Το Πανεπιστήμιο του Αμπερντίν θα επιστρέψει ένα Μπρούτζινο του Μπενίν που λεηλατήθηκε στη Νιγηρία

Το Πανεπιστήμιο του Αμπερντίν θα επιστρέψει ένα Μπρούτζινο του Μπενίν που λεηλατήθηκε στη Νιγηρία Facebook Twitter
Το Μπρούτζινο του Μπενίν που κατέχει το Πανεπιστήμιο Αμπερντίν. Φωτο: University of Aberdeen
0

Το Πανεπιστήμιο του Αμπερντίν θα επιστρέψει ένα «Μπρούτζινο του Μπενίν» μετά από μια εξέταση που απέδειξε ότι το αντικείμενο είχε αγοραστεί με «εξαιρετικά ανήθικο» τρόπο. Το Αμπερντίν είναι ένα πανεπιστήμιο της Σκωτίας με μεγάλη ακαδημαϊκή φήμη και η απόφασή του έρχεται λίγες ημέρες μετά την απόφαση του μουσείου Χούμπολντ του Βερολίνου να μην εκθέσει τα 580 Μπρούτζινα του Μπενίν που έχει στη συλλογή του και την έκκληση της κυβέρνησης της Νιγηρίας προς τα βρετανικά μουσεία να επανεξετάσουν τις συλλογές τους.

Το Βερολίνο διαπραγματεύεται την επιστροφή των 440 χάλκινων που υπάρχουν στο Εθνολογικό Μουσείο του, με τη συμφωνία να περιλαμβάνει την εκπαίδευση του προσωπικού του μουσείου της Νιγηρίας, τη συμμετοχή στις αρχαιολογικές ανασκαφές και τη βοήθεια στην κατασκευή του νέου μουσείου στο Μπενίν που έχει σχεδιαστεί από τον Βρετανό, με καταγωγή από τη Γκάνα- αρχιτέκτονα Ντέιβιντ Ατζέι.

Το συγκεκριμένο μπρούτζινο αντικείμενο απεικονίζει τον Ομπά - που ήταν τίτλος του εκάστοτε βασιλιά του Μπενίν - και είναι ένα από τα χιλιάδες αντικείμενα που πήραν οι Βρετανοί όταν οι δυνάμεις τους λεηλάτησαν και κατέστρεψαν την πόλη του Μπενίν στη νοτιοανατολική Νιγηρία το 1897.

Το έργο θα αποσταλεί στη Νιγηρία σε λίγες εβδομάδες και είναι ένα από αυτά που θα εκτεθούν στο νέο Μουσείο Έντο που θα ανοίξει το 2026 στην ίδια αρχαιολογική περιοχή που άνθισε ο αρχαίος αυτός πολιτισμός.

Σε μια δήλωση, το εκπαιδευτικό ίδρυμα, το οποίο κατέχει το μπρούτζινο αντικείμενο από το 1957, δήλωσε ότι η «τιμωρητική αποστολή» του 1897 ήταν ένα από τα «πιο διαβόητα παραδείγματα λεηλασίας πολιτιστικών θησαυρών που σχετίζονται με την ευρωπαϊκή αποικιακή επέκταση του 19ου αιώνα».

Το Πανεπιστήμιο του Αμπερντίν θα επιστρέψει ένα Μπρούτζινο του Μπενίν που λεηλατήθηκε στη Νιγηρία Facebook Twitter
Το συγκεκριμένο μπρούτζινο αντικείμενο είναι ένα από τα χιλιάδες που πήραν οι Βρετανοί όταν οι δυνάμεις τους λεηλάτησαν και κατέστρεψαν την πόλη του Μπενίν στη νοτιοανατολική Νιγηρία το 1897. Φωτο: Aberdeen University.

Ο καθηγητής George Boyne, διευθυντής και αντιπρόεδρος του πανεπιστημίου, ανακοίνωσε πως η απόφαση ήταν σύμφωνη με τις «αξίες του Αμπερντίν ως ενός  διεθνούς πανεπιστημίου χωρίς αποκλεισμούς», προσθέτοντας ότι η διατήρηση του αντικειμένου θα ήταν λάθος επειδή «αποκτήθηκε σε τέτοιες κατακριτέες περιστάσεις».

Ο Alhaji Lai Mohammed, υπουργός ενημέρωσης και πολιτισμού της Νιγηρίας, δήλωσε ότι η κίνηση ήταν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. «Άλλοι κάτοχοι των αρχαιοτήτων της Νιγηρίας θα έπρεπε να τη μιμηθούν για να φέρουν σε συζήτηση το δίκαιο και καίριο ζήτημα του επαναπατρισμού των αρχαιοτήτων», πρόσθεσε.

Ιδιώτες και άλλα βρετανικά ιδρύματα έχουν δεσμευτεί να επιστρέψουν τα πολύτιμα τεχνουργήματα και ανάμεσα σε αυτά το Jesus College στο Κέιμπριτζ ανακοίνωσε ότι θα επιστρέψει τα Μπρούτζινα που κατέχει μετά από μια εκστρατεία επαναπατρισμού που ξεκίνησε από τους φοιτητές το 2016.

Το 2019, ο Μαρκ Γουόκερ, εγγονός ενός Βρετανού στρατιώτη που πήρε μέρος στην αποστολή στο Μπενίν, δάνεισε δύο ξύλινα κουπιά στο Μουσείο Pitt Rivers της Οξφόρδης, τα οποία τελικά θα επιστρέψει στο Μπενίν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η στάση της Γερμανίας στο θέμα έρχεται σε αντίθεση με τη βρετανική θέση σχετικά με τα Μπρούτζινα του Μπενίν και τον επαναπατρισμό των αντικειμένων της αποικιακής εποχής ευρύτερα. Η βρετανική κυβέρνηση αρνείται σταθερά να εξετάσει τον επαναπατρισμό παρά τις πιέσεις που διαρκούν πολλές δεκαετίες και ξεκίνησαν από τον βουλευτή των Εργατικών Μπέρνι Γκραντ το 1990.

Το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή Μπρούτζινων του Μπενίν στον κόσμο, υποστηρίζει ότι αναγνώρισε πλήρως την «καταστροφή και λεηλασία» από τους Βρετανούς στην πόλη του Μπενίν. «Πιστεύουμε ότι η δύναμη της συλλογής του Βρετανικού Μουσείου βρίσκεται στο πλάτος και το βάθος της, επιτρέποντας σε εκατομμύρια επισκέπτες να κατανοήσουν τους πολιτισμούς του κόσμου και πώς διασυνδέονται με την πάροδο του χρόνου - είτε μέσω του εμπορίου, της μετανάστευσης, της κατάκτησης ή της ειρηνικής ανταλλαγής», δήλωσε ένας εκπρόσωπος του μουσείου.

Όμως, παρά τη στάση της Βρετανίας, οι επιστροφές των Μπρούτζινων του Μπενίν έχουν ανοίξει χώρο για μια μεγάλη συζήτηση γύρω από το ζήτημα του επαναπατρισμού λεηλατημένων αρχαιοτήτων, με νέες νομικές προσεγγίσεις, δημόσιες συζητήσεις και θέσεις που διατυπώνονται από τα ενδιαφερόμενα μέρη αλλά και από επιστήμονες, ερευνητές και ακτιβιστές σε όλο τον κόσμο που προωθούν τις επιστροφές κλεμμένων αρχαιοτήτων.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρόμπερτ Μπέντον, σκηνοθέτης του «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ

Ο Μπέντον υπήρξε κεντρικός εκπρόσωπος του αμερικανικού συναισθηματικού ρεαλισμού, δίνοντας έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις και στις λεπτές συγκρούσεις των χαρακτήρων
LIFO NEWSROOM
Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

Πολιτισμός / Κάννες - Ρόμπερτ Ντε Νίρο για Τραμπ: «Ο φιλισταίος πρόεδρος της Αμερικής αυτοδιορίστηκε επικεφαλής σε κορυφαίο πολιτιστικό ίδρυμα»

«Η τέχνη είναι η αλήθεια. Η τέχνη αγκαλιάζει την ποικιλομορφία. Και γι’ αυτό αποτελεί απειλή για τους αυταρχικούς ηγέτες και τους φασίστες του κόσμου», δήλωσε παραλαμβάνοντας τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον Λεονάρντο ντι Κάπριο
LIFO NEWSROOM
Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Final Destination, Κιούκα και Τhe Weeknd από αύριο στους κινηματογράφους

Καθώς όλο και περισσότερα θερινά σινεμά ανοίγουν, η συνέχεια ενός απέθαντου franchise, το φρέσκο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κωστή Χαραμουντάνη και το κινηματογραφικό companion piece του νέου άλμπουμ του Weeknd είναι τρεις από τις έξι νέες ταινίες που επιχειρούν να φέρουν τους θεατές πίσω στις αίθουσες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
hjnrjh

Πολιτισμός / ΕΣΩ 2025: Oι σημαντικότερες στιγμές στην κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου

Η 13η ΕΣΩ: 'Αγκαλιάζοντας το Χάος σ’ έναν Έξυπνο Κόσμο' ολοκληρώθηκε, την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ακριβώς όπως υποσχέθηκε, σαν αγκαλιά, που εμπεριέχει την ρευστότητα του σύγχρονου, διασυνδεδεμένου κόσμου μας που, διαρκώς, αλλάζει.
ΜΕΛΙΝΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ-ΠΟΛΛΑΤΟΥ
Έρχεται στο Μεσολόγγι ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Πολιτισμός / Μεσολόγγι: Έρχεται ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Ανακοινώθηκε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε για την έναρξη του επετειακού κύκλου των 200 χρόνων από την ηρωική Έξοδο - Η αποκάλυψη του Νίκου Αλάγια για τον πατέρα του που μετανάστευσε στη Γαλλία τη δεκαετία του 1960
LIFO NEWSROOM
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM
Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Πολιτισμός / Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Το αλουμίνιο δεν είναι απλώς το εικαστικό μέσο για τη νέα δουλειά του Σωκράτη Σωκράτους που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Eins στη Λεμεσό της Κύπρου· είναι το φάντασμα που στοιχειώνει τον καλλιτέχνη.
LIFO NEWSROOM
Δείτε πώς ακριβώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2400 χρόνια

Πολιτισμός / Δείτε πώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2.400 χρόνια - Το εντυπωσιακό «παιχνίδι» με το φως

O καθηγητής Juan de Lara του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με την βοήθεια της τεχνολογίας έδειξε πώς οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν προηγμένες τεχνικές φωτισμού για να μετατρέψουν το εσωτερικό του Παρθενώνα σε ένα εντυπωσιακό θέαμα
LIFO NEWSROOM