Γλυπτά του Παρθενώνα: Διαψεύδει «δανεισμό» το Βρετανικό Μουσείο - Καμία πρόοδος στις συνομιλίες

Γλυπτά του Παρθενώνα: Διαψεύδει «δανεισμό» το Βρετανικό Μουσείο - Καμία πρόοδος στις συνομιλίες Facebook Twitter
Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο / Φωτογραφία: EPA
0

Το ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα επανήλθε στο διεθνές προσκήνιο έπειτα από δημοσίευμα του βρετανικού περιοδικού The Critic, το οποίο υποστήριξε ότι έχει επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ του Βρετανικού Μουσείου και της ελληνικής κυβέρνησης για τη μακροχρόνια παραχώρησή τους με καθεστώς «μόνιμου δανεισμού».

Ωστόσο, το Βρετανικό Μουσείο έσπευσε να διαψεύσει κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς, ενώ σε αντίστοιχο ρεπορτάζ της εφημερίδας The Times αναφέρεται ότι οι συνομιλίες μεταξύ Λονδίνου και Αθήνας έχουν παραμείνει στάσιμες από τα τέλη του 2023. Τότε, ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε εγείρει το θέμα ενώπιον του τότε αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σερ Κιρ Στάρμερ.

Από τη μεριά της η Ντάουνινγκ Στριτ ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει πρόθεση τροποποίησης της σχετικής νομοθεσίας, η οποία θα επέτρεπε στο Μουσείο να εκχωρήσει την κυριότητα των γλυπτών. Όπως υπογραμμίστηκε, η διαχείριση των Γλυπτών του Παρθενώνα αποτελεί αποκλειστική ευθύνη των διαχειριστών του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο λειτουργεί ως ανεξάρτητος θεσμός.

Γλυπτά του Παρθενώνα: Συζητήσεις για «δανεισμό χωρίς ιδιοκτησία»

Η μόνη πρόταση που φαίνεται να συζητείται αφορά έναν «αμοιβαίο δανεισμό»: τα Μάρμαρα να επιστρέψουν στην Ελλάδα για μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς όμως να αλλάξει το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Σε αντάλλαγμα, η ελληνική πλευρά θα δανείσει σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα για περιοδικές εκθέσεις στο Λονδίνο.

Αν και αυτή η προσέγγιση εκλαμβάνεται από ορισμένους κύκλους ως πιθανό διπλωματικό άνοιγμα, στο εσωτερικό της Βρετανίας πυροδοτεί αντιδράσεις. Η επικεφαλής των Συντηρητικών, Κέμι Μπάντενοχ, δήλωσε ότι ουδέποτε τάχθηκε υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών στην Ελλάδα, ενώ εκπρόσωποι του Μουσείου υπογραμμίζουν ότι οι συνομιλίες βρίσκονται ακόμα σε πρώιμο στάδιο και απέχουν από οποιαδήποτε οριστική συμφωνία.

Γλυπτά του Παρθενώνα: Όχι σε «προσχηματικό δανεισμό», η ελληνική θέση

Σύμφωνα με Έλληνα αξιωματούχο που συμμετέχει στις διαβουλεύσεις, για να υπάρξει ουσιαστική πρόοδος, οποιαδήποτε συμφωνία θα πρέπει να προβλέπει την επιστροφή μέρους των Γλυπτών στην Αθήνα για «παρατεταμένη χρονική περίοδο» – και όχι για σύντομες εκθέσεις ή με τον τυπικό χαρακτήρα δανεισμών διάρκειας 50 ή 100 ετών.

Η ελληνική κυβέρνηση, επιμένει ο ίδιος αξιωματούχος, δεν επιδιώκει μια συμβολική επιστροφή, αλλά ένα ουσιαστικό και διαρκές άνοιγμα προς την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στον φυσικό τους χώρο.

Με πληροφορίες από ΕΡΤ

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Πολιτισμός / Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Με φόντο, στο κάτω μέρος, το κεφάλι ενός αρχαιοελληνικού αγάλματος η λιτή αφίσα συνοδεύεται από το σύνθημα «Αψήφησε τους Θεούς» τονίζοντας μαζί με τον τίτλο και το όνομα του σκηνοθέτη ότι η ταινία γυρίστηκε «εξ ολοκλήρου με κάμερες IMAX»
LIFO NEWSROOM
Αυτές είναι οι 100 καλύτερες ταινίες του 21ου αιώνα για τους New York Times

Πολιτισμός / Αυτές είναι οι 100 καλύτερες ταινίες του 21ου αιώνα για τους New York Times

Από το "In the Mood for Love" μέχρι το "Get Out" και το "Mad Max: Fury Road", η λίστα που παρουσίασαν οι New York Times συγκεντρώνει τις πιο επιδραστικές ταινίες των τελευταίων 24 ετών, όπως τις ψήφισαν εκατοντάδες δημιουργοί, ηθοποιοί και κριτικοί σε όλο τον κόσμο
LIFO NEWSROOM
Ο Rick Owens επέστρεψε στο Παρίσι για «να προκαλέσει και να σοκάρει», και τα κατάφερε

Πολιτισμός / Ο Rick Owens επέστρεψε στο Παρίσι για «να προκαλέσει και να σοκάρει», και τα κατάφερε

Ο «σκοτεινός μάγος της μόδας» ξεδιπλώνει την 30ή πορεία του με μια αναδρομική έκθεση που περιλαμβάνει από τα φθαρμένα υφάσματα μέχρι τα κοστούμια με βάτες τύπου Φρανκενστάιν και το γλυπτό που παρουσιάζει τον ίδιο να ουρεί
LIFO NEWSROOM