Η Ιταλία παγώνει τις σχέσεις με εταιρείες που παράγουν NFT έργα από τα μουσεία της

Η Ιταλία παγώνει τις σχέσεις με εταιρείες που παράγουν NFT έργα από τα μουσεία της Facebook Twitter
Το Doni Tondo του Μιχαήλ Άγγελου (1505-06). The Uffizi
0

Όταν την περασμένη χρονιά η Πινακοθήκη Ουφίτσι της Φλωρεντίας πούλησε ένα NFT του έργου Doni Tondo του Μιχαήλ Άγγελου για 240.000 ευρώ, έμοιαζε η κίνηση αυτή να είναι η αρχή μιας νέας πηγής εσόδων για το μουσείο. Υπήρχε και ο σχετικός ενθουσιασμός του κόσμου της τέχνης γύρω από τα κρυπτονομίσματα με τους οίκους δημοπρασιών να κάνουν ειδικό τμήμα για να χειρίζεται θέματα που σχετίζονται με τέτοιου είδους αγοραπωλησίες και η Ιταλία που έχει πετσοκομμένους προϋπολογισμούς για έργα συντήρησης το αντιμετώπισε αρχικά θετικά.

Στη συνέχεια, αποδείχθηκε ότι η εταιρεία τεχνολογίας με την οποία συνεργάστηκε το μουσείο για την παραγωγή του ψηφιακού έργου πήρε ένα μεγάλο ποσοστό από την πώληση με αποτέλεσμα τα έσοδα του μουσείου να είναι μόνο 70.000 ευρώ δηλαδή κάτι παραπάνω από το ένα τρίτο του ποσού της πώλησης.

Τώρα, το ιταλικό υπουργείο αρμόδιο για τα μουσεία της χώρας ζήτησε από τα ιδρύματα να διακόψουν προσωρινά τις συμβάσεις με τους παρόχους NFT, επικαλούμενο "ανεξέλεγκτους" όρους, τα λεγόμενα «ψιλά γράμματα» που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας.

Το Ουφίτσι συνήψε πενταετές συμβόλαιο για την ψηφιακή αναπαραγωγή έργων τέχνης από τη συλλογή του με την εταιρεία τεχνολογίας Cinello με έδρα το Μιλάνο.

Καθένα από τα ψηφιακά έργα, τα οποία η Cinello ονομάζει DAWs, πιστοποιήθηκαν στην αλυσίδα μπλοκ Ethereum και διακινήθηκαν ως NFTs σε συνδυασμό με την Unit, μια αντιπροσωπεία σύγχρονης τέχνης στο Λονδίνο. Τα έργα κατασκευάστηκαν σε εκδόσεις των εννέα, με τιμές μεταξύ 100.000 και 250.000 ευρώ το καθένα.

Μετά τα έξοδα παραγωγής η Cinello θα μοιραζόταν 50/50 τα έσοδα με το Ουφίτσι. Μόνο που η παραγωγή κοστίζει περισσότερα από 100.000 ευρώ μαζί με την αμοιβή της εταιρείας.

Αρχικά, το NFT σχεδιάστηκε να είναι σε ένα υβριδικό ψηφιακό και φυσικό τεχνούργημα, συνδυάζοντας ένα ξύλινο αντίγραφο του πρωτότυπου πλαισίου, με μια οθόνη και ένα τσιπ όπου το αντίγραφο του έργου καταγραφόταν ως NFT.

Όμως, όταν η εφημερίδα La Repubblica δημοσίευσε ένα άρθρο στο οποίο αναρωτιόταν ποιος κατέχει τα ψηφιακά δικαιώματα του έργου Doni Tondo του Μιχαήλ Άγγελου, ο διευθυντής του Ουφίτσι Έικε Σμιντ, παραδέχτηκε ότι το μουσείο δεν είχε προβεί σε επαρκή νομικό έλεγχο όταν επρόκειτο να δομηθεί η συμφωνία γύρω από το NFT.

Αγοράζοντας ψηφιακά αντίγραφα των έργων της συλλογής του Ουφίτσι, οι νέοι ιδιοκτήτες μπορούν θεωρητικά να τα εκθέτουν και να τα ελέγχουν στην επαυξημένη και εικονική πραγματικότητα, καθώς και σε αναδυόμενα περιβάλλοντα όπως το metaverse. Αυτό θα μπορούσε να φέρει ιδρύματα όπως το Ουφίτσι σε δύσκολη θέση όταν πρόκειται να ελέγξει τα έργα που πουλάει από τη δική του συλλογή στις εκκολαπτόμενες πλατφόρμες metaverse.

Η νέα φάση των συμφωνιών που πρέπει να κάνουν τα μουσεία είναι εξαιρετικά περίπλοκη γι' αυτό και το Ιταλικό κράτος παγώνει -σε ότι αφορά τα δημόσια μουσεία- αυτή την πρακτική ώστε να αποφευχθούν οι αθέμιτες συμβάσεις.

Η ιταλική εταιρεία Cinello υποστηρίζει ότι όλα τα δικαιώματα επί του έργου παραμένουν στο μουσείο, δηλώνοντας ότι έχει στόχο να βοηθήσει το μουσείο να εισπράττει τα πνευματικά δικαιώματα και να συνδράμει στην εξεύρεση των αναγκαίων κεφαλαίων για την προστασία, τη συντήρηση και τη διατήρηση των πρωτοτύπων που βρίσκονται στη συλλογή του και όχι να διασκορπίσει ανά τον κόσμοτην ιταλική πολιτιστική κληρονομιά.

Η Cinello συνεργάζεται με άλλα 10 ιταλικά μουσεία, μεταξύ των οποίων το Museo di Palazzo Pretorio και η Pinacoteca di Brera di Milano, ενώ άλλες εταιρείες όπως η LaCollection, ανακοίνωσαν πρόσφατα παρόμοιες συνεργασίες, μεταξύ άλλων με το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης.

Το Κρατικό Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας έχει επίσης προβεί σε τέτοιες συνεργασίες και δημοπράτησε αντίγραφα NFT των πέντε πιο γνωστών πινάκων του, αποκομίζοντας τότε 444.000 δολάρια, ενώ το Μουσείο Belvedere στη Βιέννη ψηφιοποίησε μια εικόνα του έργου Το φιλί του Γκούσταβ Κλιμτ, που κυκλοφόρησε ως μια σειρά 10.000 NFT την περασμένη Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, το καθένα με τιμή 0,65 Ethereum (περίπου 1.950 δολάρια τότε), αποφέροντας έσοδα περίπου 4,5 εκατομμυρίων δολαρίων.

Σε μια αγορά που δεν έχουν ρυθμιστεί σημαντικές λεπτομέρειες όλοι βρίσκονται σε αναμονή για να κατανοήσουν το ακριβές πλαίσιο αλλά και να εκτιμήσουν μια πιθανή ζημία στο κάθε μουσείο που κάνει τα βήματά του στην ψηφιακή αγορά.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέδρο Πασκάλ, Λίντσεϊ Λόχαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Πέδρο Πασκάλ, Λίντσεϊ Λόχαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Το «Μaterialists» της Σελίν Σονγκ, με τον ευφάνταστο ελληνικό τίτλο «Ταιριάζουμε;», το sequel «Freakier Friday», η αναβίωση των περιπετειών της «Red Sonja» και ο χιτσκοκικός κοσμοπολιτισμός του «To Catch a Thief» ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Στο Σαράγεβο τιμάται ο Γουίλεμ Νταφόε για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο

Πολιτισμός / Στο Σαράγεβο τιμάται ο Γουίλεμ Νταφόε για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο

Το Ειδικό Βραβείο «Honorary Heart of Sarajevo» θα απονεμηθεί στον σπουδαίο ηθοποιό στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο, όπου θα δώσει και masterclass για την τέχνη της υποκριτικής
LIFO NEWSROOM
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εγκαινιάστηκε το αποκατεστημένο Αρχαιολογικό Μουσείο Λήμνου

Πολιτισμός / Εγκαινιάστηκε το αποκατεστημένο Αρχαιολογικό Μουσείο Λήμνου

Κατά την τελετή των εγκαινίων, η Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Η απόδοση ενός μουσείου σε μια τοπική κοινωνία δεν είναι απλώς ένα χαρμόσυνο γεγονός. Είναι μια πράξη με την οποία τιμάται η μακρά ιστορική διαχρονία του τόπου»
LIFO NEWSROOM
Λίαμ Νίσον, Νταρντέν και Όντρεϊ Χέπμπορν από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Λίαμ Νίσον, Νταρντέν και Όντρεϊ Χέπμπορν από αύριο στους κινηματογράφους

Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών», η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν, η horror-έκπληξη που λέγεται «Together» και το απολαυστικό «Ηow to Steal a Million» του Γουίλιαμ Γουάιλερ είναι μερικές από τις ταινίες που θα προβληθούν στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τερζόπουλος

Πολιτισμός / Η επιστροφή του Θεόδωρου Τερζόπουλου στους Δελφούς

Το κοινό παρακολούθησε με ευλαβική προσοχή την πρώτη συνεργασία του Τερζόπουλου με το Εθνικό Θέατρο, που χαρακτηρίστηκε ως μία από τις σημαντικότερες στιγμές στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Onassis Ready: «You are invited» - Η έκθεση που εγκαινιάζει τον νέο χώρο του Ιδρύματος στου Ρέντη

Πολιτισμός / «You are invited»: Με έκθεση του διάσημου φωτογράφου Γιούργκεν Τέλερ ξεκινάει το Onassis Ready

Στην καρδιά του Αγίου Ιωάννη Ρέντη το Ίδρυμα Ωνάση μεταμορφώνει ένα παλιό εργοστάσιο πλαστικών σε χώρο πολιτισμού και ξεκινά τη λειτουργία του με μια σπουδαία έκθεση
LIFO NEWSROOM