Πέθανε ο συγγραφέας και καθηγητής του Παντείου Δημήτρης Ποταμιάνος

Πέθανε ο συγγραφέας και καθηγητής του Παντείου Δημήτρης Ποταμιάνος Facebook Twitter
"Το μεράκι μου ήταν η γραφή. Το να γράψω για το φαγητό με έναν τρόπο πρωτότυπο ήταν μια μεγάλη δοκιμασία..."
1

Πέθανε σήμερα σε ηλικία 72 ετών ο ομότιμος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου Δημήτρης Ποταμιάνος. Ήταν γνωστός για την αρθρογραφία του σε ποικίλα έντυπα, κυρίως για θέματα γαστρονομίας, αλλά και αγαπητός στο πλήθος των μαθητών του, τους οποίους δίδασκε και νοιαζόταν με ένα ενδιαφέρον αληθινό, έξω από τις ακαδημαϊκές συμβάσεις. 

 

Ο Δημήτρης Ποταμιάνος είχε γεννηθεί στις 13 Σεπτεμβρίου του 1943. Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού σπουδάζοντας Κοινωνικές επιστήμες και ανθρωπολογία. Ανακηρύχθηκε μάλιστα διδάκτωρ Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο το 1972.

 

Στα media μπήκε μετά από παρακίνηση της Μαλβίνας Κάραλη, η οποία, στις δόξες της το 1992, θέλησε να τον έχει συμπαρουσιαστή στην πρώτη γαστρονομική τηλεοπτική της εκπομπή.

 

Για ένα διάστημα εργάστηκε ως εξωτερικός συνεργάτης του ΕΟΤ στην Ιαπωνία, και εξέδωσε αρκετά βιβλία που τέμνονται μεταξύ υλικού πολιτισμού και λογοτεχνίας -τα περισσότρα στις εκδόσεις Καστανιώτη και Ποταμός.

 

Στα έντυπα, έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο περιοδικό 01, με άρθρα κοινωνικοπολιτικά, αλλά η επιτυχία ήρθε με την εβδομαδιαία στήλη του στο περιοδικό (symbol)  για την ιστορία, τη χρήση και τη σημασία των τροφών. Συνεργάστηκε επίσης με τα περιοδικά ELLE και Playboy.

 

Το γράψιμό του είχε τρομακτική οικονομία και χωνεμένη γνώση. Αν και έκανε πλήθος αναφορές σε σοβαρές πηγές, είχε πάντα  απλότητα και γάργαρη ροή, ευγένεια και κύρος -ήταν πραγματικά απόλαυση να τον διαβάζεις.

 

Τα τελευταία 15 χρόνια ζούσε στην Αίγινα, μια ήσυχη μοναχική ζωή, σε ένα σπίτι με κήπο, κοντά στη φύση. 

 

Στην τελευταία του συνέντευξη, η οποία δόθηκε στην Κατερίνα Καρυδάκη  για το diavasinet.gr, συνόψισε τη ζωή του ως εξής:

 

—Από όλα όσα κάνατε, τι σας άρεσε πιο πολύ; Να ταξιδεύετε, να μαγειρεύετε ή να γράφετε;

Το μεράκι μου ήταν η γραφή. Το να γράψω για το φαγητό με έναν τρόπο πρωτότυπο ήταν μια μεγάλη δοκιμασία. Είχα εμπνευστεί από έναν Γάλλο δημοσιογράφο της Le Monde. Ήταν για μένα ένα must να διαβάσω τη στήλη του. Διότι μιλούσε για το φαγητό και ταυτοχρόνως κατάφερνε να σου δώσει την ατμόσφαιρα της κοινωνίας, το πολιτιστικό ή ιστορικό background κοκ. Αυτή η στήλη ήταν το έναυσμα και η αφορμή για μένα ν" ασχοληθώ με τη μαγειρική.

—Δημιουργήσατε πάντως μια σχολή, γιατί την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν, σε αντίθεση με το σήμερα που η ελληνική τηλεόραση βρίθει, τέτοιες εκπομπές.

Δεν ξέρω αν κατάφερα να κάνω σχολή, γιατί παρόλο που δε θέλω να πω κακά σχόλια για τους επιγόνους, νομίζω ότι πήγε στράφι εκείνη η προσπάθεια. Η δουλειά που κάναμε τότε με τη Μαρία τη Χαραμή, η οποία επίσης έγραφε πολύ ωραία, δε νομίζω ότι έπιασε τελικά τόπο. Βλέπω κάτι εκφράσεις στα σημερινά γραπτά όπως «πεντανόστιμο» ή «πειραγμένο φαγητό». Αυτές είναι λέξεις τις οποίες έχω ξορκίσει. Δε σου αρκεί να πεις νόστιμο; Τι θα πει πεντανόστιμο; Είναι πεντανόστιμο γιατί δεν μπορείς να περιγράψεις τη νοστιμιά που αισθάνεσαι.

Ένα από τα πράγματα που είχα χαρεί πάρα πολύ όταν κάναμε την εκπομπή στην τηλεόραση με τη Μαλβίνα Κάραλη, ήταν ότι είχαμε αλληλογραφία με τον κόσμο και μια κυρία που νομίζω πως ήταν από τη Λάρισα, μας ευχαριστούσε γιατί κατά κάποιο τρόπο εξευγενίζαμε μια καθημερινή αγγαρεία και μια καθημερινή συνθήκη.

—Προέκυψε και ένα βιβλίο.

Αργότερα, ναι. Οι «Νόστιμες Μέρες». Από μια συνεργασία που είχα τότε με το περιοδικό Symbol του Τσαγκαρουσιάνου, o οποίος μου είχε ζητήσει να κάνουμε μια στήλη για φαγητό. Η ιδέα ήταν να κάνουμε ένα σημείωμα κάθε φορά για ένα τρόφιμο. Την ιστορία του, τις κοινωνικές συνθήκες, τα εθνογραφικά στοιχεία, και να υπάρχουν ενδεχομένως και 1-2 συνταγές.

 

Σε ένα αφιέρωμα της LIFO το 2010, με τίτλο “Ποιό θα θέλατε να είναι το τελευταίο γεύμα της ζωής σας”, είχε απαντήσει:

 

"Δεν νομίζω πως θα ήμουν ιδιαίτερα απαιτητικός. Μια ευγενική Βουργουνδία, ένα Clos des Lambrays ας πούμε, θα αρκούσε. Στο τσακίρ κέφι, λίγο ψωμοτύρι μαζί, που θα έσπαγε τις τανίνες του κρασιού. Επίσης, ας σημειωθεί η ιδανική θέση: ξαπλωμένος στην μπανιέρα -σύμφωνα με το γνωστό, ωραίο παράδειγμα- και κοντά μου αγαπημένα πρόσωπα..." 

 

Η κηδεία του συγγραφέα και ακαδημαϊκού θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 3 Ιανουαριου, στις 12 το μεσημερι στην Αγία Αικατερίνη στην Πλάκα, στην οδό Λυσικράτους.

 

Πολιτισμός
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αρονόφσκι, Στίβεν Κινγκ και Κουρόσαβα από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Αρονόφσκι, Στίβεν Κινγκ και Κουρόσαβα από αύριο στους κινηματογράφους

Η αναδρομή στην crime κωμωδία των ‘90s του «Caught Stealing», το φιλμικό ανάλογο μιας ζεστής αγκαλιάς που λέγεται «Life of Chuck», το γουντιαλενικής ιδιοσυγκρασίας «Trois Amies» και το αξεπέραστο «Ran» ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ρώμη: Το διάσημο Caffè Greco κινδυνεύει να κλείσει

Πολιτισμός / Ρώμη: Το διάσημο Caffè Greco κινδυνεύει να κλείσει

Ένα από τα πιο θρυλικά στέκια της Ευρώπης, με 250 χρόνια ιστορίας και θαμώνες από τον Γκαίτε και τον Σοπενχάουερ μέχρι τον Σταντάλ και τον Ίψεν, κινδυνεύει με λουκέτο καθώς οι ιδιοκτήτες απαιτούν ενοίκιο πολλαπλάσιο από το προηγούμενο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόδειγμα πολιτισμού ή άντρο της ακολασίας, η Πομπηία παραμένει η ενεργή φλέβα της Ιστορίας

Πολιτισμός / Υπόδειγμα πολιτισμού ή άντρο της ακολασίας, η Πομπηία παραμένει η ενεργή φλέβα της Ιστορίας

Η «Χαμένη Πόλη» εξακολουθεί να γοητεύει τους ερευνητές και έχει πολλά ακόμη να δώσει μέσα από τη μεγαλύτερη ανασκαφή που έχει γίνει ποτέ, τα τελευταία 70 χρόνια
LIFO NEWSROOM
Ο Μπρους Σπρίνγκστιν και ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ συγκίνησαν το κοινό στην πρεμιέρα του «Deliver Me From Nowhere»

Πολιτισμός / Ο Μπρους Σπρίνγκστιν και ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ συγκίνησαν το κοινό στην πρεμιέρα του «Deliver Me From Nowhere»

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γουόρεν Ζέινς που κυκλοφόρησε το 2023 και εστιάζει στη δημιουργία του άλμπουμ «Nebraska» (1982) το οποίο ηχογράφησε ο Σπρίνγκστιν στο δωμάτιο του στο Κολτς Νεκ του Νιου Τζέρσεϊ σε ένα τετρακάναλο κασετόφωνο
LIFO NEWSROOM
Ντάριο Αρτζέντο: Ο «Χίτσκοκ της Ιταλίας» με τα λοξά πλάνα που προκαλούσε πανικό στις κινηματογραφικές αίθουσες

Πολιτισμός / Ντάριο Αρτζέντο: Ο «Χίτσκοκ της Ιταλίας» με τα λοξά πλάνα που προκαλούσε πανικό στις κινηματογραφικές αίθουσες

Ο Ντάριο Αρτζέντο που σε λίγες ημέρες συμπληρώνει τα 85 του χρόνια έχει πλέον αποσυρθεί από τα κινηματογραφικά πλατό εδώ και τρία χρόνια, καθώς πέρα από το εμπόδιο της ηλικίας του απογοητεύτηκε και από την αποδοχή που είχε η τελευταία του ταινία «Μαύρα Γυαλιά»
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια