Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
0

Ιστορίες από το παρελθόν και το παρόν, και από διαφορετικούς τόπους, συγκεντρώνει το Fenix, το νέο και πολυαναμενόμενο μουσείο μετανάστευσης στο Ρότερνταμ που άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό στις 16 Μαΐου 2025.

Στο Fenix μπορεί ο επισκέπτης να βιώσει τη μετανάστευση μέσα από τα μάτια διεθνών καλλιτεχνών όπως η Shilpa Gupta, ο Steve McQueen, η Rineke Dijkstra και η Kimsooja· να παρασυρθεί από τις εκατοντάδες φωτογραφίες της έκθεσης «Η oικογένεια των μεταναστών»· να ακούσει προσωπικές ιστορίες από τους ίδιους τους ταξιδιώτες· και να έρθει σε επαφή με τους κατοίκους του Ρότερνταμ ή να δοκιμάσει πιάτα από τις μαγειρικές παραδόσεις των ανθρώπων που ταξίδεψαν σε όλο τον κόσμο μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους. 

Το μουσείο Fenix πήρε το όνομά του από τον φοίνικα που αναγεννιέται μέσα από τις στάχτες του, και βρίσκεται στις ιστορικές αποβάθρες του Ρότερνταμ, συγκεκριμένα σε μια πρώην αποθήκη μεταφόρτωσης της ναυτιλιακής γραμμής Ολλανδία-Αμερική, η οποία μετέφερε περισσότερους από 3 εκατομμύρια μετανάστες από και προς την Ολλανδία στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Κάποιοι έφυγαν για την Αμερική ή τον Καναδά, ενώ άλλοι έφτασαν από χώρες όπως η Κίνα, η Ελλάδα ή το Πράσινο Ακρωτήριο. Διάσημες προσωπικότητες όπως ο Άλμπερτ Αϊνστάιν και ο καλλιτέχνης Μαξ Μπέκμαν αναχώρησαν από το Ρότερνταμ με προορισμό την Αμερική.

Έχοντας στόχο να γίνει ένας σημαντικός πολιτιστικός προορισμός, το Fenix παρουσιάζει τη σκληρή πραγματικότητα της εμπειρίας των μεταναστών, παράλληλα με μια εικόνα της πολιτικής αναταραχής που προκαλεί το θέμα. 

Αποκαθιστώντας την ιστορική αποθήκη στην οποία εδρεύει, το Fenix τιμά το παρελθόν της, προσθέτοντας παράλληλα μια μοντέρνα αρχιτεκτονική πινελιά, το Tornado, μια σκάλα σχεδιασμένη από τους MAD Architects που περιστρέφεται σαν ανεμοστρόβιλος και οδηγεί σε μια πλατφόρμα, απ’ όπου έχεις μια 360° θέα του Ρότερνταμ. 

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Η αποθήκη στην οποία εδρεύει το μουσείο κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1920

Η αποθήκη αυτή κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1920 και ανακαινίστηκε για να φιλοξενήσει μια συλλογή που συγκρότησε ο Wim Pijbes, ο διευθυντής του ιδιωτικού ιδρύματος Droom en Daad και πρώην γενικός διευθυντής του Rijksmuseum. Το ίδρυμα Droom en Daad –που ιδρύθηκε το 2016 για την ανάπτυξη θεσμών τέχνης και πολιτισμού στην ιστορική πόλη-λιμάνι της Ολλανδίας– ξεκίνησε το Fenix και χρηματοδότησε την αγορά του χώρου. Το μουσείο βρίσκεται σε μια περιοχή που φιλοξένησε την πρώτη Chinatown στην Ευρώπη – και τη νέα συλλογή του μουσείου. 

Η εναρκτήρια έκθεση, με τίτλο «All directions: Art that moves you», περιλαμβάνει έργα ιστορικών καλλιτεχνών –όπως οι Honoré Daumier, Max Beckmann και Alfred Stieglitz– και σύγχρονων δημιουργών, συμπεριλαμβανομένων των Sophie Calle, Omar Victor, Diop, Steve McQueen, Cornelia Parker, Gordon Parks, Yinka Shonibare και Danh Vō. Ανήκουν στη συλλογή Fenix, αποκτήθηκαν τα τελευταία έξι χρόνια και παρουσιάζονται μαζί με αντικείμενα-αναμνηστικά των κατοίκων του Ρότερνταμ που αφηγούνται προσωπικές ιστορίες μετανάστευσης.

Στην «Οικογένεια των μεταναστών» εκτίθεται μια επιλογή από εντυπωσιακές φωτογραφίες με θέμα τη μετανάστευση, εμπνευσμένη από την περίφημη έκθεση «Family of Man» του Edward Steichen που έγινε το 1955 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη. Περιλαμβάνει τη δουλειά 136 φωτογράφων από 55 χώρες, μεταξύ άλλων των Fouad Elkoury, Dorothea Lange, Steve McCurry, Yasuhiro Ogawa και Emin Özmen.

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Red Grooms, The Bus, 1995, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Armando Marino, The Mexican, 2019, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Efrat Zehavi, Where Are We Going (λεπτομέρεια), 2020-2023, Collection Fenix ©TITIA HAHNE

Στο Fenix υπάρχει ένας μεγάλος, κοινόχρηστος, εσωτερικός-εξωτερικός χώρος που ονομάζεται Plein και είναι ανοιχτός, όλη μέρα, κάθε μέρα, δωρεάν για όλους. Πρόκειται για μια σκεπαστή πλατεία σε μεγάλη κλίμακα, που θα διαμορφωθεί από και με τη βοήθεια της τοπικής κοινότητας, που είναι ίσως από τις πιο ποικιλόμορφες στην Ευρώπη. Παιχνίδια, μαγειρική και μαθήματα oλλανδικών είναι μερικές από τις δραστηριότητες που φιλοξενεί ο χώρος, στον οποίο μπορείς απλώς να κάτσεις, να διαβάσεις εφημερίδα ή να χαζέψεις όσα συμβαίνουν τριγύρω.

Έχοντας στόχο να γίνει ένας σημαντικός πολιτιστικός προορισμός, παρουσιάζει τη σκληρή πραγματικότητα της εμπειρίας των μεταναστών παράλληλα με μια εικόνα της πολιτικής αναταραχής που προκαλεί το θέμα. 

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από το ιταλικό νησί Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου, δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες και ένα νεοϋορκέζικο λεωφορείο φτιαγμένο από ύφασμα με πίνακες του Χανς Χόλμπαϊν του Νεότερου και του Βίλεμ ντε Κούνινγκ; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση, στην οποία εξαναγκάζονταν ανέκαθεν οι άνθρωποι, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει μια νέα πλευρά, αυτή της πολιτικής τοξικότητας.

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Hana El Sagini, The Big Blue Slippers, 2022, Collection Fenix ©TITIA HAHNE

Tο μουσείο αποτελεί το κεντρικό κομμάτι ενός έργου που στοχεύει στην αναγέννηση του Katendrecht, μιας περιοχής όπου υπήρχαν τα «κόκκινα φανάρια» της πόλης. Απέναντι από τον χώρο στον οποίο βρίσκεται σήμερα ήταν η έδρα της ναυτιλιακής εταιρείας η οποία μετέφερε χιλιάδες Ολλανδούς, άνδρες και γυναίκες, στην Αμερική και στον Καναδά, όπου θα ξεκινούσαν μια καινούργια ζωή. Τις τελευταίες δεκαετίες, βέβαια, η κίνηση στο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης έχει την αντίστροφη κατεύθυνση. Έτσι, σήμερα το Ρότερνταμ φιλοξενεί πλέον 170 εθνικότητες. Η μετανάστευση είναι ένα διαχρονικό και παγκόσμιο φαινόμενο. Σύμφωνα με τους επιμελητές του μουσείου, «όσο υπάρχουμε, ως ανθρώπινα όντα, είμαστε σε κίνηση. Είναι μέρος αυτού που είμαστε». 

Δεδομένου ότι στην Ολλανδία επικρατεί το ακροδεξιό Κόμμα για την Ελευθερία (PVV) του Γκέερτ Βίλντερς, που έχει αλλάξει δραματικά τη μεταναστευτική πολιτική, αποκλείοντας σχεδόν την είσοδο στη χώρα για πρόσφυγες και αιτούντες άσυλο, η συζήτηση για τη μετανάστευση συνοψίζει τις ταραχώδεις εποχές που ζούμε. Το μουσείο δεν είναι πολιτικό αλλά θέλει να προκαλέσει μια περιήγηση στον κόσμο. Γι’ αυτό δεν έχει να αφηγηθεί μόνο ιστορίες ταλαιπωρίας αλλά και ιστορίες ανθρώπων που ξεριζώνονται για την αγάπη, για την περιπέτεια αλλά και για να βρουν δουλειά. 

Στον πρώτο όροφο του μουσείου ο επισκέπτης συναντά μια μοναχική φιγούρα ντυμένη στα ροζ και πράσινα, φορά ένα χοντρό μαύρο κράνος και κουβαλάει στην πλάτη ένα δίχτυ γεμάτο με τα υπάρχοντά της: μια τσαγιέρα, ένα ψάθινο καλάθι, μια λάμπα. Πρόκειται για έναν νομάδα αστροναύτη που αναζητά έναν ασφαλή πλανήτη, ένα καταφύγιο στη Γη, η οποία έχει καταστραφεί από την κλιματική αλλαγή. Πρόκειται για το «Refugee Astronaut IX», έργο του Βρετανού καλλιτέχνη Yinka Shonibare. 

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Yinka Shonibare, Refugee Astronaut IX, 2024, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Willem de Kooning, Άντρας στο Γουέινσκοτ, 1969, Collection Fenix

Ο πίνακας «Άντρας στο Γουέινσκοτ», ένα έργο του Βίλεμ ντε Κούνινγκ από το 1969, δεσπόζει στο μουσείο και αποτελεί έναν στοχασμό πάνω στη θάλασσα έτσι όπως την έβλεπε από το στούντιό του στην άκρη του Λονγκ Άιλαντ. Αυτός ο καλλιτέχνης είναι μια περίπτωση μετανάστη: ένα πρωινό του Ιουλίου του 1926, σε ηλικία 22 ετών, έφυγε βιαστικά από το Ρότερνταμ, χωρίς να το αποχαιρετήσει, με προορισμό τη Νέα Υόρκη και όνειρο να ξεκινήσει μια καινούργια ζωή. 

Ένα άλλο σημαντικό έργο είναι το πορτρέτο του Έρασμου –θεολόγου, ουμανιστή, ταξιδιώτη–, ζωγραφισμένο στο εργαστήριο του Χόλμπαϊν τη δεκαετία του 1530.

Ελκυστικό για το κοινό έργο είναι το «Λεωφορείο» του Red Grooms, καλλιτέχνη γεννημένου στο Νάσβιλ. Πρόκειται για ένα λεωφορείο της Νέας Υόρκης σε φυσικό μέγεθος στο οποίο οι επισκέπτες μπορούν να επιβιβαστούν και να θαυμάσουν τους πολύχρωμους χαρακτήρες-επιβάτες του που είναι φτιαγμένοι από ύφασμα. Αυτό το ετερόκλητο πλήθος αποδίδει το προφίλ της υιοθετημένης πόλης του καλλιτέχνη.

Οι άνθρωποι του μουσείου θέλουν να διατηρήσουν την ατμόσφαιρα ανάλαφρη· ένα από τα πιο περίεργα έργα του προέρχεται από τη Νοτιοκορεάτισσα καλλιτέχνιδα Chae Eun Rhee. Το «Εμείς, στο μάτι του ανέμου» είναι ένα τρίπτυχο και χωρισμένο και από κάθε πλευρά του ξεπροβάλλουν χαρακτήρες. Τη μια στιγμή δείχνει αστροναύτες με λευκές στολές από την ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος», την άλλη απειλητικές φιγούρες με ράμφη στο στυλ του Ιερώνυμου Μπος. Σκηνές από το βιντεοπαιχνίδι Minecraft αντιπαραβάλλονται με μεσαιωνικά προσευχητάρια, δείχνοντας τη μετανάστευση περισσότερο ως συναισθηματική κατάσταση παρά ως σωματική κίνηση. 

Μόλις λίγα μέτρα μακριά, συνδυάζοντας τα έργα τέχνης με τη συχνά σκληρή πραγματικότητα της εμπειρίας των προσφύγων, μια πραγματική βάρκα που είχε κατασχεθεί από τις ιταλικές αρχές και είχε μεταφέρει μετανάστες από την Τυνησία επαναφέρει τον επισκέπτη στη ρεαλιστική διάσταση της κατάστασης όσων αποφασίζουν ή αναγκάζονται να αλλάξουν τόπο.

Στο ισόγειο του μουσείου υπάρχει ο «Λαβύρινθος της βαλίτσας», μια συλλογή από 2.000 βαλίτσες όλων των σχημάτων και μεγεθών, που βρέθηκαν ακόμα και σε σπίτια μεταναστών σε όλη την πόλη. Βαλίτσες με πολύχρωμες ετικέτες, θήκες μουσικών οργάνων και καπελιέρες αφηγούνται τις περιπέτειες ανθρώπων από όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης.

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Μία από τις βαλίτσες που συλλέχθηκαν για τον Λαβύρινθο Βαλιτσών. Φωτ. : Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Rineke Dijkstra, Almerisa, 2000, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Rineke Dijkstra, Almerisa, 1994, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Paci, Centro di Permanenzo Temporanea, 2007, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Omar Victor Diop, Diaspora, 2014-2015, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Kimsooja, Bottari Truck Migrateurs, 2007, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Efrat Zehavi, Where Are We Going, 2020-2023, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Ugo Rondinone, The Sun, 2018, Collection Fenix ©TITIA HAHNE
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Red Grooms, The Bus, 1995, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Lucas Silawanebessy, If You See Her, Say Hello, 1979, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Raquel van Haver, Luz Brilhante e Cintilante, 2023-2025, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Rineke Dijkstra, Almerisa, 2007, Collection Fenix
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης Facebook Twitter
Alfred Stieglitz, The Steerage, 1907, collection Fenix

Με πληροφορίες από Fenix Rotterdam

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ