Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

CHECK Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης Facebook Twitter
Το έργο «Lamassu of Nineveh» που θα φτάσει στην Αθήνα αποτελεί ανάθεση για την τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ του Λονδίνου και εγκαταστάθηκε το 2018 ως προέκταση της σειράς The Invisible Enemy Should not Exist.
0

Στις 6 Οκτωβρίου 2025 ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος με γαλήνιο ανθρώπινο πρόσωπο, μια προστατευτική ασσυριακή θεότητα, ένα lamassu θα τοποθετηθεί στον εξωτερικό χώρο του Μουσείου Ακρόπολης, στη δυτική του πλευρά προς την οδό Μητσαίων. Η θέση του το φέρνει σε συνομιλία με την ανασκαφή που απλώνεται στη βάση του Μουσείου Ακρόπολης, με τον βράχο και τα μνημεία του, με το αστικό τοπίο που το περιβάλει καθώς και με το κτίριο του Μουσείου, ενώ θα παραμείνει στον χώρο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2026.

Προστατευτικά πνεύματα ή θεότητες του ασσυριακού πολιτισμού, τα lamassu τοποθετούνταν σε εισόδους παλατιών και πόλεων για να διώχνουν το κακό και να προστατεύουν από εχθρούς ή δαιμονικά πνεύματα. Συμβόλιζαν τη δύναμη, τη σοφία, την προστασία και το βασιλικό κύρος.

Πρόκειται για το δεύτερο μέρος της έκθεσης «Michael Rakowitz & Ancient Cultures», μιας τριλογίας της οποίας το πρώτο μέρος ξεκίνησε τον Μάιο 2025 με την έκθεση «Allspice» στην αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων του Μουσείου Ακρόπολης και θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου 2025, σε επιμέλεια του γενικού διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητή Νικόλαου Σταμπολίδη, και της διευθύντριας του ΝΕΟΝ, Ελίνας Κουντούρη.

Ο Michael Rakowitz αναφέρεται σε ένα διαρκές και ανοιχτό πολιτιστικό τραύμα που απαντά σε όλο τον κόσμο: αντικείμενα που αποτελούν την πολιτιστική μνήμη ενός λαού και συνθέτουν το πνεύμα μιας χώρας υφίστανται κλοπή, συναλλαγή, καταστρέφονται ή εξαφανίζονται.

Σε αυτό το πρώτο μέρος τα σύγχρονα έργα του Michael Rakowitz συνεκτίθενται με αρχαιότητες που προέρχονται από το Ινστιτούτο Μελετών Αρχαίων Πολιτισμών (Institute for the Study of Ancient Cultures) του Πανεπιστημίου του Σικάγο και την Κυπριακή Συλλογή Θ. Ζιντίλη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, συνυφαίνοντας ιστορίες που μας μιλούν για το παρελθόν και το παρόν μας.

Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης Facebook Twitter
Πορτρέτο του Michael Rakowitz - Γενειοφόρος ανδρική κεφαλή με στεφάνι αποτελούμενο από φύλλα δάφνης, Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου (σε μακροχρόνιο δανεισμό: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Αθήνα) -Study for a Lamassu in spolia, 2025, Μαρκαδόρος σε πλεξιγκλάς. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη, έργο κατ’ ανάθεση του Οργανισμού ΝΕΟΝ, Allspice | Michael Rakowitz & Ancient Cultures, 2025 | Συνεργασία NEON + Μουσείο Ακρόπολης | Φωτογραφία © Ναταλία Τσουκαλά | Ευγενική παραχώρηση ΝΕΟΝ, Μουσείο Ακρόπολης και ο καλλιτέχνης

Μετά από ανάθεση του ΝΕΟΝ, ο Michael Rakowitz, δημιουργεί ένα είδος κολάζ μεταξύ πολιτισμών, «συνδέοντας» το σώμα της ασσυριακής θεότητας lamassu με τη γενειοφόρο ανδρική κεφαλή από την Κύπρο. Στο έργο «Study for a Lamassu inspolia» απεικονίζεται ένα σκίτσο του σώματος του lamassu, ζωγραφισμένο απευθείας πάνω στο γυαλί της βιτρίνας που φιλοξενεί την πέτρινη ανδρική κεφαλή από την Κύπρο της Συλλογής Θ. Ζιντίλη. Ο Rakowitz προτείνει μια πιθανή σύνδεση δύο θραυσμάτων, όπως συμβαίνει συχνά στα spolia, μια αρχαία τεχνική στην οποία πέτρες από παλιά κτίρια χρησιμοποιούνται εκ νέου για λειτουργικούς ή διακοσμητικούς σκοπούς.

Από την πλατεία Τραφάλγκαρ στους πρόποδες της Ακρόπολης

Ο Αμερικανο-ιρακινής καταγωγής καλλιτέχνης στο έργο του αναφέρεται σε ένα διαρκές και ανοιχτό πολιτιστικό τραύμα που απαντά σε όλο τον κόσμο: αντικείμενα που αποτελούν την πολιτιστική μνήμη ενός λαού και συνθέτουν το πνεύμα μιας χώρας υφίστανται κλοπή, συναλλαγή, καταστρέφονται ή εξαφανίζονται.

Το έργο του «Lamassu of Nineveh», που αναμένεται στην Αθήνα, αποτελεί ανάθεση για την τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ του Λονδίνου και εγκαταστάθηκε το 2018 ως προέκταση της σειράς «The invisible enemy should not exist». Το γλυπτό είναι φτιαγμένο από κονσέρβες σιροπιού χουρμά από το Ιράκ και «αναπαριστά» το μήκους περίπου 4,3 μέτρων άγαλμα του φτερωτού ταύρου, της προστατευτικής ασσυριακής θεότητας που βρισκόταν στην είσοδο της Πύλης Nergal της Νινευή από το 700 π.Χ. μέχρι τον Φεβρουάριο του 2015, όταν το ISIS το κατέστρεψε μαζί με αντικείμενα από το κοντινό Μουσείο της Μοσούλης.

Με αφορμή τα γλυπτά, τα περισσότερα από τα οποία δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της Νεο-Ασσυριακής Αυτοκρατορίας, κυρίως επί της βασιλείας του Ασουρνασιρπάλ Β’ και του Σενναχερίμπ, ο  Michael Rakowitz υπενθυμίζει και αναδεικνύει στο πολυδιάστατο έργο του διαχρονικά θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς, απώλειας και αποκατάστασης, επιβίωσης και δημιουργίας πολιτισμού.

Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης Facebook Twitter
Michael Rakowitz, «Ο αόρατος εχθρός δεν πρέπει να υπάρχει» (Lamassu of Nineveh) (λεπτομέρεια), 2018

Το lamassu αποτελεί τοποθέτηση του Rakowitz και είναι μέρος ενός φιλόδοξου μακροπρόθεσμου έργου του που έχει τίτλο «Ο αόρατος εχθρός δεν πρέπει να υπάρχει» και στόχο την ανακατασκευή και των 7.000 αντικειμένων που είναι γνωστό ότι λεηλατήθηκαν από το Εθνικό Μουσείο του Ιράκ το 2003.

Το χρονικό μιας παγκόσμιας καταστροφής

Το ISIS κατέλαβε μεγάλο μέρος του βόρειου Ιράκ  και της Μοσούλης το 2014. Το 2015, κυκλοφόρησε βίντεο που δείχνει την καταστροφή των αρχαίων αγαλμάτων και lamassu στο Μουσείο της Μοσούλης. Χρησιμοποιήθηκαν σφυριά, καλέμια και κομπρεσέρ για την καταστροφή των αγαλμάτων και στο βίντεο φαίνεται η καταστροφή ενός γρανιτένιου lamassu που χρονολογείται το 700 π.Χ. και βρισκόταν στην Πύλη Nergal της αρχαίας πόλης Nινευή. Οι καταστροφές που προξενήθηκαν θεωρήθηκαν όχι απλά ως καταστροφή αντικειμένων τέχνης αλλά ως έγκλημα πολέμου και εξάλειψη της πολιτιστικής ταυτότητας μιας περιοχής και προκάλεσαν την παγκόσμια κατακραυγή οργανισμών πολιτιστικής κληρονομιάς όπως η UNESCO, πολιτικών ηγετών και αρχαιολόγων. Μετά την ανακατάληψη της πόλης από τις κυβερνητικές δυνάμεις ξεκίνησε το Nimrud Rescue Project που χρηματοδοτείται από το Smithsonian, ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης Ιρακινών αρχαιολόγων προκειμένου να καταγράψουν και να συλλέξουν τα εναπομείναντα αντικείμενα και ανάγλυφα.

Ο Rakowitz, που παρακολούθησε στην τηλεόραση την καταστροφή, αργότερα είπε: «Δεν είχε σημασία αν ήσουν υπέρ ή κατά του πολέμου, όλοι συμφωνούμε ότι επρόκειτο για καταστροφή. Δεν ήταν απλώς μια τοπική απώλεια αλλά μια απώλεια για ολόκληρη την ανθρωπότητα».

Τα lamassu, τα θύματα μιας σειράς καταστροφών που μέσα σε λίγες μόνο ημέρες μετέτρεψαν πολλά από τα πιο πολύτιμα αντικείμενα του Ιράκ σε πέτρες, ενέπνευσαν το έργο του «Lamassu of Nineveh» και κατασκευάζοντάς το επιχείρησε να αναδείξει τις ανθρώπινες, οικονομικές και οικολογικές καταστροφές που προκλήθηκαν από τον πόλεμο στο Ιράκ.

Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης Facebook Twitter
Ο Rakowitz υπενθυμίζει και αναδεικνύει στο πολυδιάστατο έργο του διαχρονικά θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς, απώλειας και αποκατάστασης, επιβίωσης και δημιουργίας πολιτισμού.

Οι ιρακινοί χουρμάδες θεωρούνταν κάποτε οι καλύτεροι στον κόσμο και αποτελούσαν το δεύτερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας μετά το πετρέλαιο. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, καταγράφονταν πάνω από 30 εκατομμύρια χουρμάδες στη χώρα. Μέχρι το τέλος του πολέμου του Ιράκ το 2003, είχαν απομείνει μόνο 3 εκατομμύρια.

Για να παρακάμψουν το εμπάργκο του ΟΗΕ το 1990 και να φτάσουν σε μια δυτική αγορά, οι Ιρακινοί κατασκευαστές έστειλαν σιρόπι χουρμάδων στη Συρία για να συσκευαστεί σε κουτιά χωρίς σήμανση προέλευσης. Οι κονσέρβες στη συνέχεια έφταναν στον Λίβανο με μια ετικέτα που τα αναγνώριζε ως «Προϊόν του Λιβάνου» και εξάγονταν παγκοσμίως ως συγκαλυμμένο εμπόρευμα.

Σήμερα, μόνο μία μάρκα μεταξύ δεκάδων αναφέρει το Ιράκ ως χώρα προέλευσής της λόγω των υπερβολικών φόρων που επιβάλλονται από τις ΗΠΑ σε προϊόντα ιρακινής προέλευσης.

Μια τριλογία που συνδέει κλασικούς και σύγχρονους πολιτισμούς

«Ως παιδί ενός γιατρού που αφιέρωσε τη ζωή του στη θεραπεία και την αποκατάσταση των τραυματισμένων και των καταρρακωμένων, και μιας Εβραίας από τη Βαγδάτη, συνδέομαι βαθιά με τις κατά τόπους ιστορίες εκτοπισμού και αποκατάστασης. Το ίδιο το Μουσείο Ακρόπολης στο οποίο εκτίθενται τα εξαίσια  μέλη του Παρθενώνα –ενώ τα άλλα μισά έχουν αποσπαστεί βίαια– έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για μένα, καθώς μου δίδαξε πολλά και μου άνοιξε νέους ορίζοντες στην κατανόηση του δικού μου έργου. Το γεγονός ότι μπορώ να εκθέσω το έργο μου εδώ με αφήνει άφωνο, καθώς δεν συνδέεται μόνο με το παρελθόν, αλλά ανοίγει παράθυρα σε ένα μέλλον όπου αντικείμενα και άνθρωποι μπορούν να επανενωθούν», λέει ο Rakowitz.

Με αυτό το επίκαιρο έργο φέρνει στο προσκήνιο τη μοίρα των εμπόλεμων περιοχών αλλά και τα μάταια ταξίδια των ανθρώπων και των πολιτιστικών αγαθών που ξεσπιτώνονται, υπενθυμίζοντας οδυνηρά γεγονότα (πολέμους, λεηλασίες, κλοπές, αποικιοκρατία και της μετανάστευση).

Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης Facebook Twitter
The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G, Northwest Palace of Nimrud, Panel 23), 2019 - Ανάγλυφο από συσκευασίες και αραβο-αγγλικές εφηµερίδες από τη Μέση Ανατολή, κόλλα και χαρτόνι σε ξύλινες κατασκευές, 238 x 222 x 9 εκ. - Centre national des art plastiques Αποστολή με παρακαταθήκη στο Μουσείο Ακρόπολης, Αθήνα - Michael Rakowitz, The invisible enemy should not exist (Room G, Northwest Palace of Nimrud, Panel 24), 2019, Ανάγλυφο από συσκευασίες και Αραβο-αγγλικές εφηµερίδες από τη Μέση Ανατολή, κόλλα, χαρτόνι σε ξύλινες κατασκευές, 237 x 219,5 x 8,5 εκ.- Michael Rakowitz, The invisible enemy should not exist (Room G, panel 25, Northwest Palace of Nimrud), 2019, Ανάγλυφο από συσκευασίες και Αραβο-αγγλικές εφηµερίδες από τη Μέση Ανατολή, κόλλα, χαρτόνι σε ξύλινες κατασκευές, 237 x 198 x 8,5 εκ. - Allspice | Michael Rakowitz & Ancient Cultures, 2025 | Installation view | Συνεργασία NEON + Μουσείο Ακρόπολης | Φωτογραφία © Ναταλία Τσουκαλά | Ευγενική παραχώρηση ΝΕΟΝ, Μουσείο Ακρόπολης και ο καλλιτέχνης

Η τριλογία των έργων του Rakowitz θα ολοκληρωθεί με έκθεση στο Παλιό Μουσείο της Ακρόπολης το Μάιο 2026. Η προετοιμασία έχει ξεκινήσει με τη συνεργασία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, του υπουργείου Πολιτισμού και του ΝΕΟΝ. Η ιδέα περιστρέφεται γύρω από τις ιστορίες διασποράς και το πώς αντικείμενα από διαφορετικά ιστορικά, γεωγραφικά και αρχαιολογικά συμφραζόμενα διαμορφώνουν αφηγήσεις που δεν προέρχονται μόνο από γεωγραφικές οντότητες αλλά και από ιστορικές. Η αρχαία πλίνθος, το τούβλο, ως δομικό υλικό ιστοριών και αναμνήσεων και ο πηλός από τον οποίο κατασκευάζεται βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας ανάθεσης.

Στο σύνολό της, η τριλογία ενώνει τους κλασικούς και σύγχρονους πολιτισμούς αυτής της γωνιάς του πλανήτη στο Μουσείο Ακρόπολης, φέρνοντας σε επαφή τους πολιτισμούς που σημάδεψαν και σημαδεύουν τον κλασικό και σύγχρονο κόσμο.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ