200 χρόνια Τζον Κιτς: Πώς η νεκρική του μάσκα έγινε συλλεκτικό είδος

200 χρόνια Τζον Κιτς: Πώς η νεκρική του μάσκα έγινε συλλεκτικό είδος Facebook Twitter
John Keats, Benjamin Robert Haydon, 1816 © National Portrait Gallery, London
0

Η πρόσφατη πώληση ενός αντίγραφου της νεκρικής μάσκας του Τζον Κιτς δείχνει ότι 200 χρόνια μετά τον θάνατό του, ο ρομαντικός ποιητής που γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1795 και πέθανε στη Ρώμη το 1821 από φυματίωση εξακολουθεί να συγκινεί. 

Μπορεί να μην υπάρχει το όνομά του στον τάφο του στο Cimitero Acattolico στη Ρώμη αλλά η φράση που ο ίδιος είχε ζητήσει, «Εδώ κείται κάποιος που τ' όνομα του ήταν γραμμένο στο νερό», όμως αυτό το όνομα αποτελεί μια κληρονομιά και μια διάψευση του συναισθήματός του ότι τα λόγια του θα ξεθωριάσουν. 

Όταν ο Κιτς πέθανε από φυματίωση στα 25 του χρόνια, τα έπιπλα στο δωμάτιό του, που τώρα είναι μουσείο, κάηκαν. Αλλά τον ξύρισαν και έτσι εφαρμόστηκε ο γύψος για να κατασκευαστεί η νεκρική του μάσκα.

Έχουν περάσει 200 χρόνια από τον θάνατό του και δυο προπλάσματα της νεκρικής μάσκας του Κιτς κυκλοφορούν σε γκαλερί, δημοπρασίες και ιδιωτικές συλλογές για μεγάλα ποσά. 

Τον περασμένο Δεκέμβριο η Adeline Johns-Putra, καθηγήτρια λογοτεχνίας που ειδικεύεται στον βρετανικό ρομαντισμό, μπήκε σε ένα ταξί κρατώντας το πρόπλασμα του προσώπου του Κιτς στην αγκαλιά της, έχοντας πληρώσει 12.500 στερλίνες σε μια δημοπρασία του οίκου Christie.

Από το αρχικό καλούπι φτιάχτηκαν δυο μάσκες το 1821. Η μια έμεινε στα χέρια του καλλιτέχνη Joseph Severn, ο οποίος το χρησιμοποίησε για να ζωγραφίσει ένα πορτρέτο του ποιητή. Η άλλη πήγε στον εκδότη του Κiτς, John Taylor. Τα δυο αυτά αντίγραφα χάθηκαν αλλά αυτή που αγόρασε η καθηγήτρια της λογοτεχνίας παρήχθη από το εργαστήριο των Charles Smith & Sons, οι οποίοι έκαναν πολλά καλούπια της μάσκας γύρω στο 1898 έως το 1905. Η Christie εκτιμά τώρα ότι απομένουν μόνο εννέα καλούπια από αυτό το εργαστήριο. 

Η δεύτερη σύγχρονη πηγή παραγωγής της μάσκας ήταν η παρισινή εταιρεία χυτηρίων Lorenzi, η οποία συνεχίζει να δημιουργεί αντίγραφα χρησιμοποιώντας καουτσούκ, αλλά δεν είναι τόσο πολύτιμα καθώς δεν διαθέτουν την επιγραφή «Keats» στον λαιμό. 

Οι μάσκες που έχουν εμφανιστεί σήμερα είναι ένα σημάδι της αξίας του ποιητή και σημαίνει, όπως για κάποια που εμφανίστηκε στη βιτρίνα ενός βιβλιοπωλείου, ότι κάποιος την κράτησε για πολλά χρόνια στην αποθήκη του αναγνωρίζοντας την αξία της.  

Ο Κιτς είχε και ένα εκμαγείο του προσώπου του, που είχε κατασκευαστεί το 1816, πέντε χρόνια πριν από τον θάνατό του, και όσοι παρατηρήσουν και συγκρίνουν τα δυο εκμαγεία μπορεί να δουν τις διαφορές στο πρόσωπό του από την ασθένεια. Το εκμαγείο βρίσκεται σήμερα στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας. 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Πολιτισμός / Τομ Κρουζ: «Θα κάνω ταινίες μέχρι τα 100 μου» – Τι είπε για το τέλος του Mission: Impossible

Ο Τομ Κρουζ βρέθηκε στις Κάννες για την πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της νέας ταινίας του δημοφιλούς franchise, η οποία αποτελεί το δεύτερο μέρος της ιστορίας που ξεκίνησε με το Dead Reckoning
LIFO NEWSROOM
Αντιγόνη Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ούλριχ Ράσε

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου & Εθνικό Θέατρο: Πρώτες εικόνες από την Αντιγόνη του Ούλριχ Ράσε

Το φετινό επετειακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο ξεκινά με την Αντιγόνη, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο και σε σκηνοθεσία ενός από τους πιο συναρπαστικούς Γερμανούς σκηνοθέτες.
LIFO NEWSROOM
Βρέθηκε εντυπωσιακό μωσαϊκό σε ερείπια στη Νίκαια της Βιθυνίας

Πολιτισμός / Βρέθηκε εντυπωσιακό ψηφιδωτό του 1ου αιώνα μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας

Η αρχαιολογική σκαπάνη, στην περιοχή όπου πραγματοποιήθηκε η α' Οικουμενική Σύνοδος, αποκάλυψε ένα ψηφιδωτό με μοτίβα γαλέρας και ελαφιού, το οποίο φέρεται να χρονολογείται στον πρώτο αιώνα μ.Χ.
LIFO NEWSROOM
In a Bright Green Field, η νέα μεγάλη έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Έλληνες και Κύπριοι καλλιτέχνες στη νέα έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Με έργα 27 δημιουργών κάτω των 40 ετών, η έκθεση «In a Bright Green Field» –μια σύμπραξη τριών ιδρυμάτων, μεταξύ των οποίων και το New Museum της Νέας Υόρκης– εξετάζει μερικές από τις πιο συναρπαστικές και αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα και τη Λευκωσία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Πολιτισμός / Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Μιλώντας στο podcast του δημοσιογράφου Λούι Θερού, ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός και σκηνοθέτης επεσήμανε ότι «ο κινηματογραφικός κατασκευαστής σταρ τελείωσε περίπου με την εποχή που εμφανίστηκε η Λόρενς»
LIFO NEWSROOM
Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Πολιτισμός / Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Τμήμα τοιχογραφίας του 1960 κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού παρουσία εκατοντάδων επισκεπτών - Το Υπουργείο Πολιτισμού ενημερώθηκε, η ανατολική πτέρυγα αποκλείστηκε για λόγους ασφαλείας.
LIFO NEWSROOM