«Κερένια κούκλα»: Καμία νοσταλγία για την παλιά Αθήνα στην γκοθ όπερα του Σίμου Κακάλα

«Κερένια κούκλα»: Καμία νοσταλγία για την παλιά Αθήνα στην γκοθ όπερα του Σίμου Κακάλα Facebook Twitter
Επιδιώκοντας μια αδιόρατη συνομιλία με τον κόσμο του Τιμ Μπάρτον και σαφέστατα επηρεασμένος από τον Μπρεχτ, ο Σίμος Κακάλας ζωντανεύει τη δραματική ιστορία δημιουργώντας ένα γοητευτικό, ατμοσφαιρικό και απόκοσμο σύμπαν από γκόθικ στοιχεία. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος
0

Τι αλήθεια χρειάζεται ένα σκηνικό για να περιγράψει το αθηναϊκό γκοθ των αρχών του 20ού αιώνα και να φιλοξενήσει μια τρομακτική ιστορία που διαδραματίζεται στις σκονισμένες φτωχογειτονιές μιας παραπλανητικά ειδυλλιακής Αθήνας;

Ένα φτωχικό θλιβερό σπίτι με αντικείμενα αλλόκοτα και στραβά τοποθετημένα, σαν να βγήκαν από το εξπρεσιονιστικό «Εργαστήριο του Δρ. Καλιγκάρι». Ένα κρεβάτι πάνω στο οποίο θα γεννηθούν και θα πεθάνουν όλες οι προσδοκίες. Ένα μικρό, μισάνοικτο παράθυρο για τις λιγοστές ανάσες. Ένα σχοινί με κάτι μισοριγμένα απλωμένα ρούχα, μια ιδέα αυλής κι ένα δέντρο για να σκιαγραφούν το αστικό τοπίο της εποχής. Και πρωταγωνιστές δυστυχείς και κακοζωισμένους που ανυποψίαστοι ετοιμάζονται να βουτήξουν στην κόλαση που τους επιφυλάσσει το πεπρωμένο.

Η Κερένια κούκλα, το κορυφαίο «αθηναίικο μυθιστόρημα» του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου που σκανδάλισε τους λογοτεχνικούς κύκλους του 1900 γίνεται όπερα και στις 7 Μαρτίου κάνει πρεμιέρα στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Η διάθεση είναι απολύτως πεσιμιστική, τα στοιχεία μπρεχτικά, η αγάπη παθιασμένη, ο ρεαλισμός περνά ως νύξη, η τρυφερότητα αδιόρατη, η θλίψη αβάσταχτη, το λιμπρέτο ακροβατήσει μεταξύ λυρισμού και γλωσσικού ρυθμού της εποχής.

Επιδιώκοντας μια αδιόρατη συνομιλία με τον κόσμο του Τιμ Μπάρτον και σαφέστατα επηρεασμένος από τον Μπρεχτ, ο Σίμος Κακάλας ζωντανεύει τη δραματική ιστορία δημιουργώντας ένα γοητευτικό, ατμοσφαιρικό και απόκοσμο σύμπαν από γκόθικ στοιχεία, κινηματογραφικές εικόνες, ρεαλιστικές μάσκες και αναμνήσεις από μια Αθήνα άλλης εποχής.

Η μουσική του Τάσου Ρωσόπουλου τα ντύνει όλα ιδανικά, το λιμπρέτο του Γιάννη Σβώλου αναπαράγει αυτούσια την ομιλία της εποχής.

Στη σκιά της Ακρόπολης και «παρά τον βράχον του Φιλοπάππου», ο λυρικός παρεμβατικός λόγος του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου ξετυλίγει ένα αστικό δράμα ταπεινών και καταφρονεμένων ανθρώπων που τίποτα δεν έχουν να ζηλέψουν από τους τραγικούς ήρωες ενός αρχαίου δράματος.

Η διάθεση είναι απολύτως πεσιμιστική, τα στοιχεία μπρεχτικά, η αγάπη παθιασμένη, ο ρεαλισμός περνά ως νύξη, η τρυφερότητα αδιόρατη, η θλίψη αβάσταχτη, το λιμπρέτο ακροβατεί μεταξύ λυρισμού και γλωσσικού ρυθμού της εποχής.

«Κερένια κούκλα»: Καμία νοσταλγία για την παλιά Αθήνα στην γκοθ όπερα του Σίμου Κακάλα Facebook Twitter
Ευκολίες πολλές δεν είχε σε αυτό το έργο. Είναι ολοκαίνουργιο (παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ), δεν ξέρει πού να «πατήσει» για να το στήσει, δεν το έχει ηχογραφημένο. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η υπόθεση έχει ως εξής: Ο ωραίος Νίκος και η ασθενική Βεργινία ζουν σε ένα ταπεινό σπίτι στη λαϊκή Γαργαρέττα του 1900. Οι φθονερές γειτόνισσες εξωθούν με τη νοοτροπία τους την άρρωστη σε κατάρρευση. Η θεία Ελέγκω φέρνει για βοήθεια στο σπίτι την όμορφη Λιόλια.

Ο ερχομός της άβγαλτης νέας ελκύει το ενδιαφέρον του Νίκου και δίνει τη χαριστική βολή στην ευάλωτη Βεργινία η οποία –στη θέα του ερωτευμένου ζευγαριού– πεθαίνει.

Το ζευγάρι συνεχίζει να συζεί αστεφάνωτο, όμως, η ανάμνηση της πεθαμένης δηλητηριάζει τη ζωή τόσο τη δική τους όσο και του παιδιού που φέρνουν στην ζωή. Ο κύκλος του δράματος δεν θα κλείσει αν δεν τιμωρηθούν όλοι ανεξαιρέτως.

Το βιβλίο του Χρηστομάνου (πρωτοδημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα Πατρίς το 1908 και εκδόθηκε ως αυτοτελές βιβλίο το 1911) αφήνει έντονη αίσθηση Αθήνας αλλά το σκηνικό στην παράσταση, ακόμα πιο κλειστοφοβικό, επιμένει να ζουμάρει στο εσωτερικό των σπιτιών.

Γιατί; «Κατ' αρχάς γιατί είναι οι χώροι στους οποίους προκαλούνται όλα τα δράματα. Αυτά ήθελα να δείξω και όχι την εξωτική Αθήνα του 1900 την οποία, λόγω νοσταλγίας που προκαλεί, αποφάσισα να βγάλω από την παράσταση. Έχουμε δει εκατό φορές αυτήν την πλευρά της πόλης. Μπορεί σήμερα να την εξιδανικεύουμε αλλά δεν είναι για να την αναπολείς.

»Η νοσταλγία και η ανάμνηση της παιδικής ηλικίας δημιουργούν πάντοτε ένα παραπλανητικό φίλτρο. Είναι σαν τους μπαμπάδες που ανεξαρτήτως ηλικίας θα λένε μονίμως στα παιδιά τους πόσο καλύτερα ήταν τα δικά τους παιχνίδια σε σχέση με τα σημερινά. Στην επιστροφή πάντα όλα είναι όμορφα. Αλλά εγώ που δεν συμφωνώ με αυτό είπα να αποφύγω την vintage λατρεία.

»Η πατίνα που δημιουργεί στις αναμνήσεις ο χρόνος θα μπορούσε να είναι ένα ατού αλλά ας μην εξωραΐζουμε άλλο την παιδική μας ηλικία. Ο στρατός, το σχολείο, η οικογένεια, η κατάσταση στην κοινωνία ήταν ιδανικά μόνο στις αφηγήσεις».

Η εποχή, λοιπόν, υπάρχει ως υπαινιγμός. «Δεν κάνουμε ντοκιμαντέρ, δεν υπάρχει πιστότητα στον νατουραλισμό, όλα είναι σαν να θυμίζουν κάτι από το τότε. Όχι σαν να το αναπαριστούν. Θέλησα να εκμεταλλευτώ περισσότερο τα γκόθικ στοιχεία του έργου παρά την αθηναϊκή ανάμνηση του Λυκαβηττού, των τριών –στεγνών πια– ποταμών, των καρτ ποστάλ» λέει ο σκηνοθέτης σε ένα διάλειμμα από τις πρόβες.

Ευκολίες πολλές δεν είχε σε αυτό το έργο. Είναι ολοκαίνουριο (παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ), δεν ξέρει πού να «πατήσει» για να το στήσει, δεν το έχει ηχογραφημένο. Πάει ψαχουλεύοντας κι ελπίζει ότι τελικά κράτησε τον πόνο, τις ανθρώπινες πληγές, την αίσθηση της τιμωρίας από τη μοίρα και ξεφορτώθηκε εντέχνως τη σκόνη του παλιοκαιρισμένου βιβλίου, της νοσταλγίας, του μελό.

«Κερένια κούκλα»: Καμία νοσταλγία για την παλιά Αθήνα στην γκοθ όπερα του Σίμου Κακάλα Facebook Twitter
Ο Αρκάδιος Ρακόπουλος στο ρόλο του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος

Πλάι στη σκηνή, καθισμένοι στις δυο σειρές από καρέκλες, οι πρωταγωνιστές του δράματος. Όλα τα πρόσωπα ελεύθερα. Μάσκες μόνο φορούν ο αφηγητής (ο ίδιος ο Χρηστομάνος όπως και στο βιβλίο) κι οι κουτσομπόλες, έτσι για να θυμάται κανείς πως ο συγγραφέας με τον τρόπο που τις σκιαγραφεί στηλιτεύει την ευκολία τους στη δημόσια διαπόμπευση προσώπων.

Άλλωστε το κορυφαίο αυτό συμβολιστικό έργο προκάλεσε σάλο στην εποχή του, τόσο για τη δημοτική γλώσσα, που του στοίχισε πολλές εκδοτικές περιπέτειες, όσο και για την τολμηρότητα του θέματος, που πήγαινε κόντρα στον καθωσπρεπισμό.

«Ο Χρηστομάνος από τη μία θέλει να πει ότι ο κακόβουλος σχολιασμός και η κοινή γνώμη φέρονται βάναυσα στις ψυχές των ανθρώπων. Από την άλλη δεν παίρνει ηθική θέση απέναντι στους χαρακτήρες κι επίσης αντιμετωπίζει με τρυφερότητα όλους τους ήρωές του, στοιχεία πολύ τολμηρά για μια εποχή που ασφυκτιά από καθωσπρεπισμό και αγκυλώσεις. Μιλά, για παράδειγμα, για την τυχαιότητα της ζωής όταν τότε ο κόσμος απέδιδε τα πάντα στη θρησκεία και τη μοίρα».

Μια ιστορία φτιαγμένη σαν ένα καλοφτιαγμένο θρίλερ με στοιχειωμένους και φαντάσματα που επιστρέφουν και ζητούν τον λόγο για τις ανθρώπινες πράξεις. Όλα πλεγμένα γύρω από το τρίπτυχο ζωής, θανάτου, μεταφυσικών στοιχείων που σβήνουν κάθε ρεαλιστική λεπτομέρεια.

«Και όπως όλες οι καλές αφηγήσεις του είδους αφήνουν έναν υπαινιγμό ότι όλα συμβαίνουν στο κεφάλι σου» λέει ο Κακάλας κλείνοντάς μας το μάτι. Αλήθεια, μήπως τελικά η Κερένια Κούκλα είναι και δική μας επινόηση;

Ιnfo

Τάσος Ρωσόπουλος - Η Κερένια Κούκλα

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Πρώτη παρουσίαση / Παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ

 

Λιμπρέτο: Γιάννης Σβώλος, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου

Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου

Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας

Σκηνικά: Κέννυ ΜακΛέλλαν

Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ

Μάσκες: Μάρθα Φωκά

Φωτισμοί: Παναγιώτης Λαμπής

Ερμηνεύουν: Αρκάδιος Ρακόπουλος, Θεοδώρα Μπάκα, Γιάννης Καλύβας, Στελίνα Αποστολοπούλου, Τζούλια Σουγλάκου, Σοφία Κυανίδου, Λυδία Αγγελοπούλου, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Λυδία Ζερβάνου, Διονύσης Τσαντίνης, Γιάννης Φίλιας, Δημήτρης Ναλμπάντης, Κωστής Μαυρογένης, Νίκος Βασιλείου και το Ergon Ensemble

 

07, 08, 15, 16, 17, 21, 22, 23/3, 20:30 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ