αθανασίες * νεκρικά εκμαγεία αγωνιστών του 1821 στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

αθανασίες * νεκρικά εκμαγεία αγωνιστών του 1821 στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Facebook Twitter
Μακρυγιάννης
0

ἡ δὲ μνήμη͵ καὶ ἡ τῶν νοητῶν͵

οὐκ ἄνευ φαντάσματός ἐστιν
Αριστοτέλους /Περί μνήμης και αναμνήσεως

  

 

Τυπικά ανήκουν στη συλλογή των γλυπτών. Νεκρικά εκμαγεία, μορφές της νεοελληνικής ιστορίας που βγήκαν από τα λαράρια, τα ιδιωτικά εικονοστάσια για να εκτεθούν στη δημόσια λατρεία, imagines πια στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Εικοσιτρείς μάσκες, εικοσιτρία memento mori που κράτησαν την Εικόνα. Γιατί χωρίς Εικόνα η μνήμη την κάνει με ελαφρά. Ουκ άνευ φαντάσματος, ουκ άνευ φαντάσματος, ούρλιαζε ο Αριστοτέλης από την Αχερουσία του. Κάτι παραπάνω θα ήξερε ο συγγενής.

 

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης 

 

 

Ιωάννης Κωλέττης

 

 

Μόνο δύο, αυτά του πρίγκηπα Ανδρέα (που τα'κανε κουλουβάχατα στον Σαγγάριο ) και του Δημήτριου Ζαμπακού πασά (γιατρού στο Μεγάλο Χαρέμι, πρωτοπόρου της αφροδισιολογίας στον 19ο) δεν πλάστηκαν επί του νεκρού. Όλα τα υπόλοιπα είναι νεκρικά, ο γύψος και οι αέρινες γαζούλες που τον συγκρατούσαν απλώθηκαν ενώ είχε ξεκινήσει ο Μέγας Κωκυτός και το ταξίδι στη Μαυρηγή.

 

Νικηταράς

 

 

Ο Κολοκοτρώνης, ο πονηροΚωλέττης, ο Κοραής, ο Νικηταράς, ο Μακρυγιάννης, ο Παναγιώτης και η Ιωάννα Γιατράκου (η μοναδική γυναίκα της συλλογής) αλλά κι ο μπαμπάς της άτακτης Λούλου, ο Ιωάννης Μεταξάς μας χαρίζουν την έσχατη πόζα, αυτή που θα πληρώσει τον οβολό για το ταξίδι από τ'απάνου για τα κάτου. Εκεί που ο Άδης είναι και Πλούτωνας, πλουτοδότης, φορέας νέας ζωής αρκεί να μπορείς ν' αποδείξεις ότι εσύ είσαι εσύ.

 

 

Ιωάννα Γιατράκου

 

Ιωάννης Μεταξάς

 

 


Γιατί κανείς δεν πεθαίνει όσο υπάρχει η φωτογραφία, η προτομή, ο ανδριάντας, το πορτραίτο, η μάσκα.

Γιατί κανείς δεν πεθαίνει όταν πρόλαβε και έγινε Εικόνα.

 

αθανασίες * νεκρικά εκμαγεία αγωνιστών του 1821 στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Facebook Twitter
Μακρυγιάννης

 

____________________________

*οι φωτογραφίες είναι παρμένες από το βιβλίο της Ευθυμίας Παπασπύρου Ιστορικά Προσωπεία, Η συλλογή του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδας,2010

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν η Ομόνοια ανέκαθεν σημείο συνάντησης μοναχικών ανθρώπων;

Ιστορία μιας πόλης / Ήταν η Ομόνοια ανέκαθεν σημείο συνάντησης μοναχικών ανθρώπων;

Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Τάσο Χαλκιόπουλο, τον blogger Athensville, που από το 2009 καταγράφει φωτογραφικά, ειδησεογραφικά, σχολιαστικά το κέντρο της Αθήνας, για την πλατεία της Ομόνοιας
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η συναρπαστική ιστορία των ρωμαίικων νοσοκομείων Μπαλουκλί που κάηκαν στην Πόλη, σε 36 σπάνιες εικόνες

Ελληνισμός / Η συναρπαστική ιστορία των ρωμαίικων νοσοκομείων Μπαλουκλί που κάηκαν στην Πόλη, σε 36 σπάνιες εικόνες

Τα πρότυπα νοσοκομεία Μπαλουκλί, οι φωτισμένοι γιατροί, η ακμή και η παρακμή της ελληνικής κοινότητας και η εξέλιξη της ιατρικής στην Πόλη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ Η συναρπαστική ιστορία του ναυαγίου των Αντικυθήρων και του μοναδικού (και μυστήριου) Μηχανισμού του, ενός επιστημονικού θαύματος του αρχαίου κόσμου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η συναρπαστική ιστορία του Ναυαγίου των Αντικυθήρων και του μυστήριου μηχανισμού του

Γοητευτικές πληροφορίες και μαρτυρίες για το πιο σημαντικό ελληνικό ναυάγιο της αρχαιότητας και το χρονικό της αποκρυπτογράφησης ενός επιστημονικού θαύματος.
M. HULOT
Το Μεξικό χρησιμοποιεί τα social media και την κοινωνική πίεση για να ανακτήσει τις κλεμμένες αρχαιότητες της χώρας

Πολιτισμός / Το Μεξικό χρησιμοποιεί τα social media για να ανακτήσει τις κλεμμένες αρχαιότητες της χώρας

Το Μεξικό κάνει εκστρατεία χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και προχωρά στον εξευτελισμό των οίκων δημοπρασιών. Έχει ανακτήσει χιλιάδες κειμήλια και έχει αναστατώσει τις διεθνείς αγορές αρχαιοτήτων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
γιαννακοπουλος

Επέτειος / 1922: Για εμάς ήταν Μικρασιατική Καταστροφή. Για την Τουρκία θρίαμβος. Για τον υπόλοιπο κόσμο τι ήταν;

Αυτό που για εμάς είναι η Μικρασιατική Καταστροφή στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου γιορτάζεται ως θρίαμβος. Στον υπόλοιπο κόσμο τι πιστεύουν ότι έγινε το 1922; Ένα συνέδριο στη Σάμο μελετά τις συνέπειες, τις αναλογίες και τον παγκόσμιο αντίκτυπο εκείνων των γεγονότων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΕΜΠΤΗ 28/07- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ- Σε ποια ξενοδοχεία πολυτελείας, μπαρ και καμπαρέ διασκέδαζαν οι Ναζί στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Σε ποια ξενοδοχεία πολυτελείας, μπαρ και καμπαρέ διασκέδαζαν οι Ναζί στην Αθήνα;

Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον ιστορικό Ιάσονα Χανδρινό για την καθημερινή ζωή κατά την περίοδο της Κατοχής αλλά και τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους διασκέδαζαν και εκτονώνονταν οι κατακτητές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

22 λόγοι που αγαπάμε την καλοκαιρινή Ελλάδα / Πεζοπορία προς την ακρόπολη της αρχαίας Καρθαίας στην Τζια

Ακολουθώντας ένα αρχαίο μονοπάτι ανάμεσα στα βράχια, έπειτα από πεζοπορία μιας ώρας, καταλήγεις, κάθιδρος αλλά ευτυχής, στα παραθαλάσσια ερείπια της αρχαίας Καρθαίας (8ος αι. π.Χ.), στην Τζια.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σπίτια Καλλιτεχνών στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Ιστορικά σπίτια καλλιτεχνών στην Αθήνα

Πού ζούσαν, πού δημιουργούσαν, πού συναντήθηκαν και πού έφυγαν από τη ζωή καλλιτέχνιδες και καλλιτέχνες που έζησαν στην πόλη μας; Μία συνομιλία με την ηθοποιό Αμαλία Καβάλη, η οποία χαρτογραφεί τα σπίτια των καλλιτεχνών στην Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ