Απεργία την Πρωτομαγιά

Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
George Platt Lynes, Salvador Dalí, 1939. Φωτο: © Estate of George Platt Lynes

Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του: Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί

0

Καμιά προσωπικότητα της μόδας δεν επηρεάστηκε από τον σουρεαλισμό όσο η Έλσα Σκιαπαρέλι. Μια έκθεση στο Παρίσι με τίτλο «Συγκλονιστικό! Ο σουρεαλιστικός κόσμος της Έλσα Σκιαπαρέλι» στο Musée des Arts Décoratifs, που θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Ιανουαρίου 2023, εξερευνά τις καινοτόμες ιδέες της και το πώς οι συλλογές της επηρεάστηκαν από την παρισινή πρωτοπορία των δεκαετιών 1920 και '30.

Η ιδρύτρια του ομώνυμου οίκου, μια αληθινή επαναστάτρια, δεν επιδίωξε ποτέ να φτιάξει ρούχα «φιλικά» ή άνετα αλλά μας έδειξε, αφήνοντας τον κόσμο μέχρι σήμερα άφωνο, μια μόδα μεγαλοπρεπή και δυναμική μέσα από την οποία ήθελε η γυναίκα να μην επιδιώκει να είναι όμορφη αλλά προκλητική και σέξι.

«Οι γυναίκες που επιδιώκουν να δείχνουν όμορφες είναι αυτές που δεν έχουν γούστο» διακήρυξε και είναι η πιο υπερρεαλιστική ρήση για τη λειτουργία της μόδας, πράγμα που απέδειξε με τις συνεργασίες της που άφησαν εποχή, με τον Σαλβαντόρ Νταλί, τον Ζαν Κοκτό, τον Μαν Ρέι.

Οι συνεργασίες της θα είναι στο επίκεντρο αυτής της νέας έκθεσης και μια ολόκληρη αίθουσα θα επικεντρωθεί στη συνεργασία της με τον Νταλί, ανιχνεύοντας την κοινή τους κλίση προς το σκάνδαλο και την πρόκληση. Το δίδυμο συνεργάστηκε το 1937 και δημιούργησε το φόρεμα-αστακό, ένα κρεμ μεταξωτό βραδινό φόρεμα με έναν κόκκινο αστακό και κλαδάκια μαϊντανού ζωγραφισμένα από τον Νταλί. Ήταν μεταξύ των 18 κομματιών που σχεδίασε η Σκιαπαρέλι για το γαμήλιο ταξίδι της Γουόλις Σίμπσον, όταν είχε ξεσπάσει το σκάνδαλο της παραίτησης του δούκα του Ουίνδσορ από τον θρόνο και του επικείμενου γάμου του με τη Σίμπσον.

Η ιδρύτρια του ομώνυμου οίκου, μια αληθινή επαναστάτρια, δεν επιδίωξε ποτέ να φτιάξει ρούχα «φιλικά» ή άνετα αλλά μας έδειξε, αφήνοντας τον κόσμο μέχρι σήμερα άφωνο, μια μόδα μεγαλοπρεπή και δυναμική μέσα από την οποία ήθελε η γυναίκα να μην επιδιώκει να είναι όμορφη αλλά προκλητική και σέξι.

Ο Σέσιλ Μπίτον φωτογράφισε τη Σίμπσον με το ερωτικά υπαινικτικό φόρεμα για το περιοδικό «Vogue». Η έμπνευση για το σχέδιο προήλθε από το «Τηλέφωνο Αστακό» (1936) του Νταλί, το οποίο είχε φτιάξει για τον Βρετανό ποιητή Έντουαρντ Τζέιμς. Επίσης, θα εκτεθεί το «Καπέλο-παπούτσι» (1937-38), ένα μαύρο και ροζ καπέλο σε σχήμα ψηλοτάκουνου παπουτσιού, το οποίο η Σκιαπαρέλι εμπνεύστηκε από μια φωτογραφία που τράβηξε η Γκαλά, σύζυγος του Νταλί, όπου ο εκκεντρικός Ισπανός καλλιτέχνης φορούσε ένα γυναικείο παπούτσι στο κεφάλι και ένα άλλο στον ώμο του.

Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Elsa Schiaparelli σε συνεργασία με τον Salvador Dalí, Robe du soir, 1937. © Philadelphia Museum of Art
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Η Γουόλις Σίμπσον φωτογραφίζεται από τον Σέσιλ Μπίτον για τη "Vogue" με το φόρεμα-αστακό.

Γεννημένη στη Ρώμη το 1890, η Σκιαπαρέλι ταξίδεψε πολύ και το 1935 άνοιξε ένα σαλόνι υψηλής ραπτικής 98 δωματίων στην Place Vendôme. Η «εισβολή» μιας γυναίκας με ανεξάντλητη εφευρετικότητα και εξυπνάδα, που ήταν η πιο σημαντική «ράφτρα» στην πόλη, ήταν σαρωτική.

Ο θρυλικός μόδιστρος Πολ Πουαρέ ήταν ο πρώτος που διέκρινε την ευφυΐα της, δίνοντάς της να φορά ρούχα του. Η ίδια ενσωμάτωσε στην πλέξη ενός πουλόβερ ένα πουκάμισο με φιόγκο. Ήταν το πρώτο ρούχο με trompe l'oeil, μια οφθαλμαπάτη, που της έδωσε την πρώτη μεγάλη της παραγγελία, το 1927, και ένα σχέδιο που ακόμα και σήμερα αποκαλείται «ένα καλλιτεχνικό αριστούργημα και ένας θρίαμβος χρώματος και συνδυασμών». Αργότερα, έφτιαξε φούστες που έμοιαζαν με παντελόνια, και δημιούργησε ένα ρούχο-πρόδρομο των κοστουμιών που πολύ αργότερα μπήκαν στο λεξιλόγιο των γυναικών και των φεμινιστικών μηνυμάτων.

Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
François Kollar, Μαντάμ Σκιαπαρέλι, 1938. © RMN, © Ministère de la Culture - Médiathèque du patrimoine et de la photographie, Dist. RMN-Grand Palais / François Kollar

Οι πιο ευφάνταστες συλλογές της είναι οι Zodiac, Pagan και Circus –όλες το 1938– και Music and Commedia dell'Arte το 1939. Η συλλογή Pagan περιελάμβανε καπέλα από ψεύτικο χορτάρι και κουμπιά σε σχήμα εντόμων, ενώ η σιλουέτα του Zodiac προήλθε από την πραγματεία του Ευκλείδη στη γεωμετρία, με τα ρούχα της να στολίζονται με πλανήτες και αστερισμούς. Για τη συλλογή Circus, παρουσίασε καπέλα κλόουν και πορτοφόλια σε σχήμα μπαλονιού και μικροσκοπικά κουμπιά σε σχήμα ακροβατών και αλόγων.

Τον επόμενο χρόνο, ο Νταλί και η Σκιαπαρέλι σχεδίασαν το Skeleton Dress, ένα μαύρο κρεπ φόρεμα με βαμβακερή βάτα που μιμείται τα οστά του ανθρώπινου σκελετού, ισορροπώντας παιχνιδιάρικα τα άκρα της τελειοποιημένης ραπτικής και την αναπόφευκτη αποσύνθεσή της.

Το ίδιο συνέβη και με τη συνεργασία της με τον Κοκτό, όπου χρησιμοποίησε σχέδια υπνωτιστικά σχεδόν, με τα όρια της ψευδαίσθησης των σχημάτων να είναι σχεδόν μαγνητικά, και με τη συνεργασία της με τη Μέρετ Οπενχάιμ, όπου δημιούργησε γούνινα κοσμήματα, και με τον Τζιακομέτι, που της έφτιαξε καρφίτσες και κουμπιά. Οι περισσότερες από αυτές τις σουρεαλιστικές φαντασιώσεις ήταν αληθινά κομμάτια που όλοι οι τότε πολύ νέοι καλλιτέχνες δοκίμαζαν να φτιάξουν με την προτροπή της Σκιαπαρέλι. 

Η ίδια ακόμα και τα πιο «ήρεμα» ρούχα της τα συνδύαζε με σχήματα και αξεσουάρ δείχνοντας το ταλέντο της να ανακαλύπτει την ομορφιά σε προϊόντα ευτελή που περνούσαν απαρατήρητα, φαινομενικά άχρηστα.

Όταν έφυγε για τη Νέα Υόρκη το 1940, αρνήθηκε να σχεδιάσει ρούχα ενώ ήταν στην εξορία σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους οίκους υψηλής ραπτικής του Παρισιού, αλλά συνέχισε τις δημιουργικές της αναζητήσεις, όπως η οργάνωση της έκθεσης «First Papers of Surrealism» με τους Μαρσέλ Ντισάν και Αντρέ Μπρετόν το 1942.

Μετά τον πόλεμο το αφήγημα των σουρεαλιστών ήταν παρακμιακό, ένα είδος ομορφιάς που δεν προκαλούσε πια. Όλοι ήθελαν την αίγλη και τον ενθουσιασμό μιας νέας γυναικείας σιλουέτας και το «New Look» του Ντιορ έδωσε στις γυναίκες αυτό που ήθελαν, να μην ξεχωρίζουν, αλλά να μοιάζουν με τις άλλες.

Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Elsa Schiaparelli, Βραδινό φόρεμα, Καλοκαίρι 1939, Μετάξι. Musée des Arts Décoratifs. © Les Arts Décoratifs / Φωτο: Christophe Dellière
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Elsa Schiaparelli, Βραδινό παλτό, Φθινόπωρο 1937 Πλεκτό ρεγιόν, μεταξωτή κλωστή και κεντήματα με απλικέ μεταξωτά λουλούδια από τον Lesage © Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας

Όταν η Σκιαπαρέλι προσέλαβε το 1950 τον νεαρό Ζιβανσί, ο οίκος της ήταν σε παρακμή. «Όταν έφτασα στο σπίτι και την είδα να φοράει δύο διαφορετικού χρώματος παπούτσια», έχει γράψει, «είπα στον εαυτό μου "πώς μπορεί μια γυναίκα με τόσο ταλέντο να μην καταλαβαίνει ότι έχει τελειώσει;". Αλλά επέμεινε στις ιδέες της. Και στο τέλος, είχε δίκιο. Η μόδα της ήταν πολύ μοντέρνα. Δεν ήταν για να φορεθεί. Τολμούσε. Και ποτέ δεν ήταν χυδαία». Στις αρχές του 1954, η Σκιαπαρέλι παρουσίασε την τελευταία της συλλογή.

Η γυναίκα που μας έμαθε το shocking pink ξεχάστηκε για μια μεγάλη περίοδο, ωστόσο ο τρόπος που έκανε τις γυναίκες να φαίνονται δυνατές, τολμηρές και ανεξάρτητες και τα πρωτοποριακά σχέδιά της έχουν και σήμερα τη δύναμη να σοκάρουν. Oι σύγχρονοι σχεδιαστές άρχισαν να τα επεξεργάζονται με συνεχώς ανανεωμένο ενδιαφέρον και η ίδια κερδίζει ακόμη και σήμερα την προσοχή και τον σεβασμό για τη νεωτερικότητα των σχεδίων της.

Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Nepo Arik, Η Elsa Schiaparelli χορεύει με έναν άνδρα φορώντας ζακέτα Schiaparelli στο χορό Fath στην Corbeille 1952 © Elsa Schiaparelli SAS © Palais Galliera - Musée de la mode © Paris Musées, Palais Galliera, Dist. RMNGrand Palais / image ville de Paris
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Elsa Schiaparelli, Μπολερό Cirque, Καλοκαίρι 1938. Κεντήματα από μεταξωτό γκανς σε μεταξωτό κρεπ, κεντήματα από μεταξωτές κλωστές, δαντέλες, καμποσόν, χάντρες και καθρέφτες του Lesage. Musée des Arts décoratifs © Les Arts Décoratifs / Christophe Dellière
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Elsa Schiaparelli, Βραδινό παλτό, Χειμώνας 1938-1939, Μαλλί, μετάξι και πορσελάνη. Musée des Arts Décoratifs © Les Arts Décoratifs / Φωτο: Christophe Dellière
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Elsa Schiaparelli, λεπτομέρεια βραδινού σακακιού, Άνοιξη 1947 Κεντημένο μετάξι. Musée des Arts Décoratifs © Valérie Belin
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Elsa Schiaparelli, Λεπτομέρεια από το σακάκι Papillon, Καλοκαίρι 1937 Μαλλί. Musée des Arts décoratifs © Valérie Belin
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Elsa Schiaparelli, λεπτομέρεια της κάπας «Phoebus», 1937-1938. Musée des Arts Décoratifs. Don Elsa Schiaparelli, UFAC, 1973. © Valérie Belin
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Elsa Schiaparelli, λεπτομέρεια από το μπολερό Cirque, Été 1938. Musée des Arts décoratifs
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Elsa Schiaparell, Σχέδιο συλλογής, Καλοκαίρι 1939. Musée des Arts décoratifs © Les Arts Décoratifs
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Marcel Vertès, Διαφήμιση για το άρωμα Sleeping by Schiaparelli, 1945. Αρχεία Schiaparelli
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Leonor Fini και Fernand Guéry-Colas, Μπουκάλι του αρώματος Shocking, 1937. © Archives Schiaparelli © Adagp, Paris, 2022
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Jean Clément, Κολιέ, 1938. Επίχρυσο μέταλλο τοποθετημένο σε ύφασμα. Musée des Arts Décoratifs © Φωτογραφία: Les Arts Décoratifs / Φωτο: Jean Tholance © Adagp, Παρίσι, 2022
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Alberto Giacometti, Κουμπί, 1937. Musée des Arts décoratifs. © Les Arts Décoratifs
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
Salvador Dali και Baccarat, Μπουκάλι αρώματος Le Roy Soleil, 1946. © Archives Schiaparelli
Ο σουρεαλισμός στα καλύτερά του! Όταν η Έλσα Σκιαπαρέλι συνάντησε τον Νταλί Facebook Twitter
George Platt Lynes, Salvador Dalí, 1939. Φωτο: © Estate of George Platt Lynes
 
Μόδα & Στυλ
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ