Ένα διαφορετικό μνημόσυνο για τον Μίστερ Εθνικά Μπούτια

CHECK Εις μνήμην του Μίστερ Εθνικά Μπούτια Facebook Twitter
«Το φιλμ είναι αφιερωμένο στην αποκατάσταση του ονόματος ενός ανθρώπου που αντιμετωπίστηκε από όλους σαν σκουπίδι», ανέφερε, πριν ξεκινήσει η προβολή, η Veronique Tromokratisch.
0


Η ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΓΡΑΦΕ πως την Κυριακή που μας πέρασε, στις 8 το βράδυ, ήμασταν όλοι προσκαλεσμένοι σε ένα μνημόσυνο προς τιμήν του Γιώργου Σταυρόπουλου, γνωστού και ως Μίστερ Εθνικά Μπούτια. Εκεί θα παρουσιαζόταν μια ταινία για τη ζωή του, δημιουργημένη από τα Φυτά και τη Veronique Tromokratisch. Η ιδιαίτερη αυτή εκδήλωση θα πραγματοποιούνταν στο Λάλα, ένα από τα πιο ζεστά και πολύχρωμα safe spaces της Αθήνας.

Μια κρύα βραδιά, μαζευτήκαμε περίπου είκοσι άτομα για να τιμήσουμε τη μνήμη της πιο συμπαθούς φιγούρας του ελληνικού trash των ’90s. Στην πόρτα μάς υποδέχτηκε με το τεράστιο χαμόγελό της, που φωτίζει τον χώρο, η Veronique, κερνώντας μας homemade λικέρ μαστίχα. Η Veronique Tromokratisch, που προλόγισε το φιλμ, είναι μία από τις πρωταγωνίστριες του βραβευμένου «Avant-Drag!» των Φυτών – μάλιστα, η ταινία που θα δούμε βασίζεται σε δική της έρευνα, όπως μου εξηγούν τα παιδιά στην είσοδο.

O Μίστερ Εθνικά Μπούτια πρόσφερε χαρά στο κοινό με τις εξωφρενικές του εμφανίσεις παρά τα όσα είχε περάσει, ήταν ένας σταρ με τον δικό του τρόπο και είχε ίσως τα πιο καλλίγραμμα πόδια που πέρασαν από την ελληνική τηλεόραση στα ’90s.

«Το φιλμ είναι αφιερωμένο στην αποκατάσταση του ονόματος ενός ανθρώπου που αντιμετωπίστηκε από όλους σαν σκουπίδι», ανέφερε πριν ξεκινήσει η προβολή και μας μοίρασε τα φρέσκα, πεντανόστιμα κόλλυβα, ό,τι πρέπει για την περίσταση.

CHECK Εις μνήμην του Μίστερ Εθνικά Μπούτια Facebook Twitter
Η ιδιαίτερη αυτή εκδήλωση θα πραγματοποιούνταν στο Λάλα, ένα από τα πιο ζεστά και πολύχρωμα safe spaces της Αθήνας.

Η ταινία, που διαρκεί λιγότερο από μισή ώρα –περίπου 26-27 λεπτά– είναι ένα μίνι πειραματικό ντοκιμαντέρ που επιχειρεί να πλαισιώσει ιστορικά την εμφάνιση του Γιώργου Σταυρόπουλου στην ελληνική τηλεόραση. Από τα παιδικά του χρόνια και τις αποκαλύψεις του για τον βιασμό του από ιερέα σε ηλικία πέντε ετών μέχρι τη φημολογούμενη σχέση του με τον ζωγράφο Γιάννη Τσαρούχη, στον οποίο πόζαρε ως μοντέλο, και τις τηλεοπτικές drag περφόρμανς του ως Ζωζώ Σαπουντζάκη και Ρίτα Σακελλαρίου, η ταινία σκιαγραφεί μια ελληνική κοινωνία που αδυνατεί να διαχειριστεί τέτοιες αφηγήσεις στον δημόσιο λόγο – μόνο μέσα από χλευασμό και αμηχανία. Και κάπου εκεί για λίγα λεπτά παίζει τεχνικό πρόβλημα και η οθόνη πρασινίζει από το κακό της που μας διέκοψε τη ροή του προγράμματος.

Σε ένα από τα πιο σοκαριστικά στιγμιότυπα προβάλλεται ένα τηλεφώνημα στο οποίο ο Σταυρόπουλος δέχεται ακραία ομοφοβική επίθεση και απειλές, ζωντανά, στην τηλεόραση της εποχής. Είναι τρομακτικό όταν συνειδητοποιείς το πώς το κοινό –και συ μαζί– κατανάλωνε αχόρταγα αυτές τις εικόνες και πώς η βία κανονικοποιούνταν για δεκαετίες μέσα από το τηλεοπτικό θέαμα.

Μετά το τέλος της προβολής, η Veronique μας είπε ότι δυσκολεύτηκε πολύ να εντοπίσει αυτοβιογραφικά στοιχεία για τη ζωή του. Όταν έγινε γνωστή η είδηση του θανάτου του τον περασμένο Σεπτέμβριο, οι περισσότερες αναφορές επικεντρώνονταν σχεδόν αποκλειστικά στην περσόνα του ως Μίστερ Εθνικά Μπούτια, με ελάχιστες πληροφορίες για τον ίδιο τον άνθρωπο. Με το ζόρι βρήκε την ημερομηνία της γέννησής του, ενώ ακόμη δεν γνωρίζει αν ήταν 68 ή 78 χρονών όταν πέθανε. «Μαντεύετε τι ζώδιο ήταν;» μας ρωτάει. «Ήταν Ταύρος», αναφέρει αφοπλιστικά. Η μοναδική βιογραφία του που έγραψε ο ίδιος και είχε τίτλο «Πιστοποιητικό Αγνότητας» δεν κυκλοφόρησε ποτέ επίσημα επειδή φημολογείται ότι ο εκδοτικός οίκος προτίμησε να του φάει τα λεφτά από το να τον πάρει στα σοβαρά· η μόνη κόπια που μπορεί να βρει κανείς σήμερα στο διαδίκτυο πωλείται για 600 ευρώ.

CHECK Εις μνήμην του Μίστερ Εθνικά Μπούτια Facebook Twitter
Η Veronique Tromokratisch, που προλόγισε το φιλμ, είναι μία από τις πρωταγωνίστριες του βραβευμένου «Avant-Drag!» των Φυτών, ενώ η ταινία βασίζεται σε δική της έρευνα.

Ναι, ο Μίστερ Εθνικά Μπούτια πρόσφερε χαρά στο κοινό με τις εξωφρενικές του εμφανίσεις παρά τα όσα είχε περάσει, ήταν ένας σταρ με τον δικό του τρόπο και είχε ίσως τα πιο καλλίγραμμα πόδια που πέρασαν από την ελληνική τηλεόραση στα ’90s. Αλλά ήταν, πάνω απ’ όλα, ένας άνθρωπος, και κάποιες φορές μοιάζει να το ξεχνάμε αυτό. To φιλμ έρχεται να μας το υπενθυμίσει, έστω και κάπως καθυστερημένα. Λίγο πριν καληνυχτιστούμε, το φιλμ ξεκινάει να παίζει από την αρχή, για όσους άργησαν. Ζωή σε μας, σε σας και καλές γιορτές σε όλους.

Lgbtqi+
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

*Ακόμη και το πιο σφοδρό ξυράφι υπήρξε κάποτε λουλούδι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ακόμη και το πιο σφοδρό ξυράφι υπήρξε κάποτε λουλούδι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Από το σοκ της Peaches μέχρι τη σιωπηρή δύναμη σωμάτων που άντεξαν χωρίς να εξηγηθούν, ο Πάνος Μιχαήλ εξερευνά τι σημαίνει να κατοικείς το σώμα σου χωρίς διαπραγμάτευση. Ένα πολυποστ της ΟΑΣΗΣ για την επιθυμία ως πολιτισμό και την αντοχή ως μορφή αλήθειας.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Το δέρμα που κατοικώ/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Το δέρμα που κατοικώ/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε αυτό το πολυποστ, ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει τη σύγχρονη κουλτούρα μέσα από εκείνο το μικρό σκοτεινό διάκενο όπου κάτι λείπει και ακριβώς γι’ αυτό γίνεται ορατό. Από τη Charli XCX που παλεύει να ξαναβρεί το σώμα της μέσα στο ίδιο της το είδωλο, μέχρι τη Cindy Sherman που αποκάλυψε νωρίς τη βία της μίμησης· από τη σωματική ένταση του HYACYN μέχρι τη λαϊκή, ανθρώπινη ματιά του Martin Parr. Ένα queer πολυποστ για την επιμονή της παρουσίας σε μια εποχή που δεν αντέχει την ατέλεια.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αγαπώντας τα αγρίμια της ζωής σου/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αγαπώντας τα αγρίμια της ζωής σου/από τον Πάνο Μιχαήλ

Τι ενώνει έναν σταρ, μια πόλη, ένα κορίτσι, έναν φωτογράφο, μια θεότητα και ένα βλέμμα; Τίποτα. Και τα πάντα. Ο Skarsgård γίνεται queer χώρος από αφέλεια. Η Αθήνα θυμάται το υπόγειό της. Η Corinne Day την εφηβεία όπως ήταν. Ο Hujar μια «τίποτα-μέρα» που έγινε μνήμη. Η Blanchett αλλάζει τον αέρα. Η Schafer τον τρόμο. Η ΟΑΣΗ δεν κυνηγά queer icons, αλλά τη στιγμή που η εικόνα τους σπάει. Γιατί εκεί αρχίζει η αλήθεια.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Όταν ο κόσμος καίγεται πιο γρήγορα από εμάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Όταν ο κόσμος καίγεται πιο γρήγορα από εμάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στο νέο πολυποστ της ΟΑΣΗΣ, έξι μορφές γίνονται έξι κάρτες ενός tarot της εποχής:ο Jonathan Anderson που κοιτάζει το μέλλον, η Metropolis που χάνει την queer αφή της, η Greer Lankton που ξαναγεννά το σώμα της, ο Udo Kier που σπάει την εικόνα, ο William E. Jones που βλέπει την ιστορία στα σώματα, και η πρώτη queer γενιά του AIDS που επιστρέφει μέσα από το κείμενο του Βρασίδα Καραλή για να ενώσει όλες τις επόμενες.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Οκτώ ιστορίες που κοιτούν την εποχή κατευθείαν στα μάτια και βλέπουν λίγο πιο βαθιά απ’ όσο θα περίμενες. Η Tina Brown που ξεγυμνώνει την αλήθεια των new media, ο Tillmans που κρατά ένα τραγούδι αθάνατο, η νύχτα του Chengdu που χάνεται μπροστά μας, το wool-camp σαν μικρή τελετουργία επιβίωσης, ο Hujar που φωτογράφιζε ψυχές, η Swinton που κουβαλά φως για όσους έφυγαν, ο νέος «Φρανκενστάιν» ως καθρέφτης της πατριαρχίας και ο Λαπαθιώτης που βρίσκει ξανά στόμα στη σκηνή. Διαφορετικά μεταξύ τους, συντονίζονται σαν ένας χάρτης του τώρα, λαμπερός, σκοτεινός, ακριβής.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
 Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στην εποχή όπου η πρόοδος μιμείται την ευαισθησία για να επιβιώσει,το queer βλέμμα γίνεται η μόνη αξιόπιστη μέθοδος διάκρισης. Από την Ελεωνόρα Μελέτη και τη Τζένη Χειλουδάκη, δύο καθρέφτες μιας κοινωνίας που φοβάται να ρευστοποιηθεί ως τη σιωπηλή αξιοπρέπεια του Orlando, τη Róisín Murphy, τον Daniel Obasi, το t-fags και τη Δήμητρα της Λέσβου, οι εικόνες του κόσμου αποκαλύπτουν το αόρατο ρεύμα που τις διαπερνά: την πειθαρχία της τρυφερότητας.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Κάθε εποχή χτίζει τα φώτα της για να φωτίσει τον τρόμο της. Η Fruit Gillette τραγουδά μέσα απ’ το εργοτάξιο, η Vaginal Davis εισβάλλει στο μουσείο, ο Λάνθιμος αναζητά χαρά, ο Χόκνεϊ καπνίζει σαν να κρατά ακόμη το χρώμα του κόσμου. Ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει την Ελλάδα όπως κοιτάς ένα φλας που σε τυφλώνει.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

ΟΙ ΑΛΛΟΙ / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ