200 χρόνια Τζον Κιτς: Πώς η νεκρική του μάσκα έγινε συλλεκτικό είδος

200 χρόνια Τζον Κιτς: Πώς η νεκρική του μάσκα έγινε συλλεκτικό είδος Facebook Twitter
John Keats, Benjamin Robert Haydon, 1816 © National Portrait Gallery, London
0

Η πρόσφατη πώληση ενός αντίγραφου της νεκρικής μάσκας του Τζον Κιτς δείχνει ότι 200 χρόνια μετά τον θάνατό του, ο ρομαντικός ποιητής που γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1795 και πέθανε στη Ρώμη το 1821 από φυματίωση εξακολουθεί να συγκινεί. 

Μπορεί να μην υπάρχει το όνομά του στον τάφο του στο Cimitero Acattolico στη Ρώμη αλλά η φράση που ο ίδιος είχε ζητήσει, «Εδώ κείται κάποιος που τ' όνομα του ήταν γραμμένο στο νερό», όμως αυτό το όνομα αποτελεί μια κληρονομιά και μια διάψευση του συναισθήματός του ότι τα λόγια του θα ξεθωριάσουν. 

Όταν ο Κιτς πέθανε από φυματίωση στα 25 του χρόνια, τα έπιπλα στο δωμάτιό του, που τώρα είναι μουσείο, κάηκαν. Αλλά τον ξύρισαν και έτσι εφαρμόστηκε ο γύψος για να κατασκευαστεί η νεκρική του μάσκα.

Έχουν περάσει 200 χρόνια από τον θάνατό του και δυο προπλάσματα της νεκρικής μάσκας του Κιτς κυκλοφορούν σε γκαλερί, δημοπρασίες και ιδιωτικές συλλογές για μεγάλα ποσά. 

Τον περασμένο Δεκέμβριο η Adeline Johns-Putra, καθηγήτρια λογοτεχνίας που ειδικεύεται στον βρετανικό ρομαντισμό, μπήκε σε ένα ταξί κρατώντας το πρόπλασμα του προσώπου του Κιτς στην αγκαλιά της, έχοντας πληρώσει 12.500 στερλίνες σε μια δημοπρασία του οίκου Christie.

Από το αρχικό καλούπι φτιάχτηκαν δυο μάσκες το 1821. Η μια έμεινε στα χέρια του καλλιτέχνη Joseph Severn, ο οποίος το χρησιμοποίησε για να ζωγραφίσει ένα πορτρέτο του ποιητή. Η άλλη πήγε στον εκδότη του Κiτς, John Taylor. Τα δυο αυτά αντίγραφα χάθηκαν αλλά αυτή που αγόρασε η καθηγήτρια της λογοτεχνίας παρήχθη από το εργαστήριο των Charles Smith & Sons, οι οποίοι έκαναν πολλά καλούπια της μάσκας γύρω στο 1898 έως το 1905. Η Christie εκτιμά τώρα ότι απομένουν μόνο εννέα καλούπια από αυτό το εργαστήριο. 

Η δεύτερη σύγχρονη πηγή παραγωγής της μάσκας ήταν η παρισινή εταιρεία χυτηρίων Lorenzi, η οποία συνεχίζει να δημιουργεί αντίγραφα χρησιμοποιώντας καουτσούκ, αλλά δεν είναι τόσο πολύτιμα καθώς δεν διαθέτουν την επιγραφή «Keats» στον λαιμό. 

Οι μάσκες που έχουν εμφανιστεί σήμερα είναι ένα σημάδι της αξίας του ποιητή και σημαίνει, όπως για κάποια που εμφανίστηκε στη βιτρίνα ενός βιβλιοπωλείου, ότι κάποιος την κράτησε για πολλά χρόνια στην αποθήκη του αναγνωρίζοντας την αξία της.  

Ο Κιτς είχε και ένα εκμαγείο του προσώπου του, που είχε κατασκευαστεί το 1816, πέντε χρόνια πριν από τον θάνατό του, και όσοι παρατηρήσουν και συγκρίνουν τα δυο εκμαγεία μπορεί να δουν τις διαφορές στο πρόσωπό του από την ασθένεια. Το εκμαγείο βρίσκεται σήμερα στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας. 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Πολιτισμός / Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Η εξέλιξη της τέχνης από τον ιμπρεσιονισμό έως την ποπ αρτ ξεδιπλώνεται μέσα από έργα 45 κορυφαίων δημιουργών της νεότερης και σύγχρονης τέχνης, συνθέτοντας ένα μοναδικό και συναρπαστικό εικαστικό πανόραμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Μαλλουρής: An Evening Botanist

Πολιτισμός / An Evening Botanist: Θεραπεία, επιθυμία και απόλαυση σε μια έκθεση

Στην έκθεση An Evening Botanist ο Ανδρέας Μαλλουρής εξετάζει πώς διαφορετικές πρακτικές που συνδέονται με τη θεραπεία, τη σωματική επιθυμία και την απόλαυση, ενεργοποιούν υλικότητες και μέσω αυτών, το κοινωνικό σώμα. Η έκθεση αναπτύσσεται στο όριο ανάμεσα στο χειρουργικό και το ερωτικό, μεταφέροντας κλινικές διαδικασίες σε ένα γλυπτικό λεξιλόγιο.
LIFO NEWSROOM
Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» που αφήνει τους θεατές συγκλονισμένους, η τελευταία παράσταση του Μάικλ Κέιν και της Γκλέντα Τζάκσον, μια ελληνική διασκευή της «Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας» και μια ιρλανδική ιστορία ενηλικίωσης, υποψήφια για βραβείο LUX, στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Σταύρος Ξαρχάκος: Η δήλωσή του υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι αναφορικά με την περιοδεία αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι

Πολιτισμός / Σταύρος Ξαρχάκος: «Η συζήτηση για τις συναυλίες πρέπει να τελειώνει εδώ - Τα υπόλοιπα είναι απλώς κουτσομπολιό»

Η δήλωση του Σταύρου Ξαρχάκου υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι, ο οποίος αντιδρά νομικά στην περιοδεία-αφιέρωμα στον πατέρα του, χωρίς την άδειά του
LIFO NEWSROOM
11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Πολιτισμός / 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Με 77 ελληνικά και ξένα ντοκιμαντέρ, 32 ταινίες μικρού μήκους και μεγάλη προσέλευση κοινού ολοκληρώθηκε την Κυριακή στην Καλαμάτα το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου (21-30/11).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Πολιτισμός / Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Με τον τίτλο «Μουσεία και Ελπίδα», το πετυχημένο διεθνές συνέδριο θα διερευνήσει τον ρόλο των μουσείων στη διαμόρφωση ενός πιο συμπεριληπτικού, δημοκρατικού και με περισσότερη ενσυναίσθηση κόσμου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Σκάρλετ Γιόχανσον δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Πολιτισμός / Σκάρλετ Γιόχανσον: Δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Η Γιόχανσον ανέφερε ότι κατά τη φάση της προπαραγωγής ένας από τους χρηματοδότες της ταινίας απείλησε να αποσυρθεί, εκτός αν αφαιρούνταν τα στοιχεία της πλοκής που σχετίζονταν με το Ολοκαύτωμα
LIFO NEWSROOM
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: «Η πλευρά Θεοδωράκη καλεί την οργανώτρια εταιρεία να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να λήξει η διαμάχη»

Η πλευρά Θεοδωράκη πήρε θέση για τις νομικές ενέργειες από πλευράς Γιώργου Χατζιδάκι, γιου του Μάνου Χατζιδάκι, σε βάρος της εταιρείας παραγωγής
LIFO NEWSROOM