Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Irving Penn, Hand of Miles Davis (C), New York, 1986, selenium-toned silver gelatin print, 48 × 47 cm. Pinault Collection. © The Irving Penn Foundation.

Τι είναι ένα σώμα για τη σύγχρονη τέχνη;

0

Η έκθεση «Σώματα και ψυχές» («Corps et âmes») στο μουσείο Bourse de Commerce στο Παρίσι θα διαρκέσει μέχρι και τον Αύγουστο και αποτελεί μια εξερεύνηση της αναπαράστασης του σώματος στη σύγχρονη τέχνη. Περιλαμβάνει περίπου εκατό έργα από τη συλλογή Pinault. Από τον Auguste Rodin στον Duane Hanson, από τον Georg Baselitz στην Ana Mendieta, από τον David Hammons στη Marlene Dumas, από τον Arthur Jafa στην Ali Cherri, περίπου σαράντα καλλιτέχνες εξερευνούν, μέσα από τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη φωτογραφία, το βίντεο και το σχέδιο, τους δεσμούς μεταξύ σώματος και ψυχής.

Η έκθεση «Corps et âmes» διερευνά την αναπαράσταση του σώματος στη σύγχρονη ζωγραφική, τη φωτογραφία και τη γλυπτική, δίνοντας στην τέχνη μια ουσιαστική οργανικότητα που της επιτρέπει να συνδέσει, σαν ομφάλιος λώρος, τον παλμό του ανθρώπινου σώματος με την ψυχή.

Στη ροτόντα του Bourse de Commerce, το έργο του Arthur Jafa «Love is the Message, the Message is Death» μεταμορφώνει τον χώρο σε θάλαμο αντήχησης για τη μουσική και την παρουσία εμβληματικών αφροαμερικανικών μορφών όπως οι Martin Luther King Jr, Jimi Hendrix, Barack Obama, Beyoncé, δημιουργώντας ένα πολυφωνικό γεγονός. Οι ταινίες του Jafa ταλαντεύονται μεταξύ ζωής και θανάτου, βίας και υπέρβασης και εμπνέονται από την γκόσπελ, την τζαζ και τη μαύρη μουσική, σχηματίζοντας μια ροή εικόνων και ήχων που επιβάλλει τον ρυθμό της σε όλη τη διαδρομή και μια χορογραφία όπου τα σώματα μαρτυρούν τους δεσμούς που διατηρεί η τέχνη με τη ζωή. 

Στην έκθεση «Corps et âmes» παρουσιάζονται και έργα που απελευθερώνονται από την πρώτη ύλη του σώματος για να επενδύσουν στον ονειρικό χαρακτήρα του. Έτσι, η σύγχρονη ζωγραφική δεν διστάζει να εξερευνήσει μια πιο συμβολική και πνευματική διάσταση, για να μιλήσει για τα φαντάσματα που συνεχίζουν να στοιχειώνουν τις κοινωνίες μας.

«Μερικές φορές, τα έργα απελευθερώνονται από τη σωματική υλικότητα για να λάβουν έναν φασματικό χαρακτήρα, το σώμα επιβεβαιώνεται ως το σαρκικό περίβλημα, η ενσάρκωση της ψυχής. Αυτά τα έργα επανασυνδέονται με τα αρχέγονα αρχέτυπα της μυθολογίας και των τελετουργιών ή γονιμοποιούνται από τη συνείδηση ​​της φθοράς της ύπαρξης», λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Έμα Λαβίν. «Η τέχνη είναι ένα αντίδοτο στην εύθραυστη ανθρώπινη φύση και στον αφανισμό των σωμάτων», συνεχίζει.

Η έκθεση ξεκινά με ένα έργο του Georg Baselitz, που είναι εγκατεστημένο στον προθάλαμο του Bourse de Commerce. Μια φιγούρα που φαίνεται αθώα από μπροστά, απειλητική από πίσω, αυτό το γλυπτό από ξύλο κέδρου που είναι χρωματισμένο με λαδομπογιά είναι μια κολοσσιαία αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη, που αναπαριστά τον ίδιο ως παιδί το οποίο κρατά ένα κρανίο στα χέρια του. Το «Meine neue Mütze» (2003) είναι το πρώτο του γλυπτό-αυτοπροσωπογραφία που υψώνεται πάνω από τον θεατή, με τα πόδια του σταθερά στο έδαφος.

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Georg Baselitz, Meine neue Mütze (My New Cap), 2003, oil paint on cedar wood, 301.5 × 83.5 × 107 cm. Pinault Collection
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Georg Baselitz, Meine neue Mütze (My New Cap), 2003, oil paint on cedar wood, 301.5 × 83.5 × 107 cm. Pinault Collection
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Gideon Appah, The Woman Bathing, 2021, oil, acrylic on canvas, diptych, 120 × 300 cm (each panel). Pinault Collection. © Gideon Appah. Courtesy of the artist and Venus Over Manhattan.

Ανάμεσα στα έργα που δεν θα περάσουν καθόλου απαρατήρητα βρίσκουμε το δίπτυχο του Gideon Appah «The Confidant και The Woman Bathing» (2021). Εμπνευσμένο από τα έργα του Σεζάν, του Ματίς και του Γκογκέν, όπου οι φιγούρες των λουομένων κουλουριάζονται σε ειδυλλιακά τοπία, παραπέμποντας σε μια χρυσή εποχή που απειλείται από τη νεωτερικότητα, το έργο του Gideon Appah ανατρέπει αυτή την οπτική, απεικονίζοντας ένα σύμπαν ταυτόχρονα ονειρικό και πραγματικό.

Στο έργο της Ana Mendieta «Silueta Sangrienta» (1975) με το βαθύ κόκκινο χρώμα, το αρχαϊκό σώμα φιλοδοξεί να επανασυνδεθεί με τους πρωταρχικούς μύθους, να γίνει ένα με τη Μητέρα Γη, μετά τον ξεριζωμό της καλλιτέχνιδας λόγω της εξορίας της από την Κούβα στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1961. Στο έργο της Mendieta το σώμα συγχωνεύεται με την ύλη, προτού επανεμφανιστεί με τη μορφή μιας σιλουέτας από κόκκινη λάβα.

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Ana Mendieta, Silueta Sangrienta, 1975, super 8 mm film, colour, no sound, 1 min. 51 sec. © The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC / ADAGP, Paris. Courtesy of Galerie Lelong & Co.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Ana Mendieta, Silueta Sangrienta, 1975, super 8 mm film, colour, no sound, 1 min. 51 sec. © The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC / ADAGP, Paris. Courtesy of Galerie Lelong & Co.

«Εμπνευσμένοι από τους αγώνες της δεκαετίας του 1960 που συνδέονται με τα πολιτικά δικαιώματα και τα φεμινιστικά και αντιμιλιταριστικά κινήματα, οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν το σώμα ως σεισμογράφο και προνομιακό μάρτυρα μιας τέχνης που ασχολείται με την οργή του σημερινού κόσμου και τις συνεχιζόμενες απειλές κατά της ατομικής ακεραιότητας. Τα έργα φέρουν τα ίχνη των ουλών της ιστορίας», λέει η Έμα Λαβίν.

Ο Philip Guston είναι ένας καλλιτέχνης που τον έχει απασχολήσει ιδιαίτερα η βία και ο ρατσισμός, από τη δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ έως τη δολοφονία του Τζον Φ. Κένεντι, από τις φυλετικές ταραχές στο Σικάγο και το Λος Άντζελες μέχρι τα λιντσαρίσματα της Κου Κλουξ Κλαν. Στα έργα του εγκαταλείπει τον λυρισμό της αφαίρεσης, που του φαίνεται αποκομμένη από το παρόν, και μας προκαλεί να πλησιάσουμε όσο το δυνατόν πιο κοντά στη ματαιότητα της πραγματικότητας ή στον βλάσφημο και γκροτέσκο κόσμο των κινουμένων σχεδίων για να απεικονίσουμε την αηδία. «Ζωγραφίστε αυτό που σας αηδιάζει» είχε πει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, που ψηλαφίζει το σκοτάδι του κόσμου −όπως ο Γκόγια μέσα από τα «μαύρα» έργα του− και τις ροζ αποχρώσεις της σάρκας.

Την ίδια βαθιά μελαγχολία απηχούν και οι υπερρεαλιστικές σκηνές του Duane Hanson στα έργα του από τη δεκαετία του 1960, όπως ο «Πόλεμος» (1967) ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ ή το «Riot» (1968), που δεν μας προσφέρουν άλλη διαφυγή από την «πρόσωπο με πρόσωπο συνάντηση με τον άλλον». Μόνο τότε συνειδητοποιούμε τη θνητότητα και την ευαλωτότητά του αλλά και τη συνενοχή μας στον θάνατό του. 

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Philip Guston, Lamp, 1974, oil on canvas, 171.5 × 265.4 cm. Pinault Collection. © Estate of Philip Guston.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Duane Hanson, Housepainter I, 1984‑1988, bodywork putty, polychrome, various materials, with accessories, variable total dimensions. Pinault Collection. © ADAGP, Paris. Courtesy of Gagosian.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Ali Cherri, L’Homme aux larmes, 2024, stone head sculpted in the 14th-15th centuries, patinated silver, plaster, steel, 49 × 41 × 31 cm. Pinault Collection. Courtesy of the Imane Farès Gallery. Φωτ.: Studio Ali Cherri.

Τα κείμενα του James Baldwin και οι φωτογραφίες του Richard Avedon διαπλέκονται στο έργο «Nothing Personal» (1964), το οποίο χρησιμεύει ως μανιφέστο και προσφέρει μιαν άλλη εικόνα της Αμερικής από αυτήν που έχει να κάνει με τη λάμψη της ματαιότητας μιας καταναλωτικής κοινωνίας, η οποία προσπαθεί να αγνοήσει την ελαττωματική όψη του αμερικανικού ονείρου. Η οδυνηρή οδύσσεια που συνθέτει ο συγγραφέας των «Nobody Knows My Name» (1961) και «The Fire Next Time» (1963) μαζί με τον παιδικό του φίλο Avedon, ο οποίος απομακρύνεται από τη μόδα για να εστιάσει στους ακτιβιστές υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δίνει σχήμα σε αυτό που δεν θέλουμε να δούμε, στην Αμερική όσων έμειναν εκτός αμερικανικού ονείρου.

Η κληρονομιά των πολιτικών αγώνων είναι πιο ξεκάθαρη στο έργο άλλων καλλιτεχνών, όπως ο Kerry James Marshall ή ο Terry Adkins, που αιωρούνται στο μεταίχμιο μεταξύ ορατού και αόρατου και στο έργο «Cloudscape» (2004) της Lorna Simpsons. Τα έργα του David Hammons, από την άλλη, επανασυνδέονται με την αρχέγονη μορφή του σώματος για να ενεργοποιήσουν το συναίσθημα του να ανήκεις σε μια κοινότητα.

Ταυτόχρονα, τα σχέδια των Kara Walker, William Kentridge, Rhobin Rhode και Anne Imhof, αντίθετα με την ακαδημαϊκή παράδοση του ζωγραφισμένου πορτρέτου, αποτυπώνουν την ευθραυστότητα των σωμάτων μέσα από τις γραμμές με τις οποίες σχεδιάζουν στο χαρτί τις ανεπαίσθητες φλέβες των σωμάτων. Με την καθημερινή πρακτική του σχεδίου, οι δημιουργοί προετοιμάζουν τα μελλοντικά τους παραστατικά έργα, και η σάρκα γίνεται το απόλυτο πλαστικό υλικό μέσω του οποίου εκδηλώνεται η ζωή.

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Kerry James Marshall, Beauty Examined, 1993, acrylic and collage on canvas, 214.9 × 252 cm. Pinault Collection. © Kerry James Marshall.

Το έργο τέχνης δεν είναι πλέον σκηνοθετημένο και διαχωρισμένο από την πραγματικότητα, αλλά πεδίο συνειδητοποίησης της ικανότητας της τέχνης να μας κάνει πιο ανθρώπινους. Με μία μόνο κίνηση, η Lynette Yiadom-Boakye δημιουργεί υβρίδια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Βρίσκοντας την έμπνευσή της στους Μανέ, Ντεγκά και Γκόγια, δημιουργεί στιβαρά πορτρέτα μαύρων ανθρώπων των οποίων τα ρούχα ή η εμφάνιση δεν δίνουν καμία ένδειξη των κοινωνικών συνθηκών ή της εποχής στην οποία ζουν, εμποτίζοντας αυτά τα σώματα με μια αξιοπρέπεια που τους την έχουν αρνηθεί εδώ και αιώνες. 

«Εμπνευσμένοι από την επαναστατική “Olympia” (1863) του Εντουάρ Μανέ, που δυναμίτισε την ακαδημαϊκή άποψη για το γυναικείο γυμνό για να δημιουργήσει ένα πολιτικό μανιφέστο, οι καλλιτέχνες απελευθερώνουν την αναπαράσταση των σωμάτων από τα δεσμά της ιστορίας της τέχνης», λέει η Έμα Λέβιν. 

Η έκθεση παρουσιάζει ακόμα μια από τις πρώτες «Nanas» της Niki de Saint Phalle, τη «Nana Noire» (1965), εμπνευσμένη από τη Rosa Parks, μια εμβληματική μορφή του αντιρατσιστικού αγώνα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Φανατική με την τζαζ, η καλλιτέχνις αναφέρεται και στην τραγουδίστρια Billie Holiday, η οποία, όπως και εκείνη, βρέθηκε αντιμέτωπη με τη σεξουαλική βία σε πολύ νεαρή ηλικία. 

Η απελευθερωτική δύναμη της έκθεσης των σωμάτων διακρίνεται επίσης και στα έργα του Auguste Rodin, όπως η «Ίριδα, αγγελιοφόρος των Θεών» (1891), που αντιπροσωπεύει την ομώνυμη ελληνική θεότητα, χωρίς κεφάλι και χωρίς θεϊκές ιδιότητες. Το γυμνό σώμα της με τα πόδια ανοιχτά παραπέμπει στο έργο του Gustave Courbet «Η προέλευση του κόσμου»

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Antonio Oba, Cantor de coral – estudo, 2023, oil on canvas, 33 × 25 cm, Pinault Collection. Pinault Collection. Courtesy of the artist and Mendes Wood DM. Φωτ.: EstudioEmObra.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Sherrie Levine, Body Mask, 2007, bronze, 57.2 × 24.1 × 14.6 cm. Pinault Collection.

Η Marlene Dumas, η οποία σύχναζε σε κλαμπ με στριπτίζ, εμπνεύστηκε για τον πίνακά της «Candle Burning» (2000) από φωτογραφίες Polaroid μιας χορεύτριας που ήταν διάσημη επειδή χόρευε με αναμμένα κεριά. Η σχέση της Marlene Dumas με το σώμα είναι απελευθερωμένη από κάθε ηθική αντίληψη, καθώς συνδέεται με την επιθυμία. Ταυτόχρονα, αμφισβητεί το ξεπερασμένο μοντέλο του γυναικείου γυμνού στην ιστορία της τέχνης.

Αντίστοιχα, οι αυτοπροσωπογραφίες της φωτογράφου Zanele Muholi αποτελούν μέρος μιας μαχητικής επανοικειοποίησης της αναπαράστασης σωμάτων και ταυτοτήτων. Όσο για την Αμερικανίδα Senga Nengudi, δημιουργεί γλυπτά χρησιμοποιώντας καλσόν και εκτελεί περφόρμανς όπως το «R.S.V.P» (1976-1978), που αποτελούνται από χορογραφημένες κινήσεις. 

Στην έκθεση «Corps et âmes» παρουσιάζονται και έργα που απελευθερώνονται από την πρώτη ύλη του σώματος για να επενδύσουν στον ονειρικό χαρακτήρα του. Έτσι, η σύγχρονη ζωγραφική δεν διστάζει να εξερευνήσει μια πιο συμβολική και πνευματική διάσταση, για να μιλήσει για τα φαντάσματα που συνεχίζουν να στοιχειώνουν τις κοινωνίες μας.

Δείτε το slideshow εδώ

Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Anna Halprin & Seth Hill, Right On (Ceremony of Us), 1969, black and white film, 29 min. 58 sec.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Kerry James Marshall, Untitled, 2006, pencil and ink on paper, 116.84 × 152.4 cm (unframed). Pinault Collection.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Arthur Jafa, Love is the Message, the Message is Death, 2016, video (colour, sound), 7 min. 25 sec., Pinault Collection © Arthur Jafa. Courtesy of the artist and the Gladstone Gallery
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Ana Mendieta, Butterfly, 1975, super 8 mm film, colour, no sound, 3 min. 19 sec.. Pinault Collection. © The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC / ADAGP, Paris. Courtesy of Galerie Lelong & Co.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
David Hammons, Black Mohair Spirit, 1971, pigment, string, broom strands, beads, fathers, and butterfly wings on black paper, 59 × 41.2 × 4 cm (framed). Pinault Collection. © ADAGP, Paris, 2024.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Mira Schor, Torn (It didn’t happen), 2024, oil on canvas, 181.6 × 233.7 cm. Pinault Collection
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Deana Lawson, Bendy, 2019, pigment print, 186.2 × 147.3 cm. Pinault Collection. © Deana Lawson. Courtesy of the artist and David Kordansky Gallery.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
David Hammons, A Cry From the Inside, 1969, pigment on gold paper, 103.5 × 74.9 cm. Pinault Collection.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Marlene Dumas, Birth, 2018, oil on canvas, 300 × 100 cm. Pinault Collection. © Marlene Dumas
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
6 Gideon Appah, The Confidant, 2021, oil, acrylic on canvas, diptych, 120 × 300 cm (each panel). Pinault Collection. © Gideon Appah. Courtesy of the artist and Venus Over Manhattan. Φωτ.: Venus Over Manhattan, New York.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
With: Michael Armitage / Miriam Cahn / Peter Doig / Marlene Dumas / Ana Mendieta
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Georg Baselitz, Was ist gewesen, vorbei, 2014, oil on canvas, 8 elements, 480 × 300 cm (each). Pinault Collection. © Georg Baselitz.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Kudzanai‑Violet Hwami, Atom Painting #2, 2021, oil, acrylic, and oil bar on canvas, 200 × 200 cm. Pinault Collection.
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι για τη σχέση σώματος και ψυχής Facebook Twitter
Ana Mendieta, Flower Person, Flower Body, 1975, super 8 mm film, colour, no sound, 6 min. 20 sec. Pinault Collection. © The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC / ADAGP, Paris. Courtesy of Galerie Lelong & Co.

Η έκθεση «Corps et âmes» («Ψυχές και σώματα») στο Bourse de Commerce στο Παρίσι θα διαρκέσει έως τις 25 Αυγούστου 2025.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ