Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι: O πρώτος σούπερ σταρ της όπερας που κέρδισε την Gen Z

Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι: O πρώτος σούπερ σταρ της όπερας που κέρδισε την Gen Z Facebook Twitter
Εκατοντάδες δημοσιεύματα, απίθανοι τίτλοι, εντυπωσιακές φωτογραφίες, ακόμα πιο θαυμαστά φωνητικά προσόντα. Ένα πρόσωπο πίσω απ’ όλα: ο Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι.
0

«Ο ΠΡΩΤΟΣ ΣΟΥΠΕΡ ΣΤΑΡ της όπερας που κέρδισε την Gen Z» / «O τραγουδιστής με την όψη μοντέλου και τη φωνή αγγέλου» / «Οι μαγικές του παραστάσεις είναι ο λόγος που χιλιάδες νέοι ανακαλύπτουν την μπαρόκ μουσική» / «Είχατε φανταστεί ποτέ ότι θα ακούγατε Χέντελ, χορεύοντας breakdance;» / «Από την όπερα στο breakdancing και πάλι πίσω: ο Ορλίνσκι συνδέει δύο εντελώς διαφορετικούς κόσμους».

Εκατοντάδες δημοσιεύματα, απίθανοι τίτλοι, εντυπωσιακές φωτογραφίες, ακόμα πιο θαυμαστά φωνητικά προσόντα. Ένα πρόσωπο πίσω απ’ όλα: ο Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι. Στα 33 του χρόνια ο Πολωνός πολυβραβευμένος κόντρα τενόρος μάλλον έχει βαρεθεί να εξηγεί πώς εμπνεύστηκε αρχικά και πώς καταφέρνει να συνδυάζει δύο τέχνες προερχόμενες από φαινομενικά διαφορετικούς κόσμους, την κλασική μουσική και το breakdance. 

«Η κλασική μουσική έχει αυστηρούς κανόνες όταν πρόκειται να την ερμηνεύσεις αλλά όχι όταν θέλεις να την ακούσεις και να την απολαύσεις», απαντά όταν του λένε ότι δεν ακολουθεί κανέναν κανόνα. Αλλά, προφανώς, περισσότερα θα δούμε, θα ακούσουμε και θα καταλάβουμε στις 16 Ιουλίου που τον περιμένουμε στο Ηρώδειο.

«Από μικρός, όταν άκουγα αυτές τις μουσικές, κάτι με δονούσε, ήθελα να εκραγώ, να χορέψω», λέει.

Στη σκηνή θα βρίσκονται οι εξωστρεφείς και ακτιβιστές Il Pomo d’Oro, ένα καταξιωμένο σύνολο που ιδρύθηκε το 2012 από φημισμένους δεξιοτέχνες στον τομέα της ιστορικής μουσικής ερμηνείας. Μαζί με τον Ορλίνσκι αποθεώνονται σε sold-out ρεσιτάλ σε όλο τον κόσμο, μυώντας μια νέα γενιά ακροατών στην παλαιά μουσική.

Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι: O πρώτος σούπερ σταρ της όπερας που κέρδισε την Gen Z Facebook Twitter
Στη σκηνή θα βρίσκονται οι εξωστρεφείς και ακτιβιστές Il Pomo d’Oro, ένα καταξιωμένο σύνολο που ιδρύθηκε το 2012. Φωτ.: Giulia Fassina

Γεννημένος στη Βαρσοβία, καλοσπουδασμένος (έχει φοιτήσει από το Μουσικό Πανεπιστήμιο «Φρεντερίκ Σοπέν» μέχρι το Juilliard School), ανήσυχος από μικρός και δοκιμασμένος ήδη σε κορυφαίες σκηνές του πλανήτη (Κόβεντ Γκάρντεν, Μετροπόλιταν, Όπερα του Σαν Φρανσίσκο), ο Ορλίνσκι με την «πιο απόκοσμα όμορφη φωνή στον πλανήτη» θυμάται πως όλη αυτή η ακατανόητη για μας σύνδεση του μπαρόκ με το breakdance υπήρξε μια πολύ δυνατή εσωτερική του ανάγκη.

«Από μικρός, όταν άκουγα αυτές τις μουσικές, κάτι με δονούσε, ήθελα να εκραγώ, να χορέψω», λέει. «Συχνά, στις προπονήσεις που έκανα με την ομάδα του breakdance τούς έβαζα κλασική ορχηστρική μουσική και τους προσκαλούσα να εξερευνήσουμε το αν πραγματικά η μουσική υπαγορεύει την κίνηση. Μπορεί να μην οδηγεί τα βήματά μας με τον τρόπο της σκληροπυρηνικής ραπ ή της house, αλλά το κάνει».

Αν θέλετε να πάρετε μια ιδέα, υπάρχουν στο YouTube διάφορες μαγνητοσκοπημένες ερμηνείες του Ορλίνσκι, μεταξύ των οποίων και αυτή στην άρια Vedrò con mio diletto του Βιβάλντι (Αix-en-Provence, 2017) που αριθμεί πάνω από 11.000.000 προβολές.

Η παράσταση της Αθήνας έχει τίτλο «Beyond» (τον ομώνυμο δίσκο του οι «Times» τον συμπεριέλαβαν στους κορυφαίους του 2023) και περιλαμβάνει συνθέσεις του πρώιμου μπαρόκ, πολλές από τις οποίες σπανίως ακούγονται. Προειδοποιούμε ότι θα είναι μία από τις πιο αντισυμβατικές βραδιές του φετινού προγράμματος – για να μην πει κανείς ότι δεν ήξερε!

Vivaldi - Vedrò con mio diletto

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για το ρεσιτάλ εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ