Η «απόλυτη μπαλαρίνα» Ταμάρα Καρσάβινα και το πολύτιμο πορτραίτο της που απέκτησε η Βασιλική Ακαδημία Χορού

Η «απόλυτη μπαλαρίνα» Ταμάρα Καρσάβινα και το πολύτιμο πορτραίτο της που απέκτησε η Βασιλική Ακαδημία Χορού Facebook Twitter
Η Tamara Karsavina από τον Jacques-Émile Blanche. Φωτογραφία έργου: Christie's
0

Ένα σπάνιο και πολύτιμο πορτραίτο της Ρωσίδας μπαλαρίνας Ταμάρα Καρσάβινα, της μεγάλης αντίπαλης της Άννα Πάβλοβα αγοράστηκε από την Βασιλική Ακαδημία Χορού του Λονδίνου (RAD) μετά από μεγάλη καμπάνια προκειμένου να συγκεντρωθούν τα χρήματα για την αγορά του έργου από τον οίκο Κρίστις.

Ο πίνακας του Jacques-Émile Blanche έχει φιλοτεχνηθεί πιθανότατα στο Παρίσι το 1912 και θα κοσμήσει το νέο κτίριο της RAD που θα ανοίξει το φθινόπωρο στο Battersea.

Για τους ανθρώπους της RAD η απόκτηση του έργου έχει και μεγάλο συμβολικό χαρακτήρα, η Καρσάβινα είναι αυτή που ενέπνευσε γενιές ολόκληρες χορευτών του βασιλικού Μπαλέτου και από τις εμβληματικές δασκάλες της σχολής της οποίας υπήρξε συνιδρύτρια. Η Καρσάβινα ήταν από τις πρώτες μπαλαρίνες που αναγνώρισε τη σημασία της έκφρασης και της εκφραστικής κίνησης και έκανε επανάσταση στη διδασκαλία πολεμώντας την άκαμπτη και αυστηρή παράδοση που έκανε τους κανόνες του μπαλέτου απαράβατους.

Η Καρσάβινα γεμάτη γενναιοδωρία, ανθρωπιά και πειθαρχία έγραψε ιστορία, όπως γράφει η επίτοιχη επιγραφή στην εκκλησία του Αγίου Παύλου, στο Κόβεντ Γκάρντεν, γνωστή ως η εκκλησία των ηθοποιών, ως «prima ballerina assoluta».

Η Καρσάβινα όταν αποσύρθηκε από τη σκηνή συνέχισε να βοηθά την Ακαδημία σχεδιάζοντας εκπαιδευτικά προγράμματα και ήταν η δασκάλα και εκπαιδεύτρια της Μαργκότ Φοντέιν στους μεγάλους της ρόλους όπως η Ζιζέλ και το Πουλί της Φωτιάς.

Η «απόλυτη μπαλαρίνα» Ταμάρα Καρσάβινα και το πολύτιμο πορτραίτο της που απέκτησε η Βασιλική Ακαδημία Χορού Facebook Twitter
Η Ταμάρα Καρσάβινα |Library of Congress

Γεννημένη σε ένα σπίτι καλλιτεχνικό στην Αγία Πετρούπολη το 1885, η Καρσάβινα ήταν κόρη του κορυφαίου χορευτή και μίμου στο Αυτοκρατορικό Μπαλέτο Πλάτον Καρσάβιν που εξαιτίας μιας δολοπλοκίας του Μαριούς Πετιπά έπεσε σε δυσμένεια. Ο πατέρας της ήταν αντίθετος με την επιθυμία της να ασχοληθεί με το μπαλέτο, αλλά η νεαρή Ταμάρα άρχισε να κάνει μαθήματα και γρήγορα έγινε σολίστ του Θεάτρου Mariinsky της Αγίας Πετρούπολης και μέλος των Ρώσικων Μπαλέτων (Ballets Russes) του Σεργκέι Ντιαγκίλεφ, ενώ χόρευε συχνά με παρτενέρ τον θρυλικό Βάσλαβ Νιζίνσκι. Ήταν η πρώτη μπαλαρίνα που χόρεψε το διάσημο Le Corsaire Pas de Deux το 1915.

Μετά τη Ρώσικη Επανάσταση η Καρσάβινα έφυγε από τη χώρα της και έφτασε στη Μεγάλη Βρετανία. Εκεί άρχισε να διδάσκει επαγγελματικά μπαλέτο στο Hampstead της Αγγλίας και έγινε μία από τους ιδρυτές του σύγχρονου Βρετανικού μπαλέτου. Συνέβαλε στη δημιουργία του Royal Ballet και αποτέλεσε ιδρυτικό μέλος της Royal Academy of Dance. Η ομορφιά της ήταν θρυλική και παρά το ότι έζησε όλη της τη ζωή μέσα στο ανταγωνιστικό περιβάλλον του χορού ήταν η αγαπημένη μπαλαρίνα και δασκάλα όλων.

Η Ταμάρα Καρσάβινα πέθανε το 1978 στο Λονδίνο σε ηλικία 93 ετών.

Η «απόλυτη μπαλαρίνα» Ταμάρα Καρσάβινα και το πολύτιμο πορτραίτο της που απέκτησε η Βασιλική Ακαδημία Χορού Facebook Twitter
Τamara Karsavina from Le Spectre de la Rose. From a playbill, Théâtre des Champs-Elysées. Saison Russe. 23 Mai 1913. Ballets Russes Programs, 1907-1929 (MS Thr 965 [7). Harvard Theatre Collection, Houghton Library, Harvard University
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάχη για τον «Δαβιδ» του Μιχαήλ Άγγελου: Η ελευθερία της έκφρασης ενάντια στην προστασία της αξιοπρέπειας

Πολιτισμός / Ο «Δαβίδ» του Μιχαήλ Άγγελου και η ελευθερία της έκφρασης κόντρα στην προστασία των καλλιτεχνικών θησαυρών

Στη Φλωρεντία, η Galleria dell'Accademia υπερασπίζεται τον Δαβίδ του Μιχαήλ Άγγελου, ένα αριστούργημα του 1504, από απαξιωτικές και μη εξουσιοδοτημένες εμπορικές χρήσεις
NEWSROOM
Πέθανε ο Ρίτσαρντ Σέρα, ο τελευταίος μεγάλος Αμερικανός καλλιτέχνης

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρίτσαρντ Σέρα, ο τελευταίος μεγάλος Αμερικανός καλλιτέχνης

Ο Ρίτσαρντ Σέρα ήταν ένας σύγχρονος μινιμαλιστής καλλιτέχνης γνωστός για τα μνημειώδη ατσάλινα γλυπτά του. Τα συχνά τρομακτικά σε κλίμακα έργα του προκαλούν ζάλη και αποπροσανατολισμό, με τις αρχιτεκτονικές τους καμπύλες να στροβιλίζονται, καθώς οι θεατές περπατούν στα περάσματά τους.
NEWSROOM