Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα Facebook Twitter
φωτ.: Wikipedia
0

Σε συνέντευξή του στους Sunday Times της 11ης Μαΐου, ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, Νίκολας Κάλιναν, αναφέρθηκε για πρώτη φορά στα φιλόδοξα σχέδια του Μουσείου για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα.

Στην απόπειρα να χαράξει μια νέα πορεία για τα αντικείμενα που θεωρούνται «αμφισβητούμενα», ο Κάλιναν αποκάλυψε τη στρατηγική του για την ενίσχυση των πολιτιστικών σχέσεων μεταξύ Βρετανίας και Ελλάδας, χωρίς να κάνει ωστόσο σαφή δήλωση για την επιστροφή των Γλυπτών, βαδίζοντας στα χνάρια Βρετανού βουλευτή που ζήτησε win-win συμφωνία για τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Ο Κάλιναν υπογράμμισε τη σημασία της δημιουργίας μιας συνεργασίας που δεν θα επικεντρώνεται στην κυριότητα των αντικειμένων, αλλά στη συνεργασία για το μέλλον και την ανταλλαγή γνώσεων. Όπως είπε, «το μέλλον έγκειται στη συνεργασία, αλλά δεν προτίθεται το Μουσείο να αλλάξει τα θεμέλια αυτής της συλλογής». Η δήλωση αυτή φανερώνει την απόλυτη δέσμευση του Μουσείου στη διατήρηση και προστασία των αντικειμένων, ενώ παράλληλα αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο συνεργασίας.

Όταν ο δημοσιογράφος τον ρώτησε ευθέως για το αν θα επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα, ο Κάλιναν απέφυγε να δώσει μια ξεκάθαρη απάντηση. «Αυτό που μπορούμε να προσφέρουμε είναι μια συνεργασία που θα δημιουργήσει εμπιστοσύνη και βάθος», είπε, υπογραμμίζοντας πως το Βρετανικό Μουσείο βλέπει τα Γλυπτά ως «τρόπαια» του Μουσείου και όχι ως αντικείμενα που θα παραχωρηθούν μόνιμα.

Η απάντησή του ήρθε σε αντίθεση με παλαιότερη συνέντευξή του στη BBC τον Ιούλιο του 2024, όταν είχε αναφερθεί στο ενδεχόμενο μιας «καινοτόμου συνεργασίας» με την Ελλάδα, αφήνοντας να εννοηθεί ότι μια συμφωνία για τον δανεισμό τους θα μπορούσε να είναι πιθανή.

Ο Κάλιναν αναγνώρισε ότι μέρος του ρόλου του Βρετανικού Μουσείου είναι η πολιτιστική διπλωματία, και ότι η συνεργασία μεταξύ χωρών είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και τη διάδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Παρά ταύτα, δήλωσε ότι η βασική αποστολή του Μουσείου είναι η διατήρηση της συλλογής για τις επόμενες γενιές.

«Πρέπει να είμαστε ισχυροί στη διατήρηση αυτής της κληρονομιάς, αλλά δεν πρέπει να παρεκκλίνουμε από το θεμέλιο έργο που έχουμε αναλάβει», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι η διατήρηση της αρχικής αποστολής του Μουσείου πρέπει να παραμείνει η προτεραιότητα.

Παρά τη σιωπή του για την επιστροφή των Γλυπτών, ο Κάλιναν εξέφρασε την επιθυμία για μια «καινοτόμο συνεργασία» που θα μπορούσε να περιλαμβάνει δανεισμούς αντικειμένων από την Ελλάδα, όπως και από άλλες χώρες, για περιοδικές εκθέσεις και εκπαίδευση, ενισχύοντας έτσι την πολιτιστική ανταλλαγή χωρίς να επηρεάζονται τα νομικά θέματα της κυριότητας.

Ωστόσο, η δήλωσή του για το νομικό καθεστώς των Γλυπτών του Παρθενώνα φανερώνει τις δυσκολίες που υπάρχουν στην αλλαγή του υπάρχοντος καθεστώτος του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο ελέγχεται από τον Βρετανικό Νόμο του Μουσείου του 1963. «Είναι μια κατάσταση που απαιτεί προσοχή και προσεκτική εξέταση», δήλωσε ο Κάλιναν, αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι θεσμικές αλλαγές δεν θα είναι εύκολες.

Με πληροφορίες από Sunday Times

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΡΟΜΠΕΡΤ ΝΤΕ ΝΙΡΟ ΛΥΚΑΙΝΑ ΚΑΠΙΤΩΛΙΟΥ ΜΑΜΝΤΑΝΙ

Πολιτισμός / Ρόμπερτ Ντε Νίρο: Βραβεύθηκε με τη «Λύκαινα του Καπιτωλίου» - «Με τον Μαμντάνι, να ξαναπάρουμε πίσω τη χώρα μας»

Η τελετή πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερα λιτό τρόπο, σε ένδειξη σεβασμού προς τον θάνατο εργάτη εξαιτίας της κατάρρευσης μέρους του «Πύργου των Κόμηδων»
LIFO NEWSROOM
Η Ελβετία προτείνει επίσημα τον λαρυγγισμό ως υποψήφιο για ένταξη στον Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO

Πολιτισμός / Η Ελβετία προτείνει τον λαρυγγισμό ως υποψήφιο για ένταξη στον Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO

Η Ελβετία έχει τέσσερις επίσημες γλώσσες — γερμανικά, γαλλικά, ιταλικά και ρομανσικά — αλλά, όπως λέει η καθηγήτρια Nadja Räss, θα έπρεπε να αναγνωριστεί και μια πέμπτη: ο λαρυγγισμός
LIFO NEWSROOM
«Ο Μισάνθρωπος» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπουραζάνα

Πολιτισμός / «Ο Μισάνθρωπος» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπουραζάνα

Με την έμμετρη, αιχμηρή κωμωδία του Μολιέρου «Ο Μισάνθρωπος» θ’ αναμετρηθεί τη χειμερινή σεζόν η ομάδα Aether, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Γιάννη Μπουραζάνα. Τη μετάφραση υπογράφει η Θεοδώρα Τσάμη, η οποία κρατά και τον ρόλο της Αρσινόης.
LIFO NEWSROOM
Λάνθιμος και ένα συγκλονιστικό ντοκουμέντο από την Παλαιστίνη από αύριο στα σινεμά

Πολιτισμός / Λάνθιμος και ένα συγκλονιστικό ντοκουμέντο από την Παλαιστίνη από αύριο στα σινεμά

Η «Bugonia», καθώς και η νοτιοκορεατική ταινία στην οποία βασίστηκε, το νέο πρωταγωνιστικό όχημα της Σίντνεϊ Σουίνι και το σοκαριστικό «Put your Soul on your Hand and walk», που οδήγησε στη δολοφονία της φωτορεπόρτερ Φάτμα Χασόνα από τον ισραηλινό στρατό, ξεχωρίζουν από το κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λίνα Μενδώνη σε UNESCO για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα: «Καλώ όλα τα κράτη-μέλη να στηρίξουν το αίτημα της Ελλάδας»

Πολιτισμός / Λίνα Μενδώνη σε UNESCO για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα: «Καλώ όλα τα κράτη-μέλη να στηρίξουν το αίτημα της Ελλάδας»

«Πιστεύουμε ακράδαντα πως τα Γλυπτά πρέπει να επανενωθούν στη γενέτειρά τους», τόνισε η υπουργός Πολιτισμού στη Γενική Συνέλευση του οργανισμού
LIFO NEWSROOM