Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ Facebook Twitter
Ο Χίτλερ και ο Φρόιντ βρέθηκαν ακριβώς στον ίδιο τόπο σε τέσσερις διαφορετικές περιπτώσεις και θα μπορούσαν να έχουν συναντηθεί.
0


YΠΕΣΤΗ Ο ΑΔΟΛΦΟΣ ΧΙΤΛΕΡ 
σωματική και συναισθηματική κακοποίηση από τον πατέρα του; Αυτό υπονοούσε ο Άλαν Μπούλοκ στο βιβλίο του «Χίτλερ: Μια μελέτη της τυραννίας», το οποίο, στα πρώτα του κεφάλαια, παρουσίαζε διάφορες θεωρίες σχετικά με τα πρώτα χρόνια της ζωής του Αδόλφου Χίτλερ. Αυτή η δελεαστική προοπτική οδήγησε τελικά εμένα και τον συνεργάτη μου Μόρις Γκραν να γράψουμε ένα θεατρικό έργο.

Αυτό που μου έκανε αμέσως εντύπωση ήταν το εξής: το 1905, ο εξάχρονος, μελανιασμένος και δαρμένος Αδόλφος μεταφέρθηκε από τη μητέρα του, Κλάρα, στον οικογενειακό τους γιατρό στο Λιντς. Δεν ήταν η πρώτη φορά που οι Χίτλερ επισκέπτονταν τον δρα Έντουαρντ Μπλοχ – ο μικρός Αδόλφος συχνά έβρεχε το κρεβάτι του και ο Μπλοχ ένιωθε ότι δεν μπορούσε να κάνει τίποτα για το αγόρι, εκτός από το να του συνταγογραφήσει ζεστό γάλα. Ωστόσο, σε αυτή την περίπτωση ο Μπλοχ είπε στην Κλάρα ότι υπήρχε ένας διακεκριμένος γιατρός που μόλις είχε ανοίξει την πρώτη κλινική για παιδιά στη Βιέννη και θα ήθελε να παραπέμψει τον μικρό Αδόλφο σ’ αυτόν. Η Κλάρα συμφώνησε, αλλά όταν είπε στον σύζυγό της Αλοΐσιο Χίτλερ –ο οποίος ξυλοφόρτωνε συστηματικά το παιδί, χρησιμοποιώντας τη ζώνη, την αγκράφα και τα χέρια του– ότι πίστευε πως ο γιατρός στη Βιέννη θα μπορούσε να κάνει καλό στον γιο της, αυτός το απαγόρευσε – πιθανώς από φόβο μήπως αποκαλυφθεί. Το όνομα του γιατρού στη Βιέννη; Σίγκμουντ Φρόιντ.

Η πληροφορία αυτή έθεσε το εξής ερώτημα: «Τι θα είχε συμβεί αν ο Αδόλφος Χίτλερ είχε επισκεφτεί τον Σίγκμουντ Φρόιντ και είχε γίνει ασθενής του;». Στη συνέχεια, μετά από ατελείωτες αναζητήσεις, συνειδητοποιήσαμε ότι ο Χίτλερ και ο Φρόιντ βρέθηκαν ακριβώς στον ίδιο τόπο σε τέσσερις διαφορετικές περιπτώσεις και θα μπορούσαν να έχουν συναντηθεί – αυτές οι φανταστικές συναντήσεις αποτέλεσαν τα συστατικά στοιχεία του θεατρικού μας έργου.

Μια άλλη ερώτηση που θα μπορούσε να τεθεί είναι η εξής: «Τι θα γινόταν αν ο Αδόλφος Χίτλερ είχε γίνει δεκτός στο διετές πρόγραμμα σπουδών της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης το 1910 και είχε ακολουθήσει καριέρα στην τέχνη ή την αρχιτεκτονική;».

Eκτός από την επινοημένη επίσκεψη του μικρού Χίτλερ στην κλινική του Σίγκμουντ Φρόιντ, διαπιστώσαμε ότι ο Χίτλερ και ο Φρόιντ θα μπορούσαν να έχουν συναντηθεί στις εξής περιπτώσεις: το 1908, όταν ο Αδόλφος Χίτλερ έφυγε από το Λιντς για τη Βιέννη σε μια αποτυχημένη προσπάθεια να γίνει δεκτός στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης, σε μια εποχή που ο Φρόιντ ήταν ένας από τους πιο διάσημους επιστήμονες στην Ευρώπη. Το 1918, όταν ο Χίτλερ εισήχθη σε νοσοκομείο της βόρειας Γερμανίας με υστερική τύφλωση (ψυχοσωματική διαταραχή), έχοντας πέσει θύμα βρετανικής επίθεσης με αέρια στα χαρακώματα της Γαλλίας. Αυτή ήταν ακριβώς η περίοδος κατά την οποία ο Φρόιντ διεξήγαγε μελέτη σε γερμανικά νοσοκομεία σχετικά με τις πολεμικές νευρώσεις των στρατιωτών. Και το 1938, την εποχή του Anschluss. Καθώς ο Χίτλερ εισέβαλλε στην Αυστρία και αποθεωνόταν ως ήρωας-κατακτητής, ο Φρόιντ βρισκόταν στο σπίτι του, προσπαθώντας να βρει έναν τρόπο να βγάλει την οικογένειά του από τη Βιέννη, γνωρίζοντας πολύ καλά ποια θα ήταν η μοίρα τους.

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ Facebook Twitter
Αριστερά, ο Χίτλερ βρέφος, και δεξιά, το 1899, σε ηλικία δέκα ετών.

Στο τέλος του έργου μας, η Άννα Φρόιντ, η αφοσιωμένη κόρη του Σίγκμουντ και κορυφαία ψυχαναλύτρια η ίδια, απευθύνεται στο κοινό και λέει: «Θα είχε κάνει κάποια διαφορά αν ο πατέρας μου είχε πραγματικά τον Χίτλερ στον καναπέ του; Ή αν τον είχα εγώ στον δικό μου; Αμφιβάλλω. Όλοι όσοι ξάπλωσαν στον καναπέ του πατέρα μου αναζητούσαν αγάπη, αλλά ο Αδόλφος απλώς αρνιόταν πεισματικά να ξαπλώσει».

Μια άλλη ερώτηση που θα μπορούσε να τεθεί είναι η εξής: «Τι θα γινόταν αν ο Αδόλφος Χίτλερ είχε γίνει δεκτός στο διετές πρόγραμμα σπουδών της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης το 1910 και είχε ακολουθήσει καριέρα στην τέχνη ή την αρχιτεκτονική;». Είναι πιθανό ο κόσμος εκτός Αυστρίας να μην είχε ακούσει ποτέ γι' αυτόν. Αλλά απορρίφθηκε από τη σχολή καλών τεχνών επειδή δεν ήταν αρκετά καλός και πέρασε το υπόλοιπο της νεανικής του ζωής περιπλανώμενος, αναζητώντας έναν λόγο ύπαρξης, ένα πεπρωμένο.

Τώρα αναγνωρίζουμε ότι υπάρχουν παραλληλισμοί μεταξύ του έργου μας και του κόσμου στον οποίο ζούμε σήμερα. Όπως λέει ο Φρόιντ στον ασθενή Χίτλερ, ενώ αυτός αναρρώνει από την υστερική τύφλωση: «Εργάζομαι πάνω σε ένα βιβλίο με θέμα την ψυχολογία των μαζών. Είναι συναρπαστικό το πώς, καθώς η σύγχρονη ζωή γίνεται όλο και πιο περίπλοκη, οι μάζες αναζητούν στον ηγέτη τους όλο και πιο απλές λύσεις».

Το θεατρικό έργο «Dr Freud will see you now, Mrs Hitler» των Λόρενς Μαρκς και Μόρις Γκραν θα παιχτεί από τις 4 ως τις 28 Σεπτεμβρίου στο Upstairs at the Gatehouse του Λονδίνου.  

Με στοιχεία από «The Telegraph»

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Daily / Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Η Σόφι Φρόιντ που πέθανε στις αρχές του μήνα στα 97 της ήταν το τελευταίο επιζών εγγόνι του Σίγκμουντ Φρόιντ και πιθανότατα το τελευταίο εν ζωή πρόσωπο που τον συναναστράφηκε στενά. Η ίδια πίστευε πάντως ότι η ψυχανάλυση είναι σε σημαντικό βαθμό «μια ναρκισσιστική πολυτέλεια».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
O έρωτας μιας Αγγλίδας αριστοκράτισσας για τον Χίτλερ και το φιλοναζιστικό παρελθόν της βασιλικής οικογένειας

Θέματα / O έρωτας μιας Αγγλίδας αριστοκράτισσας για τον Χίτλερ και το φιλοναζιστικό παρελθόν της βασιλικής οικογένειας

Τα ημερολόγιά της, που ήρθαν πρόσφατα στην επιφάνεια, αποκαλύπτουν τη σχέση της Γιούνιτι Μίτφορντ με τον Φύρερ. Υπάρχουν, όμως, πολύ χειρότερα μυστικά σχετικά με τις σχέσεις του Οίκου των Γουίνδσορ με τον Ναζισμό.
THE LIFO TEAM
trump hitler

Ακροβατώντας / Είναι ο Τραμπ ο Χίτλερ των ημερών μας;

Εκατομμύρια πολίτες σε όλο τον κόσμο αναρωτιούνται αν όσα συμβαίνουν μετά την εκλογή του είναι πραγματικά ή πρόκειται για έναν κακό εφιάλτη. Όλα δείχνουν ότι έχουν πολλούς και βάσιμους λόγους γι’ αυτό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ