Ολλανδία: Δήμος πέταξε κατά λάθος έργο του Άντι Γούορχολ - Απεικόνιζε τη βασίλισσα Βεατρίκη

Ολλανδία: Δήμος πέταξε κατά λάθος έργο του Άντι Γούορχολ - Απεικόνιζε τη βασίλισσα Βεατρίκη Facebook Twitter
H Βεατρίκη της Ολλανδίας ποζάρει μπροστά από το έργο του Άντι Γουόρχολ που την απεικονίζει / Φωτ: Getty Images
0

Ένα μεγάλης αξίας έργο του Άντι Γουόρχολ πιθανότατα κατέληξε κατά λάθος στα σκουπίδια και πλέον θεωρείται οριστικά χαμένο, όπως παραδέχτηκε την Πέμπτη ο ολλανδικός δήμος στον οποίο άνηκε.

Επρόκειτο για μία μεταξοτυπία του εμβληματικού καλλιτέχνη της pop-art, η οποία απεικόνιζε τη Βεατρίκη της Ολλανδίας, η οποία διατέλεσε βασίλισσα της χώρας από το 1980 έως την παραίτησή της το 2013.  Συνολικά 46 έργα τέχνης «πιθανότατα πετάχτηκαν με τα σκουπίδια» κατά τη διάρκεια εκτεταμένων εργασιών ανακαίνισης στο δημαρχείο, το 2023.

Σε έκθεσή της, η ανεξάρτητη εταιρεία ερευνών που ανέλαβε να διερευνήσει την υπόθεση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα έργα «πιθανότατα πετάχτηκαν κατά λάθος μαζί με τα σκουπίδια» κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης του δημαρχείου. Οι ερευνητές επισημαίνουν ως βασική αιτία την πλήρη απουσία πολιτικής ή πρωτοκόλλου για την καταγραφή, αποθήκευση, συντήρηση και φύλαξη των έργων τέχνης.

Πολλά από τα έργα φυλάσσονταν στο υπόγειο του δημαρχείου όσο διαρκούσαν οι εργασίες, αλλά, σύμφωνα με την έκθεση, «δεν αντιμετωπίστηκαν με την απαιτούμενη προσοχή». Ορισμένα μάλιστα είχαν ήδη υποστεί φθορές από νερό ή άλλη καταπόνηση την τελευταία φορά που εντοπίστηκαν, το 2023.

«Δεν είναι αυτός ο τρόπος να διαχειρίζεσαι αντικείμενα αξίας», δήλωσε ο δήμαρχος Χανς φαν ντερ Πας στη δημόσια τηλεόραση NOS. «Πρόκειται για ένα σοβαρό περιστατικό όταν δημόσια περιουσία –και δη έργα τέχνης με πολιτιστική και ιστορική σημασία– αντιμετωπίζονται τόσο επιπόλαια. Όμως συνέβη. Το μετανιώνουμε».

Τα έργα προέρχονταν από τη συλλογή του πρώην δήμου του Ούντεν, που συγχωνεύτηκε με άλλους δύο το 2022 για να σχηματιστεί ο νέος δήμος Μαασχορστ. Πριν την ενοποίηση, είχε γίνει απογραφή της δημοτικής συλλογής και ορισμένα έργα παραχωρήθηκαν σε τοπικό μουσείο, άλλα τοποθετήθηκαν στο νέο δημαρχείο, ενώ κάποια επιστράφηκαν στους καλλιτέχνες. Κατά τη διαδικασία αυτή, 46 έργα χάθηκαν.

Το έργο της Βεατρίκης ανήκε στη σειρά Reigning Queens του Άντι Γουόρχολ, που δημιουργήθηκε το 1985 και περιλάμβανε 16 μεταξοτυπίες με πορτρέτα τεσσάρων μοναρχών: της Ελισάβετ Β’ του Ηνωμένου Βασιλείου, της Βεατρίκης της Ολλανδίας, της Μαργαρίτας Β’ της Δανίας και της Ντομπί Τούαλα του Εσουατίνι (πρώην Σουαζιλάνδη).

Ο Γουόρχολ είχε βασίσει τις δημιουργίες του σε επίσημες κρατικές φωτογραφίες των μοναρχών, επιλέγοντάς τες επειδή αναπαράγονταν μαζικά σε γραμματόσημα, τραπεζογραμμάτια και άλλα μέσα.

Η δημοτική αρχή του Μαασχορστ αναγνώρισε πως είναι εξαιρετικά απίθανο να ανακτηθούν τα έργα. «Πρόκειται για μια απώλεια που δεν μπορεί να αποκατασταθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή της.

Με πληροφορίες από Guardian

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Blackout στη νοτιοανατολική Γαλλία: Διακόπηκαν οι προβολές στο Φεστιβάλ Καννών

Διεθνή / Blackout στη νοτιοανατολική Γαλλία: Διακόπηκαν οι προβολές στο Φεστιβάλ Καννών

Το γεγονός έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή για το Φεστιβάλ Καννών, το οποίο διανύει την πιο πυκνή φάση του με πολυαναμενόμενες προβολές, συνεντεύξεις τύπου και επίσημες παρουσιάσεις να έχουν προγραμματιστεί για το Σαββατοκύριακο
LIFO NEWSROOM
Σπέρμα δότη με γενετικό κίνδυνο για καρκίνο χρησιμοποιήθηκε για τη σύλληψη τουλάχιστον 67 παιδιών σε όλη την Ευρώπη

Διεθνή / Σπέρμα δότη με γενετικό κίνδυνο για καρκίνο χρησιμοποιήθηκε για τη σύλληψη τουλάχιστον 67 παιδιών σε όλη την Ευρώπη

Τουλάχιστον 10 οι διαγνώσεις μέχρι στιγμής - Η υπόθεση αποκαλύφθηκε όταν δύο οικογένειες, ανεξάρτητα μεταξύ τους, επικοινώνησαν με τις κλινικές γονιμότητας αφού τα παιδιά τους διαγνώστηκαν με καρκίνο
LIFO NEWSROOM
Το αίμα των αθώων της Γάζας και το παλαιστινιακό αδιέξοδο

LiFO politics / Το αίμα των αθώων της Γάζας και το παλαιστινιακό αδιέξοδο

Ο Σωτήρης Ρούσσος, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με ειδίκευση σε θέματα Εγγύς και Μέσης Ανατολής, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για το παλαιστινιακό αδιέξοδο, τους στόχους του Ισραήλ και τις κινήσεις του Τραμπ στην περιοχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ