Οι ανθισμένες ψευδαισθήσεις του Νταλί σε μια έκθεση με σπάνια σχέδια

Οι ανθισμένες ψευδαισθήσεις του Νταλί σε μια έκθεση με σπάνια σχέδια Facebook Twitter
Ένα σουρεαλιστικό σχέδιο του Σαλβαδόρ Νταλί με ένα ζωηρόχρωμο κόκκινο λουλούδι με έναν μονόκερο. Salvador Dalí, Dahlia (Dahlia unicornis), από το "Flora Dalínae (FlorDalí)" (1968). Συλλογή του Μουσείου Νταλί, Αγία Πετρούπολη, Φλόριντα. © Σαλβαδόρ Νταλί. Fundació Gala-Salvador Dalí. Φωτ.: © Joseph Siciliano USA, 2019.
0

Ο Σουρεαλισμός γιορτάζει τα εκατό του χρόνια και σε όλο τον κόσμο οργανώνονται εκθέσεις με καλλιτέχνες που συνέδεσαν το όνομά τους με το κίνημα και άλλαξαν με τα έργα τους την ιστορία της τέχνης.

Ένας από αυτούς ήταν ο Σαλβαδόρ Νταλί που γεννήθηκε στο Φιγέρες της Ισπανίας το 1904 και θεωρείται ένας από τους πιο γνωστούς ζωγράφους του 20ού αιώνα και μια πολύ εκκεντρική φυσιογνωμία της σύγχρονης τέχνης.

Το μουσείο που φέρει το όνομά του στη Φλόριντα παρουσιάζει μια έκθεση πολύ διαφορετική από όσες αφορούν το έργο του, η οποία μας προσκαλεί να φανταστούμε ξανά τον Νταλί μέσα από τις φαντασιώσεις του που αφορούν τον κόσμο της φύσης και των λουλουδιών.

Η έκθεση «Reimagining Nature: Dalí's Floral Fantasies» που θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Οκτωβρίου 2024 παρουσιάζει μια σπάνια σειρά έργων πολύ διαφορετική που δείχνει την αχαλίνωτη φαντασία μιας πολυσχιδούς και ιδιόρρυθμης προσωπικότητας. 

Οι ανθισμένες ψευδαισθήσεις του Νταλί σε μια έκθεση με σπάνια σχέδια Facebook Twitter
Τριαντάφυλλο με πεταλούδες Salvador Dalí, Rose (Rosa papilio), από το “Flora Dalínae (FlorDalí)” (1968). Συλλογή του Μουσείου Νταλί, Αγία Πετρούπολη, © Salvador Dalí. Fundació Gala-Salvador Dalí 2024. Φωτ.: © Joseph Siciliano USA, 2019.

Οι σειρές αυτών των έργων που έγιναν από τον Νταλί μεταξύ του 1968 και 1972, αναδεικνύουν μερικά από τα πιο πολύτιμα έργα σε χαρτί που έκανε στον απόηχο της εποχής της ποπ αρτ. Φρούτα, λουλούδια, μονόκεροι, τριαντάφυλλα και πεταλούδες έρχονται να μεταμορφώσουν με το χέρι του Νταλί τον φυσικό κόσμο όπως τον γνωρίζουμε προσθέτοντας στοιχεία από την οικεία του εικονογραφία.

Οι τρεις ενότητες έργων ονομάζονται Flora Dalínae (Τα λουλούδια του Νταλί), 1968, FlorDalí (Τα φρούτα), 1969 και Florals (Σουρεαλιστικά Λουλούδια), 1972,  και δημιουργήθηκαν όταν η πρακτική του Νταλί σε εκτυπώσεις γινόταν ολοένα και πιο παραγωγική.

Ο Νταλί ζωγράφιζε συχνά πάνω από πρωτότυπες βοτανικές εικονογραφήσεις, όπως αυτές των καλλιτεχνών του 18ου και του 19ου αιώνα Pierre-Antoine Poiteau και Pierre-Joseph Redouté. Τα έργα αυτής της έκθεσης φανερώνουν μια άλλη όψη των παραδοσιακών απεικονίσεων φρούτων και λουλουδιών με αταίριαστα στοιχεία και ονειρικούς χαρακτήρες και με τα εμβληματικά σύμβολα που υπάρχουν σε όλη την καριέρα του Ισπανού ζωγράφου, κλειδιά, μύγες, μυρμήγκια και ρολόγια που λιώνουν.

Οι ανθισμένες ψευδαισθήσεις του Νταλί σε μια έκθεση με σπάνια σχέδια Facebook Twitter
Τρεις νεαρές σουρεαλίστριες που κρατούν στην αγκαλιά τους τα δέρματα μιας ορχήστρας (1936). Συλλογή του Μουσείου Νταλί. ©Salvador Dalí. Fundació Gala-Salvador Dalí, 2024.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που ένα σύνολο τέτοιων έργων του παρουσιάζεται μαζί και δείχνει την αγάπη του για την κάθε είδους μεταμόρφωση. Τα εφιαλτικά πολλές φορές τοπία του δίνουν τη θέση τους σε ένα πιο «ρομαντικό» κόσμο, σκληρό και αυτόν όταν τον πλησιάσουμε από κοντά, με τους δικούς του κανόνες που δημιουργούν τη αρμονία της φύσης και ένα διαρκές ρολόι μιας αναπαραγωγικής διαδικασίας.

Η ιδιότροπη μελέτη τους δημιουργεί ένα απολαυστικό ψευδαίσθητο αποτέλεσμα. Το μουσείο αποκαλεί σουίτες τα σύνολα των έργων που παρουσιάζονται σημειώνοντας ότι ο Νταλί που η βοτανική εξέλιξη αποτελούσε μια διαρκή πηγή έμπνευσης στο έργο του, επηρεάστηκε βαθιά από τον οπτικό μετασχηματισμό του φυσικού κόσμου. Αυτή η διαρκώς μεταλλασσόμενη πηγή ομορφιάς ασκούσε μεγάλη έλξη σε έναν από τους μεγάλους δασκάλους της ψευδαίσθησης του 20ού αιώνα.

Η βοτανική έχει όντως εμφανιστεί στα προηγούμενα έργα του Νταλί. Στο έργο «Τρεις νεαρές σουρεαλίστριες που κρατούν στην αγκαλιά τους τα δέρματα μιας ορχήστρας» (1936) και το «Ανατομίες» (1937) παρουσιάζονται φιγούρες με λουλούδια για κεφάλια, που αργότερα απηχούν στις γυναικείες μορφές στο εξώφυλλό του τον Ιούνιο του 1939 για τη Vogue. Το 1958, στο αινιγματικό του έργο «Διαλογιστικό Τριαντάφυλλο» θα παρουσίαζε την ψυχολογική ένταση μέσω ενός ολάνθιστου τριαντάφυλλου που αιωρείται στον ουρανό πάνω από ένα έρημο τοπίο σαν εικόνα ονείρου και εφιάλτη.

Οι ανθισμένες ψευδαισθήσεις του Νταλί σε μια έκθεση με σπάνια σχέδια Facebook Twitter
Ένα σουρεαλιστικό σχέδιο του Σαλβαδόρ Νταλί μιας ανθρώπινης φιγούρας που αποτελείται από λουλούδια και πεταλούδες. Salvador Dalí, Εικονογράφηση για το “Tres Picos” (1955). Συλλογή του Μουσείου Νταλί. ©Salvador Dalí. Fundació Gala-Salvador Dalí, 2024.

Ένα τριαντάφυλλο με πεταλούδες στον μίσχο του δείχνει τη προσπάθεια του Νταλί να αποδράσει από το τυπικό οπτικό πεδίο αξιοποιώντας τα όνειρα και τη μεταμόρφωση. «Βλέπω την ανθρώπινη μορφή σε δέντρα, φύλλα, ζώα. Βλέπω ζωικά και φυτικά χαρακτηριστικά στους ανθρώπους», έλεγε. «Τα ανθρώπινα όντα δημιουργούνται και αλλάζουν. Όταν κοιμούνται, αλλάζουν εντελώς, μεταμορφώνονται – σε λουλούδια, φυτά, δέντρα».

Το μουσείο σημειώνει επίσης ότι η σειρά λουλουδιών του Νταλί εμφανίστηκε στο απόγειο της ποπ αρτ, αφού γνώρισε τον Άντι Γουόρχολ. Οι βοτανικές του δημιουργίες δεν αντανακλούν μόνο τα τολμηρά χρώματα και τις προκλητικές ενέργειες του κινήματος, αλλά τις τεχνικές του, που επηρέασαν τον Νταλί στο να ασχοληθεί με την χαρακτική. Το σουρεαλιστικό κολάζ των έργων του δημιουργεί νέα «φυλή» όντων και ένα νέο είδος αντίληψης.  «Ο Νταλί φαίνεται να προβλέπει τα θαύματα της γενετικής μηχανικής, πιέζοντας τα όρια αυτού που μπορεί κανείς να φανταστεί και εμπνέει νέους τρόπους να δεις τον κόσμο» λέει ο Χανκ Χάιν, εκτελεστικός διευθυντής του μουσείου.

Οι ανθισμένες ψευδαισθήσεις του Νταλί σε μια έκθεση με σπάνια σχέδια Facebook Twitter
Ένα σουρεαλιστικό σχέδιο του Σαλβαδόρ Νταλί που δείχνει το πρόσωπο ενός ατόμου να μεταμορφώνεται σε φυτό με κεράσια. Salvador Dalí, Cerises Pierrot, από το «FlorDalí (Les Fruits)» (1969). Συλλογή του Μουσείου Νταλί. ©Salvador Dalí. Fundació Gala-Salvador Dalí © David Deranian, 2023.
Οι ανθισμένες ψευδαισθήσεις του Νταλί σε μια έκθεση με σπάνια σχέδια Facebook Twitter
Ένα σουρεαλιστικό σχέδιο του Σαλβαδόρ Νταλί με λουλούδια πορτοκαλιού που το στέλεχός τους μεταμορφώθηκε σε ένα ζευγάρι ανθρώπινα χείλη. Salvador Dalí, Tiger Lilies and Mustache, από το «Florals (Surrealist Flowers)» (1972). Συλλογή του Μουσείου Νταλί. ©Salvador Dalí. Fundació Gala-Salvador Dalí, 2024. Φωτ. : © David Deranian, 2023.
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

Πολιτισμός / «Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

«Τα διακυβεύματα ήταν τεράστια. Όλοι ήμασταν σε ένταση. Είχαμε ξοδέψει πέντε χρόνια και 200 εκατομμύρια δολάρια» - Ο παραγωγός του «Τιτανικού» γράφει για την εποχή δημιουργίας της ταινίας που «έσπασε» ταμεία και απέσπασε 11 βραβεία Όσκαρ
LIFO NEWSROOM
Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδερφή της

Πολιτισμός / Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδελφή της

«Αν και αυτά τα εντυπωσιακά πορτρέτα έχουν εκτεθεί πολλές φορές τα τελευταία 250 χρόνια, θα είναι πραγματικά ξεχωριστό να βλέπουμε επιτέλους τη Μαρία Αντουανέτα όπως ήταν πραγματικά, και όχι να τη συγχέουμε με την αδελφή της», δήλωσε ο διευθυντής του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας στη Γενεύη
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Βίλα Γκέτι: Παρουσίαση για την παραγωγή αρώματος στην Πύλο στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού

Πολιτισμός / Μια αρχαιολόγος έχει βρει πώς μύριζαν τα αρώματα στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού. Θα μιλήσει για αυτό σε μια διάλεξη

Η εκδήλωση αυτή θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο - Βίλα Γκέτυ και αποτελεί μέρος της περιοδικής έκθεσης «The Kingdom of Pylos», την πρώτη μεγάλη έκθεση στη Βόρεια Αμερική αφιερωμένη στον Μυκηναϊκό πολιτισμό.
LIFO NEWSROOM
Ο Γούντι Άλεν θυμάται τη Νταϊάν Κίτον

Πολιτισμός / Ο Γούντι Άλεν αποχαιρετά τη Νταϊάν Κίτον

«Με την πάροδο του χρόνου έκανα ταινίες για ένα μόνο κοινό, τη Νταϊάν Κίτον. Δεν διάβασα ποτέ καμία κριτική για τη δουλειά μου και με ενδιέφερε μόνο η γνώμη της Κίτον», γράφει ο Άλεν σε κείμενό του, αφιερωμένο στην Αμερικανίδα ηθοποιό
LIFO NEWSROOM
Άννα Κυριακού: Από τη Finos Films και το Εθνικό Θέατρο έως τη «θεία Μπεμπέκα» στις «Τρεις Χάριτες»

Πολιτισμός / Άννα Κυριακού: Από τη Finos Films και το Εθνικό Θέατρο έως τη «θεία Μπεμπέκα» στις «Τρεις Χάριτες»

Στο Εθνικό Θέατρο, όπου υπήρξε μέλος για πάνω από 20 χρόνια, πρωταγωνίστησε σε 34 έργα, από την Ηλέκτρα και τον Πειρασμό του Ξενόπουλου, έως τον Οθέλλο και τη Λυσιστράτη
LIFO NEWSROOM
Μία Φάροου: Απέτισε φόρο τιμής στη Νταϊάν Κίτον παρά τη στήριξή της στον Γούντι Άλεν

Πολιτισμός / Μία Φάροου: «Ήταν ένα σπάνιο άτομο» - Απέτισε φόρο τιμής στη Νταϊάν Κίτον παρά τη στήριξή της στον Γούντι Άλεν

Το μήνυμα της έρχεται μετά την απόφαση της Νταϊάν Κίτον να υπερασπιστεί δημόσια τον Γούντι Άλεν, εν μέσω κατηγοριών για σεξουαλική κακοποίηση της κόρης τους
LIFO NEWSROOM
Κολοσσαίο: Τούνελ 2.000 ετών που χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά οι αυτοκράτορες, ανοίγει για το κοινό

Πολιτισμός / Κολοσσαίο: Τούνελ 2.000 ετών που χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά οι αυτοκράτορες, ανοίγει για το κοινό

Γνωστό ως «Διάδρομος του Κόμμοδου», το τούνελ μήκους 55 μέτρων κατασκευάστηκε κάτω από το αμφιθέατρο, ώστε οι αυτοκράτορες και οι εκλεκτοί τους καλεσμένοι να φτάνουν στις αυτοκρατορικές θέσεις χωρίς να αναμειγνύονται με το πλήθος
LIFO NEWSROOM