Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη

Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
0
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter

«Πριν από δυο χρόνια περπατούσα με το σκυλί μου εδώ στην Αθήνα και βλέπω μια κυρία σε ένα παγκάκι να κάθεται με μια βαλιτσούλα. Πολύ καλοβαλμένη. Την επόμενη μέρα καθόταν στο ίδιο σημείο. Την τρίτη μέρα –έβρεχε κιόλας- καθόταν πάλι εκεί. Είπα «δε γίνεται θα ρωτήσω.» Της λέω «συγγνώμη, τι κάνετε εδώ»; Μου απαντά «εδώ μένω». Δούλευε σε ένα εργοστάσιο με σίδερα, έκλεισε το εργοστάσιο. Δεν έχει οικογένεια δεν έχει χρήματα και μένει στο δρόμο.

Έπαθα σοκ. Συγκλονίστηκα. Μιλάω στο φίλο μου, μαζέψαμε κάποια χρήματα, της δώσαμε να πάει σε ξενοδοχείο, ήταν Χριστούγεννα θυμάμαι. Από τότε κράτησα μια καλή επαφή μαζί της.

Κάποιο πρωί ξύπνησα και είπα, θα αγοράσω μια φωτογραφική μηχανή μιας χρήσεως και θα πάω να τη βρω. Της έδωσα τη μηχανή και τη ρώτησα αν θέλει να φωτογραφίσει. Της ζήτησα λοιπόν να μου φωτογραφίσει πράγματα που θα ήθελε να έχει στη ζωή, αλλά δε μπορεί να τα έχει.

Μου απάντησε «εγώ δεν είμαι τουρίστρια σε αυτή την πόλη, τι φωτογραφίες να σου βγάλω»; «Θα ήθελα να δω τι είναι ευτυχία για σας», της είπα. Μου έβγαλε λοιπόν μια σειρά από φωτογραφίες συγκινητικές. Και έτσι ξεκίνησε η ιδέα από μόνη της".

Τι φωτογράφιζε;

Πολλά ενοικιαστήρια, φαγητά βιτρίνες με ρούχα, βιτρίνες με μαξιλάρια. Η πρώτη σκέψη ήταν να κάνω μια έκθεση φωτογραφίας.

Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter

Η γυναίκα αυτή που βρίσκεται;

Στο δρόμο, ακόμα. Περιμένει να βγει η σύνταξή της για να βρει ένα σπιτάκι. Δε θέλει να πάει στο Δήμο για παράδειγμα. Μαζεύουμε κάποια χρήματα, της τα δίνουμε και πάει και μένει σε ένα ξενοδοχείο στην Ομόνοια, κοιμάται, πλένεται, τρώει. Από αυτή τη γυναίκα γνώρισα και άλλους. Ο καθένας από αυτούς έχει τη δική του μυστήρια ιστορία. Ανθρώπους που βρέθηκαν στο δρόμο. Έδωσα σε πολλούς ανθρώπους φωτογραφικές μηχανές. Μάζεψα έτσι 200 φωτογραφίες. Έβγαινα στους δρόμους, μου έδειχναν άστεγους, τους μιλούσα.

Έβγαλες κάποιο συμπέρασμα γι αυτή την κατάσταση;

Ναι, ότι το 90% των άστεγων είναι από άποψη, όπως στη Γαλλία. Μπαίνεις σε ένα τρομερό πηγάδι και δε μπορείς να βγεις. Είναι όπως οι ναρκομανείς ή η αλκοολικοί. Σε πολλούς από αυτούς έδωσα φωτογραφικές μηχανές και δεν τις πήρα ποτέ πίσω. Τις πούλησαν για να πάρουν ναρκωτικά ή ένα μπουκάλι κρασί. Τελικά οι άνθρωποι που βρέθηκαν από την οικονομική κρίση στο δρόμο και είναι άνθρωποι που πιστεύουν ότι υπάρχει ευτυχία, ότι κάποια μέρα θα επιστρέψουν, είναι άνθρωποι μιας άλλης αντίληψης.

Οταν είπα την ιδέα μου στη Στέγη για μια έκθεση φωτογραφίας μου είπαν «αυτό να το κάνεις παράσταση».

Έτσι ξεκίνησε. Υπάρχει ένα τεράστιο ψηφιδωτό εικόνων, το οποίο θα υπάρχει έξω από την αίθουσα και θα βλέπουν οι θεατές πριν μπουν στην αίθουσα.

Στην παράσταση τι υπάρχει;

Ένας άλλος κόσμος. Το να μιλήσω γι αυτούς τους ανθρώπους απευθείας είναι σαν να τους εκμεταλλεύομαι. Δε θέλω να είμαστε κλοσάρ, ούτε άστεγοι επάνω στη σκηνή. Για μένα η σχέση είναι να μπορώ να τους δώσω κάποια χρήματα, να τους βοηθήσω. Εμένα αυτό που με ενδιαφέρει σαν χορογράφο και σαν χορεύτρια είναι να δουλέψω πολύ πάνω στο καμουφλάζ και το κορμί τους.

Αυτή την παράσταση την έχω ονομάσει Contreplongées. Είναι ένας φωτογραφικός όρος για τη γωνία λήψης από κάτω προς τα πάνω, που είναι συνήθως και το βλέμμα των αστέγων. Παρατηρώ πολύ τη διαφορά αυτού του πάνω με το κάτω. Και όλα αυτά τα κορμιά. Λες πολλές φορές, άστεγος είναι αυτός; Είναι μέρος του ντεκόρ. Ακόμα και στη Γαλλία βλέπω ανθρώπους οι οποίοι είναι όλη μέρα μπροστά σε μια βιτρίνα, είναι ένας μέρος αυτής της εικόνας.

Αυτό που με ενδιαφέρει είναι η στάση τους, η λειτουργία των κορμιών τους. Οι αισθήσεις τους. Εχουν αναπτύξει αλλιώς τις αισθήσεις τους αυτοί οι άνθρωποι. Είναι λίγο σαν ζώα. Δε είναι επίσης τυχαίο ότι οι περισσότεροι έχουν σκυλιά. Όταν ζεις στο δρόμο έχεις άλλες αισθήσεις.

Για μένα αυτό το ζωώδες έχει να κάνει με τον Μινώταυρο, τον λαβύρινθο, έχει να κάνει με τον εγκλεισμό, με τα κορμιά. Οπότε η παράσταση χορευτικά και χορογραφικά πηγαίνει εκεί, είναι επί σκηνής ένα κομμάτι του σκηνικού της πόλης.

Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter

Ζεις και εργάζεσαι στη Γαλλία. Είναι εξίσου δύσκολα τα πράγματα για τους χορευτές;

Τα πράγματα στο χορό είναι δύσκολα και εδώ και έξω. Δεν κλείνουν τα χορογραφικά κέντρα στη Γαλλία, αλλά έχουν μειωθεί όλες οι επιχορηγήσεις. Πριν δεκαπέντε χρόνια, όταν άρχισα να δουλεύω με τις μεγάλες ομάδες, υπήρχαν χρήματα, οι μισθοί ήταν φοβεροί, ταξιδεύαμε παντού. Σήμερα τα ταξίδια είναι λιγότερα, τα χρήματα είναι λιγότερα, ο Γιόζεφ Νατζ ας πούμε παίρνει τα μισά χρήματα, άρα δουλεύει και με τους μισούς χορευτές. Στη Γαλλία υπάρχει πρόβλημα, αλλά υπάρχει κράτος. Πάντως για τους χορευτές είναι δύσκολο να βρουν δουλειά.

Το Contreplongées θα ταξιδέψει στη συνέχεια;

Η δουλειά θα τελειοποιηθεί στο Ρουμπέ και έχει ήδη αγοραστεί από το Τεάτρ Βιλέτ. Επειδή είναι στο Παρίσι και τα πράγματα λειτουργούν διαφορετικά, θα έρθουν αγοραστές και εύχομαι να ενδιαφερθούν και η παράσταση να πάρει το δρόμο της.

Πως είναι ο σύγχρονος χορός στη Γαλλία;

Για τη Γαλλία που ξέρω περισσότερα πράγματα και παρακολουθώ μπορώ να σου πω ότι βρίσκεται σε μια μεταβατική περίοδο. Στη δεκαετία του 80 ήταν στο φουλ ο μοντέρνος χορός μα τα χορογραφικά κέντρα με τον Νατζ, Νατζ, τους Μπουβιέ- Ομπάντ, τη Μαγκί Μαρέν. Ηταν ένα μεγάλο φλάς του χορού σε όλη την Ευρώπη. Μετά είχαμε το No dance με τον Ζερόμ Μπελ και όλους αυτούς τους χορογράφους. Τώρα είναι μια φάση που ψάχνεται ο μοντέρνος χορός. Είναι μια φάση που τη χαρακτηρίζεις δύσκολα. Πιστεύω ότι ξαναγυρνάμε στην κίνηση, η κίνηση επιστρέφει. Κάποια στιγμή είχαμε και ένα ανακάτεμα του χορού με το τσίρκο, το θέατρο, με τη μουσική. Και αυτό πλέον έχει ξεπεραστεί. Ψάχνεται το πράγμα.

Οι φωτογραφίες ανήκουν στη σειρά των 200 φωτογραφιών που τράβηξαν οι άστεγοι της Αθήνας.

Αυτό το υλικό, θα εκτεθεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στις 6 και 7 Φεβρουαρίου, ως αναπόσπαστο μέρος της παράστασης Contreplongées.

Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter
Το νέο project της χορογράφου Παναγιώτας Καλλιμάνη Facebook Twitter

Παναγιώτα Καλλιμάνη Contreplongées Στέγη: (6-7 Φεβρουαρίου, 21:00, Μικρή Σκηνή)
Η Παναγιώτα Καλλιμάνη ζει στο Παρίσι και έχει συνεργαστεί με σημαντικούς χορογράφους όπως η Joëlle Bouvier και ο Josef Nadj. Στη Στέγη παρουσιάζει την πρώτη της προσωπική χορογραφία.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ