Μια διάσημη, ρατσιστική και παράξενη συλλογή κρανίων επαναπατρίζεται από το Μουσείο Penn

Μια διάσημη, ρατσιστική και παράξενη συλλογή κρανίων επαναπατρίζεται από το Μουσείου Penn Facebook Twitter
Μέρος της συλλογής του Σάμιουελ Μόρτον. Courtesy The Penn Museum at the University of Pennsylvania in Philadelphia
0

Το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας προτίθεται να επιστρέψει και να επαναπατρίσει ένα σύνολο ανθρωπίνων κρανίων από την περίφημη συλλογή Μόρτον τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί για να αποδειχθεί η υπεροχή της λευκής φυλής. Περίπου 1.300 κρανία περιλαμβάνονται στη Συλλογή Μόρτον που πήρε το όνομά της από τον γιατρό της Φιλαδέλφειας Samuel George Morton που τα συγκέντρωνε σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Η συλλογή κρανίων ανήκει στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου της Πενσυλβανίας, είναι μια από τις πιο διάσημες συλλογές ανθρώπινων κρανίων σε ολόκληρο τον κόσμο και συλλέχθηκε από τον Μόρτον που συμμετείχε ενεργά στην επιστημονική κοινότητα ως γιατρός στις αρχές του 19ου αιώνα. Έγινε καθηγητής ανατομίας στο Pennsylvania Medical College στη Φιλαδέλφεια.

Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του Mόρτον για τα κρανία μπορεί να προήλθε το 1830 κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του για μια διάλεξη ανατομίας στην οποία παρουσίασε δείγματα κρανίων των πέντε φυλετικών κατηγοριών, που ανέπτυξε ο Γερμανός ανατόμος Johann Friedrich Blumenbach (1752-1840).

Samuel George Morton
Samuel George Morton. Φωτο: Wikimedia

Αυτή η διάλεξη χρησίμευσε ως καταλύτης στη δια βίου επιθυμία του να συλλέξει κρανία από όλο τον κόσμο, προκειμένου να παρέχει παραδείγματα όσο το δυνατόν περισσότερων γεωγραφικών περιοχών και διαφορετικών πολιτισμικών ομάδων.

Τώρα το μουσείο και το πανεπιστήμιο σκοπεύουν να επιστρέψουν ένα σύνολο ανθρώπινων κρανίων, μερικά από τα οποία ανήκαν σε υποδουλωμένους λαούς, που συλλέχθηκαν με ανήθικο τρόπο για να υποστηρίξουν ρατσιστικές απόψεις.

Το 2019, μια ομάδα φοιτητών στο πανεπιστήμιο ανακάλυψαν ότι 53 κρανία στη συλλογή προέρχονταν από άτομα που υποδουλώθηκαν στην Αβάνα της Κούβας, ενώ δύο άλλα ανήκαν σε σκλάβους Αμερικανούς στη Φιλαδέλφεια.

Τα κρανία απομακρύνθηκαν από την έκθεση και το μουσείο στη συνέχεια σχημάτισε μια επιτροπή που ήταν επιφορτισμένη με τη διερεύνηση της συλλογής και τους τρόπους με τους οποίους τα αντικείμενα θα μπορούσαν να ταφούν ή να επαναπατριστούν υπεύθυνα. Τα αποτελέσματα της έρευνας της επιτροπής δημοσιοποιήθηκαν αυτήν την εβδομάδα μαζί με ένα σχέδιο δράσης για την επιστροφή των αντικειμένων «στους απογόνους και τις κοινότητες προέλευσής τους όποτε είναι δυνατόν».

Μια διάσημη, ρατσιστική και παράξενη συλλογή κρανίων επαναπατρίζεται από το Μουσείου Penn Facebook Twitter
The Penn Museum at the University of Pennsylvania in Philadelphia

Αυτό σηματοδοτεί το πρώτο από τα τρία βήματα στη διαδικασία επαναπατρισμού υλικού του μουσείου.

«Η αρχική φάση αυστηρής αξιολόγησης ήταν κρίσιμη για τη διασφάλιση μιας ηθικής και σεβαστής διαδικασίας γύρω από την επιστροφή τους», δήλωσε ο Christopher Woods, διευθυντής του μουσείου. Το μουσείο θα συνεργαστεί τώρα με «τοπικές κοινότητες για να κατανοήσουν τις επιθυμίες τους για επαναπατρισμό».

«Είναι καιρός αυτά τα κρανία να επιστρέψουν στις προγονικές τους κοινότητες, όπου είναι δυνατόν, ως βήμα προς εξιλέωση και αποκατάσταση των ρατσιστικών και αποικιακών πρακτικών που ήταν αναπόσπαστο μέρος του σχηματισμού αυτών των συλλογών", πρόσθεσε ο διευθυντής του μουσείου.

Ο κάποτε εξέχων ιατρός χρησιμοποίησε τα αντικείμενα ως απόδειξη αμφισβητούμενων θεωριών ότι «οι Ευρωπαίοι, ειδικά εκείνοι της γερμανικής και της αγγλικής καταγωγής, ήταν πνευματικά, ηθικά και σωματικά ανώτεροι από όλους τους άλλους», σύμφωνα με τον ιστότοπο του Μουσείου Penn.

Μια διάσημη, ρατσιστική και παράξενη συλλογή κρανίων επαναπατρίζεται από το Μουσείου Penn Facebook Twitter
Λιθογραφία του 19ου αιώνα, από τις μελέτες του Μόρτον. Courtesy The Penn Museum at the University of Pennsylvania in Philadelphia

Τα κρανία μπήκαν στο μουσείο το 1966 με μακροπρόθεσμο δάνειο από την Ακαδημία Φυσικών Επιστημών, όπου ο Mόρτον δούλευε περισσότερο από έναν αιώνα πριν. Η νομική ιδιοκτησία της συλλογής μεταφέρθηκε στο μουσείο Penn το 1997.

Η διαδικασία επαναπατρισμού που προτείνεται από την Επιτροπή Συλλογής Mόρτον διαμορφώνεται σύμφωνα με τον Νόμο για την Προστασία και τον Επαναπατρισμό των Γηγενών Αμερικανών (NAGPRA) του 1990, έναν νόμο που απαιτεί τη διαβούλευση με τους ιθαγενείς κατά τη μετακίνηση ανθρώπινων λειψάνων, ταφικών αντικειμένων και ιερών αντικειμένων πολιτιστικής κληρονομιάς.

Μια διάσημη, ρατσιστική και παράξενη συλλογή κρανίων επαναπατρίζεται από το Μουσείου Penn Facebook Twitter
Courtesy The Penn Museum at the University of Pennsylvania in Philadelphia
Μια διάσημη, ρατσιστική και παράξενη συλλογή κρανίων επαναπατρίζεται από το Μουσείου Penn Facebook Twitter
Ο Μόρτον πίστευε ότι οι διαφορετικές φυλές ήταν στην πραγματικότητα διαφορετικά είδη, και το αμφίβολο έργο του χρησιμοποιήθηκε για να δικαιολογήσει τη δουλεία και τη λευκή υπεροχή. Courtesy The Penn Museum at the University of Pennsylvania in Philadelphia
Μια διάσημη, ρατσιστική και παράξενη συλλογή κρανίων επαναπατρίζεται από το Μουσείου Penn Facebook Twitter
Στη δεκαετία του 1800, ο Μόρτον ισχυρίστηκε στα γραπτά του ότι οι άνθρωποι ευρωπαϊκής καταγωγής είχαν τον μεγαλύτερο μέσο όγκο κρανίου. Courtesy The Penn Museum at the University of Pennsylvania in Philadelphia
Μια διάσημη, ρατσιστική και παράξενη συλλογή κρανίων επαναπατρίζεται από το Μουσείου Penn Facebook Twitter
Λιθογραφία του John Collins από τις μελέτες του Σάμιουελ Μόρτον, που δημοσιεύθηκε στο βιβλίο του Crania Americana. Courtesy The Penn Museum at the University of Pennsylvania in Philadelphia
Μια διάσημη, ρατσιστική και παράξενη συλλογή κρανίων επαναπατρίζεται από το Μουσείου Penn Facebook Twitter
Λιθογραφία του John Collins από τις μελέτες του Σάμιουελ Μόρτον, που δημοσιεύθηκε στο βιβλίο του Crania Americana.
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Πολιτισμός / Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Παρά την αναγκαστική μεταφορά στο μουσείο, η τελετή διατήρησε τα καθιερωμένα τελετουργικά, δηλαδή τις χορογραφημένες κινήσεις των «ιερειών» και των κουρών, καθώς και απαγγελίες στην ελληνική γλώσσα
LIFO NEWSROOM
Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Πολιτισμός / Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Εξερευνώντας τη σημασία της μορφής της Αφροδίτης από την Παλαιολιθική περίοδο μέχρι σήμερα, το έργο θα φιλοξενηθεί από τις 19 Μαρτίου ως τις 31 Αυγούστου 2026 στο Μέγαρο Σταθάτου μαζί με δέκα αντίγραφα ειδωλίων «Αφροδίτης» της Ανώτερης παλαιολιθικής περιόδου
LIFO NEWSROOM
Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Η tour de force ερμηνεία της Τζένιφερ Λόρενς στη νέα ταινία της Λιν Ράμσεϊ, η «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη, και μια ιδιαίτερη ρομαντική κομεντί ξεχωρίζουν από την κινηματογραφική σοδειά αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Ο Γιώργος Χατζιδάκις αναφέρει ότι το αίτημα για την περιοδεία είχε απορριφθεί «ρητά», καθώς «δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές και στο καλλιτεχνικό ήθος» του Μάνου Χατζιδάκι
LIFO NEWSROOM
Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Πολιτισμός / Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Στο πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό, ο Πάπας Λέων επισκέπτεται την Τουρκία για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις για τα 1.700 χρόνια από τη Σύνοδο της Νίκαιας, σε μια επίσκεψη που αναζωπυρώνει τις ελπίδες για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
LIFO NEWSROOM