων και πλάτους 6 μέτρων, βρέθηκαν τοιχογραφίες στις οποίες διακρίνονται η Ωραία Ελένη, ο Πάρις, η Κασσάνδρα και ο Απόλλωνας, με ευρύτερη αναφορά στον ηρωισμό, αλλά και στην δύναμη της μοίρας. Το ψηφιδωτό δάπεδο της αίθουσας περιλαμβάνει περισσότερα από ένα εκατομμύριο μεμονωμένα λευκά πλακίδια.

Η αίθουσα αποτελεί μέρος ενός σπιτιού που άνηκε σε εύπορη οικογένεια και στον χώρο αυτό οι οικοδεσπότες έτρωγαν και συνομιλούσαν με τους φιλοξενουμένους τους. «Την νύχτα, με αναμμένα τα λυχνάρια, οι μυθικές φιγούρες των τοιχογραφιών θα έμοιαζαν σίγουρα να κινούνται» εξηγούν οι αρχαιολόγοι. 

Στη μία τοιχογραφία, ο θεός Απόλλωνας φαίνεται να προσπαθεί να αποπλανήσει την ιέρεια Κασσάνδρα. Η απόρριψή του, σύμφωνα με το μύθο, είχε ως αποτέλεσμα να αγνοηθούν οι προφητείες της. Η «συνέχεια» εξιστορείται στον δεύτερο πίνακα, στον οποίο ο πρίγκιπας της Τροίας Πάρης συναντά την ωραία Ελένη - μια συνάντηση που η Κασσάνδρα γνώριζε ότι θα τους οδηγήσει στον Τρωικό Πόλεμο.

Με πληροφορίες από ΕΡΤ, BBC

 

 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάρμα»: Τα ζώα «ζωντανεύουν» μέσα από τη Νεοελληνική Γλυπτική στην Εθνική Γλυπτοθήκη

Πολιτισμός / «Φάρμα»: Τα ζώα της συλλογής της Εθνικής Γλυπτοθήκης αποκτούν μόνιμη έκθεση

Ένα πιο σπάνιο, αλλά πολύ ενδιαφέρον θέμα της Γλυπτικής, όχι μόνο μέσα από την ιδιαίτερη προσέγγιση, αλλά και μέσα από το ύφος του κάθε καλλιτέχνη, άλλοτε έντονα ρεαλιστικό και άλλοτε λιτό και αφαιρετικό, από τη δεκαετία του 1940 έως και τη δεκαετία του 1970.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Η Τζούλια Ρόμπερτς, ο αγγελικός Κιάνου Ριβς και ο δαιμονικός Ίθαν Χοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Η Τζούλια Ρόμπερτς, ο αγγελικός Κιάνου Ριβς και ο δαιμονικός Ίθαν Χοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η προκλητική δημιουργία του Λούκα Γκουντανίνο «After the Hunt», ο Χρυσός Φοίνικας του Παναχί, το «Good Fortune», το «Black Phone 2» και 4 ακόμα ταινίες στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Εβδομάδα μόδας στο Ριάντ: «Καρφιά» από την εγγονή της Vivienne Westwood για τη συμμετοχή του οίκου

Πολιτισμός / Εβδομάδα μόδας στο Ριάντ: «Καρφιά» από την εγγονή της Vivienne Westwood για τη συμμετοχή του οίκου

Ο οίκος Vivienne Westwood υπερασπίστηκε την παρουσία του στη Σαουδική Αραβία, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «ευκαιρία πολιτισμικού διαλόγου και αμοιβαίας κατανόησης»
LIFO NEWSROOM
«Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

Πολιτισμός / «Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

«Τα διακυβεύματα ήταν τεράστια. Όλοι ήμασταν σε ένταση. Είχαμε ξοδέψει πέντε χρόνια και 200 εκατομμύρια δολάρια» - Ο παραγωγός του «Τιτανικού» γράφει για την εποχή δημιουργίας της ταινίας που «έσπασε» ταμεία και απέσπασε 11 βραβεία Όσκαρ
LIFO NEWSROOM
Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδερφή της

Πολιτισμός / Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδελφή της

«Αν και αυτά τα εντυπωσιακά πορτρέτα έχουν εκτεθεί πολλές φορές τα τελευταία 250 χρόνια, θα είναι πραγματικά ξεχωριστό να βλέπουμε επιτέλους τη Μαρία Αντουανέτα όπως ήταν πραγματικά, και όχι να τη συγχέουμε με την αδελφή της», δήλωσε ο διευθυντής του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας στη Γενεύη
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Βίλα Γκέτι: Παρουσίαση για την παραγωγή αρώματος στην Πύλο στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού

Πολιτισμός / Μια αρχαιολόγος έχει βρει πώς μύριζαν τα αρώματα στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού. Θα μιλήσει για αυτό σε μια διάλεξη

Η εκδήλωση αυτή θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο - Βίλα Γκέτυ και αποτελεί μέρος της περιοδικής έκθεσης «The Kingdom of Pylos», την πρώτη μεγάλη έκθεση στη Βόρεια Αμερική αφιερωμένη στον Μυκηναϊκό πολιτισμό.
LIFO NEWSROOM
Ο Γούντι Άλεν θυμάται τη Νταϊάν Κίτον

Πολιτισμός / Ο Γούντι Άλεν αποχαιρετά τη Νταϊάν Κίτον

«Με την πάροδο του χρόνου έκανα ταινίες για ένα μόνο κοινό, τη Νταϊάν Κίτον. Δεν διάβασα ποτέ καμία κριτική για τη δουλειά μου και με ενδιέφερε μόνο η γνώμη της Κίτον», γράφει ο Άλεν σε κείμενό του, αφιερωμένο στην Αμερικανίδα ηθοποιό
LIFO NEWSROOM