Η Ρούλα Πατερακη ανεβάζει το θεατρικό κείμενο της Νίκης Τριανταφυλλίδη «Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π»

Η Ρούλα Πατερακη ανεβάζει το θεατρικό κείμενο της Νίκης Τριανταφυλλίδη  «Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π» Facebook Twitter
Η Ρούλα Πατεράκη επιστρέφει στο θέατρο «Φούρνος» μετά από τρεις πρωτοποριακές σκηνοθεσίες της εκεί. Φωτ.: Theo Stampelos / Σταμπέλος Θεόδωρος
0

Η Ρούλα Πατεράκη παρουσιάζει μια μεγάλη θεατρική έκπληξη αφιερωμένη σε μια σπουδαία γυναίκα του ελληνικού θεάτρου και της σκηνής, τη Νίκη Τριανταφυλλίδη. Υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη δραματουργική μεταγραφή του θεατρικού κειμένου που έγραψε η ίδια η Τριανταφυλλίδη, με τη Νάνα Παπαδάκη να ενσαρκώνει τον ρόλο της κεντρική ηρωίδας.

Από το Σάββατο 7 Μαΐου και κάθε Σάββατο και Κυριακή,  στο Θέατρο «Φούρνος», για λίγες μόνο παραστάσεις, θα παρουσιάζεται η παράσταση «Νίκη, απόψε στο πάρτι».

Πρόκειται για το πρώτο ανέβασμα του θεατρικού έργου της Τριανταφυλλίδη (το οποίο έχει βραβευτεί  απ’ την Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων) ύστερα φυσικά απ’ το 1994, όπου έπαιξε η ίδια, στο θέατρο που διατηρούσε εκείνη την εποχή, το νυν «Προσκήνιο». Η παράσταση είχε ανέβει σε παραγωγή της καλλιτεχνικής εταιρίας της, «Γκραγκάντα». 

Το έργο «Νίκη, απόψε στο πάρτι» αποτελεί τη δραματουργική μεταγραφή του έργου της Νίκης Τριανταφυλλίδη «Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π». Το αρχικό κείμενο αποτελεί μια πολυπρόσωπη αντανάκλαση του ασυνειδήτου της. Η δραματουργική μεταγραφή της Ρούλας Πατεράκη αναλαμβάνει το δύσκολο έργο της προσαρμογής του για ένα μόνο πρόσωπο επί σκηνής.

Πρόκειται για μια επίπονη ανασκαφή σε έναν καλλιτεχνικό ψυχισμό, ο οποίος, με συνοδοιπόρο το σύμπαν του οπτικοακουστικού περιβάλλοντος που ζωντανεύει ο σκηνοθέτης και εικαστικός Αβραάμ Παπαβραμόπουλος, ταξιδεύει μες στο συλλογικό ασυνείδητο, τις μεταμορφώσεις της φύσης και καθρεφτίζει τη διαχρονική περιπέτεια του ανθρώπινου πνεύματος.

Η Ρούλα Πατερακη ανεβάζει το θεατρικό κείμενο της Νίκης Τριανταφυλλίδη  «Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π» Facebook Twitter
Νίκη, απόψε στο πάρτι. Φωτ.: Theo Stampelos / Σταμπέλος Θεόδωρος

Η Ρούλα Πατεράκη επιστρέφει στο θέατρο «Φούρνος» μετά από τρεις πρωτοποριακές σκηνοθεσίες της εκεί. Το 1998 είχε ανεβάσει την «Καταιγίδα» του Αύγουστου Στρίντμπεργκ και το 1999 τον «Πελεκάνο». Το 2008 είχε σκηνοθετήσει, επίσης, τη «Μελωδία της Φάλαινας» του Άντονι Μιγκέλα. Με τη Νάνα Παπαδάκη έχουν συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, σε σκηνοθεσίες της ίδιας της Πατεράκη, στο «Μανιφέστο του Πολέμου» του Θουκυδίδη, στη Μικρή Επίδαυρο, και το «Πεθαίνω σα χώρα» του Δημήτρη Δημητριάδη, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Στο έργο μία γυναίκα, η Victory of the Rose (Νίκη Τριανταφυλλίδη), κάνει την  ανασκόπηση της εσωτερικής της ζωής και μέσα από τρεις βασικές μεταμορφώσεις (Ελισάβετ, Μαξίμ, Αλίκη), καθώς και τις αρχετυπικές παρεμβάσεις της μητέρας και του πατέρα, φτάνει στα έγκατα της ύπαρξής της.

Είθισται να λέμε τις μεγάλες γυναίκες ηθοποιούς «κυρίες», κάτι που δεν συμβαίνει με τους μεγάλους άντρες ηθοποιούς. Αισθάνομαι ότι αν αποκαλέσω «κυρία» τη Νίκη Τριανταφυλλίδη την αδικώ, διότι η Νίκη Τριανταφυλλίδη όπως και άλλες γυναίκες ηθοποιοί του ελληνικού και του ξένου θεάτρου, με τον τίτλο της dame, είναι απλώς «μεγάλοι ηθοποιοί». Χρησιμοποιώ το αρσενικό γένος και δε λέω μεγάλες ηθοποιοί, γιατί, νομίζω, ότι για αρκετό χρονικό διάστημα, κακώς βέβαια, θα εντυπωθεί καλύτερα στο κεφάλι των συγχρόνων μου.

Η Ρούλα Πατερακη ανεβάζει το θεατρικό κείμενο της Νίκης Τριανταφυλλίδη  «Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π» Facebook Twitter
Η Νάνα Παπαδάκη. Φωτ.: Theo Stampelos / Σταμπέλος Θεόδωρος

Η Τριανταφυλλίδη έγραψε ένα έργο το οποίο βραβεύτηκε. Το ανέβασε η ίδια και το ερμήνευσε η ίδια. Μετά το θάνατό της έχω την αίσθηση ότι όλοι σιώπησαν γύρω απ’ αυτήν. Ή καλύτερα τα πάντα σιώπησαν. Ήταν πολύ συγκινητικό για μένα όταν μια νέα ηθοποιός με ισχυρή προσωπικότητα και πολλαπλά προσόντα αναζήτησε το έργο της Τριανταφυλλίδη για να το ερμηνεύσει. Κατ’ επέκταση ζήτησε εμένα εάν μπορώ να τη βοηθήσω σ’ αυτή την ανασκαφή.

Το έργο παραχωρήθηκε με μεγάλη ευγένεια από την κόρη της Τριανταφυλλίδη, Ζωή Τριανταφυλλίδη, για να προσαρμοστεί και να παιχτεί από ένα πρόσωπο και κάποιος, δηλαδή εγώ, να προσπαθήσει να καταλάβει μέσα από το πολυσχιδές παραλήρημα μιας αληθινής ιδιοφυίας στοιχεία, τα οποία θα έφτιαχναν την  πλοκή ενός ψυχικού μηχανισμού, ο οποίος θα καθρέφτιζε τη Νίκη Τριανταφυλλίδη. Μετά από τη δραματουργία του αρχικού κειμένου το όλο εγχείρημα παραδίδεται στην ηθοποιό Νάνα Παπαδάκη, η οποία έχει όλα τα σωματικά και ψυχικά εχέγγυα για να το αναδείξει" γραφει η Ρούλα Πατεράκη. 

Η Ρούλα Πατερακη ανεβάζει το θεατρικό κείμενο της Νίκης Τριανταφυλλίδη  «Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π» Facebook Twitter
Νίκη, απόψε στο πάρτι. Φωτ.: Theo Stampelos / Σταμπέλος Θεόδωρος

Η Νίκη Τριανταφυλλίδη υπήρξε σπουδαίο κεφάλαιο στην ιστορία του ελληνικού πολιτισμού. Μια σπάνια ηθοποιός του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης. Έπαιξε σχεδόν σε όλα τα είδη θεάτρου, σκηνοθέτησε την ταινία μικρού μήκους «Συνηθισμένο μου όνειρο», όπου έπαιξε μαζί με τον Παντελή Βούλγαρη και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, δίδαξε θέατρο, ερμήνευσε δεκάδες ρόλους στο θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, με σημαντική επιτυχία και αποδοχή, ήταν ηθοποιός με μεγάλη ερμηνευτική γκάμα, πρωταγωνίστησε, συνεργάστηκε με σημαντικούς σκηνοθέτες, βραβεύτηκε με βραβείο Μαρίκας Κοτοπούλη, έστησε το δικό της θέατρο, έγραψε έργα, κείμενα, έκανε θεατρικές μεταφράσεις,  σκηνοθέτησε η ίδια και έφυγε απ’ τη ζωή, παραγκωνισμένη απ’ την οργανωμένη πολιτεία, τον Μάιο του 2013. 

Η Ρούλα Πατερακη ανεβάζει το θεατρικό κείμενο της Νίκης Τριανταφυλλίδη  «Πάρτι στο σπίτι της Ελισάβετ Π» Facebook Twitter
Πρόκειται για το πρώτο ανέβασμα του θεατρικού έργου της Τριανταφυλλίδη ύστερα φυσικά απ’ το 1994, όπου έπαιξε η ίδια, στο θέατρο που διατηρούσε εκείνη την εποχή, το νυν «Προσκήνιο». Φωτ.: Theo Stampelos / Σταμπέλος Θεόδωρος

Συντελεστές:                                                                                                                  
Κείμενο: Νίκη Τριανταφυλλίδη
Δραματουργική μεταγραφή – Σκηνοθεσία: Ρούλα Πατεράκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Ζορμπάς
Οπτικοακουστικό περιβάλλον – Ψηφιακή επεξεργασία: Αβραάμ Παπαβραμόπουλος
Φωτισμοί: Ρούλα Πατεράκη
Διεύθυνση παραγωγής: Γιώργος Ζορμπάς

Ερμηνεύει η Νάνα Παπαδάκη

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιο είναι το μέλλον του θεάτρου; 6 σημαντικοί σκηνοθέτες απαντούν από την καραντίνα τους

Θέατρο / Ποιο είναι το μέλλον του θεάτρου; 6 σημαντικοί σκηνοθέτες απαντούν από την καραντίνα τους

Πού οδεύει το θέατρο, ως επάγγελμα, ως θέαμα, ως μέσο κοινωνικοποίησης και ως περιεχόμενο; Επιχειρούμε να ανοίξουμε τη μεγάλη συζήτηση ζητώντας μια πρώτη προσέγγιση από τους Θόδωρο Τερζόπουλο, Ρούλα Πατεράκη, Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, Λένα Κιτσοπούλου, Νίκο Καραθάνο και Άντζελα Μπρούσκου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η βία και η μοναξιά της Θεσσαλονίκης σε μια παράσταση της Ρούλας Πατεράκη

Θέατρο / Η βία και η μοναξιά της Θεσσαλονίκης σε μια παράσταση της Ρούλας Πατεράκη

Αντλώντας ελεύθερα υλικό από τα «Χρονικά των αλώσεων της Θεσσαλονίκης» η νέα παράσταση της Πατεράκη δραματοποιεί τις αυτοβιογραφικές αφηγήσεις δύο ιερέων από τις ιστορικές αλώσεις της μητέρας πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Πολιτισμός / Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Με φόντο, στο κάτω μέρος, το κεφάλι ενός αρχαιοελληνικού αγάλματος η λιτή αφίσα συνοδεύεται από το σύνθημα «Αψήφησε τους Θεούς» τονίζοντας μαζί με τον τίτλο και το όνομα του σκηνοθέτη ότι η ταινία γυρίστηκε «εξ ολοκλήρου με κάμερες IMAX»
LIFO NEWSROOM
Αυτές είναι οι 100 καλύτερες ταινίες του 21ου αιώνα για τους New York Times

Πολιτισμός / Αυτές είναι οι 100 καλύτερες ταινίες του 21ου αιώνα για τους New York Times

Από το "In the Mood for Love" μέχρι το "Get Out" και το "Mad Max: Fury Road", η λίστα που παρουσίασαν οι New York Times συγκεντρώνει τις πιο επιδραστικές ταινίες των τελευταίων 24 ετών, όπως τις ψήφισαν εκατοντάδες δημιουργοί, ηθοποιοί και κριτικοί σε όλο τον κόσμο
LIFO NEWSROOM
Ο Rick Owens επέστρεψε στο Παρίσι για «να προκαλέσει και να σοκάρει», και τα κατάφερε

Πολιτισμός / Ο Rick Owens επέστρεψε στο Παρίσι για «να προκαλέσει και να σοκάρει», και τα κατάφερε

Ο «σκοτεινός μάγος της μόδας» ξεδιπλώνει την 30ή πορεία του με μια αναδρομική έκθεση που περιλαμβάνει από τα φθαρμένα υφάσματα μέχρι τα κοστούμια με βάτες τύπου Φρανκενστάιν και το γλυπτό που παρουσιάζει τον ίδιο να ουρεί
LIFO NEWSROOM